Rata-ajon tekniikkaa ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Onko jotain asiallista sivustoa jossa selitettäisiin rata-ajon tekniikkaa, linjojen valintaa, painon siirtoa?
Tai vaikka oikeata kirjaa. ratakeikoista saa varmaan enemmän irti jos tietääisis edes mitä yrittää
 
Tälläistä infoa olen kyllä itsekin kaivannut. Eli nyt te ratahirmut sassiin tänne jotain suosittelemaan.
062802jumpie_prv.gif
 
Ulkomaisista kirjoista voin suositella seuraavia:
Keith Code: Twist ofthe Wrist I&II
Sekä Road racers handbook tjsp. Amazon suosittelee kyllä tätäkin kunhan ensin valkkaat ostoskoriin nuo 2 ekaa.
Löytyy ainakin amazonista kohtuuhintaan.

Tomi
 
Onko jotain asiallista sivustoa jossa selitettäisiin rata-ajon tekniikkaa, linjojen valintaa, painon siirtoa?
Tai vaikka oikeata kirjaa. ratakeikoista saa varmaan enemmän irti jos tietääisis edes mitä yrittää
Kaipa sitä täälläkin voisi kokeneemmat radallakävijät jakaa kokemuksiaan tekniikoista ja asioista joita olisi aloittelijan hyvä tietää
smile_org.gif

Siispä neuvokaa te jotka tiedätte
smile_org.gif
 
Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
 
Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
Veikkaisin, ettei tästä jengistä montaa löydy, joilla mutkasta ulostulonopeus olisi vaihteesta kiinni. 600 - 1000cc pyörällä voi huoleti heitellä nopean ryhmän vauhtia pelkällä kolmosella.

Isompi pykälä lisäksi rauhoittaa kaarreajoa tiukemmissa mutkissa.
 
Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
Veikkaisin, ettei tästä jengistä montaa löydy, joilla mutkasta ulostulonopeus olisi vaihteesta kiinni. 600 - 1000cc pyörällä voi huoleti heitellä nopean ryhmän vauhtia pelkällä kolmosella.

Isompi pykälä lisäksi rauhoittaa kaarreajoa tiukemmissa mutkissa.
Siis pienempi pykälä ei mutkanopeudessa ainakaan minua auttanut yhtään, mutta pienemmällä lähtee räväkämmin mutkan jälkeen.

Tosin tuntui silloin seuraava mutka lähestyvän turhankin nopeasti, kun rytmi menee sekaisin.
 
Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
Veikkaisin, ettei tästä jengistä montaa löydy, joilla mutkasta ulostulonopeus olisi vaihteesta kiinni. 600 - 1000cc pyörällä voi huoleti heitellä nopean ryhmän vauhtia pelkällä kolmosella.

Isompi pykälä lisäksi rauhoittaa kaarreajoa tiukemmissa mutkissa.
Samaa tuumii hän. Ahvenistolla kannattaa varmaan ajaa lähes koko rata kolmosella, ainoastaan tornin mutkaan laittaa nelonen, ja taas pääsuoran jarrutuksessa kolmonen. Isompi vaihde rauhoittaa pyörän liikkeitä kummasti, kun voimaa on vähemmän käytössä. Tällöin on esim. mutkasta ulostultaessa vaikea saada perä karkaamaan alta vaikka avaisikin kaasua liikaa liian aikaisin. Suolenkkikin menee mukavammin kolmosella. Kannattaa muistaa, että alaspäin vaihdot on aina vaarallisia, jos esim. antaa välikaasua liian vähän tai tekee muun virheen. Muutenkin rytmi löytyy ja pysyy paremmin ja ajaminen on rennompaa ja turvallisempaa kun jarruttaa rauhallisesti ja kiihdyttää rauhallisesti.

Niin, ja tuohon Planetin linkittämään juttuun kannattaa suhtautua varauksella, ohjeet on tosiaan suunnattu autoille. Mainitut kierrosajat ovat melko optimistisia, pyörällä tollaseen 1:32 aikaan pääseminen vaatii ihan oikeaa osaamista ja paljon harjoittelua. Eli ei kannata ainakaan niitä aikoja tuijottaa. Ajolinjakin on mielestäni monessa paikassa piirretty liikaa oppikirjan mukaan, ei siellä noin voi (kannata) oikeesti ajaa.
 
Niin, ja tuohon Planetin linkittämään juttuun kannattaa suhtautua varauksella, ohjeet on tosiaan suunnattu autoille. Mainitut kierrosajat ovat melko optimistisia, pyörällä tollaseen 1:32 aikaan pääseminen vaatii ihan oikeaa osaamista ja paljon harjoittelua. Eli ei kannata ainakaan niitä aikoja tuijottaa. Ajolinjakin on mielestäni monessa paikassa piirretty liikaa oppikirjan mukaan, ei siellä noin voi (kannata) oikeesti ajaa.
Tuossa vähän keskustelua mp-foorumissa noista Affeniston ajolinjoista.

Ja kelloa vastaan Ahvenistolle ei kannata lähteä kisaamaan (eikä ole edes ajoharjoittelussa sallittua), ikävä kipata pyöränsä liikaan yrittämiseen  
smile_org.gif
 
Mun mielestä omalla mopollani on sopiva vaihde kakkonen ainoastaan tornin mutkan ja sen jälkeisen että edeltävän suoran ajan kolmosella, sillä se venyy n.190 mittarinopeuteen, se riittää ainakin minun ajotaidolle. Ei mun kusiainen kyllä oikeinen liikahda jos suolenkillä ajaa kolmosella, mutta se onkin vaan Honda...
 
Mun mielestä omalla mopollani on sopiva vaihde kakkonen ainoastaan tornin mutkan ja sen jälkeisen että edeltävän suoran ajan kolmosella, sillä se venyy n.190 mittarinopeuteen, se riittää ainakin minun ajotaidolle. Ei mun kusiainen kyllä oikeinen liikahda jos suolenkillä ajaa kolmosella, mutta se onkin vaan Honda...
Mun kwaakku menee kolmosella 194 rajotinta vasten, eli kolmonen riittäis kyllä loistavasti, mutta ideana olikin rauhoittaa mopon käyttäytymistä kurvissa ja lisätä virheensietoa. Jos siellä suolenkillä pitää "lähteä" niin ehkä Tarun mutkaan voi pudottaa kakkosen, mutta siinä tulee taas se alasvaihto ja vielä radan kovimmassa jarrutuksessa. Makuasioita, mutta aloittelijan turvallisuutta eniveis lisää jos ajaa koko radan kahdella vaihteella. Kokemuksen karttuessa voi sitte miettiä vekslaako enemmän  
smile_org.gif


Viime ti kateltiin Frostin kanssa apparalla hitaan ryhmän menoa, siellä ihmiset vaihtoivat alaspäin sellasissa paikossa että sivustakatsojaa hirvitti. Täysin tarpeettomia vaihtoja, pahin esimerkki oli varikon mäen päällä voimakas jarrutus ja samalla vaihto alaspäin, osa teki sen ilman välikaasua. Tossa paikassa tollasella toiminnalla niinsanotusti kerjätään haisaidia tai muuta äksöniä. Ja paikka on ulosajon kannalta yksi pahimpia koko radalla.
 
En kyllä mikään kokenut radankiertäjä ole, mutta sellainen asia tuli mieleen, että kannattaa ajoissa jarrutella mutkiin. Eli ei mitään viimehetken paniikkijarrutuksia, vaan hyvissä ajoin jarrulla vauhti pois, sitten kallistus mutkaan kaasua tasaisesti lisäten.  Mutkat menee parhaiten kun on veto jatkuvasti päällä,eikä tule ylimääräistä ohjelmaa jousituksen "elämisen" kanssa.... Jos tuntuu et mutka menee pitkäksi, niin ei muuta kuin kaasua ja kallistusta lisää  
smile_org.gif
jos pää pistää vastaan ja alkaa kaasua löysäämään/jarrulla leikkimään, niin sitten pitää jo ihan oikeasti osata ajaa että saa mopon pysymään radalla  
biggrin.gif


TL suzukissa (ruisku) on sellainen Fast Idle-vipu, joka korvaa kaasarien ryypyn. Sen kun kääntää päälle, niin tyhjänkäyntikierrokset nousee.. Ilmeisesti muistakin ruiskupyöristä löytyy vastaava systeemi. Sillä kun nostaa tyhjänkäyntikierrokset korkealle, niin vaihteiden pykältäminen alaspäin helpottuu... Ei tarvi välikaasun kanssa säheltää yhtä paljon ja moottorijarrukin ei ole yhtä kova.... Kannattaa kokeilla.
 
Mun kwaakku menee kolmosella 194 rajotinta vasten, eli kolmonen riittäis kyllä loistavasti, mutta ideana olikin rauhoittaa mopon käyttäytymistä kurvissa ja lisätä virheensietoa. Jos siellä suolenkillä pitää "lähteä" niin ehkä Tarun mutkaan voi pudottaa kakkosen, mutta siinä tulee taas se alasvaihto ja vielä radan kovimmassa jarrutuksessa. Makuasioita, mutta aloittelijan turvallisuutta eniveis lisää jos ajaa koko radan kahdella vaihteella. Kokemuksen karttuessa voi sitte miettiä vekslaako enemmän  
smile_org.gif


Viime ti kateltiin Frostin kanssa apparalla hitaan ryhmän menoa, siellä ihmiset vaihtoivat alaspäin sellasissa paikossa että sivustakatsojaa hirvitti. Täysin tarpeettomia vaihtoja, pahin esimerkki oli varikon mäen päällä voimakas jarrutus ja samalla vaihto alaspäin, osa teki sen ilman välikaasua. Tossa paikassa tollasella toiminnalla niinsanotusti kerjätään haisaidia tai muuta äksöniä. Ja paikka on ulosajon kannalta yksi pahimpia koko radalla.
Kyllä, sun Kwaakku menee sairaan kovaa (niinkuin kwaakut aina) ja olet kaikessa ylläsanomassasi aivan oikeassa.
(  
tounge.gif
)

edit: Make pakotti sanomaan näin.
edit2: mutta oikeassa on joka tapauksessa.
edit3: asiaakin välillä, oli vaihteeksi aivan vitun tylsää viettää perjantai-iltaa lentokentällä (se ei ollut varsinainen asia, mutta mainitsinpa varmuudeksi kuitenkin), joten menin ja ostin lohdutukseksi uuden PB:n, jossa oli joka kesän pakollinen supersporttien ryhmätesti.

Testissä olleiden thrust-kurvien pikaisen tulkinnan perusteella kwaakussa (siis ZX636R) optimaaliset vaihdot olisivat karkeasti 2 -> 3 135kmh; 3 -> 4 160 kmh, toisinsanoen, jos työntövoiman haluaisi jotakuinkin optimoida apparalla, niin varikolta alkaen varikonmäki kolmosella, mäen päällä kakkosta, alamäessä taas kolmonen sisään, tarun mutkan jarrutuksessa takaisin kakkoselle, takasuoralla kolmonen, joka ennen vasuria kakkoselle, jolla aina suolenkin loppuun saakka, jonka jälkeen loivassa oikeassa, ennen tornin mutkaa kolmoselle ja neloselle, jolla tornin mutka ja pääsuora. Hevosenkengän jarrutuksessa kolmoselle, josta taas jatkuu...
näin siis teoriassa sillä perusteella, mikä on eri mutkien ulostulonopeus/suoran pätkän huippunopeus (aiemmin tässä threadissa olevassa linkissä muistaakseni neuvotaan ajamaan mutka sellaisella vaihteella, että heti ulostullessa vaihdetaan isommalle, mikä on kyllä mielestäni harrastelutasolla aika hutera idea ja tarkoittaisi käytännössä apparalla suolenkin kurvien ajelua ykkösellä).

Oman (varsin vajavaisen) kokemuksen mukaan näistä ainakin mäen päällä kakkosen sisään heittäminen on aiemmin mainitun riskialttiin paikan lisäksi ihan turhaa vatkausta, koska alamäkeen saa hyvän kiihtyvyyden muutenkin. Itse ajan koko suolenkin kolmosella, enkä ole koskaan huomannut jääväni mopon kiihtyvyyden takia kenenkään jalkoihin. Muuten kyllä sitäkin useammin.
 
...
Testissä olleiden thrust-kurvien pikaisen tulkinnan perusteella kwaakussa (siis ZX636R) optimaaliset vaihdot olisivat karkeasti 2 -> 3 135kmh; 3 -> 4 160 kmh, toisinsanoen, jos työntövoiman haluaisi jotakuinkin optimoida...
Ai että ennen 13krpm pitäisi vaihtaa?
Hmm.
Täytyy käydä kattomassa tuota lehteä.

Jos kakkosen välityssuhde on 1.72 ja kolmosen 2.06 niin eikö se tarkoita että takapyörän väännöstä häviää melkein viidennes tuossa vaihdossa, laskeeko se teho-vääntö tosiaan niin paljon noilla kierroksilla. Vai miten tää homma toimi taas.
 
...
Testissä olleiden thrust-kurvien pikaisen tulkinnan perusteella kwaakussa (siis ZX636R) optimaaliset vaihdot olisivat karkeasti 2 -> 3 135kmh; 3 -> 4 160 kmh, toisinsanoen, jos työntövoiman haluaisi jotakuinkin optimoida...
Ai että ennen 13krpm pitäisi vaihtaa?
Hmm.
Täytyy käydä kattomassa tuota lehteä.

Jos kakkosen välityssuhde on 1.72 ja kolmosen 2.06 niin eikö se tarkoita että takapyörän väännöstä häviää melkein viidennes tuossa vaihdossa, laskeeko se teho-vääntö tosiaan niin paljon noilla kierroksilla. Vai miten tää homma toimi taas.
Juu menee se just noin, sitten nelosella tippuu taas ja vitosella tippuu ja kuutosella ei sitten jaksa mennä enää ollenkaan... Huomaa sen siitäkin että ykkösellä jaksaa nostaa kaasusta keulaa mutta ei enää esim nelosella, teho tippuu ihan älyttömästi.
 
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta itse ehdotan tyyliä "jarruta myöhään, avaa aikaisin". ;)
 
Back
Ylös