• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratapyörää hankkimassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tämä muuten vahvistaa luuloni siitä että tuo Ducatin DDA kerää misinformaatiota. Mitähän v*tun virkaa tuolla gepsillä on kun nopeustieto kerrotaan mittarinopeutta. Mulla datassa lukee noille paikoille 1.43,498 kierroksella uutta Botniaa 80km/h, 83,767km/h, 118,984km/h ja 110,960km/h.

Nämä siis vakio katumoottoripyörällä mutta kuvioiduilla seosrenkailla. Yksi jännä havainto. Uusi rata on ollu tuolla kierroksella tasan 5000m pitkä. Tuskin pitää sekään paikkaansa kun virallinen mitta on 4014m. Paljos Nitro sulla näyttää matkaa? On kyllä persikasta toi DDA. Ärsyttää ihan helkkaristi tämä datakeruu, joka sitten kerääkin ainakin osin ihan kuraa.

Aika outoo jos se kerää tosiaan vain mittarinopeutta. Kierroksen pituus näyttäs olevan pikkasta vaille 3900m. Tosin jotain häröö on tossa datassa, jonka nopeesti aukasin, mutta vaikuttas suht oikeelta.

Aika outoo jos se kerää tosiaan vain mittarinopeutta. Kierroksen pituus näyttäs olevan pikkasta vaille 3900m. Tosin jotain häröö on tossa datassa, jonka nopeesti aukasin, mutta vaikuttas suht oikeelta.

Hmm, nyt mä alan ymmärtämään sun kierrosajat. Ajaksä kikkamutkasta suoraan lähtösuoralle vai miten toi ratakierros noin lyhyt on?

Hmm, nyt mä alan ymmärtämään sun kierrosajat. Ajaksä kikkamutkasta suoraan lähtösuoralle vai miten toi ratakierros noin lyhyt on?

No piti kattoo toisenkin kusiaiskuskin datasta: 3906m oli se kierros. Ehkä sä vaan kaartelet sillä Ducatilla jotain ylimääräsiä kaarroksia siellä. :D Selittäs kierrosajan ainakin.

No joo, ehkä mä vähä provoilin :)-

Mähän en oo mikää rata virtuoosi ja täs kotaris ei oo ollu ratarenkaita ikinä.
Eli välillä on ollu takanakki tyyliin metzeler Z6... oikeen tourinkia. :thumbsup:
Mitä ny vähä kotaria piristäny, että löytyy 61heppaa nakilta eli siinä on kaikki ratavalmistelut kotarin osalta.

Ja botniaa on kiärretty ehkä 100kiarrosta jos kaikki vuosien toilailut lasketahan mukahan eli aika vähän rata kokemusta meikälääsellä...

On mulla kaikki datat tallella mitä on otettu silloon ku kotaria ulkoilutin botnialla.

Täs on jotain eli jos lähtösuaralta lähtöö niin se ekan oikian kurvin nopein vauhti oli 96 ja pääsuoran kurvi eli toinen oli 90 ja kolmas oli 96 ja neljäs eli eka tiukka oikia oli 74 ja neljäs eli tiukka vasen oli 65 ja viides eli shikaanin eka vasen oli 80 ja kuudes oikia eli lähtösuaralle tuleva kurvi oli 81 km/h.

Eli nämä on poimintoja parhaista mutka nopeuksista ei nopeimmalta kiarrokselta.
Nopeimmalla kiarroksella on aavistuksen heittoa noihin mutkanopeuksiin.
Mulla on silti aika helvetisti vaihtelua kierroksien välillä eli jos mä oppisin ajamahan niin ku miähet niin ehkä se aikakin olis vähä parempi... Ehkä. :dunno:

Kyllähän se silti kivaa oli miten oli :grin:

No joo, ehkä mä vähä provoilin :)-

Mähän en oo mikää rata virtuoosi ja täs kotaris ei oo ollu ratarenkaita ikinä.
Eli välillä on ollu takanakki tyyliin metzeler Z6... oikeen tourinkia. :thumbsup:
Mitä ny vähä kotaria piristäny, että löytyy 61heppaa nakilta eli siinä on kaikki ratavalmistelut kotarin osalta.

Ja botniaa on kiärretty ehkä 100kiarrosta jos kaikki vuosien toilailut lasketahan mukahan eli aika vähän rata kokemusta meikälääsellä...

On mulla kaikki datat tallella mitä on otettu silloon ku kotaria ulkoilutin botnialla.

Täs on jotain eli jos lähtösuaralta lähtöö niin se ekan oikian kurvin nopein vauhti oli 96 ja pääsuoran kurvi eli toinen oli 90 ja kolmas oli 96 ja neljäs eli eka tiukka oikia oli 74 ja neljäs eli tiukka vasen oli 65 ja viides eli shikaanin eka vasen oli 80 ja kuudes oikia eli lähtösuaralle tuleva kurvi oli 81 km/h.

Eli nämä on poimintoja parhaista mutka nopeuksista ei nopeimmalta kiarrokselta.
Nopeimmalla kiarroksella on aavistuksen heittoa noihin mutkanopeuksiin.
Mulla on silti aika helvetisti vaihtelua kierroksien välillä eli jos mä oppisin ajamahan niin ku miähet niin ehkä se aikakin olis vähä parempi... Ehkä. :dunno:

Kyllähän se silti kivaa oli miten oli :grin:

Seuraava ei sitten ole mitään pään aukomista vaan kiinnostaa aihe oikeasti eli: Olihan käytössä gps mokkula noita kierroksia mitatessa?
Enkä itse ole edes botnialla ajanut eli en voi omaan ajoon verrata vaan noihin Nitrouksen nopeuksiin vaan.

Joo mulla on se racechrono vanhas nokian kännykäs ja sitte vain sellaanen mokkula kiinni sarvehen niin sillä pärjää.

Ja en kyllä tiädä onko nua nopeudet mistää kotoosin ku ittestä tuntuu, että jäi parantamisen varaa... No ehkä sitte joskus ku oppii ajamahan.

Niin ja olis kyllä kiva koittaa tuata uutta asfalttia kotarilla, että pääsiskö nopiempaa vai vaikuttaako se yhtää mitää?
Huanos kunnos se ainaki oli silloon ku kotarilla siälä viimmeks ajelin kesällä 2011.

Riittää. Tosin mä haluan nähdä sen -03 R1:n missä on 175 heppaa takarenkaalla :D Toi pyörä on käytännössä pikkusen paranneltu versio tuosta kaasariykkösestä ja sellaisenaan (hyvillä renkailla) riittää sinne kymppisakin kahinoihin.

Mä ajoin muutama vuosi sitten vakiolla kaasariykkösellä (noin 135hp) muistaakseni 1:27 alastarolla jollain roskisrenkailla. 1:25 sitten prepatulla alustalla, uusilla renkailla ja kevennetyllä mutta muuten suht vakiopyörällä. Kymppisakkiin pääsi silloin YCC:ssä noilla ajoilla ja varmaan pääsee vieläkin SSC:ssä.

- T -

Puhuin konetehosta. 152 on takarenkaalla, ennen muutoksia reilu 130

Seuraava ei sitten ole mitään pään aukomista vaan kiinnostaa aihe oikeasti eli: Olihan käytössä gps mokkula noita kierroksia mitatessa?
Enkä itse ole edes botnialla ajanut eli en voi omaan ajoon verrata vaan noihin Nitrouksen nopeuksiin vaan.

Tästä tuli mieleen miten mutkanopeuksien tuijottaminen etenkin hitaissa paikoissa on ennemmin haitallista kierrosajan kannalta. Esim. Alastarossa keskiryhmän nopeammalta puoliskolla porukka ajaa joissain paikoissa jopa 10-15km/h meinkäläistä kovempia mutkanopeuksia ja silti jäävät kierroksella 10-15s.

Esimerkkiä kahvilan mutkasta, kun oli kesällä samaan aikaan nopea ja keskinopea radalla. Ei tietoa menikö kuskilla mutka kuinka huonosti suhteessa normaaliin, mutta saatiin ainakin kiihdytykseen vähän eroa :grin::jpstyle:
https://www.youtube.com/watch?v=mdvNmklbjrQ

Kaverilla ois pitänyt olla uus Suzuki GSX-1000S.:p

Toi on muuten vittumainen temppu, mitä teet. Siinä tuntee ittesä ihan pöljäks, kun rinnalla patsastelee sen pari sekunnin kymmenystä. Kokemusta on.

Tästä tuli mieleen miten mutkanopeuksien tuijottaminen etenkin hitaissa paikoissa on ennemmin haitallista kierrosajan kannalta. Esim. Alastarossa keskiryhmän nopeammalta puoliskolla porukka ajaa joissain paikoissa jopa 10-15km/h meinkäläistä kovempia mutkanopeuksia ja silti jäävät kierroksella 10-15s.

Esimerkkiä kahvilan mutkasta, kun oli kesällä samaan aikaan nopea ja keskinopea radalla. Ei tietoa menikö kuskilla mutka kuinka huonosti suhteessa normaaliin, mutta saatiin ainakin kiihdytykseen vähän eroa :grin::jpstyle:

Joo ei siis itellä mitenkään intressit ole mutkanopeuden kasvattamisessa kun nimenomaan tuntuu et se ei siitä alimmasta nopeudesta ole kiinni et millon ollan takas pisteessä a.
Jos sitä oppis ajamaan oikeassa paikassa vähän jarruttaa ja ehkä jopa kiihdyttää ni siinä taitaa olla tekemistä pariks kesäks :D

Kaverilla ois pitänyt olla uus Suzuki GSX-1000S.:p

Toi on muuten vittumainen temppu, mitä teet. Siinä tuntee ittesä ihan pöljäks, kun rinnalla patsastelee sen pari sekunnin kymmenystä. Kokemusta on.

Seuraavassa setissä kohdasta 8min 45s :right: Samanlaista se mullakin on kun oikeasti nopeita kuskeja eksyy meidän harrastelijoiden sekaan kurvailemaan. Kyllä siinä tuntee osaavansa kun tytöt menee kuussatasella suoranpäässä heittämällä ohi :D

https://youtu.be/cwyF3LJFIhQ?t=8m45s

On sitä välillä nopeassakin ryhmässä mutka-suora-nopeuseroja.
https://www.youtube.com/watch?v=0LNF9EjVj40

Nyt kun ollaan iloisesti OT, niin jatkan kaiman viitoittamalla tiellä. Oma ensimmäinen ratakesä päättyi esim. Alastarolla 1.31 aikaan. Nyt syysmasennuksessa miettinyt ja katsellut muiden ajovideoita, miten parantaa tekemistä?
Transitio jarruista kaasulle on selviö. Siellä on ilmaa ja sormet on joko jarrulla tai kaasulla, ei molemmilla.
Avaus ja mutkasta ulostulo vaatii ilmeisesti myös hiomista. Katsoin jotain tuubipätkää jossa Kallion Vesa oli veturina ja kuvissa. Vauhti oli luokkaa 1.24 Alastarossa. Silmiin pisti, miten pyörää ikään kuin lingottiin pitemmällä ja loivemmalla kaarella mutkasta ulos, kuin oma ajo on.
Näistä seikoista, jos leikkisi numeroilla. Alastarolla ~10 mutkaa, laskutavasta riippuen. 5 vähän nopeampaa suoraa. Jos joka jarrusta ja avauksesta saisi 0,1 s pois = 2 s. Sitä kautta suorille kumuloituisi 0,1 s*5 = 0,5 s. Niin parannusta tulisi 2,5 s samalla yrityksen määrällä eli riskirajaa ei olisi nostettu.
Nyt datanikkarit voisi tähän mutuun heittää oman näkemyksen.

((:grin: Ei ollenkaan niin näyttävää toisesta kuvakulmasta: https://www.youtube.com/watch?v=5GxWKEE8mlg ))

Kyllä mäki olisin tuasta kawasakista ohi menny ku mulla on tuas sun jarrumerkin kohtaa viälä kaasu pohjas seuraavat 50metriä ja siitä sitte älyttömällä mutkanopeudella metzelerin tourinki kummit vinkuen mutkasta seuraavaan... Tai pöpelikköön ja sairaalaan tiputukseen :grin::)-:thumbsup:

Transitio jarruista kaasulle on selviö. Siellä on ilmaa ja sormet on joko jarrulla tai kaasulla, ei molemmilla.
Kunhan et tee yleisimpiä perus virheitä:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=832.msg32849#msg32849

Avaus ja mutkasta ulostulo vaatii ilmeisesti myös hiomista. Katsoin jotain tuubipätkää jossa Kallion Vesa oli veturina ja kuvissa. Vauhti oli luokkaa 1.24 Alastarossa. Silmiin pisti, miten pyörää ikään kuin lingottiin pitemmällä ja loivemmalla kaarella mutkasta ulos, kuin oma ajo on.
Ratkaseva on ajolinja ennen apeksia, joka määrää sen missä sun apeksi on JA mihin suuntaan sun mopon nokka osottaa apeksissa, eli sillon ku pitäis mennä kaasulle.

Näistä seikoista, jos leikkisi numeroilla. Alastarolla ~10 mutkaa, laskutavasta riippuen. 5 vähän nopeampaa suoraa. Jos joka jarrusta ja avauksesta saisi 0,1 s pois = 2 s. Sitä kautta suorille kumuloituisi 0,1 s*5 = 0,5 s. Niin parannusta tulisi 2,5 s samalla yrityksen määrällä eli riskirajaa ei olisi nostettu.
Nyt datanikkarit voisi tähän mutuun heittää oman näkemyksen.
Harrastajalla yleensä kaasua ja jarrua lisäämällä se vauhti ei nouse. Se on ehkä yleisin harhaluulo ett nousis. Kuskin fiilikset kyl nousee, ku ohjaamo on koko ajan täynä käsiä.
Oikealla ajolinjalla pääsee harrastajamittapuulla aivan käsittämättömän kovaa, vaikka jarrut ja avaukset olisi kirjaimellisesti 50% teholla tehtyjä.

Vertailuks esim; Alastaro 1:28.19 kaasuläpät koko kierroksen aikana max 67,7% auki. Eikä 1:24,70 vaadi esim ku max 87,4% kaasua.

Kunhan et tee yleisimpiä perus virheitä:
http://www.mprata.fi/index.php?topic=832.msg32849#msg32849

Ratkaseva on ajolinja ennen apeksia, joka määrää sen missä sun apeksi on JA mihin suuntaan sun mopon nokka osottaa apeksissa, eli sillon ku pitäis mennä kaasulle.

Harrastajalla yleensä kaasua ja jarrua lisäämällä se vauhti ei nouse. Se on ehkä yleisin harhaluulo ett nousis. Kuskin fiilikset kyl nousee, ku ohjaamo on koko ajan täynä käsiä.
Oikealla ajolinjalla pääsee harrastajamittapuulla aivan käsittämättömän kovaa, vaikka jarrut ja avaukset olisi kirjaimellisesti 50% teholla tehtyjä.

Vertailuks esim; Alastaro 1:28.19 kaasuläpät koko kierroksen aikana max 67,7% auki. Eikä 1:24,70 vaadi esim ku max 87,4% kaasua.

Ajolinja ennen apeksia ei tuota mun mielestä tuskaa, se löytyy. Tietty normi keskittyminen pitää olla, jotta homma toistuu. Ehkä ulostulossa vähän turhan tiukkaa linjaa ja ulommassa voisi laskea.
Eikä tarkoitus ole lisätä jarrua ja kaasua vaan saada ajoitus kohdilleen, jotta löysät jäisi mahd vähiin.
Katoin noi mpradan ajolinjakuvat jo aiemmin. Noi on aika selviöt.
Mutta keväällä ollaan viisaampia...ehkä.

Edit* onkos tässä toveri Scuuban linjoja
?
Melkein sanoisin useammin olevani apeksissa lähempänä kanttaria, kun polvipala meinaa osua. Ulkomuistista noita nopeuksia katselin. Vähän on suorahuiput paremmat, ei paljon. Sanoisin eron olevan juurikin mainitsemassani jarrujen taimeissa, siis löysää rullausta ja avauksen viiveessä.

Back