• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ratastus ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zeta1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zeta1

New member
oliko jotain sellaisia välitys suhteita olemassa jota ei suositella käytettävän jolloin ketjut ja rattaat ei oikein istu toisiinsa olin vaan keran kuulevinani sivukorvalla kun pojat puhuivat.?? asiaan liittyi ilmeisesti myös ketjujen pituus??
 
Joo, mäkin olen joskus ohimennen lukenut että jollain välityksillä voisi tulla joku "resonanssi" tms mikä kuluttaisi jotain jotenkin... enpä usko moiseen.

Mutta eturatasta ei tietenkään kannata lähteä hirveästi pienentämään ettei ketju joudu liian jyrkkää mutkaa tekemään.
 
Oho! Miten se olisi mahdollista? Jos haluat muuttaa välityksiä, niin jaa takarattaan piikkiluku eturattaan piikkiluvulla. Sitten tee taulukko jossa vaihtelet etu- ja takarattaan piikkilukuja. Siitä näet onko välitys tiheämpi tai harvempi. Mutta, että jokin välitys ei sopisi? Empä ole kuullut.
 
Ketjun pituus ja takarattaan hammasluku eivät sais olla eturattaan hammasluvun monikertoja.
Kuluminen on tasaisempaa...
 
Haetaanko tässä sitä, että tietyt välitykset ovat ns. tasajaolliset, jolloin ketjun lenkit ja rattaiden hampaat muodostavat "pareja" ja nämä sitten osuisivat yhteen. Tämän perusteella sitten ketjun&rattaiden kuluminen olisi epätasaista. Esim. jos rattaiden hammasluvut olisi 15 ja 30 ->0,5.

Näin maalaisjärjellä ajateltuna paras olisi sellainen yhdistelmä joka on päättymätön (esim. rattaat 15 ja 31-> 0,48387......), jolloin noita pareja ei pääsisi muodostumaan vaan sama lenkki kohtaisi aina uuden rattaan piikin.

Tämäkin varmaan osaltaan tätä tyypillistä ylihifistelyä mopomiesten keskuudessa.
biggrin.gif
biggrin.gif
 
Haetaanko tässä sitä, että tietyt välitykset ovat ns. tasajaolliset, jolloin ketjun lenkit ja rattaiden hampaat muodostavat "pareja" ja nämä sitten osuisivat yhteen. Tämän perusteella sitten ketjun&rattaiden kuluminen olisi epätasaista. Esim. jos rattaiden hammasluvut olisi 15 ja 30 ->0,5.

Näin maalaisjärjellä ajateltuna paras olisi sellainen yhdistelmä joka on päättymätön (esim. rattaat 15 ja 31-> 0,48387......), jolloin noita pareja ei pääsisi muodostumaan vaan sama lenkki kohtaisi aina uuden rattaan piikin.

Tämäkin varmaan osaltaan tätä tyypillistä ylihifistelyä mopomiesten keskuudessa.
biggrin.gif
biggrin.gif
Juu sitä siinä haetaan. En usko et on suurta haittaa vaikka ovatkin tasajaollisia. Asia on erikseen esim vaihteiston hammaspyörissä, ne eivät ole koskaan tasajaollisia.
 
niin jos oikein muistelen niin oli kyse jostain 15-45 ja ketjunpituus olisi ollut jotain 105 tai jotain niin silloin olisi tullut jotain ongelmaa mut pääsääntöisesti se koski jos oli kyseessä 15 eturatas. taitaa olla korkeampaa tietoa...
eek.gif

nyt tuli jotain tietoa eli rattaat eivät saa olla 3 jaollisia eikä ketjutkaan.
 
Eiköhän nyrkkisääntönä toimi se että toisen pitää olla pariton ja toisen parillinen.
Mikäköhän perustelu tuolle olisi?

Jos ratas on parillinen niin se kuluu aina hieman epätasaisemmin, sillä ulko ja sisälenkit sattuvat aina samoille piikeille -toisen rattaan piikkimäärästä riippumatta. Tuolla kulumisella vaan ei taida olla tuon taivaallista merkitystä muun rattaan kulumisen kannalta.

Oma arvaukseni on että ketjun kunto ja kireys vaikuttaa asiaan eniten.
 
Jos välitysten suhde on jaollinen (X/Y = tasaluku) osuu samat piikit toistuvasti samaan lenkkiin josta seuraa epätasainen kuluminen ainakin teoriassa...

Aiheesta paljon lisää:

--> KLIK <--
 
Kuluukos nokkaketju sitten aina epätasaisesti kun samat lenkit ja hampaat kohtaa toisensa jatkuvasti.
 
Ylihifistelyä sanon minä! Eiköhän tuo oo noin 10 000 kertaa tärkeempää muistaa rasvata ketju parin tankin välein
033102bebe_1_prv.gif
 
Back
Ylös