• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyöränlaakerit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Calypso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo samansuuntaisia fiiliksiä kun itse vaihdoin vanhaan XJ:n noita laakereita. Hikipäässä sähläämistä ja kuumailmalla puhaltamista. Se yks laakeri tosiaan on "kelluva" vai miks sitä sanotaan, ja se on sitten että ei saa olla liikaa eikä liian vähän. Siinä tulee tarkkaa laakeriprässiä ikävä kun lekalla ja hylsyavaimen hylsyllä hakkaa… :kääk: Ja takaisinpän ei periaateessa sitten enää saa laakerin sisäkehältä lyödä.

Joo, mulla jäi se väliholkki XJ:ssä eka vinoon ja systeemi jumiin... Väkivallalla, taka-akselin avulla, se väliholkki suoraan ja… Mulla se jäi snne vapaana hiukan väljästi, että saa sormella just heilutettua. Sitten kun laakerin sisäkehää painaa niin se jää kiinni sinne väliin. 11 000 nyt ajettu ja tuntuu laakeri toimivan hyvin.

Joo samansuuntaisia fiiliksiä kun itse vaihdoin vanhaan XJ:n noita laakereita. Hikipäässä sähläämistä ja kuumailmalla puhaltamista. Se yks laakeri tosiaan on "kelluva" vai miks sitä sanotaan, ja se on sitten että ei saa olla liikaa eikä liian vähän. Siinä tulee tarkkaa laakeriprässiä ikävä kun lekalla ja hylsyavaimen hylsyllä hakkaa… :kääk: Ja takaisinpän ei periaateessa sitten enää saa laakerin sisäkehältä lyödä.

Joo, mulla jäi se väliholkki XJ:ssä eka vinoon ja systeemi jumiin... Väkivallalla, taka-akselin avulla, se väliholkki suoraan ja… Mulla se jäi snne vapaana hiukan väljästi, että saa sormella just heilutettua. Sitten kun laakerin sisäkehää painaa niin se jää kiinni sinne väliin. 11 000 nyt ajettu ja tuntuu laakeri toimivan hyvin.

Miksi ette käytä esim. sitä akselin pulttia tai sopivan kokoista kierretankoa "prässinä" , eli sillä puristamalla , isot rikat ja /tai sellaiset sopivat holkit , esim. sopivan kokoinen hylsy, vanha laakerikin käy, kunhan pitää huolen, että painaa meiluummin sieltä laakerin ulkokehästä vaan väliin ja pulttia kiristämällä menee laakerit hallitusti ja suoraan paikalleen. Ja jos ensin haluaa laittaa toisen laakerin pohjaan asti, niin silloin vaan tarpeeksi iso prikka vasta puolelle, sellainen joka on laakerin ulkokoolia isompi ja vastaa suoraan keskiöön ja sitten vaan kiristää laakerin vastapuolelta ensin pohjaan asti.

Tuo on ihan hyvä kysymys :paikallatuulee: No itte kovasti pohdin jotain millä laakerin sais painettua ja vaihtoehtoja oli käsillä aika niukasti, kaverin joku ranteenpaksuinen hylsy 60-luvulta oli lähes sopivankokoinen.. En muista tuliko akselia soviteltua hylsyn läpi.. mutta Nii'i.. No.. Mietin että olis isolla vinkalla (mikä se oikeesti on, puristin mitä puuseppäpuolellä käytetään) "prässännyt" mutta se jäis kokeilematta, olis voinu olla hyvä..

Vanhat laakerit on hyviä uusiokäytössä,niiden kanssa saa uudet nätisti paikalleen, ja ovat tarkasti oikeankokoisia.

Tuo on ihan hyvä kysymys :paikallatuulee: No itte kovasti pohdin jotain millä laakerin sais painettua ja vaihtoehtoja oli käsillä aika niukasti, kaverin joku ranteenpaksuinen hylsy 60-luvulta oli lähes sopivankokoinen.. En muista tuliko akselia soviteltua hylsyn läpi.. mutta Nii'i.. No.. Mietin että olis isolla vinkalla (mikä se oikeesti on, puristin mitä puuseppäpuolellä käytetään) "prässännyt" mutta se jäis kokeilematta, olis voinu olla hyvä..

Kierretanko on kätevä laakerien asennuksessa ja eikös ohjeissa kielletä lyömästä laakereita? :)

Kyllä legendaarinen Haynesin opas tarjoilee hylsyä ja kättäpidempää. Ei siinä muuta oikein voi olla, kun että laakeri on lyömällä helppo saada menemään vinoon sinne laakeripesään ja se ei tee hyvää sille laakeripesälle..

Kyllä näitten vehkeiden laakerit on tähänkin saakka menneet paikalleen ihan perinteisellä vasara/sopiva holkki tai vastaava/naputtelu -systeemillä ja pitää olla aika tumpelo ja turhan raskaat työkalut että onnistuu hakkaamaan laakerin sisään tuhoten samalla laakeripesän.

Alussa pitää vaan olla tarkkana että laakeri alkaa painumaan suorassa reikään ja kun se on suorassa sekä vaseliinia liukasteena, paikalleen koputtelu ei edes vaadi paljon voimaa.:thumbup:

Shyhanderille sen verran että muistelen diversionin takanavan olevan sellainen rakenteeltaan että se laakeri joka tulee "murikkaan" jossa ratas on kiinni, pitää olla juuri oikealla syvyydellä ja sen väliholkin kunnossa. Jos näin ei ole on vaarana että ratasmurikka kihnuttaa varsinaiseen pyörännapaan, tosin se ei liiku napaan nähden kuin sen verran mitä kumit antaa periksi, tai jos asennus on ihan pielessä, ratasmurikka on ikäänkuin yhtäpuuta navan kanssa...kehnosti selitetty mutta alkaa olla jonkinverran koffia tukassa ja saunakin odottaa...:grin:

Back