Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Saa.Onko tietoa, saako 18 vuotias moottoripyöräkortin (rajoitetun) omaava henkilö ajaa moottoriradalla rajoittamatonta pyörää harjoitusolosuhteissa '' ?![]()
ymmärtääkseni kyllä, mutta varmista vielä toki. Yks asia tulee vielä mieleen, kaskovakuutus mahdollisessa vahinkotapauksessa: vakuutusyhtiöllä voi olla oma näkemys tarviiko heidän korvata jos kuljettajalla ei oo ajo-oikeutta liikenteessä ko. pyörään.Ittellä on uus R1:nen ja pojalla vaan olis hirvee hinku päästä sitä kokeileen, niin tuli mieleen, voisko se tulla Ahvenistolle tuohon koulutusryhmään haisteleen vähän ilmapiiriä.
Poika on ainakin omasta mielestäni tervetullut koulutusryhmään, jos on valmis sisäistämään pienen, mutta tärkeän yksityikohdan: Koulutusryhmässä ei ole tarkoitus kokeilla kuinka kovaa pyörä kulkee suoralla, vaan opetella ajamaan mutkia. Tämän sisäistäminen on mielestäni suora edellytys ratapäivän sujumiselle.Ittellä on uus R1:nen ja pojalla vaan olis hirvee hinku päästä sitä kokeileen, niin tuli mieleen, voisko se tulla Ahvenistolle tuohon koulutusryhmään haisteleen vähän ilmapiiriä.
Moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa maastossa kuljettaa 15 vuotta täyttänyt.Saahan maastossakin ajaa maanomistajan luvalla vaikka millaista härveliä. Ajaahan alle 16-vuotiaat noita rataluokkiakin ilman mitään ajokortteja. Kaskon kanssa tosiaan voi tulla ongelmia, mutta liikennevakuutuksen kanssa en usko että ongelmiin joutuisi. Kyseessä on kuitenkin ns suljettu alue eli ei tieliikennelain alainen tie. Tällöin ei ajokorttia vaadita, mutta liikennevakuutus on voimassa.
Nää on vaan mun mutuja, ja ehkä Jukka tai joku muu asiaan enemmän vihkiytynyt voi auttaa tarkemmin.
Kiitokset, että kiinnitit huomiota viestini epäselvään sanamuotoon. Tarkoitukseni oli sanoa, että kaatuminen radalla, varsinkaan koulutusryhmässä, on varsin epätodennäköistä mikäli noudattaa annettuja ohjeita. Korjaan ajattelemattomasti kirjoitetun tekstin myös edellisestä viestistäni.Lupaus siitä, että jossain ryhmässä ei kaadu, on aika vahva lupaus. Radalla oleva öljy, perään ajava toinen kuski tai vaikkapa aidan raosta (hyvin usein Ahvenistolla käyvä tilanne) radalle pomppaava fasaani, koira, sauvakävelevä mummo tai muu myyttinen olento voi aiheuttaa pyörän kaatumisen vaikka kuinka ohjeita ja sääntöjä noudattaisi. Toki jos ohje on muotoiltu niin, että kaatuminen on kielletty ja kaatuessaan sääntöä rikkoo, niin sitten se on tietenkin niin. Yhdistyksemme ajoharjoittelusäännöissä kaatumista, vammautumista tai kuolemista ei ole kielletty, mutta niitä ei suositella kuitenkaan. Mielenkiinnosta tiedustelisin pitääkö tuo lupas sisällään takuun? Jos pyörä kaatuu, niin korvaako lupaaja vahingot niin henkilö- kuin esinevahinkojenkin osalta?
Jukka
Jos liikennevakuutus ei ole voimassa, se ei korvaa. Hyvin yksinkertaista. Vähemmän yksinkertaista on se, milloin se on voimassa ja milloin ei. Kun se on voimassa se korvaa. Muulta liikenteeltä eristetyllä alueella vakuutus ei ole voimassa eikä se korvaa, oli niitä sitten yksi tai useampi. Vakuutuksen voimassa olo ei ole synonyymi sille onko vakuutus otettu ja maksettu. Sellaista vakuutusta ei ainakaan tiedossani ole jonka voimassa olemiseen ei vaikuta ehdot ja niiden rajoissa pysyminen.Mikä on asiantuntijan mielipide seuraavaan?
Jos ja kun liikennevakuutus ei ole voimassa jos rata taikka alue on muulta liikenteeltä eristetty.
Niin jos kuitenkin vaikkapa GSX-R mallisessa kilvettömässä trialpyörässä on maastoliikennevakuutus ja sen enemmän taikka vähemmän eristetyllä radalla taikka alueella kemauttaa ajo-oikeudeton nuori henkilö nurin niin korvaako tällöin vakuutus henkilölle mahdollisesti koituneen vahingon ?
Kysymyksenasettelu oli huono.Jos liikennevakuutus ei ole voimassa, se ei korvaa. Hyvin yksinkertaista. Vähemmän yksinkertaista on se, milloin se on voimassa ja milloin ei. Kun se on voimassa se korvaa. Muulta liikenteeltä eristetyllä alueella vakuutus ei ole voimassa eikä se korvaa, oli niitä sitten yksi tai useampi. Vakuutuksen voimassa olo ei ole synonyymi sille onko vakuutus otettu ja maksettu. Sellaista vakuutusta ei ainakaan tiedossani ole jonka voimassa olemiseen ei vaikuta ehdot ja niiden rajoissa pysyminen.Mikä on asiantuntijan mielipide seuraavaan?
Jos ja kun liikennevakuutus ei ole voimassa jos rata taikka alue on muulta liikenteeltä eristetty.
Niin jos kuitenkin vaikkapa GSX-R mallisessa kilvettömässä trialpyörässä on maastoliikennevakuutus ja sen enemmän taikka vähemmän eristetyllä radalla taikka alueella kemauttaa ajo-oikeudeton nuori henkilö nurin niin korvaako tällöin vakuutus henkilölle mahdollisesti koituneen vahingon ?
En tiedä oliko kysymys trolli, hieman siltä se vaikutti. En oikein jaksa uskoa kysyykö kukaan tosissaan korvaako vakuutus silloin kun se ei ole voimassa.
Vaikka vakuutusta ei olisi otettu, mutta se lain ja viranomaistulkinnan mukaan tulisi olla kyseisellä alueella, niin korvausta maksetaan kyllä tietyille vahingon kärsineille tahoille, mutta tällöin vakuutuksen ottamisen laiminlyöneelle tulee erinäisiä seurauksia, mutta niistä nyt ei jaksa tässä pidemmälti.
Asiantuntijaksi en lähtisi itseäni vielä ylentämään, mutta jotain käryä tuosta aihepiiristä on.
Jukka
Tää onkin mielenkiintoinen kysymys, itse tuli ajettua Kartingradalla joka oli aika hyvin eristetty, käytänössä aidattu siten että sinne ei esim mopopojat päässeet kun portti oli kiinni.Ja onko moottorirata (tai vaikkapa supermoto- tai motocrossrata) "muulta liikenteeltä eristetty" jos esimerkiksi varikon portilla on lippumies estämässä liikenteen sinne pääsyn.
Linkki: tarkempaa selitystä asiasta.Tää onkin mielenkiintoinen kysymys, itse tuli ajettua Kartingradalla joka oli aika hyvin eristetty, käytänössä aidattu siten että sinne ei esim mopopojat päässeet kun portti oli kiinni.Ja onko moottorirata (tai vaikkapa supermoto- tai motocrossrata) "muulta liikenteeltä eristetty" jos esimerkiksi varikon portilla on lippumies estämässä liikenteen sinne pääsyn.
Tuli itsellä mieleen, että jos siellä radalla telon itseni supermotolla jossa oli liikennevakuutus, niin korvaisko liikennevakuutus vahingon... (käytänössä ehkä joo, mutta teoriassa raja on jo lähellä tuota lakipykälää eristämisestä tulkiten)
1. Ei ole mitään merkitystä onko ajoneuvo rekisteröity vai rekisteröimätön liikennevakuutuksen korvaavuuden suhteen suomalaisella moottoriradalla tapahtuneessa vahingossa.Kysymyksenasettelu oli huono.
Tässä siis maastoliikennevakuutuksella tarkoitettiin rekisteröimättömän moottoriajoneuvon liikennevakuutusta.
Parempi kysymys olisi lienee ollut onko sekään, tietysti otettuna ja maksettuna, voimassa muulta liikenteeltä eristetyllä alueella.
Eli käytännössä onko rekisteröidyn ja rekisteröimättämän ajoneuvon liikennevakuutuksella tämän suhteen mitään eroa.
Ja onko moottorirata (tai vaikkapa supermoto- tai motocrossrata) "muulta liikenteeltä eristetty" jos esimerkiksi varikon portilla on lippumies estämässä liikenteen sinne pääsyn.
Edit: Kuvitellaan kolme, alkuperäistä huonoa kysymystä sivuavaa, tilannetta.
A) Kortiton teini, kilvetön ratapyörä jossa rekisteröimättömän moottoriajoneuvon liikennevakuutus, ratapäivä lippumiehineen ja järjestäjä sallii ajamisen.
B) Sama teini, kilvetön stunttipyörä jossa rekisteröimättömän moottoriajoneuvon liikennevakuutus ja harjoittelu vaikkapa teollisuuslaitoksen varastoalueella, satamalaanilla tms. kentällä, jonne kuitenkin pääsee ajamalla.
C) Sama kuin B) mutta alueelle johtava portti on lukittu.