• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratapäiville 2012.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fasu 1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fasu 1000

New member
Oisko ratapäiville yli 50:llä äijällä enää asiaa,kun edellisestä vierailusta on kulunut vuosia ja julistus foorumeilla on väkevää luettavaa välillä?? Vaihteeksi käytössä on pyörä kunnon katteilla
ja sopivalla rengastuksella, vaan sen ajettavuus selviää vasta radalla ja kuljettajan vuosien saatossa luutuneet tavat.
Näkö ja kuulo on tallella ja pyörästä penkitettiin 170 kaakkia.
Eri japsimerkeillä on konttailtu välillä milloin missäkin,yleensä etupää lähtee alta, vaan sekin taipumus on hiipumaan päin.
Tuntuu vään äkkiseltään,että nuoremmilla on ikä puolellaan
ja homma "hanskassa".
 
Sinne vaan ei se iästä ole kiinni ja sen tähden siellä on niitä eri ryhmiä, että kaikille löytyy samanlaista vauhtia.
 
Sinänsä olisi kiinnostavaa tietää kuinka vanha oli se äijä, jonka tippapullotelineenä toimin classic aika-ajoissa kemoralla pari vuotta sitten. Tuli vaan mieleen tosta ikä-maininnasta. Ts 50v ei oo viel mitn verrattuna siihen ku vanhat sedät pääsee oikein kisa-hurmokseen. Siit on leikki kaukana, ja voi tollaselle 50v-pojanklopille tulla mammaa ikävä ku sedät vetää molemmin puolin ohi. Ei se oo niist kuutioista tai tehosta kiinni, vaan siit kuin paljo uskaltaa vääntää sitä hanaa.
 
Mulla oli yli 20 vuotta edellisestä ratareissusta (ikä 47v), kun viime kesänä menin Alastarolle. Ensimmäisillä kierroksilla olin rento, kuin rautakanki ja muutenkin tuntui, ettei tästä tule mitään.
Joka ajokerralla homma kuitenkin vähän piristyi ja hauskaa oli.
Enkä silti ollut edes (hitaan) ryhmän hitain, joskaan en nopeinkaan.
Ensi kesänä on pakko ottaa uusiksi. Tänä vuonna jäi tuohon yhteen kertaan kaikenlaisten "kiireiden" takia.
Niin että sinne vaan sekaan!!!
 
Enpä ole huomannut että tuolla olisi pahalla katsottu vaikka olisi hitaan ryhmän hitain, riittää jos säännöt osaa sisäistää tai ainakin ajaa rataa oikeaan suuntaan, siitä jää ainakin heti kiinni jos mokaa
smile_org.gif
Rento meno siellä aina on ollut, hitaassa saa kruisailla ihan niin paljon kun lystää, keskinopeasta ylöspäin on sitten hieman vaatimustasoa miten lujaa radalla pitäs mennä. Ja jos jotain kokemusta on pohjalla niin keskinopea voi nopeastikkin kutsua jos menohaluja vaan on. Nää väännöt mitä foorumeilla käydään ei ratapäivillä näy ja läpällä kai tääläkin enemmän tai vähemmän väännetään
smile_org.gif
 
Jos sinne kansaneläkeiässäkin oleva kehtaa mennä, niin kyllä 50:kin.
tounge.gif
Ei kukaan koskaan kieroon katsonut. Tai ehkä selän takana, ku on toi niska jo niin jäykkä, et kestää aikansa ennenkuin taakseen näkee.
biggrin.gif
 
Jos sinne kansaneläkeiässäkin oleva kehtaa mennä, niin kyllä 50:kin.
tounge.gif
Ei kukaan koskaan kieroon katsonut. Tai ehkä selän takana, ku on toi niska jo niin jäykkä, et kestää aikansa ennenkuin taakseen näkee.
biggrin.gif
Liiton säännöissä on joku ikäraja lisenssille, mutta se taitaa olla siellä 70 tietämissä.

Kuvan kuskin ikää voi arvuutella kilpailunumeron perusteella ja vinkkinä voin sanoa ettei se ole syntymävuosi.
Kuva2.jpg
 
Uuuh
inlove.gif


Tässähän tuntee itsensä nuoreksi. Mä oon suunnilleen kaikkein hitain, ei ole enää sitä nuoruuden viirupäisyyttä
sad_orig.gif

Vaikka tuolla ei ole risteyksiä tms. se varovaisuus on menny selkärankaan tuolla kadulla ja siirtyy radallekin.

Joten...et sä hitain tule olemaan
smile_org.gif
 
Itse aloitin ratailun tänä kesänä, syy siihen oli liian paljon aikaa .orgin chattissä hillumiseen
biggrin.gif


Toki varoittelivat koukkuun jäämiseen, kun kerrankin menee rataa kiertämään  
wink.gif
 

Oikeassa kyllä olivat, heti ekasta kerrasta jäin koukkuun  
062802jumpie_prv.gif
 ja ikää on kertynyt (48)  
033102beer_1_prv.gif


_big.jpg
 
Kiitokset kannustavasta palautteesta! Mopon huolto jatkuu valoisissa tunnelmissa ja eihän tuolla ole kuin kaksi vaihtoehtoa:Vauhti riittää tai häntä koipien välissä kotiin.
Scuuballe terveisiä,etten tunne tippapullo tapausta tarkemmin,mutta apu on varmaan ollut tarpeen.Eihän sitä mitään satu,jos ei yritä edes. Kuutioillakin on väliä,tonnisella pääsee nopeammin oikeaan rytmiin,se on vakaa ja teho riittää isommillakin vaihteilla,kierrosajat ei heittele niin herkästi.600 cc olisi optimi teho/paino suhteen,mutta ei ole niin helppo käsiteltävä kun pannaan vauhtia lisää,eli sillä säheltää herkemmin.On tullut aikanaan ajettua isoilla 2-t koneilla ja silloin homman vaikeus aste on ihan omissa sfääreissä.Nyt ne on just siellä Classic puolella.
Ja on muuten komea Honda tuossa kuvassa,eikä kuskin tyylissä ole sanomista,taitaa olla ammattilainen..
biggrin.gif
 
Eipä tuonne viiteenkymppiin kovin pitkään enää ole ja selän takana nauravat nuoremmat jos sielläkään.....ystävällistä on aina ollut vastaanotto ratapäivillä. Mieletön rutiini paikannee ainakin osittain nuoruuden huimapäisyyden puutetta.
 
Joo, eihän viiskymppiä ole esteenä tälle hauskanpidolle. Itsellä vielä reilut kymmenen vuotta tuohon vedenjakajaan ja en nyt heti näe syytä miksei homma voisi jatkua silloinkin. Jos vaan intoa ja aikaa riittää.

Tosiaan B-supersporteissa ajelee tämä ketjussakin mainittu 60+ kuski. Vauhti on kohdallaan ja hommaa tehdään hyvällä fiiliksellä. Suomen lisenssi-ikärajat on ylitetty, mutta se ei hommaa estä...
smile_org.gif


//Andy
 
Itsellä tulee ikämittariin ensi keväänä 55 wee ja ajattelin kyllä jatkaa ratapäivien viettoa kesällä... Vielä ei kukaan ole tullut vihjaamaan, että setä voisi laittaa VFR:n takaisin pakettiautoon ja mennä vaikka katsomon puolelle kahvia ryystämään  
tounge.gif


Joka kerralla oppii jotain uutta, ehkä jopa vauhtikin on kasvanut. Moni asia on alkanut juurtua alitajuntaan ja tästä on ollut hyötyä normaaliliikenteen tilanteissa.
 
Joo, eihän viiskymppiä ole esteenä tälle hauskanpidolle. Itsellä vielä reilut kymmenen vuotta tuohon vedenjakajaan ja en nyt heti näe syytä miksei homma voisi jatkua silloinkin. Jos vaan intoa ja aikaa riittää.

Tosiaan B-supersporteissa ajelee tämä ketjussakin mainittu 60+ kuski. Vauhti on kohdallaan ja hommaa tehdään hyvällä fiiliksellä. Suomen lisenssi-ikärajat on ylitetty, mutta se ei hommaa estä...
smile_org.gif


//Andy
Mielestäni yläikäraja ajajalisenssille jas urheiluvakuutukselle on alle 70v.
 
Mulla ikää 47v ja vasta 2010 aloittelin rataharrastuksen.

Helkkarin kivaa on ollu ja kun ikänäkökin vaivaa, ei pelota niin kovasti kun ei näe mittaristoa.

Kuulokin hieman heikentynyt, joten likeltä ohittelevat lajitoverit ei myöskään haittaa.

Ens kesänä taas...
sport05.gif
 
Eipä tuonne viiteenkymppiin kovin pitkään enää ole ja selän takana nauravat nuoremmat jos sielläkään.....ystävällistä on aina ollut vastaanotto ratapäivillä. Mieletön rutiini paikannee ainakin osittain nuoruuden huimapäisyyden puutetta.
Samaa mieltä, ei tuo rataharrastus ikäkysymys ole. Koulutusryhmästä on hyvä aloitella
smile_org.gif


Btw. Hanski, repesin sun allekirjotukselle vai mikä se nyt sit onkaan
biggrin.gif
 
Joo, eihän viiskymppiä ole esteenä tälle hauskanpidolle. Itsellä vielä reilut kymmenen vuotta tuohon vedenjakajaan ja en nyt heti näe syytä miksei homma voisi jatkua silloinkin. Jos vaan intoa ja aikaa riittää.

Tosiaan B-supersporteissa ajelee tämä ketjussakin mainittu 60+ kuski. Vauhti on kohdallaan ja hommaa tehdään hyvällä fiiliksellä. Suomen lisenssi-ikärajat on ylitetty, mutta se ei hommaa estä...
smile_org.gif


//Andy
Mielestäni yläikäraja ajajalisenssille jas urheiluvakuutukselle on alle 70v.
ok,
joka tapauksessa kyseinen herra ajelee Viron lisensillä, koska ei saa enää sellaista SML:ltä. Näin olen kuullut varikolla.

//Andy
 
Joo, eihän viiskymppiä ole esteenä tälle hauskanpidolle. Itsellä vielä reilut kymmenen vuotta tuohon vedenjakajaan ja en nyt heti näe syytä miksei homma voisi jatkua silloinkin. Jos vaan intoa ja aikaa riittää.

Tosiaan B-supersporteissa ajelee tämä ketjussakin mainittu 60+ kuski. Vauhti on kohdallaan ja hommaa tehdään hyvällä fiiliksellä. Suomen lisenssi-ikärajat on ylitetty, mutta se ei hommaa estä...
smile_org.gif


//Andy
Mielestäni yläikäraja ajajalisenssille jas urheiluvakuutukselle on alle 70v.
ok,
joka tapauksessa kyseinen herra ajelee Viron lisensillä, koska ei saa enää sellaista SML:ltä. Näin olen kuullut varikolla.

//Andy
Ei ainakaa heti löytyny tota 60v rajotusta?

---

"Ikärajoista on määrätty lajikohtaisesti SML:n urheilusäännöstön kohdassa 011.3. Urheilusäännöstö löytyy SML:n internetsivuilta kohdasta säännöt."

---

"011.3 AJAJIEN JA MATKUSTAJIEN IKÄ
Kansallisissa kilpailuissa määritellyt ikärajat alkavat sen vuoden alusta, jona syntymäpäivä on sen vuoden loppuun, jona yläikärajan syntymäpäivä on. Kansainvälisissä mestaruuskilpai-luissa alaikärajana on syntymäpäivä. Lajisäännöissä voi olla poikkeuksia ikärajoituksiin, mutta ei näitä määräyksiä nuorempaan suuntaan. Ajajalisenssi ja urheiluvakuutus myönnetään alle 70-vuotiaille."

---

"Yläikäraja vuosi- tai kertalisenssin myöntämiselle on 70 vuotta.71 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat voivat halutessaan hakea omasta vakuutusyhtiöstään lisenssivakuutusta vastaavan vakuutuksen ja toimittaa siitä todistuksen Moottoriliittoon, jonka jälkeen hän voi maksaa pelkän lisenssiosuuden. Vakuutusyhtiö OP-Pohjola ei myönnä sporttiturva -vakuutusta yli 70-vuotiaille ja tästä syystä ajajan tulee varmistaa itse voimassa oleva vakuutusturva."
 
Voihan tuon lekurin todistuksen ottaa mukaan
biggrin.gif
 Imatralla 2010 vanhin ajaja oli sweitsiläinen 81-vuotias herra,eikä ollut tien tukkona. Agostinista nyt ei kannattas edes mainita,rutiini on mieletön, vaan 69 vuotta tulee miehellä täyteen,tai tuli jo.
Jos nyt käy kertaamassa,niin ei tartte vanhainkodissa sitten kitistä,että ois ja ois ja nakkia sai polttaa vaan oman kylän kioskilla ja säikytellä mopopoikia. Ei ne pyörän ulvottajat uskalla radalle edes tulla. Hah.
 
Aikaisemmin rajat oli muissa luokissa 60 vuotta, mutta classiceissa 70 vuotta. Sittemmin tilanne on tuon osalta muuttunut ja vanhat tiedot vielä ihmisten ulkomuisteissa kummittelevat.

Itselläni moottoripyöräilyä tulee ensi kesänä täyteen 25 vuotta ja uskoakseni toinen mokoma tulee, ellei sitten monttukeikka sitä ennen.

Jukka
 
Back
Ylös