Mun kwaakku menee kolmosella 194 rajotinta vasten, eli kolmonen riittäis kyllä loistavasti, mutta ideana olikin rauhoittaa mopon käyttäytymistä kurvissa ja lisätä virheensietoa. Jos siellä suolenkillä pitää "lähteä" niin ehkä Tarun mutkaan voi pudottaa kakkosen, mutta siinä tulee taas se alasvaihto ja vielä radan kovimmassa jarrutuksessa. Makuasioita, mutta aloittelijan turvallisuutta eniveis lisää jos ajaa koko radan kahdella vaihteella. Kokemuksen karttuessa voi sitte miettiä vekslaako enemmän
Viime ti kateltiin Frostin kanssa apparalla hitaan ryhmän menoa, siellä ihmiset vaihtoivat alaspäin sellasissa paikossa että sivustakatsojaa hirvitti. Täysin tarpeettomia vaihtoja, pahin esimerkki oli varikon mäen päällä voimakas jarrutus ja samalla vaihto alaspäin, osa teki sen ilman välikaasua. Tossa paikassa tollasella toiminnalla niinsanotusti kerjätään haisaidia tai muuta äksöniä. Ja paikka on ulosajon kannalta yksi pahimpia koko radalla.
Kyllä, sun Kwaakku menee sairaan kovaa (niinkuin kwaakut aina) ja olet kaikessa ylläsanomassasi aivan oikeassa.
(
)
edit: Make pakotti sanomaan näin.
edit2: mutta oikeassa on joka tapauksessa.
edit3: asiaakin välillä, oli vaihteeksi aivan vitun tylsää viettää perjantai-iltaa lentokentällä (se ei ollut varsinainen asia, mutta mainitsinpa varmuudeksi kuitenkin), joten menin ja ostin lohdutukseksi uuden PB:n, jossa oli joka kesän pakollinen supersporttien ryhmätesti.
Testissä olleiden thrust-kurvien pikaisen tulkinnan perusteella kwaakussa (siis ZX636R) optimaaliset vaihdot olisivat karkeasti 2 -> 3 135kmh; 3 -> 4 160 kmh, toisinsanoen, jos työntövoiman haluaisi jotakuinkin optimoida apparalla, niin varikolta alkaen varikonmäki kolmosella, mäen päällä kakkosta, alamäessä taas kolmonen sisään, tarun mutkan jarrutuksessa takaisin kakkoselle, takasuoralla kolmonen, joka ennen vasuria kakkoselle, jolla aina suolenkin loppuun saakka, jonka jälkeen loivassa oikeassa, ennen tornin mutkaa kolmoselle ja neloselle, jolla tornin mutka ja pääsuora. Hevosenkengän jarrutuksessa kolmoselle, josta taas jatkuu...
näin siis teoriassa sillä perusteella, mikä on eri mutkien ulostulonopeus/suoran pätkän huippunopeus (aiemmin tässä threadissa olevassa linkissä muistaakseni neuvotaan ajamaan mutka sellaisella vaihteella, että heti ulostullessa vaihdetaan isommalle, mikä on kyllä mielestäni harrastelutasolla aika hutera idea ja tarkoittaisi käytännössä apparalla suolenkin kurvien ajelua ykkösellä).
Oman (varsin vajavaisen) kokemuksen mukaan näistä ainakin mäen päällä kakkosen sisään heittäminen on aiemmin mainitun riskialttiin paikan lisäksi ihan turhaa vatkausta, koska alamäkeen saa hyvän kiihtyvyyden muutenkin. Itse ajan koko suolenkin kolmosella, enkä ole koskaan huomannut jääväni mopon kiihtyvyyden takia kenenkään jalkoihin. Muuten kyllä sitäkin useammin.