Ratapyörän varustelu ja suojaus

Kahlasin tämän ketjun läpi hyvine toimittajavinkkeineen kun talliin ilmestyi toi CBR 600RR. Peli on lähestulkoon vakiokuoseissa ja kunhan olen nämä lämpimät päivät ajellut ja katsonut miten se toimii, alan sitten Vingutinta purkaa, putsaa ja varustelee.

Nyt kun tähän ketjun keskusteluun osallistujien kausi on ohi, tulisiko jotain varustelusta mieleen? Tarpeettomaksi osoittautunutta, puutetta, priorisointia jos budjettia pidetään mielessä?
Toi Seepra tulee siis pelkästään rata-ajoon, kaikki tarpeettomat katuvarusteet riisutaan pois.

Niin, ja tuliko sm-miehillä A-tarossa yhdellä vaihteella ja jarruitta 1.22? Videoo?:;):

P.S. osia saa tarjota jos pyörii nurkissa.
 
Nyt kun tähän ketjun keskusteluun osallistujien kausi on ohi, tulisiko jotain varustelusta mieleen? Tarpeettomaksi osoittautunutta, puutetta, priorisointia jos budjettia pidetään mielessä?
Mitä sulla on varusteluun jo listalla ylhäällä, vai onko yhtään mitään vielä?

Niin, ja tuliko sm-miehillä A-tarossa yhdellä vaihteella ja jarruitta 1.22? Videoo?:;):
Ei ku unohdin koko homman siinä ku jokanen Alastaron harkkapäivä meni sadetta ihaillessa.

P.S. 1:24 sanoin että menee yhdellä vaihteella ja aivan taatusti meneekin. Jos ens kesänä nyt sitte saisi kokonaisen kuivan ajopäivän ni se ois varsin mahtavaa... Tänä vuonna kuivia ajopäiviä sain alle 3, kaikki kemorassa.
 
^listalla ei o vielä paljon mitään:
-lämppärit ja pino renkaita
-ehkä toinen takavanne
-kiinteät säädettävät jalkatapit, käännetty kaavio
-lisää kaatumasuojia runkoon ja koneen poskiin
-cat delete, link pipe + ecu flash optimointi, esim.
kaasuvaste agressiivisemmaksi
-vaihdenäyttö
-killeri Akran slipariin hiljaisia päiviä varten
-jarrujen läpikäynti, harkinnassa R6 etujarrumodi, teräspunosletkut
-alustan kunnon selvitys, huolto, tarvittaessa modaus
-perushuollot, hyvät nesteet
-ja orgin tarra:thumbup:

Ajattelin myös shifteriä kun monet vuodet on jo sellaiseen tottunut, mutta ainakin nyt katuajossa se tuntuu tarpeettomalta, vaihteet loksuu ylös-alas ilman kytkintä nätisti.
 
kaasuvaste agressiivisemmaksi
Muista sitte tehdä se kaasuvaste laiskaksi osakaasulla ku rpm on alta 6000. Muuten et pysty avaamaan oikein mutkista ku se rykäsee liikaa.

Tuo on itsellänikin edessä talven aikana, koittaa saada tonnarin kaasu siihe kuosiin että sillä pystyis avaamaan apexissa.
 
Joo toi kaasu/tehontuotto vaatii opettelua kun muut pyörät on ollu pitkään pikkusen voimakkaampia ja alempaa. Ja luistonesto puuttuu....noilla nakeilla, mitkä siinä on nyt alla, ollut melkoista liukastelua kun on availlut kostealla asfaltilla.:no:
 
Joo toi kaasu/tehontuotto vaatii opettelua kun muut pyörät on ollu pitkään pikkusen voimakkaampia ja alempaa. Ja luistonesto puuttuu....noilla nakeilla, mitkä siinä on nyt alla, ollut melkoista liukastelua kun on availlut kostealla asfaltilla.:no:

Toi RR:n moottori on sit todella ponneton vakiona, tulee radalla pikku ylläri tonnarin jälkeen :p

Tohon saa onneksi HRC:n osia kohtuulliseen hintaan, Power Up kittejä näyttää olevan vieläkin myynnissä ja manuaalit löytyy netistä. Ne ovat olleet uutenakin kohtuullisen hintaisia joten niitä on paljon markkinoilla. Ainakin imutorvet ja nokat kannattaa laittaa. Kit-ecu on aika onneton, siihen ei kannata ainakaan paljoa rahaa sijoittaa. Onneksi nykyään on markkinoilla paremmin säädettäviä ecuja, kannattaa kysellä penkittäjältä vinkkiä mikä kannattaa hommata ja mistä on hyviä kokemuksia.
 
^joo jotain eloa sentään syntyy >8000rpm. Ainakin vinkuu:;):

Aiempia vehkeitä oon säädättänyt Samilla ja joskus muinoin Piensalmella. Onko joku Honda tai rata/kusiasspesialisti ketä vois suositella? Välimatka ei mikään ylittämätön ongelma.
 
^joo jotain eloa sentään syntyy >8000rpm. Ainakin vinkuu:;):

Aiempia vehkeitä oon säädättänyt Samilla ja joskus muinoin Piensalmella. Onko joku Honda tai rata/kusiasspesialisti ketä vois suositella? Välimatka ei mikään ylittämätön ongelma.

Isoin ongelma noissa kusiaisissa on se, että vetoalue on äärimmäisen kapea. Se vaatii usein juuri oikean välityksen, ettei kone putoa vetoalueelta. Noilla pienillä virityksillä saa vetoaluetta leveämmäksi jolloin ajaminen on rutkasti mukavampaa.

Varmaan toi Sami on hyvä, tosin enemmän se on siitä kiinni onko penkittäjä perehtynyt käytettävään moottorinohjaukseen. Muinoin mellä oli supersport hondan kassa isohko ongelma, ettei kukaan Suomessa ollut oikeasti riittävästi perehtynyt käyttämäämme moottorin ohjaukseen. Briteistä löytyi loppujen lopuksi tyyppi joka osasi säätää kaasuvasteen ja moottorijarrun kuskin haluamalla tavalla. Soppa- ja sytkäkartat varmaan osaa säätää jokainen ammattitaitoinen säätäjä, mutta noiden muiden parametrien säätö ( joita voi olla ihan helvetisti) vaatii kokemusta ja dataa.

Tampereen Yamaha Centterin (DC Finland) Naukkarinen on säätänyt kisapyöriä melkein 20 vuotta, joten sieltä varmasti löytyy ajatuksia aiheesta. Eniten tosin perehtynyt jammujen (YEC ecujen) säätöön, mutta tekee muitakin merkkejä ja moottorinohjauksia. Kävi toi hondakin siellä silloin kun käytettiin HRC sähköjä.
 
Tohon Hondaan noi HRC (kopio) imutorvet on ihan ehdoton päivitys. Ilman niitä vetoalue on tosi kapea. Kitti imutorvilla lähtee vetämään n. 1500rpm alempaa kuin vakioilla.
 
Pistän siis aina talveksi pakkasenkestävät litkut koneeseen ja vaihdat wetterit takaisin ennen kauden alkua. Eli pelkät vedet sisään ja koneen käyttö lämpimäksi. Sit vedet pihalle ja wetterit sisään. Eipä sinne silloin paljoa glykolia jää.

Onko tuohon wetterin vaihdossa jäähdytysnesteeseen muuta syytä kuin tuo pakkasenkestävyys? Ittellä wetterit sisällä mutta kun pyörä talvehtii lämpimässä tallissa niin onko tarvetta vaihtaa glykooliin? Suojaako se muuten konetta paremmin kuin wetteri? Eli vaihtasitteko kuitenkin? :O
 
Onko tuohon wetterin vaihdossa jäähdytysnesteeseen muuta syytä kuin tuo pakkasenkestävyys? Ittellä wetterit sisällä mutta kun pyörä talvehtii lämpimässä tallissa niin onko tarvetta vaihtaa glykooliin? Suojaako se muuten konetta paremmin kuin wetteri? Eli vaihtasitteko kuitenkin? :O

Itellä käy pyörä melkein joka talvi penkissä, niin tulee laitettua kuljetusten vuoksi noi glykolit. Toinen syy on jos jostain syystä sattuisi säilytystila menemään pakkaselle. Lähinnä varmuuden maksimoimistahan tuo on, en usko että talven aikana sille nesteelle tai moottorille mitään tapahtuu.
 
Jos Redlinen omia lupauksia uskoo, niin wetterin korroosionestokyky on jopa parempi kuin normaalin jäähdytinnesteen, joten sen puolesta edestakaisin vaihtamisen tarpeellisuutta puoltaa vain mahdollinen jäätymisriski. Säännöllinen nesteen vaihto lienee kuitenkin suositeltavaa olipa koneessa glykolit tai wetterit.
 
Aika pieni vaiva vaihtaa jäähdytysnesteet. Pysyy samalla paikat puhtaana sisältä. Kaikkeen muuhun talvihuoltoon verrattuna olematon lisätyö.
 
Aika pieni vaiva vaihtaa jäähdytysnesteet. Pysyy samalla paikat puhtaana sisältä. Kaikkeen muuhun talvihuoltoon verrattuna olematon lisätyö.

Ja kun ratapyörän talvihuoltoon oleellisena osana kuuluu runkohuolto niin jäähdytysnesteet on pakko laskea ulos, kun irrottaa koneen.
 
Ratapyörään hyvä ja luotettava pääkytkin (virtalukko poistettu)? Sijoittelu on varmaankin makuasia, mutta hyviä esimerkkejä saa antaa.
 
Ratapyörään hyvä ja luotettava pääkytkin (virtalukko poistettu)? Sijoittelu on varmaankin makuasia, mutta hyviä esimerkkejä saa antaa.

Aika monella on se semmonen cliparitankoon tuleva katkasija, eli tän tyyppinen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830795/DZ-Hardware-Katkaisin-tankokiinnikkeella-12V55A

Tuo yleensä senkin takia, että säännöt vaatii, että tappokatkaisija (=pääkytkin) on oltava peukalon ulottuvilla.

P.S. En sen tarkemmin kattonu onko tuo katkasija passeli.
 
Odotan, että Seikkailu_R linkittää jotain vielä tymäkämpää kytkintä.
 
Back
Ylös