Rataprofiileja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä aika lähelle pääsee, jos dataa haetaan myös muuten, kuin vain kiertämällä rataa. Esimerkiksi jos tekee suoralla pätkällä riittävän määrän maksimi jarrutuksia ja kiihdytyksiä alueella, joka kattaa kaikki radoilla käytetyt nopeudet, saa selvästi tarkemman, pyöräkohtaisen tiedon siitä miten se kiihtyy ja hidastuu eri nopeuksissa. Tulee huomioitua välitykset, vaihdot yms ja pystyy myös hyvin tarkasti mittaamaan todellisen ilmanvastuksen ja tehon.

Käytönaikaisen sivuttaispidon mittaaminen on vähän hankalampaa. Pitäisi tehdä R100 m ympyrärata ja kovasti testailla, pääseekö sen 95 vai 120 km/h. Tuohan on myös urheilulaji, joten ehkä urheiluministeriöltä ja eu:lta saisi hätäapua sellaisen rakentamiseen. Drifting-miehetkin voisivat osallistua. Koska kaikki hyvät ideat yleensä torpataan, on vielä hätäratkaisuna pidon arviointi jostain rengasvalmistajan ellipsistä.
 
Kyllä aika lähelle pääsee, jos dataa haetaan myös muuten, kuin vain kiertämällä rataa. Esimerkiksi jos tekee suoralla pätkällä riittävän määrän maksimi jarrutuksia ja kiihdytyksiä alueella, joka kattaa kaikki radoilla käytetyt nopeudet, saa selvästi tarkemman, pyöräkohtaisen tiedon siitä miten se kiihtyy ja hidastuu eri nopeuksissa. Tulee huomioitua välitykset, vaihdot yms ja pystyy myös hyvin tarkasti mittaamaan todellisen ilmanvastuksen ja tehon.
Ongelmana ollee se että kaikkia merkittäviä muuttujia ei pysty mittaamaan riittävällä tarkkuudella eikä soveltamaan sitten taas toiseen ambienttiin. Esim korkeuserot, pinnanmuodot, kitkan vaihtelu, tuulen suunta ja nopeus, ilmanpaine ja kosteus, kuljettajan asennon muutokset, noin muutamia mainitakseni.
 
Tuon vuoksihan kilpatalleilla on isossa maailmassa meteorologit mukana ja kukin rata skannattuna kallistuksineen. Se on vain siitä kiinni, miten paljon siitä viimeisestä sekunnista tai jopa sekunneista on valmis maksamaan.

Harrastelijaahan tuollainen ei oikein palvele, kun ison rahan tiimit sitten jemmaavat tulokset kassakaappeihin.
Toisaalta korkeusprofiilin sähköisessä muodossa saa Maanmittauslaitoksen laserkeilausaineistosta ilmaiseksi ja kallistukset mittaa talkoolainen olutpalkalla yhdessä päivässä.

Tuulen nopeuden ja suunnan, radan ja ilman lämpötilan ja ilmankosteuden saa 20 euron mittarilla mitattua kuka tahansa, vaikka niitä ei valmiina tarjoiltaisi. Kitkatasonkin ko olosuhteissa pystyy mittaamaan ainakin, jos on referenssituloksia pohjalla. Lähinnä epävarmuus liittyy paikallisiin kitkatason muutoksiin ja kuoppiin. Niitä varten on sitten vain silmät päässä ja lippumiehet poteroissa.
 
Tuon vuoksihan kilpatalleilla on isossa maailmassa meteorologit mukana ja kukin rata skannattuna kallistuksineen. Se on vain siitä kiinni, miten paljon siitä viimeisestä sekunnista tai jopa sekunneista on valmis maksamaan.
Niin, jotta he voivat simuloida virtuaalisesti. Esim sillä Matlabilla.
 
Back
Ylös