Ratapyörää ensi kaudelle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussi666
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös koneissa ole pieniä eroja, esim laakereiden osalta ja eri puristussuhde.

Kiertokangen alapään laakerit ja kampiakselin runkolaakerit on erilaiset sekä männän laen muotoilu on muuttunut. Muutokset on kuitenkin varsin minimaalisia ja ton vanhemman mallin koneen voi halutessaan päivittää uudemman osilla. "Newly Designed" on termi mitä yamaha noista päivityksistä käyttää.

Erilainen keula ja säätyvät imutorvet sekä airbox on ne muut suurimmat muutokset, mutta nekin ovat toiminnaltaan hyvin lähellä vanhaa.

Toki uudempi kannattaa ilman muuta hankkia jos sopivasti saa, mutta eipä tossa vanhemmassakaan mitään vikaa ole.


- T -
 
Tuli oma ruutonen sit käytettyä keulahuollossa + jouset eteen (MJL:n Matti teki taas hyvää työtä).

Painaumat nyt edessä:
Irti maasta: 370
Staattinen: 342
Kuskin kanssa (ilman ajokamoja): 333

Takana:
Irti maasta: 610
Staattinen: 602
Kuskin kanssa: 573

Hyvältä tuntuma nyt ajossa, mutta kaipa tosta keulasta voi pari kiekkaa ottaa pois esijännitystä jos tuntuu siltä (tais olal viitisen kierrosta nyt)? Tosin taitaa olla nyt jo aikas tontilla.

Ja sit tosin vielä vaihtuu noi PR4:set > K3 RR...
 
Tuli oma ruutonen sit käytettyä keulahuollossa + jouset eteen (MJL:n Matti teki taas hyvää työtä).

Painaumat nyt edessä:
Irti maasta: 370
Staattinen: 342
Kuskin kanssa (ilman ajokamoja): 333

Takana:
Irti maasta: 610
Staattinen: 602
Kuskin kanssa: 573

Hyvältä tuntuma nyt ajossa, mutta kaipa tosta keulasta voi pari kiekkaa ottaa pois esijännitystä jos tuntuu siltä? Tosin taitaa olla nyt jo aikas tontilla.

Ja sit tosin vielä vaihtuu noi PR4:set > K3 RR...
Perän painaumasta pari milliä pois ja keulaan se pari lisää niin on hyvä. Nyt molemmissa päissä 37mm, eli menee vähän perällään. Keulassa sais olla n. 5mm enempi painumaa kuin takana.
 
Perän painaumasta pari milliä pois ja keulaan se pari lisää niin on hyvä. Nyt molemmissa päissä 37mm, eli menee vähän perällään. Keulassa sais olla n. 5mm enempi painumaa kuin takana.

No otan nuo esijännitykset nollaa keulasta, niin sit pitäs olla.

Matin mukaan tosin olis just noin eikä melkein.

edit. Kävin pyöräyttelee 4 kiekkaa pois, eli nyt pitäs olla vähä lähempänä.
 
No otan nuo esijännitykset nollaa keulasta, niin sit pitäs olla.

Matin mukaan tosin olis just noin eikä melkein.

Makuasioitahan nää osittain on, mutta aika yleinen nyrkkisääntö on, että eteen 5mm enempi painumaa kuin taakse. Esim Öhlins suosittaapainumaksi kuskin kanssa eteen 30-40mm ja taakse 25-35mm. Tietty bensan määrä tankissa, kuskin asento pyörän päällä yms. vaikuttaa mittaustulokseen, mutta joka tapauksessa kirraisin perää niin, että painuma on max. 35mm. Se on kuitenkin hallittavampi jos perä pohjaa ulosjoustossa kuin toisinpäin.
 
Makuasioitahan nää osittain on, mutta aika yleinen nyrkkisääntö on, että eteen 5mm enempi painumaa kuin taakse. Esim Öhlins suosittaapainumaksi kuskin kanssa eteen 30-40mm ja taakse 25-35mm. Tietty bensan määrä tankissa, kuskin asento pyörän päällä yms. vaikuttaa mittaustulokseen, mutta joka tapauksessa kirraisin perää niin, että painuma on max. 35mm. Se on kuitenkin hallittavampi jos perä pohjaa ulosjoustossa kuin toisinpäin.

Niin joo, melkeen valolla tankki että seki vaikuttaa.

Perässä loppuu nyt toi säätövara vakio jousella. Se tarkotus päivittää ens kaudeks sit.
 
Apuja haetaan ratalaitteen ostoon. Lähinnä askarruttaa kilvetön vai kilvellinen ja suzuki gsx600r vai yamaha r6?

Kuski on 42v vuonna 2015 ekaa kertaa motoparkissa radalla vm.90 gsx750f:llä käynyt. Viime kesänä radalla muistaakseni 4 kertaa (Ahvenisto, Alastaro, Motopark) vm.2000 lähes vakiolla yamaha r6:lla. Yammun myin pois keväällä ja nyt olisi uudestaan ratapyörä hakusessa. Oma maali on enempi pyöränkäsittelyn sekä ajotekniikan opettelu ja ajovarmuuden lisääminen kuin mahdollisimman pienen kierrosajan ajaminen. Budjetti on mielusti alle 2500€ eli pyörän ikä melko varmasti +10v.

Olen yrittänyt katella sellasta pyörää missä olisi joku päivitetty alusta valmiina, joka kaipaisi korkeintaan perushuollon. Onko jotain muita juttuja mitä pyörää ostaessa huomioida koskien tekniikkaa tms.? Vikaan tuskin voi kummassakaan mennä ostin suzukin tai yammun?

Kaikenlaiset vinkit ovat tervetulleita.
 
Apuja haetaan ratalaitteen ostoon. Lähinnä askarruttaa kilvetön vai kilvellinen ja suzuki gsx600r vai yamaha r6?

Budjetti on haastava. Mikäli mahdollista, niin kilvellinen. Koska on helpompi myydä pois sekä halvemmat vakuutukset.

Molemmat pelit ovat ~06 -07 korvilla tehtaalta lähtien soivia ratapelejä. Suomalaiset motoristit tietäen, jättäisin budjettiin alustahuollon verran tilaa. Sen kun teet, niin ajo on huomattavasti mukavempaa.

Mutta muuten vaan sopivat renkaat alle ja radalle kurvailemaan.
Tais olla -08 vakio gsxr 600 millä oon ajanut. Hieno laite ja hieno moottori. Yamahaa en oo ajanut. Sen tiedän, että Yamahassa on erittäin hyvät jarrut sekä kaasukahva. Sellaiset oli mun aikaisemmassa suzukin ratapelissä.
 
Budjetti on haastava. Mikäli mahdollista, niin kilvellinen. Koska on helpompi myydä pois sekä halvemmat vakuutukset.

Molemmat pelit ovat ~06 -07 korvilla tehtaalta lähtien soivia ratapelejä. Suomalaiset motoristit tietäen, jättäisin budjettiin alustahuollon verran tilaa. Sen kun teet, niin ajo on huomattavasti mukavempaa.

Mutta muuten vaan sopivat renkaat alle ja radalle kurvailemaan.
Tais olla -08 vakio gsxr 600 millä oon ajanut. Hieno laite ja hieno moottori. Yamahaa en oo ajanut. Sen tiedän, että Yamahassa on erittäin hyvät jarrut sekä kaasukahva. Sellaiset oli mun aikaisemmassa suzukin ratapelissä.

Tiedossa on että budjetti on haastava, mutta kyllä tuohon 2500e muutama ehdokas löytyy. Tässä pari ehdokasta mitä olen kattellut

Ykkös ehdokas
https://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/2112935

Kakkos vaihtoehto
https://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r6/2140000

Yamaha mielestäni hienomman näköinen kun taas suzzu on ilmeisesti valmis radalle alustan huollon/säädön jälkeen. R6 jolla viime kesänä kurvailin oli kyllä mukava pyörä ja jarrut yammussa olivat aivan upeat, pyörä todellakin pysähtyi tarvittaessa ilman sen suurempaa sormivoimaa. Pyörä on siis tulossa pelkkään ratailuun, koska tallista löytyy pari muutakin pyörää ja niillä sitten kurvaillaan muut ajot tästä johtuen pohdinnassa on tuo kilvetön pyörä johon vakuutukset on reilu 10e pvä (suzuki gsx600 vm.2004 käytetty hintaa laskettaessa) if:ssä jonne tänään soittelin. Paria tonnaria on jo tarjoiltu yv:llä mutta jos kuussatasia on ylimääräisenä niin saa tarjoilla.
 
Tommonen pisti silmään joku aika sitten. Ostaisin jos tarvisin:

http://foorumi.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=9607

Yamahan plussa on että moottoriin saa edelleenkin kit-osia suoraan yec:ltä, koska moottori on edelleen lähes samanlainen eli esimerkiksi moottorin huoltosarja käy suoraan. Muutenkin suurin osa tuon uudemman R6:n osista sopii tuohon eli varaosien saatavuus on hyvä.

Suzukiin on ainakin osat ihan pirun kalliita jos kone porsii, toki sama pätee kaikkiin muihin paitsi yamahaan. Kaikkiin pyöriin vaihteiston osat maksaa keskikokoisia kuukiven palasia, joten toi vaihteiston korjaus on suuri plussa.


- T -
 
Ratapyörää kun meinaat, niin voit mun mielestä ton sun kakkosvaihtoehdon suoriltaan unohtaa. Tuo alusta ei tuo kun kyyneleitä.

Nyt jäikin jäljelle kaksi kilvetöntä ratapyörää, jotka molemmat on rakennettu kilpureiksi.
Suzukissa ei ole mainintaa huoltohistoriasta, joten ei auta kun kysellä. Yamaha vaikuttaa olleen paremmin pidetty.

Hienoja ja toimivia vehkeitä varmasti molemmat. Eikä eteneminen jää pyörien ajo-ominaisuuksista kiinni!

Suzukin plussia on öhlinsin alusta, viritetty ja säädetty moottori sekä shifteri.
Yamaha ei paljoa jää jälkeen.

Ja jos ulkonäkö ei miellytä, niin noita voi hyvällä omalla tunnolla maalailla mieleisekseen.

edit. Kummassakaan ei ollut mainintaa luistokytkimestä. Suzukissa sitä ei vakiona ole, mutta Yamahasta en ole varma. Tais olla (?).
 
Yamahassa on luikkari vakiona. Tosin se ei ole kovin kummoinen, mutta luistojousia modaamalla ja ecun moottorijarrukarttoja muokkaamalla siitä saa ihan kelvollisen. Myös YEC:n luistokytkimen säätöpalikat käy suoraan tuohon vanhempaan.


- T -
 
Suzukista laitettu kyselyä ja saatu vastaus, että pyörä on seissyt hieman pidempään ja vaatii ainakin perushuollon ennen ajoa. Suzzussa edessä vakio pamput ja takana öhlins. Pitää käydä tuota tumpin ehdottamaa yammua kattomassa lähipäivinä jos vaan myyjälle passaa. Kiitokset kaikille keskusteluun osallituneille ja spekuloinneille saa toki jatkaa pyörän ostan aikaisintaan vasta kesäkuussa kun on talli muutto saatu tehtyä.
 
"Sisäpiiritietona" voin kertoa, että kyseinen Yammu vaihtoi eilen omistajaa ja majailee nykyään minun tallissa. Tai siis pakussa kaikkine romppeineen, kun en ole vielä tallipaikka löytänyt. Jos jollain on tiedossa kohtuuhintainen paikka prätkälle ja muutamalle laatikolle (mielellään Itä-) Helsingissä, niin laittakaa yv:tä.
 
"Sisäpiiritietona" voin kertoa, että kyseinen Yammu vaihtoi eilen omistajaa ja majailee nykyään minun tallissa. Tai siis pakussa kaikkine romppeineen, kun en ole vielä tallipaikka löytänyt. Jos jollain on tiedossa kohtuuhintainen paikka prätkälle ja muutamalle laatikolle (mielellään Itä-) Helsingissä, niin laittakaa yv:tä.

Timp ky Koivuhaassa 80€/kk

Edit. En saa luurilla linkkiä tähän, mut naamakirjasta löytyy tuolla Timp Ky:llä.
 
Back
Ylös