R1100S laukut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MLa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MLa

New member
Morjensta

Pitäisi hommata laukut/laukku 1100 ässään. Vaihtoetoina Bemarin omat sivulaukut tai Givin taikka Kappan takalaukku. Onko kokemuksia, miten korkea takalaukku vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin? Jos jollakulla pyörii nurkissa sopivia laukkuja tarpeettomana niin ilmoittautukoon!!

Moi
Omassani oli BMW:n omat sivulaukut jotka toimivat hyvin.
Ko laukuille max suositusnopeus oli muistaakseni 130 kmh mutta hyvin pysyivät mukana Autobahnilla yli 200 kmh. Laukkujen olemassaolon huomasi kyllä jo noin 170 kmh kohdalla, mutta ei pahaa häiriötä.
Taakse hankin myöhemmin Givin boxin joka ei aiheuttanut häiriöitä kaksi päällä mutta yksin ajettaessa pyörteily häiritsi suomen moottoritienopeuksissa.

En ole itse kokeilut kahta markkaa laukkujen kanssa.

"flakpanzer: kirjotti "hyvin pysyivät mukana Autobahnilla yli 200 kmh. Laukkujen olemassaolon huomasi kyllä jo noin 170 kmh kohdalla, mutta ei pahaa häiriötä."

Oliko tämä kaksi vai yksi päällä? Nähdäkseni aerodynamiikassa on huisi ero onko kaksi päällä vs.pelkkä kuski. Sillä matkustajan jalat täyttävät hyvin kuskin ja laukkujen välisen 'kolon' estäen samalla pyörteilyä. Näin ainakin mun ässässä originaalilukuilla.

Moi
Omassani oli BMW:n omat sivulaukut jotka toimivat hyvin.
Ko laukuille max suositusnopeus oli muistaakseni 130 kmh mutta hyvin pysyivät mukana Autobahnilla yli 200 kmh. Laukkujen olemassaolon huomasi kyllä jo noin 170 kmh kohdalla, mutta ei pahaa häiriötä.
Taakse hankin myöhemmin Givin boxin joka ei aiheuttanut häiriöitä kaksi päällä mutta yksin ajettaessa pyörteily häiritsi suomen moottoritienopeuksissa.
Se satakolmekymppiä ei taida itse asiassa olla suositus, vaan Autobahnilla ihan virallinen nopeusrajoitus ...

Just luin jostain, että sakemannin poliisit ovat alkaneet puuttua laukullisiin ylinopeutta ajaviin motoristeihin ja punnitsevat jopa laukkujen painoja. Warovaisuutta siis Euroopan reissulle, voipi tulla tiedostamaton ylinopeus kalliiksi.

Sen verran olen minäkin laukkujen kanssa eri mopoilla ajanut, jotta yleispätevästi voisin todeta:

-Suomen nopeuksissa ei merkittävää vaikutusta
-Sivulaukut ei aiheuta läheskään niin pahaa woblausta, vaan
-Takalaukku on se pahan "alku ja juuri"
-Takamatkustaja helpottaa hieman woblaukseen
-Samaten joku kassi, esim. putkisäkki kuskin ja takalaukun välissä...

Jos vain tila riittää ja marssivauhdit on ajateltu korkeiksi, pelkät sivuset mukaan...

Laukut kannattaa pakata siten, että molemmat sivuset sisältää kaiken painavamman (ja tietty keskenään noin samanpainoiset), kevyempää takalaukkuun.

Kolmella laukulla (yksin ajettaessa) woblaus alkaa jo olla huomattavaa 180 km/h -> ja pahenee huimaksi yli 220 km/h vauhdeissa, ei tee mieli jatkaa hetken kokeilua pidempään. Takalaukun pois jättäminen hotelliin ja pystyi vetäseen gepsiin yli 250 km/h vauhdit ilman "jännäkakkaa" ajopöksyissä...

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Sivulaukut taitavat olla paremmat. Onko tietoa mikä merkki valmistaisi pyörään sopivia laukkuja? Givillä on joskus ollut sivulaukut mutta nyt saa vain takalaukkua. Sama juttu Kappalla. Bemarin omat ovat pirun kalliit (n.800€/pari). Jotkut edullisemmat tarvikelaukut kelpaisivat hyvin eikä tarttis olla kovin suuretkaan eikä ole tarkoitus ajaa kahtasataa.

Tere!
Ite hommasin Bemun omat käytetyt sivulaukut alle 300 erkillä kotiin kannettuna. Näpräilin (sarjotin) lukot toimimaan pyörän omalla avaimella ja kyl kelpaa
062802moto_prv.gif
.

Takalaukkuna toimii Givin V46 ja tankin päällä majaille Bagsterin nahka ja Medea laukku...
Nyt tuon lehmänkin saa toimimaan matkajuhtana...

Enkä ole Suomen nopeuksissa huomannut ylimääräisiä huojumisia..Yksin tai kaksin..

Itse valitsisin bemun laukut. Ne on kestävät ja S:ssä kiinnitystelineet on vielä niin hyvin integroitu, että jo pelkästään olkonäkösyistä päätyisin originaaleihin. Ei ole hirviömäisiä telineitä törröttämässä ilman laukkuja ajellessa.

Itse valitsisin bemun laukut. Ne on kestävät ja S:ssä kiinnitystelineet on vielä niin hyvin integroitu, että jo pelkästään olkonäkösyistä päätyisin originaaleihin. Ei ole hirviömäisiä telineitä törröttämässä ilman laukkuja ajellessa.

Toi on täyttä asiaa. Yllä mainitun lisäksi vielä tarvikelaukut telineineen leventävät pyörää selvästi enemmän kuin Bemarin omat laukut. En edes harkitsisi mitään muuta vaihtoehtoa.

Yksi juttu, joka ihmetyttää: perälaukusta on puhuttu paljon. Mulla oli R 1100 S vuonna 2002 - ei siihen perälaukkua ollut olemassa. Ei Bemarilla, ei myöskään telineitä saatavana muilta toimittajilta. Jotain pehmeitä laukkuja, jotka tulee takamatkustajan paikalle oli kyllä tarjolla. Kun asiaa tuolloin mietin, niin aika hankalaapa olisi kyllä ollutkin ässän perään laukkua saada sopimaan.

Jos jollain on ollut normaalikokoinen kova laukku R 1100 S:ssä kiinni, olisi kiva kuulla siitä, ja varsinkin nähdä miltä se näyttää.

Toi on täyttä asiaa. Yllä mainitun lisäksi vielä tarvikelaukut telineineen leventävät pyörää selvästi enemmän kuin Bemarin omat laukut. En edes harkitsisi mitään muuta vaihtoehtoa.

Yksi juttu, joka ihmetyttää: perälaukusta on puhuttu paljon. Mulla oli R 1100 S vuonna 2002 - ei siihen perälaukkua ollut olemassa. Ei Bemarilla, ei myöskään telineitä saatavana muilta toimittajilta. Jotain pehmeitä laukkuja, jotka tulee takamatkustajan paikalle oli kyllä tarjolla. Kun asiaa tuolloin mietin, niin aika hankalaapa olisi kyllä ollutkin ässän perään laukkua saada sopimaan.

Jos jollain on ollut normaalikokoinen kova laukku R 1100 S:ssä kiinni, olisi kiva kuulla siitä, ja varsinkin nähdä miltä se näyttää.
Tuolta löytyy kuva takalaukusta. Mulla oli Givin takalaukku. Sen teline kiinnikkeineen on suunniteltu käytettäväksi originaalilaukkujen kanssa.
http://www.givi.co.uk/per_la_tua_moto.asp?co_id=2246〈=en

1100 S originaali laukkujen kirjasessa suositeltiin tuota 130 kmh mutta hiukan virtaviivaisimpien R 1200 STlaukkujen kanssa jo max 180 kmh.

En ole itse kokeilut kahta markkaa laukkujen kanssa.

"flakpanzer: kirjotti "hyvin pysyivät mukana Autobahnilla yli 200 kmh. Laukkujen olemassaolon huomasi kyllä jo noin 170 kmh kohdalla, mutta ei pahaa häiriötä."

Oliko tämä kaksi vai yksi päällä? Nähdäkseni aerodynamiikassa on huisi ero onko kaksi päällä vs.pelkkä kuski. Sillä matkustajan jalat täyttävät hyvin kuskin ja laukkujen välisen 'kolon' estäen samalla pyörteilyä. Näin ainakin mun ässässä originaalilukuilla.
Tuo pari sataa oli yksin ajettaessa.
Perälaukku on kyllä pahempi aiheuttaan ajohäiriöitä kun sivulaukut.
Aluksi mulla oli pieni reppu takasatulalla mutta kun vaimo sitten alkoi änkeään mukaan niin perälaukku oli hankittava.
Mitä pienempi perälaukku sen parempi ja ainoastaan kevyesti kuormattuna esim. vaatteilla.

Saksan poliisi on ilmoittanut tehostavansa sivulaukkujen kanssa ajettuja kovia nopuksia. Tämä johtuu muutamista onnettomuuksista ja irtoilleista laukuista Autobahnilla. BMW:llä ovat kyllä varmistaneet pysyvyyden yksinkertaisilla mutta idioottivarmalla lukituksella.

Back