RaceDAC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poistettu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä voisin varmaankin jeesailla noiden asennusten suhteen, mutta korvaushan siitä tietenkin pitääpi saada. Arvostan vapaa-aikaani kovasti, joten sanotaan, että 200€/pyörä ois semmonen hinta, jolla rupean hommaan. Jos joku tekee halvemmalla, olen kovasti tyytyväinen. Mutta tää on semmoenn projekti jota tukee mielellään! Jos mulla ois vielä pyörä, ois varmaan lähes pakko tiristellä rahat kasaan jostain. Ja nimenomaan alustapotikoiden takia!
 
OK, osat on tilattu, minä rahoitan ja Scuuba testaa. Sen verran tuli takapakkia, että haluamaamme jarrupaineanturi tulee vasta kolmen viikon päästä.

Tuossa on talvi aikaa sitten rakennella, koska näyttää siltä että että syyskuunkin saatavuus on siinä ja tässä. Kun homma menee harrastepohjalta, lienee meille kiinnostuneille parempi että menee kerralla riittävän oikein.

Luonnollisesti RaceDACin jo hankkineet voi vähentää hinta-arviostani 149€ ja se on anturisetin hinta, pitäen sisällään potikoiden ja paineanturin johdot.

Konsultoin eilen yhtä suomalaista datakeruulaitteistoa käyttävää osaajaa, ja nän suositteli laittamaan jarrupaineanturin lyhyen letkun päähän. Kaatotilanteessa suoraan banjopultissa oleva anturi on alttiimpi rikkomaan itsensä tai jarrun työsylinterin. Ja on lisäksi helpompi sijoitella. Varmasti näin.

Lisäksi joku väitti minulle viime lauantaina varikolla keskustellessa että tuplaletkut on SM-sarjassa pakolliset ylhäältä alas etujarruissa. Tarkistin asian FIMin kirjasta ja ihan noin se ei ole:

http://www.fim-live.com/fileadm....Eng.pdf sivu 72 "The split of the front brake lines for both front brake
callipers must be made above the lower fork bridge (lower triple clamp)."

Tarkoittaa että SM-sarjaa ajavien pitää käyttää Y-haaraletkua ja silloin saa työsylinteriltä tuplabanjolla helposti jarrupaineanturi TAI sitten askarrella toiseen letkuun mainittu T-haara. Thriidiä lukevien SM-sääntöjen piirissä olevien on hyvä tiedostaa tämä. Näinpä sen joutuvat kaikki muutkin sitten tekemään. Niin tai näin, kumpikaan tapa ei ole kallis, mutta haastava paketoida. Mä etsin vaihtoehdot mistä esimerkiksi tarvitsemansa kilkkeen voi tilata, kuinka kenelläkin letkut sitten menee.
 
Lisätääs vielä se että alustapotskut ja jarrupaineanturi sekä sen liitäntäjohto liittimineen ovat kaikki IP67. Saa pestä kun ei nyt painepesurilla mene sentistä antureihin tohottamaan.


Miika
 
Lisäksi joku väitti minulle viime lauantaina varikolla keskustellessa että tuplaletkut on SM-sarjassa pakolliset ylhäältä alas etujarruissa. Tarkistin asian FIMin kirjasta ja ihan noin se ei ole:  

http://www.fim-live.com/fileadm....Eng.pdf sivu 72 "The split of the front brake lines for both front brake
callipers must be made above the lower fork bridge (lower triple clamp)."

Tarkoittaa että SM-sarjaa ajavien pitää käyttää Y-haaraletkua ja silloin saa työsylinteriltä tuplabanjolla helposti jarrupaineanturi TAI sitten askarrella toiseen letkuun mainittu T-haara. Thriidiä lukevien SM-sääntöjen piirissä olevien on hyvä tiedostaa tämä. Näinpä sen joutuvat kaikki muutkin sitten tekemään. Niin tai näin, kumpikaan tapa ei ole kallis, mutta haastava paketoida. Mä etsin vaihtoehdot mistä esimerkiksi tarvitsemansa kilkkeen voi tilata, kuinka kenelläkin letkut sitten menee.
RaceDAC:iin ei ole sanottavaa, mutta tuohon jarruasiaan on.

Eli mikään pakko ei ole käyttää Y -haaraa jarruissa, eikä myöskään ole pakko käyttää tuplaletkuja (edit ja tarkennus: siis ylhäältä alas asti).

Vaan:

Jos käytät Y -haaraa tai haaroitat jarruletkut yleensäkin, niin se haaroitus jarrusatuloille on tehtävä alemman T-kappaleen yläpuolella.

Ja jos vedetään kahdella letkulla pääsylinteriltä jarrusatuloille asti, eli kahdella jarruletkulla, niin jarrulinja on silloin haaroitettu alemman T-kappaleen yläpuolella ja sääntöjen pykälät täyttävä. Ja kun siihen haaroitustapaan ei säännöt ota kantaa, niin se voidaan tehdä vaikka tuplabanjopultilla pääjarrusylinterillä.

Eli vielä kun vähän vääntää, niin molemmat tavat ovat sallittuja, mutta haaroittamisessa on rajoituksia.
 
Lisäksi joku väitti minulle viime lauantaina varikolla keskustellessa että tuplaletkut on SM-sarjassa pakolliset ylhäältä alas etujarruissa. Tarkistin asian FIMin kirjasta ja ihan noin se ei ole:  

http://www.fim-live.com/fileadm....Eng.pdf sivu 72 "The split of the front brake lines for both front brake
callipers must be made above the lower fork bridge (lower triple clamp)."

Tarkoittaa että SM-sarjaa ajavien pitää käyttää Y-haaraletkua ja silloin saa työsylinteriltä tuplabanjolla helposti jarrupaineanturi TAI sitten askarrella toiseen letkuun mainittu T-haara. Thriidiä lukevien SM-sääntöjen piirissä olevien on hyvä tiedostaa tämä. Näinpä sen joutuvat kaikki muutkin sitten tekemään. Niin tai näin, kumpikaan tapa ei ole kallis, mutta haastava paketoida. Mä etsin vaihtoehdot mistä esimerkiksi tarvitsemansa kilkkeen voi tilata, kuinka kenelläkin letkut sitten menee.
RaceDAC:iin ei ole sanottavaa, mutta tuohon jarruasiaan on.

Eli mikään pakko ei ole käyttää Y -haaraa jarruissa, eikä myöskään ole pakko käyttää tuplaletkuja (edit ja tarkennus: siis ylhäältä alas asti).

Vaan:

Jos käytät Y -haaraa tai haaroitat jarruletkut yleensäkin, niin se haaroitus jarrusatuloille on tehtävä alemman T-kappaleen yläpuolella.

Ja jos vedetään kahdella letkulla pääsylinteriltä jarrusatuloille asti, eli kahdella jarruletkulla, niin jarrulinja on silloin haaroitettu alemman T-kappaleen yläpuolella ja sääntöjen pykälät täyttävä. Ja kun siihen haaroitustapaan ei säännöt ota kantaa, niin se voidaan tehdä vaikka tuplabanjopultilla pääjarrusylinterillä.

Eli vielä kun vähän vääntää, niin molemmat tavat ovat sallittuja, mutta haaroittamisessa on rajoituksia.
DAA Partanen. Kysymys oli siitä miten paineanturi laitetaan sääntöjen puitteissa, jos on Y-letku tai kahdella ylhäältä..
 
Lisäksi joku väitti minulle viime lauantaina varikolla keskustellessa että tuplaletkut on SM-sarjassa pakolliset ylhäältä alas etujarruissa. Tarkistin asian FIMin kirjasta ja ihan noin se ei ole:  

http://www.fim-live.com/fileadm....Eng.pdf sivu 72 "The split of the front brake lines for both front brake
callipers must be made above the lower fork bridge (lower triple clamp)."

Tarkoittaa että SM-sarjaa ajavien pitää käyttää Y-haaraletkua ja silloin saa työsylinteriltä tuplabanjolla helposti jarrupaineanturi TAI sitten askarrella toiseen letkuun mainittu T-haara. Thriidiä lukevien SM-sääntöjen piirissä olevien on hyvä tiedostaa tämä. Näinpä sen joutuvat kaikki muutkin sitten tekemään. Niin tai näin, kumpikaan tapa ei ole kallis, mutta haastava paketoida. Mä etsin vaihtoehdot mistä esimerkiksi tarvitsemansa kilkkeen voi tilata, kuinka kenelläkin letkut sitten menee.
RaceDAC:iin ei ole sanottavaa, mutta tuohon jarruasiaan on.

Eli mikään pakko ei ole käyttää Y -haaraa jarruissa, eikä myöskään ole pakko käyttää tuplaletkuja (edit ja tarkennus: siis ylhäältä alas asti).

Vaan:

Jos käytät Y -haaraa tai haaroitat jarruletkut yleensäkin, niin se haaroitus jarrusatuloille on tehtävä alemman T-kappaleen yläpuolella.

Ja jos vedetään kahdella letkulla pääsylinteriltä jarrusatuloille asti, eli kahdella jarruletkulla, niin jarrulinja on silloin haaroitettu alemman T-kappaleen yläpuolella ja sääntöjen pykälät täyttävä. Ja kun siihen haaroitustapaan ei säännöt ota kantaa, niin se voidaan tehdä vaikka tuplabanjopultilla pääjarrusylinterillä.

Eli vielä kun vähän vääntää, niin molemmat tavat ovat sallittuja, mutta haaroittamisessa on rajoituksia.
DAA Partanen. Kysymys oli siitä miten paineanturi laitetaan sääntöjen puitteissa, jos on Y-letku tai kahdella ylhäältä..
No anteeksi että olin liian hätäinen, ymmärsin kirjoittamasi väärin.
 
OK, osat on tilattu, minä rahoitan ja Scuuba testaa. Sen verran tuli takapakkia, että haluamaamme jarrupaineanturi tulee vasta kolmen viikon päästä.
...kohta ei tarvi enää arpoa keulan toimintaa...  
wink.gif


Edit: Paitsi että vedänkin sen potikan quick'n dirty -menetelmällä perään kiinni, koska sen saa paljo helpommin ja nopeemmin/ jos pitäis tänään muutenkin saada mopo nippuun/ jos huomenna radalle.
 
Ilmeisesti paketti saadaan testattua vielä tänä kesänä ja me Beta-testaajat saamme omamme asennettaviksi talven aikana?

Jotenkin olen huomannut, että innostus pyörän ropaamiseen on aika minimissä kesällä, jolloin mielummin keskittyisi vain ajamiseen. Tollaset isommat säätö/asennusprojektit olis hyvä saada talven aikana kondikseen.
 
OK, osat on tilattu, minä rahoitan ja Scuuba testaa. Sen verran tuli takapakkia, että haluamaamme jarrupaineanturi tulee vasta kolmen viikon päästä.
...kohta ei tarvi enää arpoa keulan toimintaa...  
wink.gif


Edit: Paitsi että vedänkin sen potikan quick'n dirty -menetelmällä perään kiinni, koska sen saa paljo helpommin ja nopeemmin/ jos pitäis tänään muutenkin saada mopo nippuun/ jos huomenna radalle.
Et nyt ala oikomaan mutkissa. Keulaan kiinni se! Ei vaan, ekat savut voi ottaa miten vaan. Mutta etupäässäkin toiminta ja datan laatu on saatava validoitua.

Juutana. Näin juuri.
 
OK, osat on tilattu, minä rahoitan ja Scuuba testaa. Sen verran tuli takapakkia, että haluamaamme jarrupaineanturi tulee vasta kolmen viikon päästä.
...kohta ei tarvi enää arpoa keulan toimintaa...  
wink.gif


Edit: Paitsi että vedänkin sen potikan quick'n dirty -menetelmällä perään kiinni, koska sen saa paljo helpommin ja nopeemmin/ jos pitäis tänään muutenkin saada mopo nippuun/ jos huomenna radalle.
Et nyt ala oikomaan mutkissa. Keulaan kiinni se! Ei vaan, ekat savut voi ottaa miten vaan. Mutta etupäässäkin toiminta ja datan laatu on saatava validoitua.
TOIMII!  
smile_org.gif


Tosin laiskana testasin vain 10Hz resolla, kun innostuin taas säätelemään ihan aivan jotain muuta eli tuota itse virittelemääni perää (ja keulaa), ja kun ei ollut kuin 6 settii aikaa, ja ja seli-seli-seli (älä lyö... :].

Mutta oli ainakin "True Test"austa, eli baut EHKÄ niin kuin loppukäyttäjä sitä tod näk käyttää.
Ts löin sen mopoon kiinni, piuhat kiinni racedakkiin, ja se oli siinä. Ei mitn virittelyy tai säätöö tai kalibrointii.
Ja käppyrät näkyy RaceChronossa. Tosin kannattaa exportata .vbo muodossa ja katsella tuolla alla mainitulla softalla joka on huomattavasti ketterämpi kuin cronon käppyrät.
Mutta RaceChronollakin noi käppyrät näkyy ok.

Tuosta löytyy yhen kiekan data 10Hz resolla:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/racedac/
Ja tuolla sitä voi katsella:
http://www.performancebox.co.uk/Download/Performancerbox_setup.zip
( Ja vinkkinä myöskin kaikille "Ketuille"; ko datasta/käppyröistä näkyy aika täydellisesti se kuinka kädettömästi ajan, joten viihdeaspekti on taattu. :] )


...jatkotestailusta: Huomenna pitää tutkia onko oman mopon kone ehjä vai rikki, sit voi arpoo lisää...
 
OK, osat on tilattu, minä rahoitan ja Scuuba testaa. Sen verran tuli takapakkia, että haluamaamme jarrupaineanturi tulee vasta kolmen viikon päästä.
...kohta ei tarvi enää arpoa keulan toimintaa...  
wink.gif


Edit: Paitsi että vedänkin sen potikan quick'n dirty -menetelmällä perään kiinni, koska sen saa paljo helpommin ja nopeemmin/ jos pitäis tänään muutenkin saada mopo nippuun/ jos huomenna radalle.
Et nyt ala oikomaan mutkissa. Keulaan kiinni se! Ei vaan, ekat savut voi ottaa miten vaan. Mutta etupäässäkin toiminta ja datan laatu on saatava validoitua.
TOIMII!  
smile_org.gif


Tosin laiskana testasin vain 10Hz resolla, kun innostuin taas säätelemään ihan aivan jotain muuta eli tuota itse virittelemääni perää (ja keulaa), ja kun ei ollut kuin 6 settii aikaa, ja ja seli-seli-seli (älä lyö... :].

Mutta oli ainakin "True Test"austa, eli baut EHKÄ niin kuin loppukäyttäjä sitä tod näk käyttää.
Ts löin sen mopoon kiinni, piuhat kiinni racedakkiin, ja se oli siinä. Ei mitn virittelyy tai säätöö tai kalibrointii.
Ja käppyrät näkyy RaceChronossa. Tosin kannattaa exportata .vbo muodossa ja katsella tuolla alla mainitulla softalla joka on huomattavasti ketterämpi kuin cronon käppyrät.
Mutta RaceChronollakin noi käppyrät näkyy ok.

Tuosta löytyy yhen kiekan data 10Hz resolla:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/racedac/
Ja tuolla sitä voi katsella:
http://www.performancebox.co.uk/Download/Performancerbox_setup.zip
( Ja vinkkinä myöskin kaikille "Ketuille"; ko datasta/käppyröistä näkyy aika täydellisesti se kuinka kädettömästi ajan, joten viihdeaspekti on taattu. :] )


...jatkotestailusta: Huomenna pitää tutkia onko oman mopon kone ehjä vai rikki, sit voi arpoo lisää...
Öljyt vatiin ja jos vaskooli kimaltelee...

Oisko screenshottia jossa olis kaasunasento samassa?

Jos Jupiterin kuiden asento on oikea, mä olisin kiinnostunu testaamaan viikon päästä. Jos siinä mitää järkee on kun ei oo jarrupainetta tai kaasunasentoa.
 
...jatkotestailusta: Huomenna pitää tutkia onko oman mopon kone ehjä vai rikki, sit voi arpoo lisää...
Öljyt vatiin ja jos vaskooli kimaltelee...

Oisko screenshottia jossa olis kaasunasento samassa?

Jos Jupiterin kuiden asento on oikea, mä olisin kiinnostunu testaamaan viikon päästä. Jos siinä mitää järkee on kun ei oo jarrupainetta tai kaasunasentoa.
Sepä se...

Nopeus+kaasu+jarru+alustapotikka (kierros 1:31.031):
Pistin skriinshotteja tonne:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/racedac/

Katot servicemanuskasta ett minkävärisessä piuhassa menee throttle sensori, ja kolvaat piuhan kiinni siihen. Nii sit sul on kaasun asento. :]
 
...jatkotestailusta: Huomenna pitää tutkia onko oman mopon kone ehjä vai rikki, sit voi arpoo lisää...
Öljyt vatiin ja jos vaskooli kimaltelee...

Oisko screenshottia jossa olis kaasunasento samassa?

Jos Jupiterin kuiden asento on oikea, mä olisin kiinnostunu testaamaan viikon päästä. Jos siinä mitää järkee on kun ei oo jarrupainetta tai kaasunasentoa.
Sepä se...

Nopeus+kaasu+jarru+alustapotikka (kierros 1:31.031):
Pistin skriinshotteja tonne:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/racedac/

Katot servicemanuskasta ett minkävärisessä piuhassa menee throttle sensori, ja kolvaat piuhan kiinni siihen. Nii sit sul on kaasun asento. :]
Olen kyllä amatöörin alapuolella datankeruun luvissa, mutta tostakin taitaa jo nähdä että jarruissa ei ole samaa tehoa, kun osassa kovia jarruja takakeppi käy pidempänä. Jäin miettimään pitäskö takakepin kuvaaja olla toisinpäin, mutta ei kai sillä väliä ole kun lukee oikein.

Tossa kun olis se jarrupaine, ni aika avot. Kertois aika säälittä onko tehoja, makaako jousi pohjassa. Pumppaako jarrulla keulan pohjaan ja monta muuta sen tason asiaa jota on muuten vaikea parantaa.

Mä innolla odotan että millaista käppyrää itselläni jää, kuinka paljon siellä on karkeaa virhettä.

Mä en halua rikkoa tuosta alkup johtoja. Täytyy nostaa tankkia ja katsoa millainen liitin potikalla on, jos löytys liittimet että vois tehdä Y-haaran. Onko noita RaceDACeja valmiin, voisin ottaa omani jo nyt. Niin hyvän näköstä kuvaajaa että ostopäätös on varma.

PS. Potikan lasku tuli ja maksoin pois. Nyt vaan se paineanturi...
 
Olen kyllä amatöörin alapuolella datankeruun luvissa, mutta tostakin taitaa jo nähdä että jarruissa ei ole samaa tehoa, kun osassa kovia jarruja takakeppi käy pidempänä.

Jäin miettimään pitäskö takakepin kuvaaja olla toisinpäin, mutta ei kai sillä väliä ole kun lukee oikein.

Tossa kun olis se jarrupaine, ni aika avot. Kertois aika säälittä onko tehoja, makaako jousi pohjassa. Pumppaako jarrulla keulan pohjaan ja monta muuta sen tason asiaa jota on muuten vaikea parantaa.

Mä innolla odotan että millaista käppyrää itselläni jää, kuinka paljon siellä on karkeaa virhettä.

Mä en halua rikkoa tuosta alkup johtoja. Täytyy nostaa tankkia ja katsoa millainen liitin potikalla on, jos löytys liittimet että vois tehdä Y-haaran. Onko noita RaceDACeja valmiin, voisin ottaa omani jo nyt. Niin hyvän näköstä kuvaajaa että ostopäätös on varma.

PS. Potikan lasku tuli ja maksoin pois. Nyt vaan se paineanturi...
Olet ihan aivan oikeassa. Tuossa vielä käppyrä jossa vauhti, jarru on off ja pituussuuntainen G:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/racedac/kierros-V-G-B.PNG

Takakepin kuvaajan saa erittäin helposti toisin päin. Eli vaihtaa vain kepistä tulevat kaksi johtoa toisin päin kiinni racedakkiin.
Noilla kepakon kahdella "virtajohdolla" ei ole mitään väliä kummin päin ne ovat racedakissa kiinni/ kääntävät siis vain kuvaajan toisin päin. Eli toinen piuha (sininen tai ruskea) racedakin +5V outtiin ja toinen piuha (sininen tai ruskea) racedakin maahan.
Ja kepakon kolmas piuha (keltainen) on se varsinainen signaalipiuha jonka voi pistää mihin tahansa racedakin kahdeksasta analogi-inputista.
Voin tuostakin tehdä kuvitetun step by step ohjeen "for dummies", jos tarpeen.

Ja jos jaksaa mitata jouston minimi ja maksimikohdat (iskari irti jotta saa liikuteltua takahaarukkaa vapaasti), ja pistää kaksi asetusta racedakkiin (kanavan offset ja jakaja), niin tuo singaali tulee suoraan ulos millimetreinä.

Ota digidigi mukaan ja kuvaa ne liittimet joka suunnasta, ja kato lukeeko niissä jotain (esim valmistajan logo). Olen melko varma että se liitin on joku (alihankintana tehty) standardi liitin. Joten sit ongelmaksi jää vain löytää sopiva kauppa/nettikauppa joka myy ko liittimiä.

Tuossa pöydällä on valmiina odottamassa yksi uusi RaceDAC. Ennakoin. :]
 
...jatkotestailusta: Huomenna pitää tutkia onko oman mopon kone ehjä vai rikki, sit voi arpoo lisää...
Öljyt vatiin ja jos vaskooli kimaltelee...

Oisko screenshottia jossa olis kaasunasento samassa?

Jos Jupiterin kuiden asento on oikea, mä olisin kiinnostunu testaamaan viikon päästä. Jos siinä mitää järkee on kun ei oo jarrupainetta tai kaasunasentoa.
Sepä se...

Nopeus+kaasu+jarru+alustapotikka (kierros 1:31.031):
Pistin skriinshotteja tonne:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/racedac/

Katot servicemanuskasta ett minkävärisessä piuhassa menee throttle sensori, ja kolvaat piuhan kiinni siihen. Nii sit sul on kaasun asento. :]
Moro,

tää on tosi mielenkiintoinen projekti, seurannu sivusta ja scuuban kanssa Alastarolla n. kuukausi taaksepäin vähän tota RaceDACia ihmeteltiinkin.

Ihan hyvältä vaikuttaa käppyrät, olis mielenkiintoista nähdä eri taajuuksilla otettua dataa myös, ei välttämättä haittaisi vaikka tuossa olisi hieman smoothingia mukana.

Sulla on muuten scuuba mutkanopeudet ihan hienosti kohdallaan jos tuo nopeus on suoraan GPS datasta tai muuten oikein. Ei muuta kuin avauksiin lisää efforttia eli rulla pohjaan
smile_org.gif
Jarruista paha sanoa paljoa tuon perusteella.

Oliko sulla scuuba mitenkään vielä kalibroituna toi takaiskarin potikka ts. näetkö tosta kuvaajasta jo nyt milloin iskari oli pohjassa (jos ylipäätään käy siellä)?

Anyways, hieno systeemi ja vielä hienompaa että pioneerihengellä asia etenee. Olisin itsekin alustavasti kiinnostunut hommaamaan paketin kunhan se kokonaishinta selviää.

EDIT: noihin mun kysymyskiin löytykin jo vastaukset aikasemmista viesteistä.

Teemu
 
Ihan hyvältä vaikuttaa käppyrät, olis mielenkiintoista nähdä eri taajuuksilla otettua dataa myös, ei välttämättä haittaisi vaikka tuossa olisi hieman smoothingia mukana.

Sulla on muuten scuuba mutkanopeudet ihan hienosti kohdallaan jos tuo nopeus on suoraan GPS datasta tai muuten oikein. Ei muuta kuin avauksiin lisää efforttia eli rulla pohjaan
smile_org.gif
Jarruista paha sanoa paljoa tuon perusteella.

Oliko sulla scuuba mitenkään vielä kalibroituna toi takaiskarin potikka ts. näetkö tosta kuvaajasta jo nyt milloin iskari oli pohjassa (jos ylipäätään käy siellä)?
Pistin noi käppyrät tarkoituksella ilmaan smoothingia, jotta ei mun omat säädöt racedakissa tai tossa käppyräsoftassa vaikuttais tulokseen. Vaan ett näkis suoraan millasta data on raakana.

Nopeus on 10Hz gepsimokkulasta, joten luulisin heiton olevan alle 1%.
Ja johtuen ajotyylistäni voisi mutkiin mennä vieläkin kovempaa. Availu on tosiaan onnettoman varovaista (racedakki kertoo sen kyl perkeleellisen tylysti). Mut kyl se siitä pikku hiljaa.

Potikka oli ihan vaa heittämällä kiinni. Ei mitään mittailua tai säätöä.
Ajattelin nyt tolla tallissa mitata ton takahaarukan liikeradan/mittausarvot, ja siitä datalle offset ja jakaja, eli muuttaa ton datan millimetreiks.
Tai sit ihan vaan min ja max arvot tuolle käppyrälle, niin näkee suoraan tuosta käppyrästä liikkeen määrän.

Noita datakäpistelyjä ei tarvi tietenkään tehdä siinä tapauksessa, että on yhden kerran etukäteen mitannut takahaarukan liikkeen ja asettanut racedakkiin sen perusteella offsetin ja jakajan. Silloin se data on aina suoraan millimetreinä.
 
Oliko sulla scuuba mitenkään vielä kalibroituna toi takaiskarin potikka ts. näetkö tosta kuvaajasta jo nyt milloin iskari oli pohjassa (jos ylipäätään käy siellä)?
Oletetaan että toi takapään liike on 120mm, ja vakioiskarin pohjaanlyöntikumi on 20mm ja linkun suhde 2:1.

Ensin perä ilmaan, ja takakeppi/racedakki näyttää 4514mV.
Sit koiranluun pultti irti, ja taka-akselia 120mm ylöspäin; takakeppi/racedakki näyttää 963mV.
Eli pistetään offsetiks toi 963.
Ja sit lasketaan toi joustomatkan aiheuttama muutos 4514-963 = 3551 => 3551mV/120mm => 30mV/1mm, eli pistetään jakajaksi 30.
Jolloin käppyrästä tulee tuon näköinen (sillä oletuksella että pohjaanlyöntikumi syö sen 40mm pois vapaasta joustosta):
http://www.ip.fi/~scuuba/org/racedac/kierros-mm.PNG

Ja tarviipa ens kerralla kun purkaa ton takaiskarin, ottaa jousi ja öljyt pois, ja kokeilla/mittailla paljonko toi vakioiskarin jousto/+-top-out/+-pohjaanlyötikumi on taka-akselin liikkeenä.
 
Oliko sulla scuuba mitenkään vielä kalibroituna toi takaiskarin potikka ts. näetkö tosta kuvaajasta jo nyt milloin iskari oli pohjassa (jos ylipäätään käy siellä)?
Oletetaan että toi takapään liike on 120mm, ja vakioiskarin pohjaanlyöntikumi on 20mm ja linkun suhde 2:1.

Ensin perä ilmaan, ja takakeppi/racedakki näyttää 4514mV.
Sit koiranluun pultti irti, ja taka-akselia 120mm ylöspäin; takakeppi/racedakki näyttää 963mV.
Eli pistetään offsetiks toi 963.
Ja sit lasketaan toi joustomatkan aiheuttama muutos 4514-963 = 3551 => 3551mV/120mm => 30mV/1mm, eli pistetään jakajaksi 30.
Jolloin käppyrästä tulee tuon näköinen (sillä oletuksella että pohjaanlyöntikumi syö sen 40mm pois vapaasta joustosta):
http://www.ip.fi/~scuuba/org/racedac/kierros-mm.PNG

Ja tarviipa ens kerralla kun purkaa ton takaiskarin, ottaa jousi ja öljyt pois, ja kokeilla/mittailla paljonko toi vakioiskarin jousto/+-top-out/+-pohjaanlyötikumi on taka-akselin liikkeenä.
Jees, tämä konffaaminen vaikuttaa loppupeleissä aika suoraviivaiselta, noitten sun esimerkkien pohjalta skaalauksetkin onnistunee lähes jokaiselta.

Yksi tieto mitä olen itse hieman kaivannut olisi lambda arvo ajon aikana. Tossa omassa rissassa kun on kittisähköt niin seokset pystyisi säätämään kohdalleen varikolla. Viisaampien mukaan penkissä sitä pyörää ei saa läheskään yhtä hyvin kohdalleen kuin varsinaisen ajon pohjalta.

Anyways, tuli mieleen että pyörän vakioputkistossahan oli lambda anturi kiinni niin uskoisin että se sopisi nykyisen putkistoon ihan heittämällä, siinäkin on paikka valmiina. Sitä en tiedä että miten sen tiedon sitten saisi mulkattua luettavaan muotoon.

Lambda antureista en tiedä mitään mutta olettaisin, että se antaa ulos jännitteen joissain rajoissa. Jostain valmistajan papereista voisi saada selville miten kukin arvo mäppäytyy ilma/polttoaine suhteeseen.

Onko mitään hajua asiasta?

Teemu
 
Back
Ylös