• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyyntö splittaajille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli vaan mieleen.. Miksi tällaisiin ei sensuuri iske?

Hyvät yöt :rakastunut:

Yritin kovasti saada aikaan yhtä järkevän postauksen kuin tuo Terkaleenkin tuotos koskien "splittausta". Ilmeisesti onnistuin.

Pahoittelut jos meni hiekkaa pimppiin. :D

Tänään eräs motoristi, jonka rekkaria en viitsi tähän laittaa ettei nosta jotain kunnianloukkaussyytettä, ajeli liikenteen mukana vasenta kaistaa, ja kun oikealle kaistalle pysähtyi auto päästämään jalankulkijoita suojatien yli niin myös vasenta kaistaa ajanut auto pysähtyi siihen suojatien eteen. Motoristi sitten tosi joustavasti splittasi siitä suojatien eteen pysähtyneiden autojen välistä niin että suojatiellä kulkenut jalankulkija pikkutyttönsä kanssa sai melkoisen paskahalvauksen.

Reilu menininki. Splittausko muka jotain liikenteen vaarantamista.. pah.
Siis ei kai Suomessa tallaista tapahdu? Etta auto pysahtyy suojatien eteen ja antaa jalankulkijalle tieta..?

Mistä tuo sana splittaus on tullut tähän yhteyteen?Valaiskaapa joku minua.Absoluuttinen kielikorvani on halkeamaisillaan aina kun törmään tuohon sanaan tässä yhteydessä.:grin:

... E4:lla n. 17:00 - 17:30 M:län kohdalla pohjoisen ja eteläisen liittymän välissä Stadiin päin menemässä, kun iski härmäläinen STAU. Eteläisen liittymän kohdalla onnettomuus ja sulki koko ajoradan, ... Ja alkoihan niitä mennä ja oikea oppisesti ohittaen jonot. Havainto oli, että paljon parempi ohittaa pientareen, joko vasemman tai oikean, kautta kuin mennä autojonojen välissä keskiviivan päällä, se oli jotenkin paljon turvattomamman näköistä.

Kuulostaa tutulta tilanteelta, taisin olla se yksi motoristi, joka ohitti sieltä kaistojen välistä (keltainen huomioliivi, valkoinen VStrommi, luultavasti tuolloinkin takalaukku kiinni).

Itse en splittaa muuten kuin staussa, koska minulla ei ole ikinä niin kiire, että olisi tarvetta tuohon muulloin. Onnettomuusriski myös jänskättää aika paljon ja myös autoilijoiden asenne v*****aa. Sattui tuonnekin, todella pitkään splittaukseen, yksi perääni tööttäilijä, jolle homma oli ihan liikaa.

Itse olin tuossa samoilla linjoilla jonkun toisen kirjoittelijan kanssa, eli ajatuksenani oli, että piennarta pitkin ei saisi ajaa, ellei ole vilkkuja katolla. Kyllähän sieltä sitten kuitenkin prätkiä meni ohi todella monia (jotkut sisä-, toiset ulkopiennarta), eikä se minua haittaakaan yhtään, kukin tavallaan.

Tosiaan, kaistojen välistä ajelin itse, ja luultavasti touhu näytti epävarmemmalta kuin piennarta ajellessa, mutta itse olin aika tyytyväinen hidasajooni, eikä muistaakseni missään kohtaa kauheasti jännittänyt. Jotkut tosiaan antoivat tietäkin jopa, ja tosi tiukkoihin väleihin en edes yrittänyt. Siellä pientareella ajo näyttää varmasti autoilijan silmiin "varmemmalta", mutta siinä saattaa hämätä se, että siellä voi ajaa rutkasti kovempaa kuin kaistojen välissä. Mutta onko meno yhtä varmaa, jos joku autoilija saa saman ajatuksen ohittaa piennarta pitkin ja tuuppaa eteen? (tai yrittää blokata) Periaatteessa siellä pientareella olisi syytä ajaa yhtä hissukseen kuin kaistojen välissäkin, jolloin meno näyttäisi yhtä "epävarmalta" (jos siis erehtyy luulemaan hitaasti ajamista epävarmasti ajamiseksi, mutta en sano, että sinulla, M58, ajatus olisi ollut tällainen (motoristi kun olet)).

Yksi pientareella ajamisessa minua askarruttava asia on juuri se, että siinä voi autoilija saada päähänsä saman ajatuksen, eli lähteä sinne ajamaan. Autohan mahtuu sinne yhtä lailla, joten miksi pientareella saisi - tällaisessa tilanteessa - ajaa moottoripyörällä, mutta ei autolla?

Voi olla että aikaisemmin tähän kysymykseen on tullut jo vastauksia. Miksi moottoripyörän kanssa tulee niin kiire, että pitää lähteä pujottelemaan autoletkojen väliin. Mielestäni älyvapaata ja turhaa hommaa. Ja kyllä, olen pyöräilyn harrastaja ja itse odotan letkassa kiltisti vuoroani.

Se sujuvoittaa kummasti kaikkien liikkumista, kun pyörät eivät jumita jonoissa.

Mikkark: Splittaapa välissä tai pientareella, aina valppaana että joku blokkaa eteen. Pientareella etuna, että
blokkaaja tulee vain toiselta puolelta huomioitavana, tai pahimmassa tapauksessa sekopää autoilija joka blokkaa avaamalla oven.

Oli siinä staussa silloin yksi matkailuauto joka meni oikealla pientareella kyljet muita autoja hipoen ja se oli älytöntä hommaa, muita autoja ei ollut.

Noin muutoin, miksi prätkällä pitää splitata? No miksi ei saisi splitata? Ketä se haittaa paitsi autoilijaa jonka on köröteltävä jonossa.

Onkohan näistä arvostelijoista kukaan ollut oikein kunnon ulkomaalaisessa staussa tai kaupunkiruuhkassa?

Tänään eräs motoristi, jonka rekkaria en viitsi tähän laittaa ettei nosta jotain kunnianloukkaussyytettä, ajeli liikenteen mukana vasenta kaistaa, ja kun oikealle kaistalle pysähtyi auto päästämään jalankulkijoita suojatien yli niin myös vasenta kaistaa ajanut auto pysähtyi siihen suojatien eteen. Motoristi sitten tosi joustavasti splittasi siitä suojatien eteen pysähtyneiden autojen välistä niin että suojatiellä kulkenut jalankulkija pikkutyttönsä kanssa sai melkoisen paskahalvauksen.

Reilu menininki. Splittausko muka jotain liikenteen vaarantamista.. pah.
Turha näistä yksittäisistä on alkaa revittelemään. Olin muutama viikko sitten itse suojatietä ylittämässä fillaria taluttaen, kun muutaman auton muodostaneen jonon takaa lähti prätkä ohittamaan ja sujahti, väistäen minua, takaani ohi ja vastaan tuli kaksi jalankulkijaa joiden myös oli väistettävä. Ja oli muuten kunnon matkasohva kyseessä, että osaa ne nekin.

Mistä tuo sana splittaus on tullut tähän yhteyteen?Valaiskaapa joku minua.Absoluuttinen kielikorvani on halkeamaisillaan aina kun törmään tuohon sanaan tässä yhteydessä.:grin:

Olisikohan ameriikanenglannista: lane splitting. Brittienglanniksi se on filtering.

Itse splittailen ruuhkassa silloin kun siltä tuntuu, briteissä yleensä annetaan ihan hyvin tilaa. Lain mukaan se on periaatteessa sallittua mutta onnettomuuden sattuessa aika omalla vastuulla...

Muuten. Otakantaa.fi:

Tulisiko moottoripyörän saada ohittaa hitaasti liikkuva ajoneuvojono kaistojen välissä?

Kyllä 79% (416/522)
Ei 20% (106/522)

Mitähän se 1% on mieltä, kun vaihtoehtoja oli kaksi?

Voi olla että aikaisemmin tähän kysymykseen on tullut jo vastauksia. Miksi moottoripyörän kanssa tulee niin kiire, että pitää lähteä pujottelemaan autoletkojen väliin. Mielestäni älyvapaata ja turhaa hommaa. Ja kyllä, olen pyöräilyn harrastaja ja itse odotan letkassa kiltisti vuoroani.

Pyöräilyn? Polkupyöräilynkö?

En ole keksinyt miksi jonottaa mikäli edessä on tilaa mennä eteenpäin. Nykyään autotkin keskimäärin antavat jopa tilaa. Vähemmistössä ovat ne, jotka vetävät pallerot nenuun. Ovat ehkä huomanneet, että mitä lyhyempi jono, niin sitä nopeammin kaikki pääsevät eteenpäin.

Jos vaikka asuu alueella missä päivittäin jonottamiseen menee vaikka vartti, puolituntia tai tunti, niin kyllä se ajokamoissa alkaa olla aika ikävää kun/jos näet autojen välissä suoran baanan "vapauteen". Lisäksi pyörä jonossa seisoessaan omalta osaltaan lisää sitä ruuhkajonon pituutta.

Eihän se sitäkään haittaa, päinvastoin. Helpottuu matkanteko, kun jonoa on vähemmän.
Niin eihän se mitään haittaa paitsi jos käy seuraava tilanne : Äiti/isä on ylittämässä tietä sen rakkaan jonipetterin (2-5v)kanssa. Jonipetteri irrottaa otteen vanhemman kädestä ja lähtee juoksemaan suojatietä. Vanhempi ei ehdi reagoida tai muuten vaan ehdi saada lastansa kiinni. Se pujahtava motoristi ei huomaa pienikokoista lasta joka sieltä auton edestä juoksee vaan ajaa lapsen yli joka kuolee tai loukkaantuu.

Mulle on ihan sama jos joku motoristina ohittaa jonon ja menee sieltä välistä, mutta kuvaillun kaltainen tapaus, jopa yksikin on liikaa.

Niin eihän se mitään haittaa paitsi jos käy seuraava tilanne : Äiti/isä on ylittämässä tietä sen rakkaan jonipetterin (2-5v)kanssa. Jonipetteri irrottaa otteen vanhemman kädestä ja lähtee juoksemaan suojatietä. Vanhempi ei ehdi reagoida tai muuten vaan ehdi saada lastansa kiinni. Se pujahtava motoristi ei huomaa pienikokoista lasta joka sieltä auton edestä juoksee vaan ajaa lapsen yli joka kuolee tai loukkaantuu.

Mulle on ihan sama jos joku motoristina ohittaa jonon ja menee sieltä välistä, mutta kuvaillun kaltainen tapaus, jopa yksikin on liikaa.

Ei kai täällä nyt kukaan väitäkään että suojatien eteen pysähtyneiden ajoneuvojen vierestä saisi pysähtymättä kulkea tai että se olisi millään tavalla perusteltua! :O

Ihan turhaa alkaa tuomitsemaan splittausta yleisesti yhden ääliökäyttäytyjän vuoksi.:doh:

Ei kai täällä nyt kukaan väitäkään että suojatien eteen pysähtyneiden ajoneuvojen vierestä saisi pysähtymättä kulkea tai että se olisi millään tavalla perusteltua! :O
Eipä ole, mutta meitä on moneen lähtöön ja kaikki motoristit tai yleensäkin kaikki ajoneuvojen kuljettajat tuolla liikenteessä eivät ole ihan täysijärkisiä.

Eihän se sitäkään haittaa, päinvastoin. Helpottuu matkanteko, kun jonoa on vähemmän.

Ei kai se jono siitä lyhene, jos motoristi liikkuu jonon hänniltä jonon kärkeen...

Se on tietty eri asia, jos liikutaan sumasta poispäin, eli motoristi "pääsee vapauteen" muita aikaisemmin.

Back