Rata-ajon varusteista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yksi näkemys ratamoottoripyöräilyn kustannuksista:

https://youtu.be/Yod0SKO8BfA?si=pCEFm3vPLYkea8eA

Minkälaisiin lukuihin muut keskinopeat ja nopeat ovat päätyneet?

-2021 8 404,27 €/a (3 pyörää)
-2022 6 401,39 €/a (2 pyörää)
-2023 4 254,52 €/a (3 pyörää)

2021 kilometrit:
-3704 km CBR /rata-ajoa pelkästään
-8000 km H2 katupyörä
-30 h? (1200 km?) CRF450R/EXC-F250

2022 kilometrit:
-2 535 km CBR /rata-ajoa pelkästään (17/19 ratapäivää)
-9 683 km H2 katupyörä

2023 kilometrit (tähän saakka):
-1 800 km CBR /rata-ajoa pelkästään (14 ratapäivää)
-2 083 km H2 katupyörä
-3 376 km SWM SDT 650 advepyörä

Lasken mukaan kahden-kolmen pyörän bensat, vakuutukset, huollot, huolto-osat, tarvikkeet, renkaat, vara-osat, kauden aikana pakosta uusitut ajovarusteet, ratapäivä- ja kurapyöräreittimaksut ja moottorikerhojen jäsenmaksut.

Mukaan en ole laskenut vetoauton tai peräkärryn kuluja, niiden vakuutuksia, vetoauton bensoja enkä tapahtumien yhteydessä syntyneitä muitakaan matka- ja majoituskuluja, ruokailuja - syödähän täytyy muutenkin ja auto+kärry on tarpeen muutakin elämän toimintaa varten. (ja mulla on eri kuluseuranta auton kuluille). 2022 kuluissa on mukana 2 000 € Euroturneen kulut kokonaisuudessaan ja mm. Kawan iso huolto.

Huolestuttavasti harrastus näyttää olevan vähenemässä:no:
 

Asiaa, suojien käyttöä ei voi mitenkään vähätellä ja tuo motoristin näkyvyys liikenteessä on tosi tärkeä asia. Tuosta selkäsuojasta on oma kokemus. Ortopedi sanoi radalla tapahtuneen high siderin jälkeen minua korjatessa, että olisi luultavasti tullut neliraajahalvaus tai viikatemies olisi noutanut ilman sitä. Painotti myös, ettei jatkossa sitten ajella ilman selkäsuojaa.
 
Asiaa, suojien käyttöä ei voi mitenkään vähätellä ja tuo motoristin näkyvyys liikenteessä on tosi tärkeä asia. Tuosta selkäsuojasta on oma kokemus. Ortopedi sanoi radalla tapahtuneen high siderin jälkeen minua korjatessa, että olisi luultavasti tullut neliraajahalvaus tai viikatemies olisi noutanut ilman sitä. Painotti myös, ettei jatkossa sitten ajella ilman selkäsuojaa.

Minusta tuo artikkeli kyllä näytti lähinnä vähättelevän rinta- ja selkäpanssarin merkitystä. Huomionarvoista kuitenkin on se, että artikkeli on vuodelta 2014 ja sen jälkeen kaikissa suojavarusteissa on kyllä nähty melkoinen kehitysloikka. Veikkaan vahvasti, että kyseisen haastattelun sisältö olisi tuoreeltaan hyvin erilainen. Toki tuo jutussa mainittu rintakehän puristusvamma on nykyisillekin suojille haaste.
 
On suojien kannalta eri asia vetää auton keulaan tai puuta päin kuin pyöriä toista sataa hiekoilla linkouksessa.
 
Ratakaadoissa mennään monasti pers- tai mahaliukua yli ulkokanttarin, jolloin ainakin minä haluaisin että siinä kylkiluiden tai selkärangan ja asfaltin välissä olisi muutakin kuin milli lehmännahkaa. Ja on se asfaltti itsessäänkin jo kovaa ja sattuu, eli suojien sijoitteleminen kehon ja asfaltin väliin on sekin järkevää. Eli vaikka jokin suoja ei tosi vakavassa paikassa pelastaisikaan, niin kevyemmissä toheloinneissa vähentävät sattumisen määrää melko tehokkaasti.

Samoin lonkkasuojat olen havainnut tarpeellisiksi, ihmetellyt olen että miksi käytännössä missään nahkapuvussa ei lonkkasuojia tunnu vakiona olevan mukana. Itse omin käsin lisäsin tarrapinnat puvun sisäpuolelle ja sinne lykkäsin Astarsin omat lonkkasuojat, mutta sittemmin siirryin suojashortsien käyttöön. Molemmat mun mielestä ihan toimivia kokonaisuuksia.
 
Samoin lonkkasuojat olen havainnut tarpeellisiksi, ihmetellyt olen että miksi käytännössä missään nahkapuvussa ei lonkkasuojia tunnu vakiona olevan mukana.

Minun Alpinestarsin ratanahassa on jonkinlaiset lonkkasuojat vakiona. Tosin ne on siitä ikävät, että tahtovat kiepsahtaa omituiseen asentoon pukua päälle puettaessa.
 
Minun Alpinestarsin ratanahassa on jonkinlaiset lonkkasuojat vakiona. Tosin ne on siitä ikävät, että tahtovat kiepsahtaa omituiseen asentoon pukua päälle puettaessa.

Näin on myös omassa puvussa ollut. Ja kun kaveri siirtyi käyttämään suojashortseja, niin ostin hänen A-starsin puvussa olleet paremmat suojat itselleni. :thumbup:
 
No nyt päivitin minäkin tietämystäni tälle vuosikymmenelle, näyttäisi tosiaan olevan liuta pukuja joissa lonkkasuojat ovat vakiovaruste. Hyvä niin, melko harmittomassa lowsiderissakin lonkka on aika hyvin tyrkyllä asfalttiin ja mahdolliseen kanttariin.
 
Mä upgreidasin berikkiin muistaakseni alpinestarsin (?) irtolonkkasuojat, maksoi noin 45€ ehkä tms. ja on aika paljon paremman oloiset kuin peruslätkät mitkä haalarissa on. Tietty sopivuus velcroihin oli pikkasen haussa mutta sai sen sopimaan. Noi on vähän ongelmalliset kun jos puku on ollut autossa kylmän yön vähän kaksinkerroin niin kestää aikansa ennenkun suojat suoristuu ja puvun saa päälle.
 
Mistäs paikasta nykyään kannattaa ostaa ratasaappaat ?
Paras olisi tietenkin jos pääsisi testailemaan ihan paikan päällä pks seudulla...

Edelliset ostettu Superbikersista Finnoosta, joten onkin jo aika päivittää :)
 
Mistäs paikasta nykyään kannattaa ostaa ratasaappaat ?
Paras olisi tietenkin jos pääsisi testailemaan ihan paikan päällä pks seudulla...

Edelliset ostettu Superbikersista Finnoosta, joten onkin jo aika päivittää :)

Omaan lättäjalkaan sopi todella mukavasti Rainersin kenkä https://www.rainers-sports.com/en/ficha/999-gp-carbono-rba/291, johon mahtui oma läskimpi pohje.
Tuosta on kahta versiota, 999 ja 999GP. Erikoisuutena että rei'itettyä saapasta löytyi silloin vain 999GP-mallista ja vain tietyistä väriyhdistelmistä. Kengän mallimerkinnässä tuota perforointia ei tietenkään mainita :grin:.

SupremeBikesilta pitäisi saada.
 
Omaan lättäjalkaan sopi todella mukavasti Rainersin kenkä https://www.rainers-sports.com/en/ficha/999-gp-carbono-rba/291, johon mahtui oma läskimpi pohje.
Tuosta on kahta versiota, 999 ja 999GP. Erikoisuutena että rei'itettyä saapasta löytyi silloin vain 999GP-mallista ja vain tietyistä väriyhdistelmistä. Kengän mallimerkinnässä tuota perforointia ei tietenkään mainita :grin:.

SupremeBikesilta pitäisi saada.

:thumbup: Samat kengät haistoin näiden sivuilta. Pitääpä olla yhteydessä jos olis mallikappaleita testattavana.
 
Back
Ylös