• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratapyörää hankkimassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miksi näinpäin ? Ajattelisin että ratapelillä olisi huolettomampaa esim kaatumisten ym osalta kuin kalliilla katupyörällä, etenkin kun vakuutusyhtiöt eivät juurikaan ota kantaa mahdollisiin vaurioihin.
Ja tallissa on kuitenkin kilvellinenkin pyörä.
Onhan se huolettomampaa, gorillateipillä kesäkuusta lähtien katteet kasassa, mutta vakuutuspolitiikka yms alkaa olla vähän nihkeä.

Tai siis ei vähän nihkeä vaan täysin perseestä, ellei nyt isketä joku killerisääntö kilvellisille rata-ajon suhteen. Kilvellisen ja kilvettömän hinta-erokin alkaa olla pähkinöitä siinä vaiheessa kun ostaa kolmatta vannesarjaa ja päivittää jarruja ja iskareita.

Jos nyt kilvettömään vaihdat, niin katso että mukaan tulee ~ilmaiseksi kaikki ihanuudet mitä joutuisit katumankeliisi hankkimaan. Hyvä alusta, hyvät jarrut, jalkatappisarjat, sifteri, vannesarjoja, lämppäreitä, pukkit, kaato-osaa, renkaita, pakettiauto, varikkoteltta, kahvinkeitin, grilli, kertsiastiat ja vittuilun kestävä pää. :grin: ja kestävä parisuhde.

Minähän en mistään mitään tiedä, mutta jos sulla on S1000RR kilvellisenä, niin pysy siinä. Siihen vaan kunnon kumia alle, niin ei ole montaa kovempaa pyssyä edessä pyörimässä.

Kuussatasen etu on se, että siinä ei paikata kaasulla ajovirheitä ihan samalla lailla, linjoja, avauksia yms pitää miettiä vähän eri lailla kuin tonnarilla. Tietty isoille pojille se ja sama, mutta harrastajalle kehittävämpää kuin 1000-kuutioinen - tai siis tonnarillakin tietty oppii, mutta vaatii erilaista asennetta.

Kaikkein paras treenipyörähän olis joku Aprilian RS250, ne ei nimittäin anna yhtään virhettä anteeksi, ja ovat suhteellisen käyttäjäystävällisiä.

Eiks toi Bemu ole käytännössä parasta moporintamalla mitä radalle voi hankkia? Vai meneekä jokku italialaiset edelle :jpstyle:

Ei mee, S1000RR on ratojen avensis. Niitä on tänä päivänä 20% ratamopoista tjsp = osaa ja tukea löytyy joka nurkalta. Ja aivan v*tun nopea jo täysin vakiona (tässä eroaa avenesiksista).

En osaa sanoa millanen ratatausta kysyjällä on, mutta mä olin ennen kuussatasmies. Nykytonnarit on kuitenkin niin käytettäviä, että kuussatasen kanssa en ainakaa itse jaksa pulata. Ja kokeilin sen homman pikkupanilla taas viime vuonna = olis pitänyt ostaa suoraa iso.

RC390 vaatii aivan välttämättä sen cup-alustan. Sitten puhutaankin jo sellaisen hintaluokan pelistä, että ainakin itse ostaisin ihan normikyykyn. Tai tallin täydeltä vanhoja kakstahteja :D
Paitsi jos ostaa sen saksasta, mistä niitä saa uutenakin viiteen tonniin tai alle. Suomen hinnoittelu siihen verrattuna on aika sualanen.

Muotoillaan näin: Jos SÄ olisit nyt ostamassa ratapyörää, ostaisitko sillä 5k€llä Saksasta RC390:n vai Suomesta esimerkiksi nykyisen Kawasakisi?

Paitsi jos ostaa sen saksasta, mistä niitä saa uutenakin viiteen tonniin tai alle. Suomen hinnoittelu siihen verrattuna on aika sualanen.

Mitäs eroa tuossa cup versiossa tarkalleen on. Perus kilvellinen 390 kun on suunnilleen 7k tuosta vielä verot pois, niin onhan se cuppi version hinta aikas :kääk:

Olen kyllä vähän samoilla linjoilla että se ratalelu ja katumopo sais olla erikseen monestakin syystä. Olen itse katsellut tuollaista 4-5k hintaista (saako tuohon hintaan muuta kuin paskaa?) tosin siinä pitäis saada menemään vaihdossa 400 EXC jonka ostin keväällä ja jolla sitten en ole lopultakaan ajanut kuin muutaman tunnin.

Muotoillaan näin: Jos SÄ olisit nyt ostamassa ratapyörää, ostaisitko sillä 5k€llä Saksasta RC390:n vai Suomesta esimerkiksi nykyisen Kawasakisi?
RC390:n saksasta. Harmi ku mä en ehtiny koeajamaan sitä alastarossa ku 28 sekunttia. Haastava peli. :D
Alastaron kisassa pohjat näyttää olleen 1:33.425, joten ei se liian mopo vehje ole. Ja alustakin siin on lähtökohtasesti suht ok.

Niin ja selvennettäköön sen verran että ymmärtääkseni RC390 on nimenomaan se cup-alustallinen versio, kun taas 390 on vakioalustainen versio.

Kilvellistä kuussatasta ei kannata radalle ostaa jos ei löydy valmiiksi radalle rakennettua. Jos ajaa kilvellisellä, niin ei kannata bemaria vaihtaa pois.

Jos ajatuksissa on halvempi harrastaminen, niin sori, ei se sen halvemmaksi pyörää vaihtamalla muutu :D Säästöä toki saa sitten selvästi rakentelukustannuksista vaihtoa ajatellessa. Sen puolesta voi vakuutuksista maksaa vaikka tonnin vuodessa enemmän kuin rakentaa mopoa 5-10ke:lla. Eli pidä joko nykyinen tai osta viimeisen päälle rakennettu, mahdollisimman uusi ja nopea kuusatanen tunnetulla ja hyvällä historialla.

Pienen ja ison pyörän eroja on oikeastaan se että pieni antaa virheitä enemmän anteeksi ja iso löytyy pidemmältä metsästä. Pienellä pitää myös opetella aiemmin ajamaan jos haluaa parempia kierrosaikoja. Opettelu on myös pienempi tehoisella huomattavasti helpompaa.

Onhan se huolettomampaa, gorillateipillä kesäkuusta lähtien katteet kasassa, mutta vakuutuspolitiikka yms alkaa olla vähän nihkeä.

Tai siis ei vähän nihkeä vaan täysin perseestä, ellei nyt isketä joku killerisääntö kilvellisille rata-ajon suhteen. Kilvellisen ja kilvettömän hinta-erokin alkaa olla pähkinöitä siinä vaiheessa kun ostaa kolmatta vannesarjaa ja päivittää jarruja ja iskareita.

Jos nyt kilvettömään vaihdat, niin katso että mukaan tulee ~ilmaiseksi kaikki ihanuudet mitä joutuisit katumankeliisi hankkimaan. Hyvä alusta, hyvät jarrut, jalkatappisarjat, sifteri, vannesarjoja, lämppäreitä, pukkit, kaato-osaa, renkaita, pakettiauto, varikkoteltta, kahvinkeitin, grilli, kertsiastiat ja vittuilun kestävä pää. :grin: ja kestävä parisuhde.

Oisko jollakin antaa esimerkkiä kilvettömän vakuutuspolitiikasta ?

Yli 20v motocross-ratoja kiertäneenä kuljetuskalusto, teltat ja grillit on jo olemassa, samoin parisuhteen toiseksi puoliskoksi on valikoitunut oikeanlainen yksilö joka haluaa itsekkin radalle ajamaan...

Yli 20v motocross-ratoja kiertäneenä kuljetuskalusto, teltat ja grillit on jo olemassa, samoin parisuhteen toiseksi puoliskoksi on valikoitunut oikeanlainen yksilö joka haluaa itsekkin radalle ajamaan...

Ymmärtääkseni tällä hetkellä pelkkä liikennevakuutus luokkaa 1ke/vuosi tai enemmän.

Ymmärtääkseni tällä hetkellä pelkkä liikennevakuutus luokkaa 1ke/vuosi tai enemmän.

Eikös se ole jo tuplat verrattuna kilvelliseen kuussatkuun...

Edit: Tarkistin, ainakin Tapiolassa kilvellisen on samaa luokkaa, noin 1000e

Viimeksi muokattu:
RC390:n saksasta. Harmi ku mä en ehtiny koeajamaan sitä alastarossa ku 28 sekunttia. Haastava peli. :D
Alastaron kisassa pohjat näyttää olleen 1:33.425, joten ei se liian mopo vehje ole. Ja alustakin siin on lähtökohtasesti suht ok.

Niin ja selvennettäköön sen verran että ymmärtääkseni RC390 on nimenomaan se cup-alustallinen versio, kun taas 390 on vakioalustainen versio.

Yllättävää, itse kyllä ostaisin kusiaisen. RC390 on vakiomalli ja kilpureissa on vaihdettu aika paljon kaikkea, mulla on se lista jossakin. Mutta pointtina siis että vakion RC390:n vakioalusta on halpa, ja myös toimii siten. Rajat tulee suht nopeasti vastaan.

Valmistajan tuotantomalliin tekemä kompromissi on kuitenkin ymmärrettävä. Ja aihiona RC on mainio. Kuka sovittaa ensin 690 duken koneen siihen?

Yllättävää, itse kyllä ostaisin kusiaisen. RC390 on vakiomalli ja kilpureissa on vaihdettu aika paljon kaikkea, mulla on se lista jossakin. Mutta pointtina siis että vakion RC390:n vakioalusta on halpa, ja myös toimii siten. Rajat tulee suht nopeasti vastaan.
Joo, näköjään 390 on se perus naku duke.
RC390 perus kyykkyversio.
Ja RC390 Cup, on yllättäen se cuppiversio. Edit: Keväällä 2014 ovh saksassa 6500e.

Pohjolassa on liikennevakuutus kilvelliseen 07 ärkutoseen välillä 500-600 lähtöbonareissa. Kilvettömään samanlaiseen 1000-1100 ilman mitään bonusoikeuksia ikinä.

Joo, näköjään 390 on se perus naku duke.
RC390 perus kyykkyversio.
Ja RC390 Cup, on yllättäen se cuppiversio. Edit: Keväällä 2014 ovh saksassa 6500e.

Tänä vuonna Cup 390:n hinta on 6545.-€ + osasarja 654.-€ hinnat sis. paikaillisen 19% arvonlisäveron. Näiden lisäksi sinun pitää maksaa Saksan Cupin ilmoittautumismaksu 2590,-€. Pyörää (uutta) ei voi ostaa ko. hinnalla jos ei maksa myös ilmoittautumismaksua.

Miksi näinpäin ? Ajattelisin että ratapelillä olisi huolettomampaa esim kaatumisten ym osalta kuin kalliilla katupyörällä, etenkin kun vakuutusyhtiöt eivät juurikaan ota kantaa mahdollisiin vaurioihin.
Ja tallissa on kuitenkin kilvellinenkin pyörä.

Käytännössä ero katupyörän ja ratapyörän välillä on pienimmillään katteet. Raapasee katupyörästä vakiokatteet ja valot pois ja laittaa kuitukatteet tilalle niin molemilla kaatuminen on ihan yhtä kallista. Ainut asia mikä on estäny ton katupyörän (tai kalliimman ratapyörän) hankkimisen on hinta. Katupyörässä tosin sitten joutuu ostohinnan päälle laittamaan ehkä alustan ja täysputkiston sekä shifterin. Vakuutukset katumopossa edullisemmat ja voi käydä kadullakin pöräyttämässä jos siltä tuntuu.

Pohjolassa on liikennevakuutus kilvelliseen 07 ärkutoseen välillä 500-600 lähtöbonareissa. Kilvettömään samanlaiseen 1000-1100 ilman mitään bonusoikeuksia ikinä.

Onnistuuko kilvettömän vakuutuksessa seisonta/vakuutuksen katkaiseminen kivuttomasti? Viiden kuukauden jaksolla oltaisiin helposti samoissa hinnoissa. Normaali liikennevakuutus taas ainakin Tapiolassa on hinnoiteltu niin ettei talvi seisonnasta saa etua. Tarkoitan sitä että vaativatko kilvettömiin vuoden jakson vai voiko laittaa poikki ja ottaa uuden taas kevään koittaesssa?

Mitäs eroa tuossa cup versiossa tarkalleen on. Perus kilvellinen 390 kun on suunnilleen 7k tuosta vielä verot pois, niin onhan se cuppi version hinta aikas :kääk:

Olen kyllä vähän samoilla linjoilla että se ratalelu ja katumopo sais olla erikseen monestakin syystä. Olen itse katsellut tuollaista 4-5k hintaista (saako tuohon hintaan muuta kuin paskaa?) tosin siinä pitäis saada menemään vaihdossa 400 EXC jonka ostin keväällä ja jolla sitten en ole lopultakaan ajanut kuin muutaman tunnin.

Tohon budjettiin saa huolletun kusiaisen, jolla ajaa B600 kärkisijoista ellei jopa kovempaakin ja kilometrjejä vielä useemman kauden ajoihin jäljellä. Esim. tuo mun laite menee tuohon hintaluokkaan ja mukaan saa melkosen määrän varaosaa ja muuta tarpeellista ja tarpeetonta romua.

Back