R1 ei käynnisty

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mazaha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyörittää kyllä aika normaalisti, voisi ehkä pirteämminkin pyörittää mutta ei kuulosta siltä, kuin noissa startti rikki-videoissa.

Nokka-akselin anturi on uusi ja kampianturin vastus on mitattu ohjeen mukaan, näyttää oikeaa arvoa.
 
Jos miettii asiaa juurikin sitä kautta että mitä on tehty tai mihin on ollut pakko kajota tulppia vaihtaessa. Jonkun anturin / johtosarjan liitos unohtunut irti tai liikahtanut sen verran että kontaktihäiriö? Map-anturin alipaineletku irti? Kuuluuko tankista ääni että bensapumppu käy? Suuttimen johdosta voisi myös mitata tuleeko sähköä kun starttaa?
 
Jos miettii asiaa juurikin sitä kautta että mitä on tehty tai mihin on ollut pakko kajota tulppia vaihtaessa. Jonkun anturin / johtosarjan liitos unohtunut irti tai liikahtanut sen verran että kontaktihäiriö? Map-anturin alipaineletku irti? Kuuluuko tankista ääni että bensapumppu käy? Suuttimen johdosta voisi myös mitata tuleeko sähköä kun starttaa?

Laitetaan testaten :thumbup:
 
Pyörittää kyllä aika normaalisti, voisi ehkä pirteämminkin pyörittää mutta ei kuulosta siltä, kuin noissa startti rikki-videoissa.

Oma rykkönen oli ainakin erittäin herkkä huonolle akulle. Uudella Yuasalla käynnistyi aina moitteetta, uudehkolla erimerkkisellä akulla ei.
 
Starttipilotin kanssa on se epävarmuustekijä, kun on sähkökaasu. Eli läppiä ei saa kaasukahvalla väkisin auki vaan täytyy ohjata niitä diagnostiikkamoodissa. Päivitellään keissiä.

Siis jos läpät/tyhjäkäynti kanava(jos ko mallissa moinen on) on niin tiivisti kiinni että
edes startatessa ei pilotti niiten ohi mene
ei varmsti lähede mitenkään normalistikaan käynttiin
kun ei saa yhtään ilmaa
eli jos tuo tosian on tilanne niin selvitää että miksi ovat kiinni,
oli sitten sähkö kaasu tai ei
viimeistään siinä vaihessa kun startti pyörii on ilmaa päästävä syliterihin läppien välistä
tai tyhjäkäynti kanvan kautta ja sieltä mistä ilma mene menee myös kllineri/pilotti(kun sitä laittaa tarpeeksi)
ja jos kipinää tulle kun ko ainetta on sylinterissä niin vähintään jotain pauketta kuuluu yleensä jopa silloin vaikka se kipinä tulisi väärään aikaan
 
Oma rykkönen oli ainakin erittäin herkkä huonolle akulle. Uudella Yuasalla käynnistyi aina moitteetta, uudehkolla erimerkkisellä akulla ei.

Ei niinkään huono ajatus... startatessa akun jännite laskee senverran ettei ECU tajua mitä tehdä, tai saa väärää dataa joltain anturilta.
 
En lukenut kaikkea ajatuksella läpi, mutta tässä yksi mahdollinen vika, joka tuli mieleen:

Osassa ruiskupelejä on ehtona startille, että kaasun pitää olla 0-asennossa, että antaa startata. Eli jos TPS anturi antaa väärää infoa, voi olla, ettei tule joko bensaa tahi kipinää. -> Tarkista TPS (Throttle position sensor) kalibrointi / arvo.

Ja sit ne perinteiset:
1) Tappokatkasija
2) Seisontajalan anturi
3) Kytkinkahvan mikrokytkin
4) Kaatuma-anturi

Edit. Nokan asentoanturi on siinä aika hollilla tulppia vaihdellessa. Kannattaa kattoo, ettei oo sen piuhaa/liitintä vahingossa vahingoittanu.
 
R1:n käymättömyys alkaa selviämään. Puristuspainetesti pitikin paikkansa eli, paineet kateissa. Imuventtiilit kantaa ja syynä todennäköisimmin titaaniventtiilien pinnoite kulunut ja alkanut syömään venttiilejä aiheuttaen imuvuodon. Ajoitus oli vain epäonninen tulppien vaihdon kanssa. Kylmäkäynti oli toki huonontunut jo tovin.
 
R1:n käymättömyys alkaa selviämään. Puristuspainetesti pitikin paikkansa eli, paineet kateissa. Imuventtiilit kantaa ja syynä todennäköisimmin titaaniventtiilien pinnoite kulunut ja alkanut syömään venttiilejä aiheuttaen imuvuodon. Ajoitus oli vain epäonninen tulppien vaihdon kanssa. Kylmäkäynti oli toki huonontunut jo tovin.

Siis pyörä lähti ennen tulpien vaihtoa kuitenkin
käymään omalla startilla ja nyt ei edes pilotilla/mäessä ?
jos niin tuskin on tulpieen vaihdon aikana ventilien pinnoite niin paljoa kulunut
itsekseen/ventiilit alkanut kantaman,
ilman ulkoista syytä, paskaa tulpan reijästä, imupuoleta niitten väliin tms
 
En ota sen enempää kantaa, pyörä on nyt osaavissa käsissä ja kansi otetaan irti jotta tulee selvyys asiaan. Lisäyksenä vielä että venttiilinvälykset tarkastettiin, pakopuoli 0,23, imupuolelle ei mahtunut edes 0,10 tulkki. Välykset säädetty 10tkm sitten. Imupuolen ohjearvo taisi olla 0,11-0,20. Ja puristuksia siis ei ollut, se on ihan mitattu fakta nyt.

Niin ja suuttimet ja kipinä testattiin toki ensin, molemmat kunnossa.
 
Onkohan tässä siis suoritusjärjestys ollut se, että ei ole lähtenyt enää käyntiin, niin sillä perusteella on sitten vaihdettu ne tulpat eli alunperinkään ei liity tulppien vaihtoon tämä asia?
 
Onkohan tässä siis suoritusjärjestys ollut se, että ei ole lähtenyt enää käyntiin, niin sillä perusteella on sitten vaihdettu ne tulpat eli alunperinkään ei liity tulppien vaihtoon tämä asia?

Tulppien vaihdon syy oli huono käynnistyvyys ja kylmäkäynti, kävi vajailla kunnes lämpesi ja alkoi toimia kunnolla. Tulpat ei siis liittyneet juurisyyhyn mitenkään, johti vain hakoteille ongelman selvityksessä.

Kilsat 60tkm hujakoilla joten ei se ihan uusi ole enää. Kaveri laitattaa samalla hiukan laajemman remontin kun ottavat koneen alas. Spekuloitiin tuossa risan Pipercross-vapaavirtaussuodattimen osuutta kulumiseen. Oli päästänyt pölyä jo jonkun aikaa lävitseen.
 
Venttiilit alkavat kantamaan, kun ne hissukseen uppoavat seeteihin koneen käydessä. Ihan normijuttu moottoripyörien koneissa ja erityisen tuttu juttu esim. tietyille Yamahoille ja Kawasakeille. Jos imupuolen oravasuotimen läpi pääsee likaa koneeseen niin se luultavasti edesauttaa ongelman syntymistä.
 
Tulppien vaihdon syy oli huono käynnistyvyys ja kylmäkäynti, kävi vajailla kunnes lämpesi ja alkoi toimia kunnolla. Tulpat ei siis liittyneet juurisyyhyn mitenkään, johti vain hakoteille ongelman selvityksessä.

Kilsat muistaakseni 70tkm hujakoilla joten ei se ihan uusi ole enää. Kaveri laitattaa samalla hiukan laajemman remontin kun ottavat koneen alas. Spekuloitiin tuossa risan Pipercross-vapaavirtaussuodattimen osuutta kulumiseen. Oli päästänyt pölyä jo jonkun aikaa lävitseen.

Noi vapaavirtaus yms. tarvikesuodattimet on kyllä melkosen turhia kapistuksia. OEM suodin kestää ja suodattaa hyvin ja virtaa reippaat 300hp, joten ihan heti se ei oo koneen tehojen tukkeena.
 
Noi vapaavirtaus yms. tarvikesuodattimet on kyllä melkosen turhia kapistuksia. OEM suodin kestää ja suodattaa hyvin ja virtaa reippaat 300hp, joten ihan heti se ei oo koneen tehojen tukkeena.

jep, tämä todettiin. Oli aikanaan huollossa saatavuusongelmia suodattimissa ja tuo oli kuulemma ollut hyllyssä.:dunno:
 
Kaikkiin neljään? Tuskin.

Oliko jossain maininta kaiksta neljästä ?
jos niin se jäi huomaamatta,

käytössä kyllä ajan kanssa alkavat kantamaan ilman ulkoista syystä mutta
eivät sillä aikaa kun tulppia vaihdetaan(oletatvasti kone on silloin samuksissa)
 
Venttiilit alkavat kantamaan, kun ne hissukseen uppoavat seeteihin koneen käydessä. Ihan normijuttu moottoripyörien koneissa ja erityisen tuttu juttu esim. tietyille Yamahoille ja Kawasakeille. Jos imupuolen oravasuotimen läpi pääsee likaa koneeseen niin se luultavasti edesauttaa ongelman syntymistä.

80 luvulla kawoissa taisi olla niin että seetit painui kansiin pikkuhiljaa
mutta sama vaikutus
 
En ota sen enempää kantaa, pyörä on nyt osaavissa käsissä ja kansi otetaan irti jotta tulee selvyys asiaan. Lisäyksenä vielä että venttiilinvälykset tarkastettiin, pakopuoli 0,23, imupuolelle ei mahtunut edes 0,10 tulkki. Välykset säädetty 10tkm sitten. Imupuolen ohjearvo taisi olla 0,11-0,20. Ja puristuksia siis ei ollut, se on ihan mitattu fakta nyt.

Niin ja suuttimet ja kipinä testattiin toki ensin, molemmat kunnossa.

Kuinka pitkään niitä käynistys vaivoja oli verratuna tuohon ventiilin säätön
 
Back
Ylös