• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratapyörää hankkimassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kustannusten osalta kannattaa myös varautua kuluvien osien lisääntyneeseen vaihtotarpeeseen. Öljyt, renkaat, jarrupalat alkaa vaan jossain kohtaa maistua pyörälle. Ne maksaa suunnilleen samat aihiosta riippumatta.

Saa tosin oikeesti ajaa jo aika kovaa ennen ku noita alkaa silleen enemmälti menemään. Ei oo ihan vielä ekaa kesää ratailua alottelevan murhe noi jutut. Iteki vaihdoin muistaakseni jarrupalat toissa kesänä, öljyjä tulee vaihdettua muutaman kerran kesässä ja roskisrenkaat nyt ei niin paljon maksa (uuden katurengassarjan hinnalla saa jo aika ison läjän). Vauhtia on kuitenki jo reilusti nopeen puolelle.

Saa tosin oikeesti ajaa jo aika kovaa ennen ku noita alkaa silleen enemmälti menemään. Ei oo ihan vielä ekaa kesää ratailua alottelevan murhe noi jutut. Iteki vaihdoin muistaakseni jarrupalat toissa kesänä, öljyjä tulee vaihdettua muutaman kerran kesässä ja roskisrenkaat nyt ei niin paljon maksa (uuden katurengassarjan hinnalla saa jo aika ison läjän). Vauhtia on kuitenki jo reilusti nopeen puolelle.

Mullakin tais kestää rytkösessä samat jarrupalat koko kesän. Nyt tänä kesänä ei yhdet vakiopalat enää riittäny. Pintaa niissä olis ollu, mutta alkaa noi Tocikot vaan antautumaan siinä vaiheessa kun palaa on n. puolet jäljellä. Mieluummin vaihto uudet palat kuin sääti kaks kertaa setin aikana jarrukahvaa kauemmas. Eniten nyt varmaan eroa katupuolelle kulumisessa tulee renkaiden osalta, mutta kun lyö alle käytettyjä kumeja niin ei nekään mahottomia maksa. Hitaan kurvailuissa ei juuri öljytkään sen enempää kulu kuin kadulla. Keskiryhmässä ajellessa kannattaa ehkä puolittaa tai tiputtaa neljäsosaan vaihtoväli riippuen kyydistä ja koneen rääkkäämisestä ja nopeessa olen ite vaihdellut 500-1000km välein öljyt. Tosin tuo 1000km tulee täyteen vain jos sattuu koulutusajoa reilummin tuohon vaihtovälille.

No ei nyt mahdottomia,.mutta.suhteessa alkuperäiseen budjettiin kyllä. Jos ajetaan esim. 10 ratapäivää kesässä seuraavasti: Lippu 20€ per päivä, renkaat 5€, öljyt 3€, muut kuluvat 5€, bensat 25€, tuleminen paikan päälle ja pois 15€, yöpyminen 0€ alustaa ei huolleta, pyörä pelaa ja vahinkoja ei satu (esim rengas puhkea).

Tekee 730€, joka on puolet alkuperäisestä budjetista.. tuossa ollaan jo lippumiehenä tai kouluttajana välillä, ajellaan max. 8 litran kulutuksella ja huolletaan itse pakolliset. Renkaita käytetään vähän nuukemmin.
Ei tarvii kummosesti innostua, niin se tonnin lisäinvestointi uudempaan ja ratasampaan kamppeeseen ei ole paha. Jos muutaman päivän menee mini budjetilla, on 750f ja sen pieni parantelu varmaan ihan ok ratkaisu.

Jos kovaa haluaa mennä kohtuu budjetilla, niin jo toi bensan kulutus tekee jonkinlaisen loven lompakkoon ja sitä on vaikea keksia, että miten vähentää reippaasti :)

Mulla oli vakio YZF600r -98, thundercatti kun aloitin ratailun. Hyvin sillä pääsi ajamaan. Mutta kun nopeus kasvoi, niin tuli pyörän rajat vastaan.

Jalkatappi - kengän kärki - polvi. Siinä yhdistelmä, joka oli aika monessa mutkassa maassa.
Pyörä on aika touring kunnon kilpapyöriin verrattuna.

Mutta kyllä tuolla 1:33 alastarolla ajelee :) Ei ollut kuin renkaat vaihdettu rataisampiin. Alusta huoltamaton vakio ja moottoripuolelle ei oltu vaihdettu kuin putken loppupää. Silloin mentiin sillä mikä oli alla, eikä paljoa kadehdittu muiden menopelejä.

Kuva Alastarosta. Oisko kolmosmutka?

Liitetiedostot

• 278515_2124927275154_7460626_o.jpg
    278515_2124927275154_7460626_o.jpg
    81,8 KB · Katselut: 150
No ei nyt mahdottomia,.mutta.suhteessa alkuperäiseen budjettiin kyllä. Jos ajetaan esim. 10 ratapäivää kesässä seuraavasti: Lippu 20€ per päivä, renkaat 5€, öljyt 3€, muut kuluvat 5€, bensat 25€, tuleminen paikan päälle ja pois 15€, yöpyminen 0€ alustaa ei huolleta, pyörä pelaa ja vahinkoja ei satu (esim rengas puhkea).

Tekee 730€, joka on puolet alkuperäisestä budjetista.. tuossa ollaan jo lippumiehenä tai kouluttajana välillä, ajellaan max. 8 litran kulutuksella ja huolletaan itse pakolliset.

Mä olen laskeskellut, että kahden päivän ratakeikka ottaa katumotoristilta vähintään satasen tapauksessa että tampereelta 100km alastarolle, yöpyminen, syöminen (eväät), bensat, ilmainen ratapäivä lippumiehenä. Tähän lisäksi rengas ja öljykulut. Ja keulaöljytkin. Ja hyvin helposti menee enemmän kun siirtyy ostoruokaan ja virvokkeisiin yms.

Mä taas laskeskelen _yhden_ ratapäivän hinnaksi n 300€:

100€ renkaisiin
40€ jarrupalat
20€ syömiset
30-40€ bensat
70€ ratalippu
30-40€ radalle/pois kulkeminen

Ja toi on se minimi. Siihen päälle mopon huoltokulut, pääoma jne.

100€ renkaisiin
40€ jarrupalat
20€ syömiset
30-40€ bensat
70€ ratalippu

No näin se suunnilleen oikeasti menee... koitin vaan kärjistetysti laskea kuluja alaspäin ja silti sitä rahaa vaan palaa etenkin jos vauhtia nostaa ja vaikka ei nostaisi, niin kyllä se sieltä satasen tuntumasta per päivä alkaa vanhoilla vehkeillä ja kaikessa säästämällä. Tarkoitus oli tuoda esille, että tonnin pyörällä voi polttaa helposti useamman tonnin.
Jos olisin vetänyt viimekauden pelkillä vanteilla ilman renkaita rataa ympäri, olisi 10 kisalähdölle ja yhtä monelle treenipäivälle tullut reilu 4k€ hintaa, eikä siellä mun pilttuussa tuolla rahalla tytöt pyöriny roiskeläpissä ja illalla menty hotellin lakanoihin nukkumaan.

Joo, ja toki ainakin otsiokossakin nyt on että ratapyörä jne, eli sikäli toi munkin laskelma on vähän kai aiheen ohi. Ja jatkamalla katumotoristille niin se mukava viikonloppu on kaks ratalippua 120€ majoitus 2 yötä 50-80€ (?) sapuskat 40€ päivä+pari iltaolutta, bensat varmasti ainakin tankillinen tai puolitoista päivässä, plus matkabensat. Katusporttikumit nyt on se kesän menoerä… Eli jotain 300-350 € perustasomeiningillä ilman pihistelyä.

Renkaat ja jarrupalat alkaa olla menoerä vasta kun on pikkasen vauhtia... Nopeetakin ryhmää nyt ainakin motonetin halppispaloilla ja roskisrenkailla ajaa vielä 5-50e päiväkuluilla plus tietty pakolliset, niin ainakin että bensa olis suurin pakollinen menoerä.

Mutta vaikka tuota kuinka laskee niin olis halvempaa jäädä kotopuoleen baarikierrokselle joka rataviikonloppu.

Viimeksi muokattu:
Re: Ratapyörää hankkimassa

Menojahan tästä harrastuksesta kertyy, mutta se mitä siitä saa takaisin kehittyvän ajotaidon ja välittämisen muodossa on ainakin omasta mielestä ihan hyvä vastine :D

100€ renkaisiin
40€ jarrupalat
20€ syömiset
30-40€ bensat
70€ ratalippu

Millä paloilla sä ajat jos ne häviää tohon tahtiin? Ja ihan toi satku ei tainnu riittää ainakaan Botnialla renkaisiin? :p

Mä laskeskelin ratailun hinnaksi koulutellen karkeasti 250€/päivä. Tosin tohon rahaan ajaa sitten jo uusillakin renkailla välillä, mutta vastapainoksi tekee puolet tehokkaasta rata-ajasta vapaaehtoisduunia. Roskisrenkain ja majotuksesta tinkien taisin opiskeluaikaan ajaa nopeen ryhmän puolivälin vauhteja jopa alle 100€/päivä budjetilla.

Oma motoparkki reissu kustansi
-ratamaksu 60€
-bensat Vantaalta motoparkkiin n.20€
-tankkaus juvan abc n.20€+burgeriateria+pari pussikaltsuu+iltaevästä n25€
-telttamajoitus oiskohan ollu 10€+sauna 5€+aamiainen 8€
tällaisella budjetilla vedin ekan ratareissun eli pyöreesti 150€. Vauhti on hidas radalla eli rengas ja jarrukuluja ei juurikaan tullut(alla kohtuu tuoreet michelin pilot etunen ja metzeler z6 takanen katukumit siis) renkaan kulumisesta sen verran, että tuntui rengas vaan lisääntyvän radalla kun keräsin kumipäpsyjä renkaisiin linja ulkopuolelta silloin tällöin. Uskoisin että aika monta ratapäivää pitää vielä meikäläisen kiertää ennen kuin kesken päivän\ yhden ratapäivän jälkeen menee rengas\renkaat vaihtoon, vetomiehet on sit erikseen:D

Keskiryhmän puolivälin vauhtia pystyy vielä ajamaan melko maltillisilla rengaskuluilla. Mulla ainakin siinä vauhdisssa rengas kesti noin kauden. Keskarin yläpäässä kestää mulla noin 3-4 päivää. Ja kuluuhan sitä löpöäkin enempi kun enemmän torvi auki. Myös yher jarrupalat riittäny per kesä. Eli olen arvioinut, että noin 100-150€ per päivä riippuen missäpäin on ja onko lipulla. Syyä ja juua pitää kuitenkin, niin niitä ei ole tullu huomoitua.

Nyt kun näitä kuluja on saatu vähän avattua, niin olisikohan mahdollisesti vuokrapyörällä kysyntää esim. 40€ per setti hintaan sisältäen kaiken varusteista lähtien ja vaikka kuitin kotiin viemisiksi. En jaksa oikein uskoa itse tähän, koska omilla laitteilla se on kuta kuinkin riskitöntä ja ilmaista, kuten on osoitettu :D

Pyöränä joku vakuutettu 600:n ja kaadon omavastuu vaikka 300€

Älkää hyvät ystävät laskeko kuluja. Älkää ainakaan julkaisko niitä.
Johan te pelottelette kaikki uudet potentiaaliset harrastajatkin noilla luvuillanne. Samalla kun pahoitatte oman mielenne.

Mä olen kovasti yrittänyt olla miettimättä kuluja ja pyrkinyt vaan nauttimaan kesästä, ratailusta ja hyvästä seurasta. Ja talvella rakentelusta. :p

Ette kai te vaimolle noita kuluja kerro?

Kaikki maksaa aina muutaman kympin tai korkeintaan satasen...

Apropoo, pitäisikö Orgin ratapäivien markkinoinnissa siirtyä huumekauppiaiden malliin: Eka kerta ilmainen :D:D.

Kyllähän sitä tulee noita kustannuksia mietittyä välillä, mutta kyllä ne unohtuu kun pyörän selkään hyppää ja on ne sen arvoisia. Ja sitähän sanotaan, että jos ei rahat mene harrastuksiin, niin on väärät harrastukset.:p

Millä paloilla sä ajat jos ne häviää tohon tahtiin? Ja ihan toi satku ei tainnu riittää ainakaan Botnialla renkaisiin? :p

Mä laskeskelin ratailun hinnaksi koulutellen karkeasti 250€/päivä. Tosin tohon rahaan ajaa sitten jo uusillakin renkailla välillä, mutta vastapainoksi tekee puolet tehokkaasta rata-ajasta vapaaehtoisduunia. Roskisrenkain ja majotuksesta tinkien taisin opiskeluaikaan ajaa nopeen ryhmän puolivälin vauhteja jopa alle 100€/päivä budjetilla.

Brembon palat makso reilu satasen sarja Carpimotolta ja niuki nauki 2pv ne kestää. EBC GPFAX ainakin puolitti ne kulut olematta yhtään huonommat. Saatto olla että Botnialla meni rengasta 500€/pvä kunnes sain alustaa paremmin tolalle. Ihmeen herkkää sielä ku muualla ei revi. Ja en vaan osaa ajaa sielä yhtä sulavasti kuin muualla.

Enkä mä mitenkään törsästele renkailla tai muillakaan. Mopo on piirun hintavan puolella mutta kovin kummosia ei tarvi tehä ni tuo 300/pvä suhahtaa. Aika moni sai ilmasia vielä ajettavia kumeja multa kun en niitä ihan loppuun ite höylää.

Lisäys: mutta on se helposti tuon arvoista!

Back