• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Radalla kaatuminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alehto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pohjolan kaskovakuutus on voimassa annetun opetuksen aikana.

Opetuksen tunnuspiirteenä tietysti on, että EAK:n kouluttajat ovat paikalla valvomassa harjoittelua ja antamassa opastusta.
Valvottu harjoittelu tarkoittaa toisaalta myös sitä, että jos koulutettavilla on mahdollisuus esim. koulutustapahtuman jälkeen jäädä radalle harjoittelemaan vapaasti, niin näissä "vapaissa harjoituksissa" kasovakuutus ei ole voimassa.

MotOrgin järjestämissä ajoharjoitteluissa on hitaassa ryhmässä EAK-kouluttaja paikalla ja antaa opastusta.

Radalle.comin ajoissa en ole ollut mukana, mutta käsityksen mukaan siellä ei ole kouluttajaa ja muutenkin melkoinen härdelli.

Opetuksen tunnuspiirteenä tietysti on, että EAK:n kouluttajat ovat paikalla valvomassa harjoittelua ja antamassa opastusta.
MP-Tuen päivillä pitänee käsittääkseni olla käytynä myös varsinainen EAK-kurssi tai vastaava, jotta Pohjola korvaisi. Enempää en ala tätä soppaa hämmentää, tietävämmät kertokoot lisää...

MP-Tuen päivillä pitänee käsittääkseni olla käytynä myös varsinainen EAK-kurssi tai vastaava, jotta Pohjola korvaisi. Enempää en ala tätä soppaa hämmentää, tietävämmät kertokoot lisää...
tuo se ongelma onkin että minkä ne sitten lopputilanteessa katsoo olleen heidän vaatimusten mukainen ja minkä ei.

Tästä syystä otin itse turvan tällekkin vuodelle niin on selkeä peli sen omavastuun suhteen kävi mitä kävi

Tämäpäs oli hyvä tieto, ettei turhaan puolta kesää odotellu mp-tuen päiviä siinä uskossa, että kasko olisi voimassa viime vuoden tapaan hitaassa ryhmässä. Turvaan siis taitaa vaihtua, mutta heillä ajokausi on vain 1.4.-31.10? Tästä lisätietoja mp-tuen säännöistä..

Eihän radalle mennä kaatuilemaan tai muuten hölmöilemään. Jos radalla tulee se tunne että nyt ei ole lapasessa tai muiuten jännittää ja hirvittää, ajat yli taitojesi.

Eikun rentoutta peliin, kevennät jarruja = vähennät suorien loppunopeutta ja pyöreät ajolinjat mutkiin, sieltä se ajotaito karttuu ja sekunnit karisevat...
cool.gif

Juu, tapiolassa on todellakin suuri omavastuu eikä tuplat...

Itse laitoin turvaan jossa muistaaksi 25% (tämä muistaakseni) omavastuu vahingon arvosta ei pyörän arvosta.

15% vahingon arvosta on Turvassa omavastuu. Eli jos pyörä lunastetaan=15% pyörän arvosta. Mutta jos korjataan niin siinä tapauksessa toki 15 pinnaa korjauskuluista, ei pyörän arvosta.

Itse laitoin turvaan jossa muistaaksi 25% (tämä muistaakseni) omavastuu vahingon arvosta ei pyörän arvosta.

15% vahingon arvosta on Turvassa omavastuu. Eli jos pyörä lunastetaan=15% pyörän arvosta. Mutta jos korjataan niin siinä tapauksessa toki 15 pinnaa korjauskuluista, ei pyörän arvosta.
Eikös se ole lunastustapauksessakin 15% vahingosta.
Eli lunastushinta 15 000€, korjauskulut/vahinko 10 000€ eli omavastuu 1500€.

Juuri näin, karpo ei tiedä mistä puhuu.

EDIT: ja se omavastuu muistaakseni nousi tälle vuotta siihen 20% tai 25% mutta siitä en ole varma mutta tuosta lunastus hinnasta olen.

EDIT: ja se omavastuu muistaakseni nousi tälle vuotta siihen 20% tai 25% mutta siitä en ole varma mutta tuosta lunastus hinnasta olen.

Kyllä se on tässä tapauksessa vonikka joka ei tiedä mistä puhuu. Koitappas vaikka ihan piruuttaan soittaa Turvaan ja kysäistä asiaa. Luulisi siellä asian valkenevan sinullekin
idea3.gif

Ja se omavastuu on muuten edelleen se 15%

Ei kannata Pohjolan kanssa edes ajatella radalle menoa, voi meinaan käydä niin että näkevät kypärän naarmuista että ajattelit rataharjoittelua kilpailumielessä kun Scania törmää perääsi seisoessasi liikennevaloissa ja näin saavat sinut maksumieheksi myös rekan vahinkoihin.

Kyllä se on tässä tapauksessa vonikka joka ei tiedä mistä puhuu. Koitappas vaikka ihan piruuttaan soittaa Turvaan ja kysäistä asiaa. Luulisi siellä asian valkenevan sinullekin
idea3.gif

Prosenttirajan lisäksi omavastuu Turvassa on aina vähintään nelinkertainen eli 600 euroa. Alle 4.000 euron vahingoissa ei siis lasketa prosentteja vaan omasta pussista menee 600 egeä.
Oli ehkä sekavasti selitetty, mutta korjatkaa, jos olen väärässä
smile_org.gif
.

Omavastuu on tosiaan lunastustapauksessa(kin) 15% vahingon määrästä, ei pyörän arvosta. Uskallan väittää varmaksi koska juuri "myin" pyörän vakuutusyhtiölle.

Orgin päivillä on ainaki voimassa seuraava:

Pohjola korvaa normaalisti kaikki ratavahingot, jotka sattuvat HITAASSA ryhmässä. Ja paikalla pitää olla EAK:n kouluttaja. Eli ei tarvitse ajaa EAK:n hepun perässä 80km/h saadakseen korvaukset, mutta ei myöskään saa vetää hitaassa ryhmässä tuppi nurin. EAK:n kouluttaja joutuu kuitenkin antamaan sen lausunnon, jonka pohjalta tämä korvauspäätös tulee, enkä usko että kouluttaja rupeaa huvikseen valehtelemaan vakuutusyhtiölle siitä, miten onnettomus tapahtui.

Ite just toukokuun lopussa Kemorassa kysyin MadManiltä tätä ja ainaki siinä ku opettelin painonsiirtoa, niin oli vauhtia kurveissaki reilusti yli 100 ja suorilla melkee 200. MadMan ajo perässä ja katteli sitä painonsiirtoa, joten jos oisin lipannu, ni korvaukset ois tullu iha normaalisti.

Mutta mun käsityksen mukaan, mitä MadManiltä Kemorassa kuulin, niin hitaassa ryhmässä ei tarkotus ole ajaa mitää hullun nopeita kierrosaikoja. Sen takia ei ajanottolaitteistoakaan saa käyttää hitaassa ryhmässä.

Tämä on siis Pohjolan käytäntö, että kaikki korvataan hitaassa ryhmässä, kunhan on EAK:n heppu paikalla ja vauhti järkevissä rajoissa.

Sitte Kemorassa niin ikään joku sanoi, että Turvan vakuutus maksaa iha kaikki ratavahingot, myös keskinopeassa ryhmässä, mutta muistaakseni omavastuu oli nelinkertainen.

Tätä 4 x omavastuuta noudattaa mun tietääkseni myös moni muu vakuutusyhtiö, mutta tarkkaan en osaa sanoa. Lisätkää joku tietävä muista vakuutusyhtiöistä infoa.

idea3.gif

En lähtis kuitenkaan huuteleen noinkin vajaalla tiedoilla. Kuten sanoin niin prosentista en ole varma mutta omavastuu prosenteissa lasketaan vahingon arvosta lunastus tapauksessa ja se on varma

Olen tulossa pohjanmaalle tuossa ensi viikolla niin voin ihan kädestä pitäen esittää sinulle tuoreet paperit joissa on lunastettu juurikin mainitsemallani tavalla ja tämä on myös turvan ehdoissa kun vain joutaisit ne paperit lukemaan tuolta lapselliselta jankkaamiselta.

Jos et asiasta tiedä niin onko pakko tulla tänne antamaan porukalle ihan väärää informaatiota?

EDIT: tarkistin tuon prosentti osuuden ja näyttää edelleen 15% tammikuussa päivätyillä liikenne ehdoilla mutta kaksi kaveria on muuttanut vakuutukset Turvaan ja molemmille sanottu että omavastuu vähintään nelinkertainen kuitenkin vähintään 25% vahingonarvosta.

Pohjola ja A-Vakuutus korvaa lipat normaaliin tapaan EAK-kouluttajan ohjaamissa ja valvomissa ajoharjoittelutapahtumissa. Ryhmäjaolla ei ole merkitystä, se on tapahtuman järjestäjän sisäinen juttu. Motorg ry:n ratatapahtumien hitaassa ryhmässä koulutustoiminnan aikana sattuneet lipat korvataan ilman omavastuukorotuksia myös Lähivakuutuksen ja Tapiolan asiakkaille. Lista saattaa jatkua vielä kauden aikana.

Käytännössä keskinopea ja varsinkin nopea ryhmä ajaa selvästi korkeammalla riskillä kuin hidas ryhmä ja harjoittelulla ei ole enää niin selvää yhteyttä katuajoon. Siten nämä ryhmät eivät ole enää EAK:n alueella eikä em. yhtiöiden korvaavuusehdot täyty. Meillä hitaassa ryhmässä annetaan koulutusta ajotekniikan perusteisiin liittyen, oppeja voi soveltaa niin kadulla kuin radalla. Enempi rata-ajopainotteisia jatkokursseja järjestetään muissa ryhmissä.

Edit: 2000:s henkilökohtainen paskanjauhanta oli sitten tämmönen.

idea3.gif

En lähtis kuitenkaan huuteleen noinkin vajaalla tiedoilla. Kuten sanoin niin prosentista en ole varma mutta omavastuu prosenteissa lasketaan vahingon arvosta lunastus tapauksessa ja se on varma

Olen tulossa pohjanmaalle tuossa ensi viikolla niin voin ihan kädestä pitäen esittää sinulle tuoreet paperit joissa on lunastettu juurikin mainitsemallani tavalla ja tämä on myös turvan ehdoissa kun vain joutaisit ne paperit lukemaan tuolta lapselliselta jankkaamiselta.

Jos et asiasta tiedä niin onko pakko tulla tänne antamaan porukalle ihan väärää informaatiota?

EDIT: tarkistin tuon prosentti osuuden ja näyttää edelleen 15% tammikuussa päivätyillä liikenne ehdoilla mutta kaksi kaveria on muuttanut vakuutukset Turvaan ja molemmille sanottu että omavastuu vähintään nelinkertainen kuitenkin vähintään 25% vahingonarvosta.

Vonikan paljastettua vähän lisää faktoja, tuli itse soitettua tuonne Turvaan. Ja kyllä, takki kääntyi. Itselläni oli omassa ratakaato tapauksessa otettu liian suuri omavastuu, ja Vonikka oli tässä tapauksessa oikeassa. Toki olen tässä asiassa enemmän kuin mielelläni väärässä, tuleepahan ainakin vielä mukavat kesälomarahat
062802jumpie_prv.gif

Ei ilmeisesti pidä luottaa noihin vakuutusyhtiön päätöksiinkään mukisematta.

Mutta tästä osaltani hävitystä väittelystä oli itselle sen verran hyötyä, että tarjoan kyllä Vonikalle pullollisen lähes paikallisen "virvoitusjuomatehtaan" raikasta läpinäkyvää janojuomaa! Eli jos pohjanmaalla ajelet tuleppa noutamaan pullo
wink.gif
Kiitokset Vonikalle tuhannesti! Tästä tähän...

Eihän radalle mennä kaatuilemaan tai muuten hölmöilemään. Jos radalla tulee se tunne että nyt ei ole lapasessa tai muiuten jännittää ja hirvittää, ajat yli taitojesi
Ei se paljon auta, jos joku reikäpää ajaa päälle.. Tai kiilaa hitaammin ajavan, ehkäpä vielä kokemattomankin kuskin kankaalle.

Omakohtaista kokemusta radalle.comin ajeluista ei ole, mutta juttuja näistä reikäpäistä / radalle.comista on kuultu. Ja noi jutut on olleet sen verran negatiivisia, että radalle.comit saa ainakin mun osalta jäädä.

Back