R 1200 GS

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hannu p
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hannu p

New member
Tällä voorumin osastolla ihan uutena ja vielä valitettavasti toistaiseksi Bemarittomana miehenä oli kuitenkin pakko hieman avautua.

Veljeni kehoituksesta kävin tuossa päivänä muutamana koeajamassa tuon otsikon Bematin eli R 1200 GS:n. Ns vannoutuneena muovi/kyykkypyörien kannattajana koin todellisen valaistumisen.

Siis AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN upea pyörä ajaa. Ja passaa varmasti kaikkeen mahdolliseen.

Matkaa tarkoitus emännän ja tavaroiden kanssa ajaa ja myös lähitienoota koluta. Tuolla aukeis vaan lisää reittejä eli allekirjoittaneella hiekkatiet kokonaan ajamatta.

Juuri sain 800 VFR:n myytyä pois ja seuraava pyörä tuleepi olemaan kyllä tuo Nakke Nakuttaja. Oli se niin upea laite. Kaikki kohdallaan. Ajoasento pysty, tangot/kahvat juuri sopivalla kohdalla, ei tärinää, vääntöä löytyy etc. etc.

Olin jo miltei lopettamassa koko pyöräilyä, koska tiet lähellä jo niin tuttuja ym., mutta tuo pyörä palautti uskoni tähän upeaan lajiin

I've seen the LIGHT
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif


e
 
Ajoitko "tavallisen" mallin vai Adventuren. Oon ite katellut samaista mallia ei ole ainakaan vielä löytynyt sopivaa. Oliko vaikeasa vilkkujen kanssa.
 
Toi oli tavallinen GS.

Hieman ennen lähtöä piti aluksi miettiä että miten menee, muttei kyllä ajossa sitten häirinny-

Ensin piti löytää se nappula mistä lähtee käyntiin, se oli suurempi ongelma. Oli niin monennäköistä nappulaa
withstupid.gif
 
Toi oli niin ylistävästi kirjoitettu että on melkein provo.

Onhan tuota pyörän ominaisuuksia tällä palstalla kehuttu, itsekin olen siihen syyllistynyt. Gessu on huippuvekotin, munkin mielestä.
sport05.gif
 
Toi oli niin ylistävästi kirjoitettu että on melkein provo.
Joo- En olisi itsekään uskonut moista kirjoittavani vielä esim. kuukausi sitten, mutta näin kummallisesti siinä kävi.

Nyt on vaan se ongelma, että olen aina aristellut noita hiekkateitä edellisillä pyörilläni ( katupyöriä kymmenkunta ) eli kuinka niille uskaltautuisi sitten tuollaisella isommalla. Rohkeastiko vaan, vai koulutuksen kautta...???
 
On se gessu sellainen jokapaikan höylä, soralla, autobahnilla, suoraa tai mutkaa , yksin tai kaksin täydellä kuormalla - kaikki käyp. Orkkissatulasta en tykännyt, oli liian löysä ja siinä tahtoi koko ajan luisua päin tankkia tappituntumalle, Wunderlichin ergo on nykyisin jakkarana ja ihan ok. Myös plexi oli minun pituuksilleni turhan äänekäs.
Joissakin pyörissä ollut EWS-ongelmia, johtuvat viallisesta antennista joka ottaa vastaan avaimen lähettämän signaalin, peräöljyn vaihtaminen myös tehty turhan työlääksi öljypropun poisjättämisen myötä, vaan eipä tuota nyt usein vaihdella.
Omat kokemukset kahdelta ajokaudelta ja 30 tkm ajoa kaikenlaisilla teillä, kotona ja kaukana ilman ongelmia, oikeastaan ainoa toive olisi suurempi tankki (perus gessu)
 
Nyt on vaan se ongelma, että olen aina aristellut noita hiekkateitä  edellisillä pyörilläni ( katupyöriä kymmenkunta ) eli kuinka niille uskaltautuisi sitten tuollaisella isommalla. Rohkeastiko vaan, vai koulutuksen kautta...???
Rohkeasti vain sorateille.

Järkevä temppu olisi varmaan lyöttäytyä paikkakunnan muiden matka-enduro kuskien seuraan.
Takuulla löytyy asiallista opastusta soran siirtämiseksi ulkokurviin.

Pohjolan kurapyöräilijät taitaa olla taikasana noiden sorasurautusten suhteen...
 
Rohkeasti vaan, ja järki mukana. Katuendurorenkaat eivät ole parhaat mahdolliset irtosoralla, mutta ovat hyvä kompromissi painottuen hiukan enemmän asvaltille. Luulisin, että valtaosalla gessun omistajista kilsat painottuu hiukan asvaltille.

Sladit karkaa herkästi liian leveiksi koska pitoa on rajallisesti. Samoin irtosoralla tahtoo keula karata alta, silloin pitää vaan päättäväisesti kääntää vähän kahvaa että saa perän irti, jolloin keula alkaa taas ohjata. Vaihde kannattaa pitää yhtä pienemmällä kuin asvaltilla, jolloin kaasuun vastaaminen on nopeampaa.

Laukkujen kanssa perän lisääntynyt paino tekee sladittelusta lähes uhkapeliä, koita nyt heittää vasaraa varsi edellä. Eli painavampi pää työntyy sivulle niin että. Räppääminen on siis hauskempaa ilman kuormaa. Kruisailu sorateillä matkavarustuksessa taas on kivaa. Ja asvaltilla. Tai jossain.

Montulle on turha gessulla mennä. Tommonen leka uppoaa pehmeään hiekkaan keula edellä kuin Titanic.
 
Montulle on turha gessulla mennä. Tommonen leka uppoaa pehmeään hiekkaan keula edellä kuin Titanic.
Oon kolme kertaa käynyt Adventurella hiekkakuopassa ajelemassa pehmeällä hiekalla. Ei uppoo, ei ainakaan keula edellä. Takapyörää oon pari kertaa joutunut kaivamaan hiekasta esiin. Aika nopeasti sen oppii, miksi sitä joutuu kaivamaan. Mutta kyllä on kiva painaa rinnettä ylös niin, että santa pöllyää

Kaksi kertaa oon käynyt crossiradalla. Erittäin hauskaa, ja erittäin opettavaista, jos haluaa parantaa pyörän käsittelytaitoa. Siis en pidä ollenkaan turhana käydä montulla. Sinne vaan ei pidä mennä ajamaan kilpaa crossipyörien kanssa, niille ei pärjää. Jos treenaa omaksi ilokseen ja tavoitteena kehittyminen ja läheisempi, luottamuksellinen suhde oman pyörän kanssa, suosittelen lämpimästi.

Minä vaihdoin katupyörästä Adventureen tänä keväänä. Ekat kunnon hiekkatiekokemukset sain kesäkuun alussa GS-Meetingissä. Siinä lähti kertalaakista turhat pelot hiekkateitä kohtaan. Lähde porukan kanssa ajelemaan, niin näet, miten mennään, ja sitten vaan ite perässä. Fysiikan lakeihin luottaen, itsesuojeluvaistoa unohtamatta.
smile_org.gif
 
Itsekin sain tuollaisen perus R1200GS:n ajoon siksi aikaa kun oma mopo on huollossa ja on se vaan melkoinen peli.

Koska en hirveästi ehtinyt ajelemaan eri alustoilla, niin jäi hieman epäselväksi kuinka hyvin sähkösäätöiset alustan esiasetukset toimivat. Joka tapauksessa pyörästä jäi heti ensi metreiltä asti hyvä maku suuhun, joten jos oma harrastebudjetti olisi 20k€ luokkaa, niin tuollainen saattaisi olla hyvinkin hankintalistalla. Nyt joutuu vaan haaveilemaan ja palaaman arkeen pikku Gessulla
bawling.gif
 
Kaverit hifistelee, pitää säätää alustaa ja käydä krossiradalla.. höpö höpö!!
Oikeesti pitää kääntyä kivan näköiselle tielle, jonka päällyste on ei-asfaltia ja ajella varovasti menemään....
smile_org.gif

Siitä se lähtee!
smile_org.gif

Alkuun hitaasti ja varovasti, mutta kun tuntumaa kertyy ajan oloon, niin vauhti kasvaa ja silmä kehittyy. ( eka, toka ja kolmas ilta menee heittämällä hidastellessa) Silmä kerto, millainen alusta ja kuinka vauhdikkaalta seuraava mutka näyttää.
Mopon alusta alkaa kiinnostaa aika pian, kun kokemus karttuu. Pehmeämmäksi... pehmeämmäksi, kunnes vauhti kasvaa ja pitää hiukka koventaa, että keinunta vähenee. Tähän vaiheeseen kestää kauan!
Asfaltti on aina samaa, mutta hiekkatiet vaihtelee! Puhdas nahkea savi on nopeampi kuin asfaltti. Paksu laakerisora on ison enduron nautiskelualusta. Kaikki siltä väliltä on siltä väliltä.
wink.gif


FIN_GSer
 
Kerkesin jo kysyä toisessa ketjussa, mutta mitä eroja on vm. 07 ja 08 välillä? Minä vuonna malli on muuttunut jos on?
 
Kerkesin jo kysyä toisessa ketjussa, mutta mitä eroja on vm. 07 ja 08 välillä? Minä vuonna malli on muuttunut jos on?
Tuon yllämainitun +5hv päivityksen lisäksi ainakin seuraavaa:
- uusi vaihdelaatikko eri välityksin ja vahvemmin sisuskaluin
- ESA optioksi
- uudet valot
- muoveihin uusia muotoja (enemmänkin perus-GS:ään, Adve muuttunut vähemmän)

Aiemmista päivityksistä suurin lie '07 jarrumuutos, eli siitä eteenpäin on sähköinen jarruservo poistunut malleista.
 
Kova kuume kun oli keväällä niin keräsin vähän TIETOJA
On se mielenkiintoinen pyörä. Riippuu tietysti vähän mitä suunnasta tuohon Gessuun päin tulee. Minulla ehkä se kaiken terävin kuumepiikki häipyi kun tein koeajon. On se aikamoista tutinaa ja tuulen tuiverrusta tuollaisen kunnon katetun matkamopon jälkeen. Ja alavääntö on surkea, alle 3.000 ei tapahdu yhtään mitään. Silti taidan sellaisen vielä ostaa
tounge.gif
 
Jos sportista hyppää isoon matkaenskaan niin kannattanee myös käydä kokeilemassa Kotarin iso Adventure. Bemaria mitenkään väheksymättä ja siihenkin aikanaan kovin ihastuneena, täytynee todeta että mopon alustaa ei paremmaksi noissa vehkeissä kovin helpolla saa. Plussana tulee koneen pitkä vääntöalue.

Todellinen allrounderi jolla pärjää kun on jotain kovaa renkaiden alla. hiekkateillä nautinnollinen vekotin. miinuksena kortti on sillä yhtä höllässä kuin kikottimillakin.
 
Ja jos sen ei aivan välttämättä tarvi olla 1200 GS, kannattaa tarkistaa myös 1150 GS Adventure. Esimerkiksi tuo meikäläisen -02/50tkm, jota on kevennetty 10kg ja piristetty 10 hv. Saattaisin luopua johonkin hintaan (12-13 tms.), jos halullinen nätisti kysyy.
 
Iso KTM on kyllä aika kiva ajettava mutta samalla myös liian helppo. Ei mitään haastetta kun pyörä menee patikossa kuin juna. GS:n pieni etupyörä yhdessä surkean etujousituksen kera tekee ajamisesta mielenkiintoista.

Sitten kun harrastus ajautuu siihen pienempien polkujen kiertelyyn niin bemarin pytyt on oikeasti tiellä. Jalkaa on hankala saada tueksi mutta toisaalta jos pyörä kaatuu niin ei se kaadu kokonaan kun jää pyttyjen/kaatumarautojen varaan keikkumaan.

Mut tuossa pyörässä on parasta se että kun mutainen polkurypeminen loppuu ja alkaa siirtyminen kohti kotia asfalttiteitä pitkin niin voit samalla pyörällä, samoilla renkailla heittää mittariin 150km/h ja asfaltillakin ajo on hauskaa.

990 KTM:ää ajaneena yllätti kotarin koneen "raakuus" eli täristi yllättävän paljon ja imuääni oli todella raaka. Epäilen että iso ktm on parempi mitä pienemmille poluille mennään. Bemarissa taas on mukana hieman luxusta.

Kohta pyörä on kuiteskin tuon näköinen
tounge.gif
 
Back
Ylös