• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörien hinnoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kale
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kale

New member
Tässä kärvistellessäni hirvittävän pyöräkuumeen kynsissä, olen huomannut hassun ilmiön. Ajokauden lähestyessä (ja joillakin alettuakin) nämä pyörien tuontiin erikoistuneet firmat ovat laskeneet joittenkin pyöriensä hintoja ja haluavat selvästi saada vehkeitä kaupaksi, kun taas nämä "suomipyöriä" myyvät liikkeet pitävät sitkeästi tappihintoja mopoissaan. Osa pyöristä on ollut myynnissä jo vuoden verran hinnan muuttumatta mihinkään. Hintaerot näitten suomipyörien ja tuontipyörien välillä voivat olla tuhansiakin euroja.
withstupid.gif
ei ymmärrä, miten moinen liiketoiminta voi olla kannattavaa!?
nixweiss.gif

Olisko kyse siitä, että perus-pyöräkauppojen hinnoissa on pari tonnia ilmaa sen takia, että voivat antaa näennäisen hyvän vaihtotarjouksen?

Olisko kyse siitä, että perus-pyöräkauppojen hinnoissa on pari tonnia ilmaa sen takia, että voivat antaa näennäisen hyvän vaihtotarjouksen?
Lisätään tähän vielä lasipalatsit, kattava markkinointi ja henkilökunta...
Riippuu toki pyörästä ja liikkeestä. Itse viime kesänä pyörää virallisen maahantuojan jälleenmyyntiketjuun kuuluvassa liikkeessä vaihtaessa huomasin, että ovh on todellakin ohjeellinen hinta, josta tinkimällä putosi käteisostajalle heti 1000 € / 9%. Ne hintalapussa olevat numerot on niitä rahamiehiä varten, joiden ei tarvitse hinnoista tinkiä tai eivät kehtaa sitä tehdä. Eipä siinä vaiheessa tarvinnut kauaa miettiä että tilaako nyt ja ajaa sitten 3-4 viikon päästä vai ottaako uuden pyörän alle heti.

Toinen tärkeä huomio liittyy mielestäni pyörien koeajomahdollisuuteen. Minä en ainakaan ikinä osta yhtään kulkuvälinettä ilman koeajoa ja jos koeajokappaleita ei ole olemassa niin ei hyvä. Enkä usko olevani ainut, joka näin ajattelee.

Onko se sitten yhtään kunniakkaampaa käydä sovittamassa kypärät ja nahkapuvut liikkeessä ja tilata tavara sitten halvalla saksasta...
confused_orig.gif

Toinen tärkeä huomio liittyy mielestäni pyörien koeajomahdollisuuteen. Minä en ainakaan ikinä osta yhtään kulkuvälinettä ilman koeajoa ja jos koeajokappaleita ei ole olemassa niin ei hyvä. Enkä usko olevani ainut, joka näin ajattelee.
Mutta myös vastakkaisiakin mielipiteitä on
wink.gif
Itsellä ainakin on hyvin toiminut systeemi jos brännäriä ollaan ostamassa, ei se siitä koeajosta mihinkään muutu. Kaikki ne niin ynnät kuin miinuksetkin on aina löytynyt jo kylmätyypeillä. Ja yhtään kauppaa ei ole katua tarttenut - ja usein kun olen itse hylännyt jonkin ehdokkaan jostain tietystä syystä, olen toisilta myöhemmin kuullut omia huonoja kokemuksia juuri ko. epäkohtaan liittyen. Käytetyssä tietty tilanne on toinen kun puhutaan jo yksilöistä. Joku on nätti päältä ja mitään vikaa ei varsinaisesti löydy, mutta ajossa sitten täysi rimpula, löysää ja kuluneisuutta siellä täällä. Bräniköissä ne kaikki ovat samalta linjalta valmistuneita, ajamattomia => myös erot eri yksilöiden välillä pienemmät ja muutenkin perustekniikaltaan kaikki (vielä?) ihan toimivia
lookaround_orig.gif

Itsellä ainakin on hyvin toiminut systeemi jos brännäriä ollaan ostamassa, ei se siitä koeajosta mihinkään muutu.
Ynnäilin, että elämäni aikana 4 uutukaista olen saanut käsiini, yhtään mallia en koeajanut etukäteen. Hyviä ne oli silti kaikki..
wink.gif

Eli samaa mielipuolta olen.
Neljä bränikkää mullakin ollut. Kahta ensimmäistä en koeajanut kun valinta oli muutenkin selvä, kaksi jälkimmäistä oli puoli päivää koeajossa, viimeisin jopa kahteen otteeseen. Mutta mä olenkin hidas päättämään
wink.gif

Kyllä mopoliikkeillä on vielä parannettavaa tuossa koeajotouhussa verrattuna esim. autoliikkeiden toimintaan. Koeajopyöriä on, mutta ei kaikista malleista. Esim. viime vuonna tein kauppaa Yamahan FS 1000, mutta liikkeessä ei ollut kuin Yamahan FN 1000 (eli nakuversio). No kauppoja ei tullut (syy ei ollut koeajossa vaan välirahassa). No jospa kaudella -07 koeajomahdollisuudet paranevat
nixweiss.gif

juh, kyllä on kova pyöräkuume päällä. Kolme kesää olen ajellut vm -84 Gpz Kawasakilla ja hyvä perusvehje on ollut kilometrejä ehkä sellainen 25 tkm kolmeen kesään. Olen uudeksi miettinyt tuollaista peruspyörää, näyttää että Kawasakin ZRX 1200 S ei riitä rahat (eikä oikein 1100 ZRX), mutta tuollainen Suzuki Bandit 1200 S (se varttikate ois ihan yes) vm. 97-00 voisi irrota. Ja jos alkuperämaalla ei ole väliä, niin vm- 97 irtoaisi n. 5 te. Mutta odotellaan sulaa keliä, pitää päästä koeajamaan nuo mallit ehkä myös Yamahan XJR 1200. Eräässä liikkeessä oli vm. 2004 1200 S Bandit alle 8 te ja meni vajaassa viikossa...
confused_orig.gif

Tässä kärvistellessäni hirvittävän pyöräkuumeen kynsissä, olen huomannut hassun ilmiön. Ajokauden lähestyessä (ja joillakin alettuakin) nämä pyörien tuontiin erikoistuneet firmat ovat laskeneet joittenkin pyöriensä hintoja ja haluavat selvästi saada vehkeitä kaupaksi, kun taas nämä "suomipyöriä" myyvät liikkeet pitävät sitkeästi tappihintoja mopoissaan. Osa pyöristä on ollut myynnissä jo vuoden verran hinnan muuttumatta mihinkään. Hintaerot näitten suomipyörien ja tuontipyörien välillä voivat olla tuhansiakin euroja.
withstupid.gif
ei ymmärrä, miten moinen liiketoiminta voi olla kannattavaa!?
nixweiss.gif
No se on se sama vanha tarina ja aihe, josta tulee joka kevät ja syksy pari kolme uutta ketjua. Ensinnäkin, edelleenkin löytyy aina muutama semmoinen mopokuumeilija, jotka maksaa 20 vuotta vanhoistakin 'suomi'-mopoista suht korkean hinnan.

Toinen ja olennaisempi syy on se, että ne käytettyinä tai rinnakkaistuotuina hommattujen pyörien kauppiaat myyvät ne moponsa yleensä suoraan ilman vaihdokkeja, joten hinnoittelu on helpompaa. Perinteisissä liikkeissä taas useimmiten mopoja myydään vaihtokauppoina myös käytettyjen osalta, ja moni ostaja odottaa saavansa niistä omista vaihdokeistaan epärealistisia hyvityksiä. Systeemi tavallaan ruokkii itse itseään ja pitää käytettyjen hinnat korkeina, mikä lienee tarkoituskin. Osaltaan se vaikuttaa myös muualta tuotujen pyörien hintaan korkeiden verojen muodossa, kun tullin veropäätökset perustuvat näihin pitkään myynnissä olevien yksilöiden korkeisiin hintapyynteihin. Ne muutamat järkevämmin hinnoitellut poikkeuksethan eivät tunnetusti kovin kauaa myynnissä pysy.

Kyllähän esim. Motopalstan yleinen hintataso aika masentava on, ja siitä pidetään edelleen tiukasti kiinni. Onneksi sentään vähän on parannusta tullut muutaman viimeisen vuoden aikana. Vielä olisi silti varaa petrata melkoisesti. Tosin se on sitten osaltaan kiinni myös niitä vaihtomopoja kierrättävistä ostajistakin, ei pelkästään myyjistä.

Back