R1100 S Pleksit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TomiV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TomiV

New member
Tuollainen S Bemu tuli ostettua. Pyörään tuli mukaan sivulaukut, korotetut kliparit ja ompa vielä bmw kahvalämppäritkin. Tarkoitus olisikin ajaa myös matka-ajoa, joten pitäisikö tuohon vielä vaihtaa korkeampi pleksi?

Millaisia käyttökokemuksia teillä on noista?

Minulla oli joskus tuollaisessa hetken aikaa muistaakseni MRA:n valmistama korkeampi pleksi. Otin pois, laitoin alkuperäisen takaisin ja pistin tulpat korviin. Väpätti ainakin minulla kypärää aika lailla.

Tuota on saanut tehtaalta kahdella eri pleksillä. Muistaakseni / käsittääkseni touring paketissa oli kahvat kolmiokappaleen päällä ja hiukkasen pidempi pleksi. Sitä saa varmaan varaosatiskiltä mutta epäilen, että tarvikeosan saa halvemmalla.

Itsellä on korotus ja sporttipleksi, johon olen melko tyytyväinen. Kypärämelu on molemmissa käyttämissäni potissa melko paha, mutta tulpilla selviää. Ilmavirtojen kanssa pärjäilee ainakin kotimaassa (meikäläisen mitoilla). Jos haluaa täysin tyynessä istua tuo ei ole oikea pyörä.

Mulla oli tuo R1100S alkuperäisellä korkeammalla pleksillä ja stongan klipponit alemmassa asennossa. Ainakin mulle se oli just hyvä, kypärä suht puhtaassa ilmavirrassa ja ilman jytinöitä ja turbulensseja. Silti kroppa suojassa tuulelta. Korkeampi alkuperäinen pleksi maksoi muistaakseni 124 € kun ostin uuden naarmuuntuneen ja halkeilleen tilalle.

Morjens,

Mun R1100S on ns. matkamalli eli orginaali korkampi pleksi ja yläkolmion päällä olevat kahvat. Virtauksien kannalta tämä on "hiinä ja hiinä" eli jos istun oiken ryhdikkäästi selkä aivan suorana tai hieman etuviistoon kurottaen kypärä hiljenee huomattavasti. Sama asian ajaisi ehkä (vanha paksu) puhelinluettelo pyllyn alla tai hieman matalampi pleksi. Normaalissa ajoasennossa kypärässä on jonkin verran turbulenssin melua, mutta tuplat korvissa pidemmillä matkoilla auttaa. Joten en ole viitsinyt ostaa matalampaa pleksiä.

Kannattaa siis etsiä päätä nostamalla ja laskemalla missä on optimaalinen korkeus ja vasta sitten etsiä siihen sopiva pleksi.

Kiitoksia vinkeistä!
Näyttää siltä, että toiselle sopii paremmin pitkä ja toiselle lyhyt pleksi. Pitää mennä perstuntumalta ja kokeilla. Tuli mieleen, että onkohan porukoilla hyllyissä pölyttymässä niitä hylätyksi tulleita malleja. Saattais ehkä olla mulle sopivia.

Jos tälläisiä löytyy voisin kokeeksi ostaa. Noutaa voin ainakin pääkaupunkiseudulla olevia, ja postihan kulkee myös.

Niin ja jos löytyy virattomia tarvikepakoputkia, niin nekin kiinostaisi.

Pakko sanoa (vaikka Bemareista tykkäänkin), että toistaiseksi en ole kuullut yhdestäkään ainoasta alkuperäisasennuspleksistä joka toimisi edes jollekulle! Omaa kokemusta on

BMW K75 (Alkuperäinen ihan pasha...)
BMW R850R (mukana tuli BMW:n orgis-Touring pleksi) - IHAN PASKA
BMW R1150R (ei lasketa - oli toimimaton tarvikepleksi) - PASKA
BMW R1200ST - Alkuperäinen surkeaakin surkeampi....
BMW R1100RS - ALkuperäinen scheissea
BMW K1200LT - jytinää, pyörteitä, kohinaa...
BMW R1100RT - Positiivinen yllätys: Turbulenssi puuttui, mutta kaikki ilmavirta tulee suoraan kypärään

Ja paskaksi nimeän juuri sellaiset pleksit, jotka rakentavat helkkarinmoisen turbulenssin kypärälle. Tuo toki aina riippuu kuskin (selän) pituudesta ja kypärästä. Oma pituus on 182cm ja vissiin kohtuullisen pitkä selkä siitä päätellen, että paitojakin joutuu hakemaan sillä silmällä että selässä riittää pituutta.

Mutta yhtä kaikki: Lukuunottamatta tuota nykyistä varapyörää (R1100RT), joka-ainoa on generoinut alkuperäispleksillään helvetinmoisen vatkauksen ja pahimmillaan jytinän kypärään. Jokaiseen on myös "after"-markkinoilta löytynyt toimiva pleksi....

Pakko sanoa (vaikka Bemareista tykkäänkin), että toistaiseksi en ole kuullut yhdestäkään ainoasta alkuperäisasennuspleksistä joka toimisi edes jollekulle! Omaa kokemusta on...
....

Et nähtävästi lukenut tuota mun viestiä... :jpstyle:

"Mulla oli tuo R1100S alkuperäisellä korkeammalla pleksillä ja stongan klipponit alemmassa asennossa. Ainakin mulle se oli just hyvä, kypärä suht puhtaassa ilmavirrassa ja ilman jytinöitä ja turbulensseja."

No, sallittakoon mielipide. Harvassahan nuo bemarin pleksien kehujat on. Esim. R1200 GS:n orkkispleksi saa multa arvosanan kelvoton. R1100S oli kyllä maantien ässä, myös pleksin osalta.

Back