JKK
New member
Kyseessä 2015 Euro3-normin R9T, Eli R NineT. Ja vähän alkanut ärsyttämään (tässäkin) sama kuin aikaisemmissa R-boksereissa, eli laihan seoksen aiheuttama kaasun on-off-efekti. Kaasu ei ole sellainen luonnolliselta tuntuva, smoothisti vastaava, jollainen se varmaan olisi jos konetta ruokittaisiin oikealla tavalla, eikä maailman tuulien vaatimalla tavalla.
Tarkoitus asentaa pyörään de-cat putkisto ja päivittää moottorin softa paremmaksi. Näillä eväillä ainakin edelliseen R1150 GS:ään tuli aivan uudenlainen luonne. Uskoisin että tähän pätee samat opit? Vaikka ilmeisesti tehon suhteen potentiaali aika vähäinen R NineT:ssä. Ymmärtääkseni yleisluonnetta vain saa parannettua paljonkin, kuten em. 1150GS:kin asianlaita oli.
Näissä jälkiasennusputkissa näyttää olevan kahdenlaista versiota. Sellaista jossa on heti lähdön jälkeen poikittainen yhdysputki (kuten orggiksessakin). Ja sitten on versioita joista tämä yhdysputki puuttuu.
Mikä tuon yhdysputken merkitys on? Liittyykö suuresti koneen käyntiin tai toimintaan? esim. moottorin värinöihin tms? Vai onko sen tarkoitus tasata pakokaasun koostumusta molemmille lambdoille samanlaiseksi? Uskaltaako ostaa huoletta sellaisen version josta tuo poikittainen yhdyputki puuttuu? Saisin sellaisen nimittäin nyt käytettynä järkihinnalla.
Tässä vielä kuvat:
R Nine T-putkiversiot
Toinen kysymys liittyy moottorin optimointiin: Kumpi on suositeltavampi, Power-commander vai suora ECU:n ohjelmointi esim. Turbotecillä? Onko muita suosituksia BMW:n optimointiin jossa asia osataan tehdä oikein?
Tarkoitus asentaa pyörään de-cat putkisto ja päivittää moottorin softa paremmaksi. Näillä eväillä ainakin edelliseen R1150 GS:ään tuli aivan uudenlainen luonne. Uskoisin että tähän pätee samat opit? Vaikka ilmeisesti tehon suhteen potentiaali aika vähäinen R NineT:ssä. Ymmärtääkseni yleisluonnetta vain saa parannettua paljonkin, kuten em. 1150GS:kin asianlaita oli.
Näissä jälkiasennusputkissa näyttää olevan kahdenlaista versiota. Sellaista jossa on heti lähdön jälkeen poikittainen yhdysputki (kuten orggiksessakin). Ja sitten on versioita joista tämä yhdysputki puuttuu.
Mikä tuon yhdysputken merkitys on? Liittyykö suuresti koneen käyntiin tai toimintaan? esim. moottorin värinöihin tms? Vai onko sen tarkoitus tasata pakokaasun koostumusta molemmille lambdoille samanlaiseksi? Uskaltaako ostaa huoletta sellaisen version josta tuo poikittainen yhdyputki puuttuu? Saisin sellaisen nimittäin nyt käytettynä järkihinnalla.
Tässä vielä kuvat:
R Nine T-putkiversiot
Toinen kysymys liittyy moottorin optimointiin: Kumpi on suositeltavampi, Power-commander vai suora ECU:n ohjelmointi esim. Turbotecillä? Onko muita suosituksia BMW:n optimointiin jossa asia osataan tehdä oikein?