R1100S tyhjäkäynti?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MarkoNy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MarkoNy

New member
Morjens!

Osaisiko joku ihan oikeasti asiasta tietävä sanoa mistä johtuu, kun mopedini tyhjäkäynti tahtoo lämmettyään nousta lähemmäs 2000 rpm:ää?? Kylmänä on ihan missä pitääkin.
Läppärungot on synkattu, venttiilit säädetty, ilmanputsari uusi, tulpat uudehkot ja muutenkin kaiken pitäisi olla ok.

Asiahan ei tietenkään ajamista estä, mut voisihan tuo tyhjis olla niinkuin pitääkin.
Ajelin eilen pikku pätkän 1150 GS:llä jossa tyhjis pysyi paikoillaan lämpimänäkin, joten ei kai se mikään ominaisuuskaan voi olla, vai??

Pyöräni on siis mallia -99 ja tuo GS oli -01.
 
Aloita nyt perusasioilla.

- Tarkista, mahdolliset ilmavuodot
-- vinkki: ruiskurunkojen alla on mm. alipainemittaria varten nipat, joiden kumihatut hapristuvat ajan mukana
- Tarkista ruiskurunkojen synkka
-- vinkki: jotkut ovat pestessä saaneet kaasuvaijerin kuoren nousemaan vastakappaleen reunan päälle (tuo kyllä aiheuttaa massiivisen epäsynkan, jonka luulisi huomaavan)
- Kokeilisin resetoida TPC:n
-- virta päälle,
-- kierrä kaasu pohjaan kolme kertaa
-- virta pois
- Jos ei auta, käytä huollossa Moditeciin kytkemistä ja vikamuistin lukua varten, tuleepahan anturiviat eliminoitua

Melkein veikkaisin jonkinlaista ilmavuotoa ja/tai läppärunkojen epäsynkkaa...

Aloita nyt noilla....
 
Moikka!

Kiitos vinkeistä. Ruiskurungot on vasta synkattu eikä sillä asiaan ollut vaikutusta.
Ajattelin itsekin ilmavuotoa mutta kun huollossa sanoivat sen näkyvän synkkaa tarkistettaessa eikä se ollut ollut kuin pientä säätöä vaille.

Mikä on tuo mainitsemasi tpc? En ole vielä asiaan niin paljon perehtynyt kun vasta toista kesää tässä aloittelen puimurin kanssa.

Kokeilempa noita vinkkejäsi ja jos auttaa niin ilnoittelen kyllä.
 
Ittellä oli juurikin nuo kumitutit rikki imukauloissa (Niistä kikkuloista mistä synkkausletkut liitetään.) Polkupyörän kumiset venttiilihatut istuu ko kohteeseen kuin sormi nenään...
tyhjäkäynti tosin ei ollut kadoksissa. Näin 99 R1100s:ssä.
Merkillinen juttu.
Onko se "ryyppy"vivun vaijeri irti / Poikki..
nixweiss.gif
 
Moikka!

Kiitos vinkeistä. Ruiskurungot on vasta synkattu eikä sillä asiaan ollut vaikutusta.
Ajattelin itsekin ilmavuotoa mutta kun huollossa sanoivat sen näkyvän synkkaa tarkistettaessa eikä se ollut ollut kuin pientä säätöä vaille.

Mikä on tuo mainitsemasi tpc? En ole vielä asiaan niin paljon perehtynyt kun vasta toista kesää tässä aloittelen puimurin kanssa.

Kokeilempa noita vinkkejäsi ja jos auttaa niin ilnoittelen kyllä.
No jos tuo on huollossa ollut, niin oliko ongelma päällä siellä? Mitä sanoivat? Luettiinko vikamuisti?
 
Moe!

Tulin maininneeksi ongelmasta vasta (huono muisti) kun hommat oli jo tehty. Pitänee käydä uudelleen jos vikakoodit lukisivat ja sieltäkautta jotain osviittaa saisi tilanteeseen??

Käytin ajokkia laturinhihnan vaihdossa ja ruiskurunkojen synkan tarkistuksessa/säädössä.

Kumitulpat laitettiin uudet ja kyllä entisetkin olivat ehjät. Ei se kyllä huollon jälkeen toiminut paremmin eikä huonommin.

Miten noissa toimii tuo tyhjäkäynninsäätö eli kun rungoissa on ne säätöruuvit staattista säätöä varten niin onko elektroniikassa jotain aktiivista osiota kyseiseen toimintoon?
Korjauskirja kyllä neuvoo säädön muttei selittele sen kummemmin laitteistoa.

Jos ruuveilla säätää tyhjiksen lämpimänä kohdalleen niin miten käy kylmän tyhjiksen??

Pyörähän käy ja kukkuu muuten tosi kauniisti.
biggrin.gif


P.S. tyhjäkäyntihän on olemassa mutta tahtoo vaeltaa lämpimänä liian ylös.
 
Kylmänähän Motronic tuolle vaan työntää tuhdinpaa seosta. Se sama tyhjäkäyntipiiri hoitaa ilman.
 
Elikkä jos tyhjäkäynnin säätää kohdalleen lämpimänä niinkui ohjeistettu on ei kylmänä pitäisi olla ongelmia?

Niinhän minä ajattelin ja mitä aikaisemmin ruiskujen kanssa törmäillyt, on aina automatiikka hoitanut kylmän myllyn reilumman ruokinnan.
 
Olisko tyhjäkäyntiseos laihalla? Jos on säädetty puolilämpimänä niin saattaapi kuumana jäädä laihalle. Tyhjäkäyntiseokset säädetään niistä messinkisistä isoista ruuveista läppärungoissa, eli tyhjäkäyntisynkka. Kannattaa olla aika rikkaalla. Ajosynkka taas säädetään vaijerilla.

Näin ainakin oli mun R1100S:ssä, kun oli samantyyppistä ongelmaa. Ja tietenkin nuo ilmavuodot kuten letkuyhteiden kumitulpat ja imukanavien klemmarit oli jo tarkistettu.

Tarkennan vielä kun sanoit viestissäsi: "Osaisiko joku ihan oikeasti asiasta tietävä sanoa mistä johtuu, kun ..." ::: Minä en oikeasti varmaankaan tiedä, tää on mun mutua ja kuulopuhetta mitä olen kuullut kun olen jutellut säätömiehen kanssa huollossa.
 
Moe

Juu taisin olla ehkä turhankin tiukka apua kysellessäni. Kyllähän monille on muodostunut pyörän omistamisen aikana jos ei omakohtaista huoltotietämystä niin ainakin huolloissa käyttämisen kautta tietoa monista ongelmista ja niiden korjautumisesta.

Monesti palstoilla liikkuu jos jonkinlaista "asiantuntijaa" joita yritin välttää kysymyksenasettelulla
wink.gif


Ainahan tälläisilla palstoilla saatavien neuvojen soveltaminen käytäntöön on jokaisen omalla vastuulla ja maalaisjärjellä harkittavissa.

Taidan ärrää käyttää vielä pajalla niin katsovat tyhjäkäynnin säädön kohdilleen ja lukevat vikamuistin.

Kiitos kuitenkin kaikille, hyviä ja asiallisia neuvoja tuli ja varmaan moni muukin niistä saattaa apua saada.

Kesäflunssaiset terveiset kaikille puimurikuskeille!
smile_org.gif


No okei muille kans
tounge.gif
 
Niinhän se aina on, että näillä palstoilla on kolmenlaista tietäjää:
- Niitä jotka tekee kaiken itse, ja tietää kaiken
- Niitä jotka ovat kuulleet niiltä jotka tekevät ja tietävät jotain
- Niitä jotka ovat kuulleet niiltä jotka ovat kuulleet niiltä jotka muistelevat kuulleensa niiltä jotka luulevat tietävänsä.

Tiedä sitten kuka on kukakin.
sport05.gif
 
Omasta boxerista säädin vähänlämpimänä ensin vasemmanpuoleisesta ruiskusta tyhjäkäynnin noin 950r/min, sen jälkeen oikeanpuoleisesta synkkasin ruiskut tasaan. Koneen lämmittyä kierrokset oli n. 1100r/min. Kerran unohdin laittaa kumitutit paikoilleen ja ihmettelin kun kierrokset huiteli 1700:n paikkeilla. Katittomassa boxerissahan on vielä CO-potikka mistä voi seosta säätää rikkaammalle/laihemmalle.
 
Kannattaa ensin varmistua muutamasta asiasta. Eli vetääkö "huikkavaijeri" kaasuvaijereita kun "huikka" eli tyhjäkäynnin korotusvipu on täysin pois päältä? Tuossahan on sellanen "jakorasia" mihin menee kaasuvaijeri kahvalta, sekä "huikkavivulta" vaijeri. Kun huikka ei ole päällä, ei huikkavaijeri saa vetää yhtään kaasuvaijereita mitkä menee "jakorasialta" kaasuläpille. Vika kuulostaisi ihan siltä että "huikkavaijeri", tai vipu tai tuo junction box olisi viallisia. Muistaakseni tuo jakorasia on joskus ollut vikalistoilla ennenkin. Myös se että huikkavaijeri on erittäin löysällä, saattaa aiheuttaa tuota. Saattaa vaijerin kuori nousta pesästään, ja aiheuttaa korkeaa tyhjäkäyntiä kuumana, kun "huikka" jää hiukan päälle.

Toinen varteenotettava syy on jo edellä mainitut ilmavuodot.

En oikein usko että yhtäkkiä muuta vikaa tuohon voisi ilmaantua, varsinkin kun on kerta ollut vasta huollossa. Tosin jos huollon on tehnyt EI bmw huolto, voi synkat olla vähän mitä sattuu. Tuntuvat suhtautuvan boxerin synkkaan vähän leväperäisesti, ihan kun kyseessä olisi joku neloskoneen kaasarien synkkaus.

Edelisten lisäksi kannattaa varmaan ensin varmistua että tuo "huikka" ei ole "unohtunut" päälle  
biggrin.gif
 
Ruiskurungot on vasta synkattu eikä sillä asiaan ollut vaikutusta.
Ajattelin itsekin ilmavuotoa mutta kun huollossa sanoivat sen näkyvän synkkaa tarkistettaessa eikä se ollut ollut kuin pientä säätöä vaille.
Siis noiha synkataan laittamalla letkut sen ruiskurungon tulpan tilalle. Ettei nyt niissä tulpissa kuitenkin ole se vika, jos kaikki on ok synkkausta tehtäessä.
 
Tämä tyhjäkäyntivaivahan oli olemassa jo ennen huoltoa ja synkkauksen jälkeen on säilynyt melkolailla samana. Ne kumitulpat tosiaan laitettiin huollossa synkkauksen jälkeen uudet joten pitäisi olla kunnossa.
Kaasuvaijereissa on ihan hyvin pelivaraa eikä huikkavipu jää kantamaan. Käsin olen tämän kokeillut.

Kyseessä oli ihan merkkihuolto. En kovin helpolla veisikään muualle huoltoon jos en tietäisi osaamisen tasoa ennakkoon.

Pitää vielä tsekata ettei huikkavaijeri ole liian löysällä tai jotenkin muuten aiheuta kyseistä vaivaa.

Kiitos edelleen neuvoista, tällai tää harrastus saa mukavia lisäulottuvuuksia.

smile_org.gif
 
...jep! Itellä alkoi sama vika n.3kympissä ja säikähdin yx kylmä aamu (-7) kun kone huutaa ja virrat pois. Se lähtee se vaijjerinkuori pois "pesästään" jos on liian hätänen mutta kun ruhallisesti työntää vipua ja palauttaessa katsoo että se menee "pesään" ja vähän kaasukahvaa rämpäyttää niin toimii. Mulla on se ongelma kokoajan mutta kun sen tietää niin se on enempi ominaisuus (muillakin) kuin vika. Käytän itse kylminä aamuina hanikan pohjassa ja jätän "pykälään", sitten pieni kaasukahvanliike niin toimii.
 
sport05.gif
Mikset veisi pyörää takaisin merkkihuoltoon. Voisit vaikka kertoa, että ei toimi, kuten pitäisi. Jos kuitenkin olet jo itse räpeltänyt, niin sitten on myöhäistä. Soita esim Pekka Veelle, niin saat pyöräsi kuntoon.
 
Back
Ylös