Aloitetaan uusi aihe... joka on myös jossain määrin tabu, ainakin puolison kanssa keskusteltaessa 
Aihe on aika laaja ja kulurakenne varmasti vaihtelee sen mukaan paljon, miten harrastaa. Ja väärää tapaahan ei ole harrastaa!
Sitä voi käydä poistamassa välillä ruosteita ennen katuajoa keväisin, tai sitten koittaa päästä tavoitehakuisemmin kovaa. Yksi harrastaa enemmän kalustoa, kun jollekin se voi vaan olla ajan viettoa hyvässä porukassa.
Oma harrastaminen menee tuonne enemmän urheilulliselle puolelle ja itsensä kehittämiseen... kalustolla on myös joku rooli,
mutta suhteessa kaikkeen muuhun tekemiseen se on jäänyt vähän sivu rooliin.
Oma budjetti pyörii jossain 5-10k€ per kausi... ehkä lähempänä tuota alarajaa viime vuosina sisältäen ihan kaiken vakuutuksista auton polttoaineisiin. Ei nyt ihan ilmaista, mutta saa sitä rahaa uppoamaan haluttaessa muuallekin. Voin avata kuluja myös tarkemmin, kun joskus jaksan taas avata tietokoneen.
Seuraavat asiat olen kuitenkin huomannut budjettia pienentäviksi:
*Oma tekninen osaaminen.. sillä vaan säästää pitkän pennin.
*Yleinen pyörä, johon saa käytettyjä kaato-osia. Tämä nyt ei ole aina se kaikkein nopein vaihtoehto, mutta harvoin on kuskikaan... ainakaan tässä tapauksessa.
*Vähän huonommat treenirenkaat, mutta turvalliset kuitenkin... periaatteella, että luistava rengas ei yllätä, se varoittaa
*Tukijat.. ja iso kiitos! Olen aika ujo pyytämään, mutta apua apukäsien ja ihan rahan muodossa on tullut välillä ihan pyyteettä, mikäli on kisat olleet tähtäimessä. Toki pääosin omasta lompsasta...
Ja kuluja lisää:
*Loukkaantumiset! Toki on valuutukset, mutta yrittäjänä oma suorituskyky vaan laskee kovista osumista. Joskus on ollut vaan pakko painaa eteenpäin aika rajulla kipulääkityksellä. Palkansaajalla tässä kohti yleensä helpompaa.
*Tekniset yllätykset, jotka varmaan jossain määrin omasta huolellisuudesta johtuen on olleet aika vähänä.
Kuten budjetointiin yleensä, kannattaa laskea joku budjetti ja kertoa se vaikka jollain turvamarginaalilla.. 1,3~1,5. Harvemmin se yllättää ainakaan positiivisesti.
Ja sitten mitä jos... elämässä ei olisi n määrää tärkeämpiä asioita ja sidoksia? Aikaa loputtomasti ja ikää sen alle 25v... No sellaisen 30-50k varmaan laittaisin mielellään ajeluun. Asiat ei nyt vaan ole tällä hetkellä näin, joten mennään yllämainitulla ja olen ihan tyytyväinen, että sitä voi harrastaa mieluisan lajin parissa.
Ei muuta kuin vapaata pohdintaa jatkoksi.
Aihe on aika laaja ja kulurakenne varmasti vaihtelee sen mukaan paljon, miten harrastaa. Ja väärää tapaahan ei ole harrastaa!
Sitä voi käydä poistamassa välillä ruosteita ennen katuajoa keväisin, tai sitten koittaa päästä tavoitehakuisemmin kovaa. Yksi harrastaa enemmän kalustoa, kun jollekin se voi vaan olla ajan viettoa hyvässä porukassa.
Oma harrastaminen menee tuonne enemmän urheilulliselle puolelle ja itsensä kehittämiseen... kalustolla on myös joku rooli,
mutta suhteessa kaikkeen muuhun tekemiseen se on jäänyt vähän sivu rooliin.
Oma budjetti pyörii jossain 5-10k€ per kausi... ehkä lähempänä tuota alarajaa viime vuosina sisältäen ihan kaiken vakuutuksista auton polttoaineisiin. Ei nyt ihan ilmaista, mutta saa sitä rahaa uppoamaan haluttaessa muuallekin. Voin avata kuluja myös tarkemmin, kun joskus jaksan taas avata tietokoneen.
Seuraavat asiat olen kuitenkin huomannut budjettia pienentäviksi:
*Oma tekninen osaaminen.. sillä vaan säästää pitkän pennin.
*Yleinen pyörä, johon saa käytettyjä kaato-osia. Tämä nyt ei ole aina se kaikkein nopein vaihtoehto, mutta harvoin on kuskikaan... ainakaan tässä tapauksessa.
*Vähän huonommat treenirenkaat, mutta turvalliset kuitenkin... periaatteella, että luistava rengas ei yllätä, se varoittaa
*Tukijat.. ja iso kiitos! Olen aika ujo pyytämään, mutta apua apukäsien ja ihan rahan muodossa on tullut välillä ihan pyyteettä, mikäli on kisat olleet tähtäimessä. Toki pääosin omasta lompsasta...
Ja kuluja lisää:
*Loukkaantumiset! Toki on valuutukset, mutta yrittäjänä oma suorituskyky vaan laskee kovista osumista. Joskus on ollut vaan pakko painaa eteenpäin aika rajulla kipulääkityksellä. Palkansaajalla tässä kohti yleensä helpompaa.
*Tekniset yllätykset, jotka varmaan jossain määrin omasta huolellisuudesta johtuen on olleet aika vähänä.
Kuten budjetointiin yleensä, kannattaa laskea joku budjetti ja kertoa se vaikka jollain turvamarginaalilla.. 1,3~1,5. Harvemmin se yllättää ainakaan positiivisesti.
Ja sitten mitä jos... elämässä ei olisi n määrää tärkeämpiä asioita ja sidoksia? Aikaa loputtomasti ja ikää sen alle 25v... No sellaisen 30-50k varmaan laittaisin mielellään ajeluun. Asiat ei nyt vaan ole tällä hetkellä näin, joten mennään yllämainitulla ja olen ihan tyytyväinen, että sitä voi harrastaa mieluisan lajin parissa.
Ei muuta kuin vapaata pohdintaa jatkoksi.
