Rataperse 2010

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Piippuz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Rataperse oli kyllä next level typeryyttä. Kun tuon ajoin niin taisi mennä 5 - 6 vuotta ennen kuin Kemoraan meni uudelleen ajamaan. Tuo oli kivaa ensimmäiset 200 kierrosta ja sitten se rupesi ottamaan jo vähän jäseniin. Karuselli tuli ajettua aina ulkopuolen jalka suorana että jalassa pysyisi tunto ja jarruttaminen sattui kun meni paluusuoran jarrussa sen sauman yli. Kun ajoin viimeisen kerran varikolle en päässyt pyörän päältä omin avuin ylös. Kiikka tuolissa tuota on varmaan siistiä muistella mutta nyt vielä vähän ahdistaa. Kadulla ajettu rautaperse oli tylsää ja siksi vaarallista. Tuo on siihen verrattuna jo ihan hitosti vaarallisempaa kun ajatuksen kasassa pitäminen on paljon haastavampaa.
Jos tuo joskus uudestaan järjestetään niin voin tulla visiirimeekaanikoksi mutta ajamaan en kyllä enää suostu:D
Menee kyllä helposti kategoriaan epic shit.
 
Ite tykkään ajella niin että on hyvässä henkisessä ja fyysisessä vireessä. Silloin ajamista parempaa tekemistä on vaikea keksiä.

Olen kyllä joskus vetäissyt yli 1000km siivun, ja takavuosina Köpiksestä tornion kautta Jyväskylään, mutta kyllä se vaan niin on, että mielestäni 80% sääntö pätee tässäkin. Elikkä jos tuntuu että vielä tässä 20% ajohaluja olis jäljellä, niin kannattaa ottaa majoitus. Illallinen sitten vastaavasti 80% täyttöasteeseen.

Seuraavana aamuna on sitten kahta kauheempi hinku paanalle.
 
Jos vielä järjestetään samassa paikassa, niin ennätys tulee menemään uusiksi. Jo pelkästään kaluston osalta, kun ei tarvitse kytkintä räplätä kuin lähdössä, luistoa avauksessa ei tarvitse pelätä, ajoasento oleellisesti parempi ja tankillä stopataan harvemmin.

Olihan koitoksen jälkeen nahkapuhun avaaminen täysi mahdottomuus.
 
Toki EWC:llä ei ole mitää tekemistä Ra(u)taperseilyn kanssa koska jätkät ajaa 2h ja sen jälkee 2h taukoa. Paljon mielekkäämpää ja turvallisempaa.
 
Le Mansissa sekä Bol d’Orissa taitaa vain kuskit ja heidän kalustonsa päästä helpommalla kuin ”tukijoukkojen” :D

Pyörien endurancekisat ovat pyörineet vuosikymmeniä.

 
Le Mans 24h
Spa 8h
Suzuka 8h
Bol d’Or 24h

Le Mans 24h on yleensä kolme kuskia ajamassa ja yksi kuljettaja saa ajaa max. 14h. Bol d'Or 24h taisi olla sama sääntö. Nämä ihan kaikkien turvallisuuden vuoksi. 1955 Le Mans 24h on tapahtunut historian pahin moottoriurheiluonnettomuus jossa kuoli 84 ihmistä ja 120 loukkaantui.
 
Le Mans 24h on yleensä kolme kuskia ajamassa ja yksi kuljettaja saa ajaa max. 14h. Bol d'Or 24h taisi olla sama sääntö. Nämä ihan kaikkien turvallisuuden vuoksi. 1955 Le Mans 24h on tapahtunut historian pahin moottoriurheiluonnettomuus jossa kuoli 84 ihmistä ja 120 loukkaantui.

Se oli autokisa. Ja miten tämä liittyi mihinkään?

Varikko oli erotettu lähtösuorasta katkoviivalla, ja sen takia sitten pamahti. Yleisö oli radan vieressä.

Lisää triviaa: Jacky Ickx on ainoa, joka on voittanut oltuaan lähdön jälkeen viimeinen. Protestoi juoksulähtöä, koska monelta jäi vyöt kiinnittämättä ja sen takia tuli ensimmäisillä kierroksilla ruumiita. Käveli sitten rauhallisesti autolleen lähdössä.
 
Kun ottaa huomioon, että sekä tämä, että rataperse tapahtuma ovat molemmat 24h rata-ajo tapahtumia, niin yhdenkaltaisus vaikuttaa samantyyppiseltä. Ei oikein aukene se logiikka miten tämä liittyy rautapeppu ajoon???

Eipä noilla hirveesti nimen samankaltaisuuden lisäksi yhteistä olekaan. Rautaperseessä pitää lähinnä sietää tylsyyttä ja pysyä hereillä n. 24h, kun taas rataperseessä ja varsinkin EWC:ssä pitää osata myös ajaa suht kovaa sekä kestää suorituksen fyysinen ja henkinen rasitus.
 
Ettei tämä nyt vaan liity siihen, kun rp järjestön tunnuksessa sanotaan se fakta minkä kaikki tietävät eli "World´s Dumbest Motorcycle Riders". Jokuhan voi kokea sen haasteena :)

Ei liity.
Korjasin tuohon lainaukseen faktan.
Sen verta tyhmää sivullisten hengellä leikkimistä tuo silmät ristissä seikkailu on.
 
Ettei tämä nyt vaan liity siihen, kun rp järjestön tunnuksessa sanotaan se fakta minkä kaikki tietävät eli "World´s Toughest Motorcycle Riders". Jokuhan voi kokea sen haasteena :)

Kyllä tuon "World's Toughest Motorcycle Riders" -tittelin vievät mennen tullen nuo EWC, IoMTT ja MacauTT kuskit. Ei kahta sanaa.
 
^
Älkääpäs nyt liioitelko. Kunniakkaasta hopeasijasta IBA:n jälkeen taistelevat myös mx- ja endurokuskit sekä Paris Dakarin suorittajat, eritoten Original by Motul luokassa. Siinä on ripaus sellaista IBA-henkeä, kun huoltavat pyöränsä ja pystyttävät telttansa itse. Miinuksena, että nukkuvat pariviikkoisen aikana.
 
^
Älkääpäs nyt liioitelko. Kunniakkaasta hopeasijasta IBA:n jälkeen taistelevat myös mx- ja endurokuskit sekä Paris Dakarin suorittajat, eritoten Original by Motul luokassa. Siinä on ripaus sellaista IBA-henkeä, kun huoltavat pyöränsä ja pystyttävät telttansa itse. Miinuksena, että nukkuvat pariviikkoisen aikana.

Totta, nyt pääsi käymään vahinko ja unohdin kokonaan nuo Dakar- ja Baja-kuskit yms. muut pitkien matkojen offikuskit. Kovia ukkoja nuokin, arvostan.
 
Hyvä, koska sillä sloganillahan ko. järjestö viitaa ainoastaan siihen tilastoon, jonka mukaan heillä on eniten maailmassa rekisteröityjä long distance ajoja.

Koska kukaan muu ei rekisteröi eikä palkitse liikenteen vaarantamista julkaisemalla tilastoja ja myöntämällä diplomeja.
 
Back
Ylös