Muistin, kun ex seepraan vaihdettiin syttypyörä, niin kehoitettiin siirtymään väkevempiin aineisiin. Mutta se on varmaankin eri asia, koska siinä oli vanhan aikaista tekniikkaa. Nykypeleihin sytytystä säädetään elektronisesti eikä palikoita vaihtamalla. Osuinko oikeaan?
Mä luulen, että ei olis tarvinnut siirtyä 98:iin pelkällä syttypyörän vaihdolla.. Joissain pyörissä kyllä, ja joissain taas ei.
Syttypyörähän on siinä mielessä turha värkki, että se lisää koko alueelle ja kaikille kaasunasennoille esim. sen +4 astetta. Yleensä se tarkoittaa sitä, että jostain kohtaa vähän paranee, ja jostain alueelta huononee
Tietty sillä edellytyksellä, että tehtaan sytkäkäyrä on lähelle oikeaa, eli ei vaikkapa liian myöhäisellä koko alueelta. Yleensä huipputeho vähän tippuu, mutta osakaasukäytös vähän herkistyy.
Sitten taas näillä Dynojetin Ignition modulella ja Rapid Bikella yms voidaan säätää sytkää tarkemmin ja vapaammin, eli kaasunasennon ja kierrosluvun mukaan. Huomattavasti parempi kuin syttypyörä, joka vetää saman säädön koko alueelle, eli ei hyvä..
Yleensä täyskaasulle, isoille kierroksille ei tarvii juuri yhtään lisää ennakkoa. Tietty sekin on ihan mallikohtaista, mutta näissä uudemmissa on kyllä hyvät sytkäkäyrät jo tehtaalta. Esim mulla oli V-Poweria tankissa, puristukset nostettuna, nokat vaihdettu jne jne. Pistettiin jopa 1 aste lisää ennakkoa täydelle kaasulle yläkierroksille
Osakaasulle tuli sitten johonkin kohtaan +6 astetta, eli herkkyyttä sinne tuli, mutta ei juuri tehoa lisää.
Se mitä siis yritin tässä pitkän kaavan mukaan kertoa: jos koneessa ei ole tarpeeksi puristuksia, niin pelkällä sytkän optimoinnilla ei tartte vielä siirtyä korkeampaan oktaaniin. Jos detonoi alemmalla oktaanilla ja optimi sytkänajoituksella, niin sitten pitää siirtyä..
Yleensä alle 13 puristuksilla ei vielä tartte käyttää 98:a, näin siis nyrkkisääntönä..