• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratapyörän varmistukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hookala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hookala

New member
Moro!

Tallista löytyy kilvellinen Yamaha r6r ja olisi tarkoitus sillä mahdollisesti osallistua jokkikseen. Säännöistä luin että pitää öljyä mahdollisesti vuotavat kohdat varmistaa. Miten olette pyörissänne toteuttanut varmistukset?

En viitsisi mitään rumia virityksiä tehdä kun katukäytössäkin pyörä on ja silmä tykkää
062802moto_prv.gif




Entä ns. hainevä, mikä malli toimii vai kaikki yhtäläisiä?




Ja täysin off-topikkia; Ottaako joku vielä tänä vuonna vastaan kuljettajatutkinnon käytännön osuuden?


Kiitos ja anteeksi.
 
Ilman reikien poraamista taitaa olla hankala selvitä. Eli öljyntäyttökorkkiin ja mahdolliseen erilliseen öljynmittatikkuun reiät ja siitä varmistuslanka sopivaan kohtaan. Öljynsuodattimen kanssa on montakin mahdollisuutta. Esimerkiksi kiristyspanta, jolla estetään suodattimen aukipääseminen. Tai klemmari, jonka alta varmistuslanka, tai K&N filtteri, jossa varmistuslankareiät valmiina.
Sittenhän joutuu vielä varmistamaan jarrusatulat. Pultit tosin ovat sen verran kovaa ainetta, josta syystä poranteriä pitää olla useampia, jotta tehtävässä onnistuisi. Itse porasin yhden reiän, jonka jälkeen luovutin ja vein loput pultit metallipajaan. Oli kuulemma sielläkin tuhottu muutama terä.
 
K100:sen listaan lisää vielä öljyproppu.

Ja vinkki noihin reikien poraamiseen. Ota 2 tai 2,5 mm terä, jolla poraat. Liian isoa terää ei kannata ottaa, ei jä muuten pultteihin seinämiä jäljelle
smile_org.gif
Akkukone, jossa on säädettävä momentti ja säädät sen momentin niin että se alkaa lyömään yli heti kun terä tarttuu liian lujaa kiinni, esim. silloin kun on juuri läpäisemässä pulttia. Yleisin tilanne, missä tuo terä menee poikki, on juurikin se kun terä on läpäisemässä pulttia ja jumittuukin liian tiukkaan kiinni.

Haineväksi joku valmis hiili / lasikuituinen tai sitten leivot sen itse jostain hiukan kovemmasta muovista. Mikään muovipurkin kuori ei oikein ole tarpeeksi tukeva.

Toivottavasti noista oli apuja.
 
Tuossahan nuo edellisessä viestissä tulivatkin.
Eli proput ja tulpat josta mahdollisesti öljyä voi vuotaa sekä öljynsuodatin ja jarrusatulan pultit.
Jarrusatulan pultteihin pääsee hyvillä poranterillä, esim. koboltti tai muu teräsarja. Myös pylväsporakone helpottaa hommaa ja vähentää terien katkeamista.
 
harkitsin jo tähtäämistä jokkikseen tms parin vuoden sisään mutta varmistuslankoihin ja umpinaisiin 5 litraa vetäviin alakatteisiin päästessä loppu mielenkiinto.
täytyy vaan kisata mielikuvitusolentoja vastaan ajoharjoitteluissa.
 
harkitsin jo tähtäämistä jokkikseen tms parin vuoden sisään mutta varmistuslankoihin ja umpinaisiin 5 litraa vetäviin alakatteisiin päästessä loppu mielenkiinto.
täytyy vaan kisata mielikuvitusolentoja vastaan ajoharjoitteluissa.
Jos sulla on kilpipeli niin ei tartte olla umpinaista alakatetta. Ja kohtahan tässä on useampi kuukausi aikaa porailla reikiä pultteihin, ei pitäisi olla liian kova homma jos koko talvelle jaksottaa 5-6 pultin/mutterin poraamisen.
 
Ja täysin off-topikkia; Ottaako joku vielä tänä vuonna vastaan kuljettajatutkinnon käytännön osuuden?
Esim. allekirjoittanut. Tähän mahdollisuus seuraavan kerran Alastarolla reilun parin viikon päästä la ja su sekä kilpailuviikonloppuna pe ja la samalla radalla.

Jos mielenkiinto hyytyy jo varmistuslankojen reikien porailuun johon menee kädettömälläkin korkeintaan puoli tuntia eikä moisesta operaatiosta suoriudu parin vuoden aikana, niin ehkä joku vähemmän työläs harrastus on paikallaan, esim. sohvalla makaaminen.Tosin siinäkin on omat haittapuolensa. Ainakin kerran päivässä pitäisi jaksa ponnistaa vessaan, muutoin alkaa sohva haisemaan, mutta toisaalta siihenkin tottuu ja muutaman kuukauden jälkeen varmaan valtiovallan palkkaamat tulevat ja kantavat pois. (Tämä kuitti ei ollut sitten topicin aloittajalle).

Ja offtopiccia tämäkin. Tänään vaihdoin slicksit katurenkaisiin, pistin valot ja kilvet ym. kiinni. Renkaiden vaihdon (samoille vanteille siis) kanssa aikaa meni 35 min vaikka käytössä ei ollut edes kompuraa vaan polkupyörän pumpulla pumppailin. Ei siis mikään aivan ylivoimainen projekti ja tuli sitten TeknoShellit ja muut pakolliset amistopaikat kierrettyä ja kaarrettua. Katumopoilukiintiö tuli taas täyteen, eipä tuo kovin hauskaa ole sahata flekti huutaen soraisilla kaduilla juoppoja väistellen.

Jukka
 
Ite porailin noi kaikki reijät kaverilta lainatulla pilipali-kiinalaisella-pylväsporalla ja koneruuvipuristimella. 2mm poria käytin, ja yhtäkään ei mennyt poikki. Mutta terä-kaks meni tylsäks, kun vedin pitkän kaavan mukaan eli 6 reikää, per jarrusatulapultti.
Siis täh? Kuus reikää / jarrusatulan pultti?

Millä sä meinaat noi joskus saada ehjänä irti tai uudestaan momenttiin kiinni? Meinaan ennemmin tai myöhemmin noi pettää ja sulta jää ajot kesken... *huhhuh*

Yksi reikä / pultti riittää.
 
Mutta terä-kaks meni tylsäks, kun vedin pitkän kaavan mukaan eli 6 reikää, per jarrusatulapultti.
Saako udella minkä ihmeen takia porasit kuusi reikää per pultti? Itse olen pärjännyt nämä vuodet aika hyvin yhdelläkin. Pakko tulla kyllä katsomaan millaisiksi reikäjuustoiksi olet pulttisi kovertanut.

Jukka
Tätä odotan kyllä itsekin innolla
smile_org.gif


Ja alkuperäiselle kysyjälle semmoinen kommentti, että kyllä ne varmistuslangat voi laittaa kilpipeliinkin. Itsellänikin on moisessa lankoja ja ei ne mitään erityisen rumia ole.. Suurin osa on vielä piilossakin. Kannattaa merkata reikien paikat jo ennen, kuin ottaa pultit pois. Saa ne suuremmalla todennäköisyydella oikeisiin kohtiin sitten.
 
Ja alkuperäiselle kysyjälle semmoinen kommentti, että kyllä ne varmistuslangat voi laittaa kilpipeliinkin. Itsellänikin on moisessa lankoja ja ei ne mitään erityisen rumia ole..
Ja niillä saa uusia ystäviä. Ohessa dialogi Pukinmäen ABC:ltä viime yöltä n. 23.50.

Rastafa: Jou maaan. Aar juu reisingmaan?
M: Ööö...kind of or something
Rastafa: Veri nais paik and your taiers wou juu häv biin in träck ääm ai raikt?
M: Thänks. Jes. Got tu gou nau.

Pitäisiköhän munkin käydä vähän solkussa, myssytellä hieman ja pistää rastat (näihin hapsuihin saisikin hienot), niin muuttuisi elämä positiivisemmaksi ja RR (tässä yhteydessä Road Rage) vaihtuisi vaikkapa kukkakuvioisella rättisitikalla ajeluun ja iloiseen vilkutteluun.

Jukka
 
Ei niitä pultteja tosiaan kannata turhaan porailla. 1 reikä per pultti riittää aivan hyvin. Kaikenlaista sitä netissä onkin, toivottavasti kukaan ei ala apinoimaan tuollaista porailua työohjeena.
cool.gif
 
sanoi:
"Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä."
Tuossa pulttien reiättämisessä ole mitään järkeä. Yks per pultti, joko vinoon tai läpi. that´s it.

Katuvehkeisiin ihan hyvä kanssa laittaa varmistuksia niin ei tartte öljypohjan pulttia kiriä hampaat irvessä ja kuten foorumilta voi lukea niin korjailla kierteitä
smile_org.gif
 
pari lisä muistutusta:
1. hainevä siten että se peittää kohdan josssa ketju kohtaa rattaan - usein katsastuksessa näkee eviä jotka ruuvattu liian eteen eli evän takaa saa vielä sormet tuikattua rattaan ja ketjun väliin...
2. kisaan tullessa glykolit ulos ja vedet tilalle

-jussi-
 
Mutta terä-kaks meni tylsäks, kun vedin pitkän kaavan mukaan eli 6 reikää, per jarrusatulapultti.
Saako udella minkä ihmeen takia porasit kuusi reikää per pultti? Itse olen pärjännyt nämä vuodet aika hyvin yhdelläkin. Pakko tulla kyllä katsomaan millaisiksi reikäjuustoiksi olet pulttisi kovertanut.

Jukka
Tätä odotan kyllä itsekin innolla
smile_org.gif
Ja kun teitä kaikennäkösiä idiootteja näyttää riittävän, niin mähän voisin vaikka tehdä tosta hyvää bisnestä.
Ts peitän nuo kuuluisat jarrusatulanpultinkannat muovitulpilla, ja esittelyshow järjestetään hintaan 50e per naama.

Priceless, ... , PROFIT!  
idea3.gif
Ensimmäistä kertaa näen/kuulen kun insinööri alkaa tekniikan tohtoria idiootiksi kutsumaan, etenkin kun muutaman pykälän pidemmälle itsensä lukenut henkilö osaa myös käytännössäkin asioita eikä vain elä utopioiden värittämässä maailmassaan.

Näitä lukeneena olen harkinnut vakavasti jos alkaisin karaokea laulamaan. Vuosien raakkumisen jälkeenkään tuskin uskaltautuisin edes Idolsiin, mutta voisin kyllä alkaa neuvomaan kuinka oopperalaulajaksi päästään. Meriittejähän minulta löytyy. Oopperajuhlakaupunkiin on synnytty ja musiikkiluokat käyty.

Poraile ihmeessä noita reikiä ja nosta kytkinkahva pystyyn. Viritykset ovat vaikuttavan näköisiä, joidenkin mielestä jopa vaarallisia, mutta joidenkin unimaailmoissa niillä päästään huippusuorituksiin. Tuollaiseen uskoakseni kykenee vain synnynnäinen johtaja, ei tällaiset mistään mitään tajuamattomat idiootit.

Mutta onnittelut hyvästä bisnesideasta. Empiiristen havaintojeni perusteella olen antanut itseni ymmärtää, ettei ne aikaisemmat mahdolliset bisnesideat ole vielä kovin paljoa ottaneet tuulta purjeisiin, mutta parempia puhureita odotellessa. Ei se purjeen vika ole jos vene ei kulje, on vain liian huonot tuulet.

Jukka
 
Mutta terä-kaks meni tylsäks, kun vedin pitkän kaavan mukaan eli 6 reikää, per jarrusatulapultti.
Saako udella minkä ihmeen takia porasit kuusi reikää per pultti? Itse olen pärjännyt nämä vuodet aika hyvin yhdelläkin. Pakko tulla kyllä katsomaan millaisiksi reikäjuustoiksi olet pulttisi kovertanut.

Jukka
Tätä odotan kyllä itsekin innolla
smile_org.gif
Ja kun teitä kaikennäkösiä idiootteja näyttää riittävän, niin mähän voisin vaikka tehdä tosta hyvää bisnestä.
Ts peitän nuo kuuluisat jarrusatulanpultinkannat muovitulpilla, ja esittelyshow järjestetään hintaan 50e per naama.

Priceless, ... , PROFIT!  
idea3.gif
Kokeile kahdeksalla reiällä niin saattaa joku yllättyä vielä enemmän
baaa.gif
 
Ite porailin noi kaikki reijät kaverilta lainatulla pilipali-kiinalaisella-pylväsporalla ja koneruuvipuristimella. 2mm poria käytin, ja yhtäkään ei mennyt poikki. Mutta terä-kaks meni tylsäks, kun vedin pitkän kaavan mukaan eli 6 reikää, per jarrusatulapultti.
Siis täh? Kuus reikää / jarrusatulan pultti?

Millä sä meinaat noi joskus saada ehjänä irti tai uudestaan momenttiin kiinni? Meinaan ennemmin tai myöhemmin noi pettää ja sulta jää ajot kesken... *huhhuh*

Yksi reikä / pultti riittää.
Sun tarvii tulla kertomaan toi niille jarrusatulapulteille. Ja sun kannattaa kertoa se myöskin ehkä niille valmiille jarrusatulapulttisarjoille mitä kaupassakin myydään ja joissa on se 6 reikää per pultti. *huhhuh* kun myyvät vaarallista tavaraa.
Muutamankin kerran jo tänäkin kesänä niitä aukonut ja vedellyt momenttiin, mutta eivät raukat vieläkään ole osanneet hajota. Tai ehkä taaskaan kerran mä en vaan osaa, edes hajottaa niitä, voe voe voe, olempa taas huono...?  
nixweiss.gif
No ensimmäinen kerta kun kuulen että moisia 6 reikäisiä olisi myynnissä.

Voisitko kertoa missä tai vaikkapa laittaa linkin kyseisen firman kotisivuille / nettikauppaan?

P.S. Luit ja ymmärsit tekstini väärin. En missään sanonut että ne vaaralliset olisivat, sanoin vain että nuo ennemmin tai myöhemmin hajoavat ja ajosi jää kesken.
 
No ensimmäinen kerta kun kuulen että moisia 6 reikäisiä olisi myynnissä.
Mulla löytyy useampiakin tuollaisia pultteja joissa on 6 reikää, eivätkä ole kotitekoisia. Ei mullakaan sellaisia ole jarrusatuloissa, mutta muistaakseni ainakin Ducsun takarattaan pikakiinnityksestä löytyy tuollaiset M8 pultit kuusiokannalla. Reiät noissa mitä olen käyttänyt on kylläkin on 1-1,5mm.
 
Tasty Nuts

Esim. Tuolta löytyy pultteja '"Race Spec" joissa on useampi reikä.
Mutta kyllä sillä yhdelläkin pärjää, turhaa hifistelyä muu...
 
Tasty Nuts

Esim. Tuolta löytyy pultteja '"Race Spec" joissa on useampi reikä.
Mutta kyllä sillä yhdelläkin pärjää, turhaa hifistelyä muu...
Ok.

No noissa ottaisin jo huomioon sen että ovat pikkasen eri materiaalia kuin orginaalit, joten tuollainen varmasti kestääkin. Titaani on meinaan, ainakin mun tajun mukaan, pikkasen kestävämpää kamaa kuin ruostumaton teräs.
 
Back
Ylös