Remonttitaitosi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Toippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Toippari

New member
Koulutettu vai kantapääopisto ?

Jos mietitään asennusta/korjausta väliltä peilien irroitus ja kiinnitys aina moottoriremonttiin saakka, miten "pitkälle" uskallat tai kykenet edetä remontissasi ?

Itse olen oppinut olla sekaantumatta joka asiaan mutta omat asennustaitoni rajaisin näkyvien vikojen korjaamiseen ehkä pyöränlaakerien vaihdot tms pienemmät remontit menis ajan puitteissa niinkuin ne teen autollekin mutta tuskin lähtisin moottoria purkamaan.
smile_org.gif


Toisaalta pyöräni ovat olleet melko tuoreita ettei mitään asennukseen liittyvää haastetta ole vielä tullut.
thumbs-up.gif
 
Peukalo keskellä kämmentä. Kerran tuossa repsotti joku osa ilmeisesti renkaanvaihdon jäljiltä ja puoli tuntia meni homman tekemiseen, eikä kyseessä ollut kuin yksi mutteri. Ei vain ollut mitään hajua mikä osa on kyseessä ja miten se kuuluisi olla, niin piti syynätä manuaalia jne.

Bensat tankkaan ja siinä kaikki  
062802moto_prv.gif
 
Renkaat irroitan rengasliikeeseen menoa varten, ketjut+rissat sekä jarrupalat vaihtuvat kätevähkösti. Öljyt ja suodatinkin löytävät paikkansa.

Vastaavasti etupään stefojen vaihtoon piti varata aika, enkä kyllä moottoriakaan rupeaisi itse avaamaan.
 
Aika samoilla linjoilla kuin Toippari. Huollot olen tehnyt itse lukuunottamatta venttilien säätöä. Renkaanvaihdot, jarrupalojen vaihdot ja pyörän laakerien vaihtoja olen tehnyt. Moottoriremonttia tuskin enää lähtisin itse harjoittelemaan. Joskus kultaisella 80-luvulla Tuutin konetta korjailin, mutta se oli aika yksinkertainen peli nykyvehkeisiin verrattuna. Kalusto on 2000-luvulla ollut myös sen verran uudempaa ettei remppaa muutenkaan ole tarvinnut pahasti tehdä. Varsinkin kun ajaa Hondalla
tounge.gif
 
On vuosien varrella riippunut pitkälti kulloisesta kalustosta: joillakin pyörillä jätin suosilla huollot merkkiliikkeeseen (VFR, RSV1000, Harleyt) mutta Katanan kanssa tykkään ja osaan touhuta itsekin.
 
Teen kaikki itse. Renkaanvaihdot yms. Viimeeksi vaihdoin BSA:han männät, hoonasin pytyt ja kunnostin öljypumpun.
VTR:ään ei oo tarvinnu muuta remppaa huoltojen lisäks tehdäkään kuin lataussäätimen vaihto. Ja kuukaus sit purin huvikseni nokkaketjun kiristimen jotta näin millanen mekaniikka siinä on kun ihmiset väittää että se on joskus ongelmallinen.
Mitään alan koulutusta minulla ei ole vaan kaikki on opittu kantapään kautta reilun 20 vuoden aikana.
 
Perushommat eli kulutusosat ja muut pikkuruuvailut itse, konejutut ja muut isommat sitten liikkeen puolella. Yks'pyttysten puolella yleensä on huoltoystävällisempää niin hiukan enemmän ruuvailua siellä.
 
Menee tuonne kantapääopisto puolelle. Pikkuruuvaukset teen itse, siis ne mitkä tuossa parkkipaikalla voi tehdä. Aikaisemmalla asuinpaikkakunnalla oli talli, jossa tuli tehtyä autolle kaikki itse kansiremontista lähtien. Pyörä on saanut olla melko rauhassa juuri tuon ruuvauspaikan puuttumisen vuoksi.
 
Halu ois kyllä osata jotaki ruuvata, mutta puuttuu paikka, työvälineet ja taito. Jarrupalat sain sentään ite vaihettua pienellä neuvonnalla.
 
Moottoripyörään ja autoihin tulee tehtyä lähes mitä vain, joka ei koske koneen sisuskaluja. Alusta- ja jarrurempat, nesteiden vaihdot yms. perushuollot, pärrien kytkinremppakin mukaanlukien yms. perushommat toki onnistuu.

Itse olen pitänyt sen periaatteen, että antaa asiaan perehtyneiden tehdä nuo ajoitukseen yms. todellista tietämystä vaativat hommat, vaikka luulisin jopa noiden itseltäni onnistuvan. Pikku virhe tai unohdus tuollaisten töiden parissa alkaa yleensä maksamaan paljon, jos "itse teki ja säästi". Siksi toisekseen hommat, jotka vaatii erikoistyökaluja, kannattaa jättää niille, kenellä ne kalut ovat olemassa.
 
Kaikkea on tullut tehtyä, paitsi koneremppaa, ellei sitten piikin ja mopon koneita lasketa. En ehkä lähtisi tekemään tuollaista ison mopon konetta itse, ainakin haluasin siihen avuksi jonkun joka on ennen tehnyt ja onnistunut siinä. Muuten kyllä kaikki menee. Viime talvena tuli aika iso remppa tehtyä Zukizukille.
 
Purkaminen onnistuu aina... Kasaaminen ei ihan aina
lookaround_orig.gif


= Insinööri
cool.gif


Wanhaa GPZ :aa tuli roplattua (=moottorin yläkertaa purettua ja kasattua uudelleen), mutta nykyiseen en enää koske... Autoissa roplaus rajoittuu pieniin osien vaihtoihin, vaikkapa jarruhommeleihin, wanhaa osaa pois ja uutta tilalle.
 
Renkaitten vaihdot liikkeessä, muuten onkin sitten aina kädet enemmän ja vähemmän öljyssä
tounge.gif

Se kun nyt vaan on mukavaa tehdä konerempat ja kotiloihin automaattilaatikon huollot ite ja säästää köyhä vielä kaljarahat samalla
033102beer_1_prv.gif
 
Teoriassa kaikki, mutta on tiettyjä töitä joista haluaa siirtää vastuun jollekkin toiselle, euroja vastaan. Esim. Auton jakohihnan vaihto on näitä hommia. Jossakin elektroniikan puolella on alueita, jotka ovat jokseenkin harmaita..

Toteutus on harvemmin ongelma. Kun omaa perusteet, on tiedonhankinta helppoa ja sitähän löytyy, mm. harrastaja-foorumeilta..

biggrin.gif
 
Niin kauan kuin homma on luokkaa "osa irti, osa kiinni" teen itse.
Olkoot vaikka koneen purku, sähköt tai renkaan vaihto.
Niin autos kuin mopostakin.

Kaikenmoinen koneistus, hitsaaminen tahi elektroniikan kanssa nykertely jää muiden harteille taitojen, tilojen ja kalujen puutteen vuoksi.

Vielä ei ole pieni säästö muuttunut isoksi menoksi
tounge.gif
 
Sitä on tullut senverta laiskaksi, että taipuu hyvin herkästi maksamaan jollekulle siitä ettei tartte ite käsiään sotkea. Paraikaa mietin että pitäs varmaan jollekulle soitella aika öljynvaihtoa varten.
smile_org.gif


Pari autoa on tullut rakennettua lunastuksesta liikenteeseen, siinä ohella konerempat ja muu oleellinen siis myös. Ei vaan enää meinaa aika muka riittää harrastamiseen, tosiasiassa mukavuudenhalu vie voiton. Jos vian voi korjata läppärillä ja piuhalla niin sen vielä viitsii tehdä, kaiken muun jo melkeen on jo ulkoistanutkin.

Pyörien kanssa ei ole tullut siis askarreltua oikeastaan mitään, on moiset tulleet mukaan harrastukseen vasta kyllästymisen jälkeen. Tosin nyt on pyörinyt päässä ajatus että pitää varmaan ens talvena purkaa tuo kokonaan ihan vaan mielenkiinnosta.
smile_org.gif
 
Kova remppamies oon, eilenkin ihan 4h vain meni ketjujen ja rattaiden vaihtoon.
mad.gif
 
Back
Ylös