Rata-ajon tekniikkaa ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ainoa paikka, mistä olen löytänyt kutakuinkin kaiken oleellisen rata-ajon tekniikasta, on Keith Coden kirjat: Twist of the wrist 1 ja 2 sekä Soft science of road racing motorcycles.

Jos englannin kieli taipuu, suosittelen lämpimästi hankkimaan nuo kirjat jostain. Itse tilasin Amazon.comista alle 20e/kirja, kuluineen usa:sta. Kaveripiirissä nuo kirjat tulevat kiertämään aktiivisesti..

Noiden kirjojen jälkeen voi vaan treenata, treenata ja treenata...

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta itse ehdotan tyyliä "jarruta myöhään, avaa aikaisin". ;)
Joo, tottahan tuo, kunhan pitää mielessä että "mitä häviät sisääntulossa voitat kolmenkertaisesti ulostulossa"
Näin minulle sanoi yksi "oikea" ratakuski, omasta mielestä pätee ainakin sit kun on vähän vauhtia.

Ai että kun on tylsää kun ei pahemmin pääse radalle enää, pitää vanhoihin threadeihin laittaa viestejäkin
confused_orig.gif

Ulkomaisia kirjoja nettikaupoista shoppillessa voi käydä katsomassa myös Saksan amazonissa amazon.de

Toimitusmaksut ovat kokemusteni mukaan (yksityisiltä tarjoajilta esim. superbookdeals.de ja aa books ostettaessa) olleet luokkaa 3 €/kirja ja kaikki kirjaostokseni (koputan puuta, sillä taas pari kirjaa tilauksessa) ovat saapuneet noin suurinpiirtein luvatussa ajassa hyväkuntoisina ja luottokorttia on veloitettu oikein.

Jos ostaa suoraan Saksan amazonilta, niin näkyvään hintaan lisättiin alv:t ja toimitusmaksu taisi olla isompi.

Nettikaupoista ulkomaisia kirjoja saa mielestäni huomattavasti kotimaisia kirjakauppoja edullisemmilla hinnoilla. Omat riskinsä (mm. tavara, toimitus, maksaminen) hommassa on, joten kannattaa jo ennen tilaamisista miettiä onko saatava säästö riskin arvoista.

Yllä kerroin vain omia kokemuksia nettishoppailuista, kun siitä täällä mainittiin (turha sitten syyttää minua, jos shoppailussanne menee jotain vikaan...). Amazon.de on saksankielinen.

Twist of the Wrist vol 1 ja vol 2 toimituskuluineen yhteensä 32,12 € (hinta oli tämä 4.10.04 noin klo 15, mutta muuttuu lähes päivittäin) amazon.de:n yksityisten tarjoajien halvimmilla hinnoilla.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta itse ehdotan tyyliä "jarruta myöhään, avaa aikaisin". ;)
Joo, tottahan tuo, kunhan pitää mielessä että "mitä häviät sisääntulossa voitat kolmenkertaisesti ulostulossa"
Näin minulle sanoi yksi "oikea" ratakuski, omasta mielestä pätee ainakin sit kun on vähän vauhtia.
Sillon vikalla keikalla Motoparkissa ku näytit mulle linjoja niin huomasin, että oma vauhti kusee just siitä että ulostulonopeudet on surkeita. Eli kiitoksia valaistamisesta  
smile_org.gif

Ens kaudella sitten tietää mistä lähdetään hakemaan lisävauhtia. Tota aikasin avaamista kun vähän oppii, niin ajasta pitäisi pudota pois useita sekunteja helpohkosti ilman yliyrittämistä.  
thumbs-up.gif
Mutta sitte on vaan se  highsider...  
confused_orig.gif

Itsellä auttoi aika paljon mutkasta ulostulo nopeuteen kun sääti sisäänjoustoon vaimennusta pari naksua. Tunto takapäähän parani paljon, uskalsi avata jonkin verran enemmän, joskus pystyi jopa jonkinlaista luistoa kontrolloimaan tai sitten aika kuultaa muistot.... mutta kivaa oli!

MENKÄÄ kurssille!!!
Siellä saa HYVIÄ ohjehia ajamiseen...
Kannattaa jarruttaa ajoissa, jotta voi aikasin taas avata hanan
buttrock.gif

Vaikken mä tästä hommasta paljon mitään ymmärrä...
033102ass_1_prv.gif

Kannattaa opetella ajamaan rataa ensin sellaisilla vauhdeilla ettei tarvii jarruun koskea. Kemorassakin mulla jarrupaikat sen kuin vähenee, keväällä niitä oli ennen jokaista mutkaa, nyt vain 3 paikaa jossa ihan oikeasti jarrutetaan jarrulla, muuten vain moottorijarrua (3 vaihteella).

Säästää jarrupalojakin semmonen toiminta  
wink.gif

Sit kun on tota tehnyt jonkin verran (en siis vidduile vaan ihan oikeasti) niin voi alkaa harjoitella jarruttamista taas ja nimenomaan mutkiin ja mutkissa jarruttamista, se vasta hauskaa on se. (Mutta EI aloittelijoille)

Eihän se päde joka mutkassa ollenkaan, mutta aika monessa olisi hyvä jos pääset heti jarrutuksen loputtua avaamaan. Esim motoparkin shikaani(siellä on vain yksi sellainen, eli viimeinen(-set) mutka(-t))
Siellähän on hyvä jos saat sen jarrulla vietyä semmoseeen hyvään kohtaan siinä vasemman kanttarin lähettyvillä josta voit nostaa pyörän pystyyn ja kipata oikealle puolelle sekä samanaikaisesti avata kaasun, mieluiten aika nopsasti, niin että kaasu on pohjassa viimeistään sen ulostulon kuopan kohdalla(oikea reuna). Itse sain harvoin onnistumaan niin että olisin ollut tyytyväinen. Tämä siis kusiaisella ja ulkomuistista, eli voi mennä hiukan metsään, mutta ei paljon, toivoisin ainakin. Ja ainoa vaihdevaihtoehto on tietty kakkonen, jos yhtään vauhtia haluaa.

Äääh, vieroitusoireet sen kun pahenee, pakko kommentoida joka rataa kosekevaan threadiin. Tutkiskelin jo mahdollisuuksia päästä espanjaan töihin, nykyisessä virmassa 0% mahdollisuus, ja opiskeluakin pitäisi (jälleen) laiminlyödä vuodeksi.  
sad_orig.gif

Äääh, missä on kevät  
bawling.gif

Ja vielä talvi eessä  
veryangry.gif

Siis toi jarrun säästäminen ainakin sopi mulle hyvin. Vielä lisää löylyä sen verta, että jokaiselle radalle on ainakin 2 eri linjaa mitkä sopivat hyvin riippuen aina moposta ja ajajasta. Itselle iskostui Kemorasta mutkiin aikaisin leikkaaminen jolla ei tarvitse jarruttaa paljoa vauhtia pois ja mutkasta pääsi aikas nopeasti ulos. No tuo pätee vain Kemoraan. Siellä tuli ajettua vain 3 vaihteella koko ajan. Jos vielä haluaa aikaa hieroa pienemmäksi niin voi käyttää viimeisessä vasurissa ja kahvilan mutkassa 2 vaihdetta parantaakseen kiihtyvyyttä ulostulossa. Ja mun pitää nostaa rumuja ylemmäs moposta ettei raavi kiinni paluusuoralle kääntyessä

No moposta ja ajajasta riippuen niin kai niitä on yhtä monta hyvää linjaa kun ajajaakin. Jos vauhtia hakee niin niitten määrä tosin laskee. Olen kyllä ihan samaa mieltä, se jarrujen vähäksi jättäminen on mainio keino oppia. Jossain vaiheessa sen menetelmän tuomat edut tosin vähenevät, ainakin omasta mielestäni. Eikä se tietysti ole se nopein tapa kiertää sitä rataa, jos nyt sitä haetaan.

Ainakin kusiaisesta loppuu kolmosvaihde aikas nopsasti, sekä meno että paluusuorille kemorassa, kun menosuoralle saa muistaakseni 220-240 (mittarivauhtia) kelattua kusiaisellakin ja vitoselle pitäis sillä pyörällä vaihtaa siinä 200km/h paikkeilla. Voipi tosin olla että muistan väärin, mutta kyllä siihen nyt ainakin 220 saa, ja se jo on liikaa neloselle. Jollain toisenlaisella pyörällä ehkä vaihteet menee eri tavalla?

Tietty voi olla sitä mieltä että mutkat ajetaan kovaa ja suorat rauhallisemmin, itsekin tein niin joskus. Mutta niin siinä meni että pelkästään mutkan kaarrenopeuden lisääminen ei tuo sitä mielihyvää enää, kun pyörää on korottettu, roikkuu minkä 172cm heppu voi roikkua (ainakin yrittää) ja rojut on maassa läpi mutkan, niin mites siitä enää nostaa sitä kaarrenopeutta? Tietty enhän minä nopeissa mutkissa (~180+km/h) rojuja raahaa, liian vaaralliseksi menee imho.

Huh, kylläpäs tulee tekstiä näppäimistöltäni, en melkein usko silmiäni
tounge.gif

No jatketaan silti
crazy.gif

Paluusuoran jälkeiseen vasuriin kakkonen, viimeistään ennen seuraavaa oikeata, esim siksi että sen oikean (eli tokaviimeinen oikea) ulostulo on yksi parhaimpia paikkoja ohittaa nopeita litrasten kuskeja, mutta se ei kyllä onnistu kolmosella.

Nojoo, taas tuli tekstiä. En tosiaan tiedä miten tulen pärjäämään läpi koko talven. Täytyy kai keskittyä syvästi johonkin muuhun.

Meillä on sen verta mopoissa eroa että mulla on se kilonen jossa riittää se kolmonen ihan hyvin läpi Kemoran (muutenkaan ole kuin 5 vaihdetta
biggrin.gif
). Siinä karusellin oikeassa ei välttämättä ole viisainta tehdä sitä ohitusta vaan siinä viimeisen vasurin jarrussa juuri ennen sisään taittoa (pääsee leikkaamaan sisään rajusti), toinen paikka on karuselliin tulossa. Ja ehkä myös jos osaa ajaa kahvilan mutkan oikealla linjalla niin sen ulostulossa on mahdollista saada hyvä vauhti muihin verrattuna siihen lähtösuoralle. Tosiaan hiukan itseänikin säikytti kun ekan kerran raapas romut kiinni taittaessani lähtösuoralta pääsuoralle, seuraaravaksi ne oli kiinni kentässä siinä pirun pitkässä oikeassa jonka voi ajaa todella kovin kiihdyttäen (hienoin paikka koko radassa
wink.gif
).
No ens kesänä tulet poikkeemaan sinne mun ajovuorolla niin päästään vaihtamaan mielipiteitä paremmin (ajovuorot alkavat todennäköisesti toukokuulta).

Ai toukokuussa Kemoraan jo, mahtavaa!
Mut pääseekö kilvettömällä sun päville? Jos lupaa ajaa nätisti
thumbs-up.gif

Eri pyörillä eri taktiikat, kuten sanoit. Kusiaisella kun on se 3000-4000rpm:n käyttöalue jolla pitäisi pärjätä. Mikä kilonen pyörä se muuten on jossa on viisi vaihdetta?

Se karusellin oikea oli ainoa paikka missä pääsi hyvin bomberista (se mp-foorumin turbo-R1 kuski) ohi, tosin sillä oli silloin turbossa jotain vikaa, koska ei se niin paljon suorilla päässyt pakoon kun normaalisti.

Jos nopeuseroa on enemmän niin pääseehän sitä mutkassa kuin mutkassa ohitte, mutta lähes samaa nopeutta ajavaa kilosen kuskia on vähän hankalaa ohittaa jarruissa kun aina jää suorilla. Tiukemmissa mutkissa taas on etulyöntiasema pienemmällä pyörällä joten esim juuri se yllämainittu ulostulo on mitä mainioin ohituspaikka, siinä pääsee ampaisemaan tarpeeksi nopeasti ulos niin ettei se kilosen kuski ehdi sisäpuolelle ennen viimeistä vasuria, jos se nyt sitä yrittäis.

Se mainitsemasi Kemoran ensimmäinen mutka (eli lähtö->pääsuora) on toinen paikka missä putki on ottanut kiinni (ainakin erään porttihenkilön kertoman mukaan) omasta fillaristani, eka oli mparkin ensimmäinen mutka. Puhdas vahinko, mutta säikky iskee vasta varikolla kun itsekin huomaa jäljistä tai saa tietää siitä. Oma vessa vanhempaa "touring" mallia kusiaisesta, näillä uusilla 2003> ei taida tapahtua ilman että sattuu.

Heh, tähän puhesävyyn alkaa tottua, tuleekohan siitä tapa vai iskeekö käytöstavat/suhteellisuudentaju/vaatimattomuus. Minä syytän ZetaR1:stä uhoiluhalustani, hän aloitti
biggrin.gif

Mä meinaan muuten olla viimeinen postaaja tässä threadissä, mutta jatka vaan, musta on ainakin hauskaa puhua ratahommista. Tai inttää, ihan miten vaan
biggrin.gif

033102beer_1_prv.gif

Ei ole vielä mitään päätöksiä tehty miten noihin kilvettömiin tullaan suhtautumaan, mutta viime kesänä tuli jo jonkin verran kyselyjä noista kilvettömistä ja vois ajatella niille omaa ryhmää. Itse huomasin sen pääsuoran pää hyväksi paikaksi ohittaa kun vaan riitti rohkeus painaa riittävän lujaa siihen mutkaan sisään, siinähän ei tarvii edes jarruttaa siitä 220-240 vain löysää kaasun pois hetkeksi. Tätä tarinaa voidaan jatkaa loputtomiin minun puolestani. Niin se mopo mikä mulla on se on Thunderace. Vaimentajan etukantti otti rataan kiinni ja siitä häipy noin liki puoli senttiä vahvuutta. No ens kesänä perä on korkeammalla ja putki kapeampi alareunasta ja riiputaan enempi. Pitäsi muutenkin uusia alustakomponentteja ja keventää mopoa toisilla (pienemmillä katteilla ja pienemmällä tankilla) keinoilla. Valot vaihtuu Hellan projectori malleihin ja mittaristo karsiintuu. Joo tiedän että helpompi vaihtaa mopoa, mutta ei ole toista tommosta jolla voi vielä ajella matkaa 2 päällä.
wink.gif

Tulee mieleen Kummeli Stories. Stefan kommentti Pohjolarallin ekan päivän jälkeen. "Me tullaan kurveihin lujaa ja agressivisesti mutta sieltä pitäis päästä poiskin"
tounge.gif
.

Kevättä odotellessa...

Tulee mieleen Kummeli Stories. Stefan kommentti Pohjolarallin ekan päivän jälkeen. "Me tullaan kurveihin lujaa ja agressivisesti mutta sieltä pitäis päästä poiskin"
tounge.gif
.

Kevättä odotellessa...
Vai oliko tuo se mun kommentti silloin heinäkuussa kun leveäksi meni
biggrin.gif
No kuitenkin sulle on jo kirjattu pakollinen osallistuminen jokaiselle ajopäivälle ens kesän kekkereihin. Niin ja joskus voi jäädä niihin jälkiajoihin sinne mökkikylään...

Ajotyylejähän on tosiaan aika paljon erilaisia. Suomen radoilla näillä kilosilla pitää kuulemma ajaa "vääriä" linjoja jos haluaa _todella_ kovaa mennä.. Eli koko ajan pitäs kiihdyttää tai jarruttaa, kun kaarrenopeudet ei niillä ole parhaimpia..

Tämä taas johtaa siihen, että mutkaan käännytään tavallaan liian aikaisin sisään, samalla sairaan agressiivisesti jarruttaen, nopee rysäytys mutkaan ja terävä kääntö, ja sitten mahdollisiman nopeesti pyörä pystyyn että pystyy antaa taas hanaa.. Elikäs pyöreet "klassiset" linjat voi unohtaa..

Tuommoinen ajotyyli on vaan amatööreille todella riskialtis. Jarrutukset menee helposti pitkäks. Ja on se jotenkin mukavampi ajella pyöreillä linjoilla, pääsee nautiskelemaan mutka-ajosta enemmän.

Olen kuullut tuon parinkin superbike-kuskin suusta, joten kai se pitää paikkansa.. Kattelin myös sen on-bike videon, jossa Hakki vetää Alastarolla. Aluks ihmettelin niitä linjoja, mutta sehän veti just niinkuin tossa kuvailin, kun asiaa mietiskelin. Kusiaisen päältä kuvattu matsku näytti omaan silmään paljon mukavammalta, siinä käytettiin just niitä klassisia pyöreitä linjoja mitä itekkin mielellään tavottelis..

Tilannehan muuttuu sitten kun radat nopeutuu, juuri hitaat mutkathan on kilosille myrkkyä, joka johtaa kyseiseen ajotyyliin...

Mitäs mieltä muut on??

Back