Minäkin kävin tunnin koeajolenkin uudella gessulla heittämässä. Jotain tuntumia voisin tähän kirjailla. Vertailukohtana on oma vm. -07 normigessu, reilut 40tkm ajettu.
Koeajo pyöri siis käyntiin, eka huomio tosiaan ääniin. ompas kiva pörinä jo vakioputkella. Toinen huomio, tämä ei kaada itseään kun paikallaan kaasuttaa. Johtuneeko siitä että kytkin pyörii eri suuntaan kuin kampura?
Ei muuta kun matkaan, hups meinas sammua heti kättelyssä. Kytkin ottaa aika ärkysti omaan verrattuna, tähän varmasti tottuu. Vilkut on näköjään yhden napin mallia, kahvassa olevan navigaattorin säätöpyörän vuoksi vilkkunappi jää kauas peukalosta, miun pienillä käsillä joutuu vähän kurottelemaan. Omassa pyörässä tämä on paremmin

. Moni muukin nappi tuntuu olevan hankalasti käsillä, esim. kahvalämppäreiden namiska ja valojen vaihdin. Vanhoissahan nuo on isoja ja peukaloiden alle hyvin sattuvia keinukytkimiä. Näissä on otettu takapakkia.
Liikkeellä ollessa huomio kiinnittyy erittäin hanakasti mutta pehmeästi kaasuun vastaavaan koneeseen. Tuntuma on lähempänä 800 rotaxia kun entistä bokseria, voimaa toki rutosti enempi. Äänikin on sama kuin rotaxissa. Taajamassa pyörä on erittäin kevyt ja ketterä käsitellä heti ensimetreiltä, ei vanhakaan mikään lahna ole mut tämä tuntuu paljon kokoistaan kevyemmältä. Mennäämpä seuraavaksi valtatielle. Pleksi on selkeästi parempi kun omassa vaikka näyttää pienemmältä. Säätöäkin kokeilin, ylin asento paras. Ääntä tulee tässäkin kypärään (Shoei Multitec) muttei samanlaista tärinää kun vanhassa. Seuraavaksi cruise päälle ja kädet irti stongasta, vajaa kilometri meni helposti kädet puuskassa körötellen

. Varmaan ihan hyvä varuste, en päässy kuitenkaan ihan sinuiksi tuon kanssa noin lyhyellä lenkillä. Ajoasennosta jotain, koeajopyörän satula oli alemmassa asennossa, parempi ois ollu varmasti ylempi. Pyörän selässä tulee fiilis että istun tämän sisällä enkä päällä, liekkö tuo satulan 2cm sit tuon tekee. Hyvin kotoisa olo oli 173cm pitkällä kuskilla kyllä noinkin. Mainittakoon vielä että tässä ei oikean pytyn imukaula osu kuskin pohkeeseen. Vaihteisto tuntuu vanhaa versiota huomattavasti napakammalta mutta en kuitenkaan oppinut vaihtamaan ilman kolauksia. Johtuneeko erilailla ottavasta kytkimestä vai ehkä pienemmistä voimansiirron välyksistä? Varmaan omistaja oppii oikean vaihtotekniikan. Omalla ajaessa ei vaihdot kolahtele

.
Seuraavaksi vuorossa roudan raiskaamaa mutkaista asfalttitietä. kokeilin tässä vaiheessa vähän koneen vetoja, niitä on riittävästi. Kakkosella saa aika herkästi hytin syliin kun vähän härnää, ei toki vahingossa nouse. Nyt päätin räpläillä vähän sähköaivoja, eri ajomodeja ja esan asetuksia. Eri modet ei äkkiseltään hirveän erilaisilta tuntunu, rain oli aika leppoisa, dynamic taas sähäkämpi. muut vissiin siitä väliltä. Esan säätelyn kyllä huomas, hard oli tosi kova ja soft hyvin mukava. Omaksi suosikiksi valikoitui Enduro soft, näin oli mielestäni paras päästellä jokapaikassa. Tuo asetus sai pyörän myös tuntumaan eniten omalta pyörältäni varsinkin alustan suhteen. Jos joustovaroja kerran on niin kait niitä on järkevä käyttää hyväksi? Möykkyihin sai lasettaa aika huoletta, isoimpiin hieman omaa persettä keventäen. Mutta ei omakaan pyörä tässä suhteessa joudu häpeämään.
Seuraavaksi vuorossa odotettua tienpintaa eli soraa. Ekaksi kokeilin uudestaan eri moodien vaikutukset luistonestoon, rain modella ei meinaa päästä edes liikkeelle kun tehot häviä heti kun vähänkin sutaisee. Road ja dynamic ehkä vähän parempia, vaikea arvioida kun jäi kokeilut niin lyhyiksi. Enduromoodi yllättäen paras, sallii kohtuullisen sudittelun. Muutaman kerran tuntui hieman inhottavalta kun olisin halunnut luistattaa enemmän mutta pyörä oli että nein nein. Tc poiskytkettynäkin kokeilin, luottoa ei oikein löytynyt, suttaaminen karkas herkästi liialliseksi. Omassa on jotenkin helpompi hallita koneen voimaa. Muuten ajotuntuma oli aika lähellä vanhaa versiota, aavistuksen kevyempi ehkä viedä. Seisaaltaan ajoa ajatellen tässäkin on tanko vakiona liian matalalla. Renkana oli vissiin jotkut TrainAttackit, kuvio ainakin näyttää huonommalta soralle kun omat Tourancet. Todellisuudessa ero varmaan aika mitätön. Hieman rauhallisemmin toki ajelin kun omalla vehkeellä.
Lenkin lopulla pääsi jarrutkin todelliseen testiin, välttääkseni rangaistusvaatimuksen ja kortin menetyksen jouduin pudottamaan nopeuttani noin 100km/h melko lyhyessä ajassa

. Hyvin se hidastuu, ei luikerrellut yhtään. Väittäisin kuitenkin että omassani kahvaa ei tartte puristaa aivan yhtä lujasti (ja juu, miulakaan ei ole servoja).
Tämä oli nyt tämmönen hätäpäissään kirjoitettu pätkä, varmaan joitain ajatuksia unohtui. Kulutusmittarin hoksasin nollata vasta aika lenkin lopulla. Noin 6l/100km se näytti, sama kulutus on yleensä omassakin. Olihan se tosi hyvä pyörä mutta niin on vanhakin yhä voimissaan. Jotain jäin uudessa koneessa kaipaamaan mitä vanhassa on. Varmaan sitä mekaanista ääntelyä ja tärinää (+ se kaatoefekti paikallaan

) mikä luo tuohon oman tunnelmansa.