Rattaiden merkillä väliä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 142R
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

142R

New member
Rattaiden merkillä väliä?

Ketjut ja rattaat ne menee jossain vaiheessa vaihtoon. Ketjut taidan laittaa D.I.D:t, mutta mitkäs rattaat? Onko joku merkki nyt sellainen, mitä kannattaa metsästää? Eihän noilla tehoilla kai oikeasti ole väliä, mitä käyttää, mutta pääsisi sitten Vehoniemessä pätemään, että minä käytän vain näitä parhaita :jpstyle::grin: . No ei mutta tosissaan, pitääkö jotain merkkiä välttää?

Jännä homma muuten, että vaikka Ducsun ohjekirja kertoo ketjuksi 520:n, niin aika monessa kohtaa kauppiaat tarjoavat vain 525:ta. Entäs jos en huomioisi tuota ja lykkään uudet ketjut vanhoille rattaille (mitä en tee, koska tottakai vaihdan rattaat samalla)? Erohan taitaa olla ketjun leveydessä...
 
Saman kokoiset ketjut ja rattaat parina. 525:t on teoriassa kestävämmät, mutta samalla painavammat. Katupyörässä melko sama kumpaa käyttää. Alumiinitakaratas on kevyempi ja teoriassa teräsratas kestää pidempään. Yleensä noi ketjut kuitenkin antaa periksi ensin, jolloin laitetaan kaikki kerralla vaihtoon.

114 lenkkisessä ketjussa 530-sarjan teräsrattaiden ja ketjun vaihdolla 520-sarjalaisiin sekä alumiinitakarattaaseen säästää painossa 1,4kg. Sehän on pääasiassa pyörivää ja jousittamatonta massaa, jokainen voi itse miettiä mitä se vaikuttaa vai vaikuttaako?

Itse suosin tunnettuja merkkejä kuten JT, Renhall, Talon yms. mutta varmaan "merkittömiäkin" rattaita löytyy aivan kelvollisia.
 
Muistutellaan tähänkin viestiketjuun, että joissakin tapauksissa alkuperäisen kumisella vaimenninkiekolla varustetun eturattaan hankintaa kannattaa harkita. Se vähentää ketjusta tulevaa ääntä ja värinää, mutta en olisi ehkä ducatin v2:n kohdalla tuosta juurikaan huolissani. :grin: Miinuspuolena alkuperäisrattaan hinta saattaa olla yllättävänkin härski.
 
Muistutellaan tähänkin viestiketjuun, että joissakin tapauksissa alkuperäisen kumisella vaimenninkiekolla varustetun eturattaan hankintaa kannattaa harkita. Se vähentää ketjusta tulevaa ääntä ja värinää, mutta en olisi ehkä ducatin v2:n kohdalla tuosta juurikaan huolissani. :grin: Miinuspuolena alkuperäisrattaan hinta saattaa olla yllättävänkin härski.

Jaa, enpäs olekaan pannut merkille tuota vaimenninasiaa. Jos siellä kerran kuuluu olla sellainen käikäle, niin eturatas taitaa valikoitua sitten Ducati-merkkisenä...
 
Jaa, enpäs olekaan pannut merkille tuota vaimenninasiaa. Jos siellä kerran kuuluu olla sellainen käikäle, niin eturatas taitaa valikoitua sitten Ducati-merkkisenä...

Kannattaa varmistaa ennen tilausta että siinä alkuperäisessäkään on sitä vaimenninta, koska kaikki merkit ei taida sitä käyttää. Itsellä kokemusta vain japseista.

Edit: kawaan tuli tilattua alkuperäisratas 40€, tarvike 10-15€...
 
Muistaakseni JT-merkkiset rattaat meni paikoilleen viime kesänä ketjun vaihdon yhteydessä. Ite en oo kyllä huomannu minkäänlaista väliä sillä, että nykyisessä tarvike-eturattaassa ei ole sitä vaimenninta. Oilerin käyttäjänä sen sijaan isompi harmi on tullut siitä, kun takaratas on jollain hiekkapuhalluksen tapaisella menetelmällä saatettu pinnaltaan karheaan tilaan. Syö sitä oilerin suutinta, kuin marsut ruohoa oheisella videolla: https://www.youtube.com/watch?v=N4i9z7nE5LU Aion kyllä jatkossakin pitäytyä tarvikarattaissa, mutta ensi kerralla hion takarattaasta sen oilerin suuttimeen osuvan kohdan sileäksi. Tai alan pelkällä letkulla ruikkimaan öljyä eturattaalle, vaikka öljyn osumatarkkuus siitä vähän kärsisikin... Mietin sitten myöhemmin...
 
Back
Ylös