Rataperse 2010

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Piippuz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Piippuz

New member
Juhannuksen suunnitelmat meni uusiks.
Pikkuhiljaa rupeen keräämään kasaan riittävää bensakanisteripatteristoa. Eihän tuohon välttämättä kauheesti bensaa pala, alle 200 litraa riittää varmaan hyvin...

Ennätykset on tehty rikottaviksi joten veikkausta kehiin...
Mikä on Rataperse 2010 ajon eniten ajaneen kilometrimäärä??
Ei voi sanoa "voittajan" koska kyseessä ei ole kilpailu...  
cool.gif


Millä pyörällä jääräpäisin radankiertäjä ajaa??

Monta kertaa on kuultu ettei siihen tartte edes ajaa jos jonku 1600 tai 2000km vuorokauden aikana kelaa mittariin. Kaheksaakymppiä kun vetää koko ajan niin siinähän se pari tuhatta tuli...
Aika harva vaan on oikeesti tehnyt sitä..
Rautaperse on rautaperse, ja ihan kova juttu, ei siinä mitään.
Mukavahan se on prätkällä ajella suoria, ja miksei vähän kaarteleviakin maanteitä.

Rataperse on ehkä vähän vähemmän mukava ja ehkä enemmän vauhdikas/vaativa.
Kerrankin saa ajaa radalla niin paljon ku jaksaa!!!

Mun veikkaus on, että ennätys vuodelta 2005 (2099km) on viimesiä kuukausiaan voimassa.

Tuleva ennätys on yli 2200km ja se ajetaan Kawasakilla  
062802moto_prv.gif
Milläs muullakaan...
 
Jaa-a. Ennätyksistä en sen enempää tiedä, mutta ainakin allekirjoittanut lähtee tohon voittamaan vaan tasan tarkkaan itseään. Maantiellä on huomattu, että sellanen reilu tonni menee helpolla, mutta 1400km jälkeen alkaa sitten ne todelliset ajot. Vähän sama juttu kuin marathonin vaikeus on ne viimeiset pari kilsaa.

Harkinnassa oli että jos hommais tynnyrillisen gasoa ja siihen pumpun, niin ei tarvitsisi miettiä tankkausreissua välillä. Toinen vaihtoehto on sitten haalia jostain niitä purkkeja ja purnukoita joista pyörää tankkaa. Kaikkien purnukoitten ja tynnyrien kanssa on vaan vaarana roskat joita en mielelläni tankkiin haluaisi.

Mitenkäs muuten porukka aikoo valmistella pyöräänsä koitokseen? Minä vähän harkitsin xenonien asentamista sekä ajattelin perushuollot suorittaa ennen ajoonlähtöä. Varmaan uudet jarrupalat alle samoin kuin uusi rengassatsi jotain "hyvää merkkiä" joka pitää sateessakin jonkinverran. Ajatuksena oli tyrkätä PP 2CT:t alle. Tietääkseni yhtään "koitosta" ei le vielä täysin kuivalla radalla ajettu, mikä voi helposti kirjaimellisesti romuttaa haaveet rataperseen suorittamisesta.

Positiivisena puolena olen ajatellut, että jos ton jälkeen ei ala Kemoran mutkat olemaan tuttuja, niin jätän koko ratapyöräilyn siihen.
biggrin.gif
Kierrosajathan eivät varmasti kovin kauheiksi nouse, sillä tarkoitus on ajella "mukavuusalueella" koko ajan, mutta jos sitä sellaista 1.35-1.40 aikoja pystyisi keskimääräisesti pitämään.
 
Tulen seuraamaan aitiopaikalta, kuka sen ennätyksen ajaa ja montako kilometriä se on.

Tämän uuden ennätyksen haltijan tunnistan siitä, että hän on se joka ohittaa minut useimmin vuorokauden aikana radalla.
 
Tonni on ensimmäinen tavote. Vauhdillisesti se ei vaadi yhtään mitään, mutta kaikki muu onkin sitten ihan eri juttu.
Tuhat mailiakaan ei vaatis vauhdillisesti yhtään mitään. Ja noi ei käytännössä edes kuluttais renkaita tai jarrupaloja.

Joko muotoiltu satula (toinen) ja/tai geelipenkki tulee ainakin tod näk tehtyy/vaihdettuu. Jo normaaleillakin ratapäivillä, jos ajaa kaikki setit, tahtoo perse tulla kipeeks. Ja maksimissaan on tainnut tulla joku vajaa 400km mittariin päivän aikana.

Funtsinu myös jos tiputtais keulaa viel hieman (jos ei muutu liian levottomaks), niin sais noi orggiskliparit t-palan yläpuolelle. Nyt on takana 190/55 ja kun sen vaihtaa 180/55:een niin perä tippuu ~5,5mm jolloin toi keulan laskun vaikutus vähenee. Normi keula on 10mm pamppujen pää esillä, ja nyt noi on ~15mm. Klipareiden kiinnitys on ~26mm paksu, joten keulaa ei tarvi kovin montaa millii lisää laskee jotta saa noi kliparit kunnolla kiinni. Ja kun kääntää kliparit vielä väärin päin niin ajoasento on melkei 15 senttii pystympi.
Jos vaan kaikki vaijerit toimii sit viel ok jne. Tarvii testata jossain vaiheessa.

Jalkatapit (säädettävät ku on) vois siirtää eteen ja alas.

Ja salaisena aseena tulee olemaan toi:
http://app.infopia.com/img/image/fp/VPID/3871348/extra/1/size/250
 
Talvella oma tavoite vielä oli ajaa yli 2000 km, mutta pyöräprojekti ei taida valmistua ajoissa. Epäilen, ettei olisi radalla ollut parempaa vekotinta nimenomaan tuohon ajoon.
Nyt joutunee kokeilemaan 955i Daytonalla, joka taitaa olla vähän liian raskas ajaa, jotta pääsisi edes tuota tuhatta mailia.
Maantiellähän on kyllä onnistunut yli 3400 kilometriä kahdessa vuorokaudessa.
 
Pyörän valmistelu on tähän mennessä hoidettu perushuollolla ja oikeanlaisilla renkailla. Täytyy paikanpäälle varata vähän ketjuöljyä.
Kuskin huolto onkin pikkasen monimutkasempi juttu. Eikä taida onnistua yhtä nopeesti. Kunto oli aika paljon parempi vuoden 2005 rataperseen aikoihin...Täytyy varmaan lähteä lenkille.

Vielä muutama ratakeikka alkukesälle, saa vähän tuntumaa pörräilyyn, niin hyvin menee.
 
Mitenkäs muuten porukka aikoo valmistella pyöräänsä koitokseen? Minä vähän harkitsin xenonien asentamista sekä ajattelin perushuollot suorittaa ennen ajoonlähtöä.
Ajankohta on juhannus ja paikka pohjanmaalla, joten ei siellä valoja tarvita.

Vielä olisi paikkoja jäljellä innostuneille.

Jukka
Hifist:
Auringonlasku 23:43
01:25 aurinko ~2,5 astetta horisontin alapuolella (vs >18 astetta olis täysi pimeys), eli itse asiassa niin "hämärää" kun just nyt (20.4. 20:20) on ku kattoo ikkunasta pihalle.
Auringonnousu 03:11
Hämärän kesto 3:28

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hämärä
Porvarillinen hämärä (engl. civil twilight): Aurinko on 0 - 6 astetta taivaanrannan alapuolella. Nimi tulee siitä että keskiajalla käsityöläiset eli porvarit näkivät vielä työskennellä. Kirkkaimmat tähdet tulevat esiin.

Tietty yks mahis on ett taivas on umpipilves ja vettä tulee perkeleesti. Sillon varmaan mopon valoista ois tohon aikaan jotain iloa. :]
 
Meinaan valmistautua lepäämällä. Pyörään tehdään huolto ja uudet kummit alle. Vaimo ja muksu lähtee kannustamaan, isä tulee huolehtimaan pyörän huolloista ja äiti huolehtii ravinto ja neste tasapainosta. Pyörälle toi ei ole temppu eikä mikään taitaa ensimmäisenä loppua miehestä puhti kuin pyörästä.
 
Mitähän vauhtia jätkät on suunnitellut ajelevansa? Itse pyrin jotain 1.40 aikoja ainakin alussa, jos vain maltti riittää kun kuitenkin joku kiskoo paljon kovempaa.
1.12,5 on näköjään vielä sallittu vauhti.
wink.gif
 
En meinaa kyllä kierros aikoja virveesti kattella fiiliksellä mennään
062802moto_prv.gif
no on mulla navi josta näkee keskinopeuden, sen yritän pitää siinä 80-100 välissä.
 
Mites meinaako Jukka ottaa sinne muutaman renkaan myyntiin jos pahaan väliin esim. takanakki antautuu? En viitsisi ostaa takanakkia varalle ja tolla on jo takanaan yksi ratapäivä Affenistolla. Varmaan raceattack setin otan varmuuden vuoksi mukaan, mutta vähänkin jos on kosteaa niin sen heittäminen alle on aika tyhjä arpa.

1.35-1.45 väliin ois tarkoitus ajaa ja pitää joka tunti n. 5min taukoa venyttelyyn, tankkauksiin ja kuskin huoltoon. Sitten jos alkaa väsyttää, niin vedetään tirsat. Ei tässä itseään telomaan olla menossa. Perse kipeytyy jne, mutta kyllä mä ainakin oon tonne lähdössä ihan hauskaa pitämään.
 
Mites meinaako Jukka ottaa sinne muutaman renkaan myyntiin jos pahaan väliin esim. takanakki antautuu? En viitsisi ostaa takanakkia varalle ja tolla on jo takanaan yksi ratapäivä Affenistolla. Varmaan raceattack setin otan varmuuden vuoksi mukaan, mutta vähänkin jos on kosteaa niin sen heittäminen alle on aika tyhjä arpa.

1.35-1.45 väliin ois tarkoitus ajaa ja pitää joka tunti n. 5min taukoa venyttelyyn, tankkauksiin ja kuskin huoltoon. Sitten jos alkaa väsyttää, niin vedetään tirsat. Ei tässä itseään telomaan olla menossa. Perse kipeytyy jne, mutta kyllä mä ainakin oon tonne lähdössä ihan hauskaa pitämään.
Tarkoitus on ottaa renkaita ja polvipaloja sinne myyntiin vaikka Rataperseessä tuskin polvi maassa ajellaan, mutta muutoin se syö kumpiakin aika tiuhaan tahtiin. Perussettinä on 190/55-17 kumia kuviollisena ja ilman ja eteen 120/70-17. Jos on tarvetta muulle koolle, niin aiheesta vaan infoa.

Jukka
 
Saako osallistujat ostaa jäsenhintaan, vai pitäisikö liittyä "varmuuden vuoksi" mp-tukeen ennen sitä?
 
Back
Ylös