Rataperse 2010

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Piippuz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen ajanut aiemmin neljä noita IBA:n ajoja, kaksi kertaa 1000 mailia, kerran 1500 ja kerran 2000 mailia. Aikaa on ehtinyt kulua noista tapahtumista vuosia, mutta jotain muistikuvia vielä on.
1000 mailia tosiaan on lopulta yllättävän helppo jos reitin on suunnitellut hyvin, aikatauluttanut homman ja kelikin sattunut kohdalleen. 1500 mailia oli jo melko nihkeä saati 2000 mailia, jonka ajoin Suomen ympäri.

Ensimmäinenkin tonninen oli hankalampi ajella kun piti yrittää tiettyyn aikaan keritä Raippaluotoon. Pienen levon jälkeen matka jatkui Utsjoen Nuorgamiin, joka muuten on kaukana kun etelästä lähtee. Ja sieltähän pitää vielä tulla takaisinkin.

Eli vaatii ne sitkeyttä nuo IBA:nkin suoritukset, tosin lähinnä henkistä. Ja matkasta toipuu melkeinpä päivässä, toisin kuin ratatonnista. Vielä nyt lihakset on jumissa ja ranteet kipeänä.

Joten ratatonni  vastaa ainakin 2000 mailia kadulla. Tosin tässä en ole ottanut huomioon sitä, että 2000 ajoin matkasportilla (K100RS) ja ratatonnin sportilla.
Tällä hetkellä tuntuu siltä että tuo RP-2000 (km) vastaa ainakin tuplamäärää katukilometrejä.
Täytyy päästä taas radalle kunhan ollaan muotoiltu putkea uusiks. Ja kunhan reidet on vähän toipuneet ja tunnoton alue oikean päkiän tietämillä palautunut..ja ranteet..ja.. On tää kivaa.

Noita IBA-ajoja en ole ajanut ainuttakaan vaikka periaatteessa sellaisen kriteerit täyttäneitä keikkoja on ollut muutamakin.
Ne ovat olleet sellaisia hetken mielijohteesta tulleita keikkoja ja aika harvoin suorinta mahdollista reittiä kahden tankkauspisteen välillä.
smile_org.gif
(Pitikö IBA-ajossa olla lyhin reitti kahden tankkauspisteen välissä?)

Mutta oli tosi hienoa olla ajamassa tätä kolmattakin toteutusta rataperse ajosta. Seuraavalla kerralla lähden  todennäköisesti mukaan ihan samalla mentaliteetillä kuin tähänkin, eli testaamaan paljonko senhetkisellä kalustolla pystyn vuorokaudessa ajamaan. Harmi ettei kalusto, kuski tai tiimi ollut ihan parhaassa mahdollisessa kunnossa.

Olisi ollut kiva katsoa pärjääkö vähän hitaammalla vauhdilla mutta vähemmillä tauoilla Rata-Gixxer tyylistä menoa vastaan. Luulisin että olisi pärjännyt...
smile_org.gif

Seuraavalla kerralla 800 kierrosta menee rikki.
Ja todennäköisesti myös 2200km haamuraja.
 
Pitikö IBA-ajossa olla lyhin reitti kahden tankkauspisteen välissä?)
Kahden tositteen (ei siis tarvitse välttämättä olla tankkauskuitti) välinen etäisyys lyhintä reittiä pitkin. Eli reitin jokaisessa kulmassa kannattaa ottaa kuitti, jottei käy ohraisesti.

Kiinnostaneeko muita, mutta listasin pyörät, joilla ratatonni ajettiin:
BMW K1200S
BMW R1200GS
Honda Fireblade
Honda VFR
Kawasaki ZR-7
KTM:n joku supermoto?
Suzuki SV1000
Suzuki GSX-R1000
Triumph Daytona 955i
Yamaha Fazer

Vaan yhtä pyörää en pirullakaan saa päähäni.
 
Ottiko joku valokuvia siellä? Itsellä oli täysi työ ajaa, niin en ottanut kuvankuvaa, mutta olisi kiva nähdä kuvia jos jollain sattuu olemaan
wink.gif
 
Ottiko joku valokuvia siellä? Itsellä oli täysi työ ajaa, niin en ottanut kuvankuvaa, mutta olisi kiva nähdä kuvia jos jollain sattuu olemaan
wink.gif
Mulla on muutama pääsuoran vierestä otettu kuva, tulen varmaan laittamaan niitä huonoja kuvia joskus nettiin mutta mulla ei ole nyt mahdollisuutta lisäillä niitä kuvia mihinkään kun ne on vaan kameran kortilla (oma läppäri epäkunnossa ja töissä ei viitti omia juttuja käyttää). Ja jos ei niitä kuulu niin muistuttakaa mua
biggrin.gif
 
Ottiko joku valokuvia siellä? Itsellä oli täysi työ ajaa, niin en ottanut kuvankuvaa, mutta olisi kiva nähdä kuvia jos jollain sattuu olemaan
wink.gif
Mulla on muutama pääsuoran vierestä otettu kuva, tulen varmaan laittamaan niitä huonoja kuvia joskus nettiin mutta mulla ei ole nyt mahdollisuutta lisäillä niitä kuvia mihinkään kun ne on vaan kameran kortilla (oma läppäri epäkunnossa ja töissä ei viitti omia juttuja käyttää). Ja jos ei niitä kuulu niin muistuttakaa mua  
biggrin.gif
Jaa sinäkö se olit kameran kanssa siinä varikonmuurilla? Huomasin kun salamavalo välähti, muttei ehtinyt tarkemmin katsella että kuka siellä kuvaa.
 
tere.kovasti kysellään mitä meni kelläkin niin mulla(rsv4) meni 6h ja 611km ja 90l bensaa. ajoista en tiiä mut 1 tankillisen ajoin n.1.16 aikoja. takarenkaita meni 2 ku ei jaksanu vaihdella.
ilkalla meni löpöä n. 203litraa ja kilometrejä tuli 2170 tai jotain ja renkkuja meni vissiin 6 taakse ja eteen muutama. illkka ajoi 1.20 aikoja mut sillä olikin meininki ajaa ennätykset. mulla brakas nilkka niin ei onnannut.
http://www.hellmet.fi/?cat=16
tuolla pari kuvaa renkaista, tuli ajettua aika tarkkaan. sen vaan vielä haluan niille sanoa mitkä arastelee vanhoja sliksejä "että ne on paistettu viime vuonna ne ei pidä" niin tuolla renkaalla ajettiin 1.16 aikoja ja lopussakin reilusti alle 1.20. olisi päässyt varmaan 1.16 jos olisi tullut koitettua mutta ajatushan oli ajaa paljon niin ei halunnut riehua. kyllähän se hiukan jypytti. niin ja nuo renkaat oli vissiin paistettu vuosiia sitten....
t:antti Kärkkäinen
Moro,
Onnittelut Ilkalle uudesta RP-ennätyksestä!
Ja awaaja nickin omaavalle BMW-kuskille kans.

Olis ollu kiva antaa vähän tiukempi vastus mutta se roikkuminen oikeasti veti reidet hapoille.
Lopussa oli pakko pitää ylimäärästä taukoa tankkausten yhteydessä kun jaloista jäi tunto jonnekin radan varteen.
Oli vähän omituinen tunne kun varikolle tullessa ei ollut ihan satavarma saako ton käpälän irrotettu tapilta ja laitettua jalan maahan, ja jos saa, niin riittääkö koivessa puhtia pitää laite pystyssä...

Vakioputkella (tai nykyisellä putkella vähän modattuna) olisi kaarreajo ollut helpompaa ja nopeampaa eikä lopun palauttelutaukoja olisi tarvinnut pitää... siinä olis kilahtanu yli 2200km mittariin... mutta nyt sen hakeminen jää neljän vuoden päähän.

Rataperseilyn kilsaennätys:
vuosi     km         pyörä                   kuski
2004    2011km   Yamaha R1             Båm
2005    2099km   Kawasaki ZR-7        Tomi
2010    2171km   Suzuki GSX-1000R   Ilkka

Renkaista täytyy vielä mainita:
muistelin Kemorassa vähän alakanttiin kun arvelin että Misukan Pilot Road kumeilla olis ajettu n.17000 km ennen ratapersettä. Tarkistin MP-huoltovihosta/ajopäiväkirjasta että ne laitettiin alle n. 20000km ennen ratapersettä.
Ja sen mitä vasemmalle tuli reippaammin kantattua niin hyvin piti vaikka oli jalkatappi ja polvi maassa.
Kovaa kiihdytystä kantilla ne tuskin olis sietäny mutta hyvä noinkin. Ei kuitenkaan mitkään varsinaiset ratakumit.
 
Renkaista täytyy vielä mainita:
muistelin Kemorassa vähän alakanttiin kun arvelin että Misukan Pilot Road kumeilla olis ajettu n.17000 km ennen ratapersettä. Tarkistin MP-huoltovihosta/ajopäiväkirjasta että ne laitettiin alle n. 20000km ennen ratapersettä.
Ja sen mitä vasemmalle tuli reippaammin kantattua niin hyvin piti vaikka oli jalkatappi ja polvi maassa.
Kovaa kiihdytystä kantilla ne tuskin olis sietäny mutta hyvä noinkin. Ei kuitenkaan mitkään varsinaiset ratakumit.
Anteeksi häiriö ja off-topic, mutta hayabusa kaverini pisti nuo roadit alle viime kesänä, kun kului liian nopsaan 2CT:t ja kovasti on pitänyt noista roadeistakin. Sanoi, että hyvin kanttaa noillakin ja ei tartte vaihtaa kolmea kertaa kesässä takasta, vaan veti koko viime kesän tuolla roadilla.

Hää ei radalla pyöri, mutta ajaa kumminkin silleen reippaasti.

Hyvä rengas on siis kuulemani mukaan tuo roadikin.
smile_org.gif
 
P.S. Vinkistä mistä halpa kiropraktikko löytyy, tarjoan lämpimän olusen.
Jätä halpa väliin ja koukkaa suoraan hyvälle Hyvinkäälle: Jukka Martola,  050-5435675. Suosittelisin muillekin perseilijöille, ei varmaan menis käynti hukkaan.
Kiitos vinkistä. Vamma ei tullut Rataperseestä vaan taisi tulla siitä valitettavasta yliajotilanteesta. Luulin itse selvinneeni vain säikähdyksellä, mutta tarkemmassa tarkastelussa pyörästä alakate hajalla ja ilmeisesti lihasvenähdykseksi luulemani kipu heijasteleekin muljahtaneesta välilevystä. Ensin näytetään lekurille maanantaina ja sen mukaan sitten kiropraktikoita ym. vaivaamaan.

Jäi sitten hyvät kiihdytyskisatkin aitiopaikalta näkemättä moisen takia, mutta maistuuhan se Burana näillä ilmoilla limun kanssa varsin hyvältä. Rataperseeseen ei olisi oma kunto ja psyyke riittänyt, kovempien tyyppien homma. Rautapersettä vastaavan koitoksen olen muutamia kertoja vetänyt, mm. aamuksi Helsingistä Kemijärvelle vetämään koulutusta erään vakuutusyhtiön väelle (ohessa kuva retkeltä, kylmä oli kuin hitto silloin yöllä ajaa noilla leveysasteilla) http://www.mp-foorumi.com/gallery....243.jpg

ja muutaman kerran on sitten tullut ajettua Helsingistä Rolloon, väänettyä tentti ja takaisin Helsinkiin. Kuitteja en keräilyt, mutta kaikki nuo retket tuli vedettyä alle 24h. Kokemuksena aika tylsiä, pariin kertaa kivuiliaitakin kun sormet umpi jäässä, mutta muutoin suorituksena fyysisellä tasolla kevyempiä kuin se reilun 800 km Rataperseyritelmäni. 10 x 1000 mailia voin kokeilla lentokoneella, pyörällä en, siihen ei riitä kärsivällisyyteni, tuskin kuntonikaan. Rataperse ehkä 2014 jos siihen mennessä kunto on hilattu vaaditulle tasolle.

Fyysisesti rankin mp-kokemukseni on ollut HD:n Yöjunalla ajo Helsingistä Hämeenlinnaan. Mieluummin otan turpaan kuin kokeilen moista härveliä uudestaan moottoritiellä. Henkisesti rankimmasta päästä on ollut Ratapersevalvomisten nollailun jälkitilanteet. Niiltä keikoilta voi pidempikinpinnaisen naisen hoivista joutua kanssamatkustajat ulkoruokintaan pidemmäksikin ajaksi, joten en suosittele.

Jukka
 
Kiinnostaneeko muita, mutta listasin pyörät, joilla ratatonni ajettiin:
BMW K1200S
BMW R1200GS
Honda Fireblade
Honda VFR
Kawasaki ZR-7
KTM:n joku supermoto?
Suzuki SV1000
Suzuki GSX-R1000
Triumph Daytona 955i
Yamaha Fazer

Vaan yhtä pyörää en pirullakaan saa päähäni.
KTM taisi olla kaverini pyörä, eli Superduke. Jos oli siis sellainen kokomusta kaatumis- ja keulimisraudoilla? Ja mainittakoon vielä että kyseinen kuski oli ensimmäistä kertaa elämässään radalla. Aika äijä.  
buttrock.gif
 
Ottiko joku valokuvia siellä? Itsellä oli täysi työ ajaa, niin en ottanut kuvankuvaa, mutta olisi kiva nähdä kuvia jos jollain sattuu olemaan
wink.gif
Mulla on muutama pääsuoran vierestä otettu kuva, tulen varmaan laittamaan niitä huonoja kuvia joskus nettiin mutta mulla ei ole nyt mahdollisuutta lisäillä niitä kuvia mihinkään kun ne on vaan kameran kortilla (oma läppäri epäkunnossa ja töissä ei viitti omia juttuja käyttää). Ja jos ei niitä kuulu niin muistuttakaa mua  
biggrin.gif
Jaa sinäkö se olit kameran kanssa siinä varikonmuurilla? Huomasin kun salamavalo välähti, muttei ehtinyt tarkemmin katsella että kuka siellä kuvaa.
Voip olla että olin mä, seisoskelin just ennen ekaa mutkaa siinä varikkosuoran vieressä verkon vieressä joten kuvatki on laadukkaita verkkoräpsyjä
biggrin.gif
Mutta en kyllä muista että käytinkö salamaa-pahoitteluni jos käytin ja häiritsin keskittymistä
idea3.gif
 
Ja mä roikuin vikan kuvan vikana... Mistäs se nyt sitten kertoo
bawling.gif


Kiitokset kuvaajalle. Tästä on hyvä jatkaa...  
cool.gif
 
Ei taida vaan millään radalla saada ajaa tarpeeksi pitkään nykyään, että nuo kilsat saisi täyteen :blink:

Ehkä mahdollista voisi olla saada anottua lupa poiketa ympäristölupien ehdoista. Ei ne kiveen hakattuja ole. Johonkin Ahvenistolle tuskin on mahdollista mutta onhan noita hieman syrjäisempiäkin ratoja.
 
Ehkä mahdollista voisi olla saada anottua lupa poiketa ympäristölupien ehdoista. Ei ne kiveen hakattuja ole. Johonkin Ahvenistolle tuskin on mahdollista mutta onhan noita hieman syrjäisempiäkin ratoja.

Kemora oli ainut paikka, jossa tuo onnistu 10-15 vuotta sitten, mutta nykysin ilmeisesti aika paljon nihkeempää lupien kanssa. Hauskahan tommosta tyhmyyttä olis kyllä käydä kokeilemassa.
 
Näin nopealla silmäilyllä ympäristöluvasta saa melun ja tärinän osalta poiketa tilapäisesti ihan ilmoitusmenettelyllä. Toki melualueella asuvia naapureita kannattanee pehmitellä etukäteen ainakin kukkapuskin ja pullakahvein. Niin ja vähintään kuukautta aikaisemminhan tuo ilmoitus pitää tehdä. Ehkä moinen hölmöily voisikin olla mahdollista jollain Suomen radoista. Jos joku vielä onnistuu järjestämään niin lähden toki kokeilemaan kuinka paljon 24h ehtii ja jaksaa ajaa :grin: Kun kerran viime kerrasta on jo aikaa tuon pian 15 vuotta niin eikös se olisi jo korkea aika lähteä ennätyksiä rikkomaan :jippikaijee:
 
Back
Ylös