RaceDAC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poistettu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen tehnyt pari piirilevyä lambdoille käyttäen LM-3915 komponenttia ja ledejä (vihreä - keltainen - punainen). Lisäksi tarvitaan pari skaalausvastusta ja konkkaa. Netistä löytyy ohjeita tuolle, mutta se ei ole suoraan jänniteulostulo. Moisenkin varmaan netistä löytää ja komponentit maksaa muutamia euroja/kpl.

Lambdan arvo on logaritminen, ja nuo rakennussarjat käyttää kahta lm3915:ta jotta koko alue saadaan fiksusti näkyviin. Jostain saa varmaan tilattua myös valmiin paketin jos kolvi ei pysy kädessä.


edit: Se Lambda-anturin ulostulo on itse asiassa jännitesignaali ja yleensä ilmeisesti jotain 0-1 V luokkaa, joten sen saa varmaan sitten suoraan RaceDAC:iin kiinni, mutta skaalaus täytyy toki hoitaa.

-Lauri
 
edit: Se Lambda-anturin ulostulo on itse asiassa jännitesignaali ja yleensä ilmeisesti jotain 0-1 V luokkaa, joten sen saa varmaan sitten suoraan RaceDAC:iin kiinni, mutta skaalaus täytyy toki hoitaa.

-Lauri
Ja laajakaista lambda antaa muistaakseni 0-5V úlostulon. Säätämistä ajatellen tuo laajakaistalmbda on aika ehdoton, koska tuossa normaalissa ei oikein riitä alue kuin hyvin lähellä optimiarvoa.
 
edit: Se Lambda-anturin ulostulo on itse asiassa jännitesignaali ja yleensä ilmeisesti jotain 0-1 V luokkaa, joten sen saa varmaan sitten suoraan RaceDAC:iin kiinni, mutta skaalaus täytyy toki hoitaa.

-Lauri
Ja laajakaista lambda antaa muistaakseni 0-5V úlostulon. Säätämistä ajatellen tuo laajakaistalmbda on aika ehdoton, koska tuossa normaalissa ei oikein riitä alue kuin hyvin lähellä optimiarvoa.
Mulla on sama käsitys noista. "Peruslambda" on tosiaan 0-1V jännitelalue (lambda-arvoa 1 vastaa 0,45V jännite).Tuli noiden kns pelattua kun itsellä oli joskus FMI-mittari pyörässä kiinni.

Sanoisin, että jos haluaa rakentaa lambda-mittarin jolla jotain tekeekin säätämismielessä niin kannattaa investoida laajakaista lambdaan.
 
^
wblambda.gif
 
Tosiaan laajakaista lambda oltava, esim. Innovate LC-1 tuossa kaksi ohjelmoitavaa lähtöä 0-5v.
Toista lähtöä voisi käyttää moottorinohjauksen tarpeisiin ja toisen laittaisi RaceDACiin, hinta tuolla muistaakseni alle 200€
anturin kanssa
 
Yksi tieto mitä olen itse hieman kaivannut olisi lambda arvo ajon aikana. Tossa omassa rissassa kun on kittisähköt niin seokset pystyisi säätämään kohdalleen varikolla. Viisaampien mukaan penkissä sitä pyörää ei saa läheskään yhtä hyvin kohdalleen kuin varsinaisen ajon pohjalta.

Anyways, tuli mieleen että pyörän vakioputkistossahan oli lambda anturi kiinni niin uskoisin että se sopisi nykyisen putkistoon ihan heittämällä, siinäkin on paikka valmiina. Sitä en tiedä että miten sen tiedon sitten saisi mulkattua luettavaan muotoon.

Lambda antureista en tiedä mitään mutta olettaisin, että se antaa ulos jännitteen joissain rajoissa. Jostain valmistajan papereista voisi saada selville miten kukin arvo mäppäytyy ilma/polttoaine suhteeseen.
Tosiaankin kuten tuossa jo mainittiin, niin kannattaa hommata kunnon laajakaistalambda tuohon tarkotukseen.
Ja se menee suoraan kiinni rdaciin, ja (lineaarisen) skaalauksenkin hoitaa rdac suoraan.

Vaikka tuo lambdan antama signaali ei ole lineaarinen, niin homman voi hoitaa siten että tavoitearvon kohdalla ulostuleva arvo ja käppyrän lineaarisuus on juuri se oikea, ja silloin datasta näkee jos arvo poikkeaa tuosta tavoitearvosta, ja se riittää säätämiseen.

Myöskin hyvin mahdollista on se, että jos ostat tuollaisen laajakaistalambdan, ja sen datalehdestä näkee tuon käppyrän ominaisuudet:
Niin rdacin softaan lisätään tuolle valmis skaalaus, joka ottaa huomioon myöskin tuon mahdollisen epälineaarisuuden, jolloin absoluuttinen arvo on täysin oikea koko alueella.

Ja yleisesti:
Jos niin paljon löytyy halua ja kiinnostusta, että itse haluaa säätää/koodata, niin rdacin softa on/tulee olemaan täysin avointa, ja radacin softanhan pystyy jo nykyisellään flässäämään bluetooth-yhteyden yli.
Eli kuka tahansa voi halutessaan muokata tuosta rdacin softasta mitä tahansa, ja mihin käyttöön tahansa.
 
Mun mielestä nuo laajakaista lambdat ei toimi ilman kyseiselle sensorille tehtyä ohjainta. Tuo ohjainhan mm. säätää anturin lämmitystä pitäen sen toimintalämmön oikeana. Lisäksi anturin kalibrointi yms.

Tuossa tuon viisijohtimisen anturin liitännät:

Bosch LSU4.2
1 Pump+ red
2 Sens+ black
3 Heater - white
4 Pump-/Sens- yellow
5 Heater + gray
 
Ei ole, lähes jokaisella sovittimien valmistajalla on oma vähän toisista poikkeava käppyrä. Toisaalta taas useimpiin saa vapaasti ohjelmoida oman käyrän. Jos nyt haluaa jostain aloittaa, niin suosittelisin tuon Innovate LC-1:n oletuskäyrää. Tuo lienee yksi yleisimmin käytetyistä laajakaistoista.

Tuo ebay:n anturi on pelkkä anturi, jolla sellaisenaan ei tee vielä mitään. Lisäksi tarvitaan elektroniikkaa, joka ohjaa lämmitystä, pumppuvirtaa yms. ja laskee eri parametreista lopullisen lambda-arvon. Eli esim. tuo LC-1 pulikka hoitaa nämä hommat.
 
Ok, kiitti infosta.
LC-1:stä näyttäis ebaystä briteistä/saksasta saavan noin 150e ja jenkkilästä (+tulli) 125e, kuluineen.
 
Kiitos kommenteista. Tuo innovaten LC-1 vaikuttaa melkoisen pätevältä viritykseltä ja näytti olevan dokumentaatiokin kunnossa eli sen saisi jopa asennettua ja konffattua näköjään ihan ok vaikka ei ekspertti oliskaan.

Kyllä tässä alkais olla kohtuullisen kattava paketti kasassa eikä hintakaan vielä ihan pilvissä mene.

Teemu
 
Sellainen tuli mieleen että miten scuuba synkronoit tuon RaceDAC datan ja GPS datan tohon kuvaajaan? Oletan että sulla on siis sellanen GPS BT mokkula eiks vaan? Sillä ja RaceDACillahan ei ole varsinaisesti tekemistä keskenään.

Teemu
 
Sellainen tuli mieleen että miten scuuba synkronoit tuon RaceDAC datan ja GPS datan tohon kuvaajaan? Oletan että sulla on siis sellanen GPS BT mokkula eiks vaan? Sillä ja RaceDACillahan ei ole varsinaisesti tekemistä keskenään.

Teemu
Mulla on 10Hz kepsimokkula, rdakki ja wanha nokian känny.
Kännyn RaceChrono ottaa lennosta RDACin datan vastaan, aivan samoin kuin GPS-mokkulan datan ja synkronoi sen/ne valmiiksi. Eli käyttäjän ei tarvi tehä mitn muuta kuin pällistellä noita käppyröitä. Ne näkyy RaceChronossa kaikki ihan samalla tavalla. Tai jos exporttaa datan (ne on siinäkin valmiiksi kaikki), niin voi käyttää muita softia ton datan pällistelyyn.
 
Sellainen tuli mieleen että miten scuuba synkronoit tuon RaceDAC datan ja GPS datan tohon kuvaajaan? Oletan että sulla on siis sellanen GPS BT mokkula eiks vaan? Sillä ja RaceDACillahan ei ole varsinaisesti tekemistä keskenään.

Teemu
Mulla on 10Hz kepsimokkula, rdakki ja wanha nokian känny.
Kännyn RaceChrono ottaa lennosta RDACin datan vastaan, aivan samoin kuin GPS-mokkulan datan ja synkronoi sen/ne valmiiksi. Eli käyttäjän ei tarvi tehä mitn muuta kuin pällistellä noita käppyröitä. Ne näkyy RaceChronossa kaikki ihan samalla tavalla. Tai jos exporttaa datan (ne on siinäkin valmiiksi kaikki), niin voi käyttää muita softia ton datan pällistelyyn.
Ok, no toi on kyllä äärimmäisen kätevä. Osittain kysymys tuli mieleen siitä, että ittelläni on tällä haavaa käytössä tollanen QStarzin 5Hz mokkula joka tallentaa sen datan omaan muistiinsa. Sen olen napannut sieltä aina silloin tällöin päivän mittaan tai vasta päivän lopuksi läppärille. Toistaiseksi ihmetelly dataa sillä QStarzin omalla QRacing softalla mutta siinähän vois käyttää Racechronoa ihan yhtä hyvin tietääkseni.

Mites tuommoinen skenaario pelittäisi synkan kannalta, että lataa erikseen datan RaceDACista ja GPS mokkulasta läppärille ja availee sitten Racechronoon tai johonkin muuhun softaan?

Pitäiskö näytteenottotaajuuden olla sama RaceDACissa ja GPS mokkulassa vai onko sillä mitään merkitystä?

Teemu
 
Sellainen tuli mieleen että miten scuuba synkronoit tuon RaceDAC datan ja GPS datan tohon kuvaajaan? Oletan että sulla on siis sellanen GPS BT mokkula eiks vaan? Sillä ja RaceDACillahan ei ole varsinaisesti tekemistä keskenään.

Teemu
Mulla on 10Hz kepsimokkula, rdakki ja wanha nokian känny.
Kännyn RaceChrono ottaa lennosta RDACin datan vastaan, aivan samoin kuin GPS-mokkulan datan ja synkronoi sen/ne valmiiksi. Eli käyttäjän ei tarvi tehä mitn muuta kuin pällistellä noita käppyröitä. Ne näkyy RaceChronossa kaikki ihan samalla tavalla. Tai jos exporttaa datan (ne on siinäkin valmiiksi kaikki), niin voi käyttää muita softia ton datan pällistelyyn.
Ok, no toi on kyllä äärimmäisen kätevä. Osittain kysymys tuli mieleen siitä, että ittelläni on tällä haavaa käytössä tollanen QStarzin 5Hz mokkula joka tallentaa sen datan omaan muistiinsa. Sen olen napannut sieltä aina silloin tällöin päivän mittaan tai vasta päivän lopuksi läppärille. Toistaiseksi ihmetelly dataa sillä QStarzin omalla QRacing softalla mutta siinähän vois käyttää Racechronoa ihan yhtä hyvin tietääkseni.

Mites tuommoinen skenaario pelittäisi synkan kannalta, että lataa erikseen datan RaceDACista ja GPS mokkulasta läppärille ja availee sitten Racechronoon tai johonkin muuhun softaan?

Pitäiskö näytteenottotaajuuden olla sama RaceDACissa ja GPS mokkulassa vai onko sillä mitään merkitystä?

Teemu
Sitä olen jo pitkään ihmetellyt että miks *itussa qstars myy tota loggaavaa "racing"-mokkulaansa; vain 5 hertsisenä. Vaikka se on tuotantokustannuksien/myyntihinnan kannalta ihan *itun sama onko se 5 vai 10 HZ, mutta käyttäjän/kuskin kannalta 10Hz on ihan ehdoton vs 5 Hz nimenomaan tuossa "racing" käytössä.

Rdakkia ei (toistaiseksi) ole suunniteltu tuohon mainitsemaasi käyttötapaan, eli että loggaisi datafilut erikseen ja synkkaisi ne keskenään vasta jälkikäteen.
Vaan nykyisen toteutuksen lähtökohtana oli se että tod näk käyttäjällä oli/on jo valmiina mokkula ja känny ja racechrono, ja siihen sitten rdakki ympättiin mahdollisimman helppokäyttöiseksi.

Mutta siltikin, kyllä joo. Jos välttämättä haluat logata filut erikseen, ja jälkikäteen sitten synkata ne, niin kyllähän se onnistuu.
Tosin sit sun pitää ensinnäkin manuualisesti "kohdistaa" ne filut, ja sen jälkeen jollain makrolla tai parserilla vääntää niistä kahdesta logista yksi logifilu.
Sillä ei ole mitään väliä onko noi kaksi eri filua samalla vai eri näytteenottotaajuudella; esim parserille kerrotaan ett täs on kepsilogi 5Hz ja rdakkilogi 100Hz, tee niistä yksi 100Hz logifilu sil vu plee.
Mutta ei tuossa ole mitn järkee.
Paljon helpommalla pääset ku pistät sen 5Hz mokkulas (osta mielummin 10Hz) ihan normisti racechronoon ja rdakin myös siihen.
 
Ok, hyvä tietää. Kyllä mulla onkin tossa sellanen 10Hz mokkula mutta se oli saanut kipissä hieman damagea niin hommasin tilalle ton 5Hz systeemin. Kyllä se vanhakin pelaa edelleen eli homma onnistuu silläkin ja tosiaan voihan tota uuttakin RaceChronon kanssa käyttää tietääkseni.

Ihan järkevästi oot suunnitellu ton homman mahdollisimman helppokäyttöiseksi, siihen tämmöset yleensä kaatuu kun on liikaa säätämistä niin kukaan ei osaa/jaksa veivata niitten kanssa.

Teemu
 
Sitä olen jo pitkään ihmetellyt että miks *itussa qstars myy tota loggaavaa "racing"-mokkulaansa; vain 5 hertsisenä. Vaikka se on tuotantokustannuksien/myyntihinnan kannalta ihan *itun sama onko se 5 vai 10 HZ, mutta käyttäjän/kuskin kannalta 10Hz on ihan ehdoton vs 5 Hz nimenomaan tuossa "racing" käytössä.
Noi uudet Qstarzin raceloggerit saa näköjään softalla muutettua 10hz asti. Ja ite oon käyttäny samalla palikalla samaan aikaan racechronoa ja tallentanu gps -palikan sisäiseen muistiin. Hyvin toimii.
 
Back
Ylös