• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Remonttitaitosi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Toippari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ketjut rasvaan itse ja juuri sen enempää en tee/osaa tehdä. Olen ulkoistanut kaikki huoltotyöt
biggrin.gif

Tähän asti kaikesta selvitty omin kätösin. Ei o peukalo keskellä kättä. Ei noin vanhalla vehkeellä uskaltais ajella pitkiä matkoja, ellei vähän jotain osais. Uusi harkinnassa, mut jos se hajois...mitä sitte tekis
omg.gif
wink.gif
...

Itse itseäni opettaen. Pyrin kaikki tekemään itse mitä on tehtävissä. Vielä en oo mitään rikkonu!
062802jumpie_prv.gif
Mitä ei voi korjata siis. Työkalujen puuttuessa kaikkea ei kuitenkaan voi tehdä, eikä varaa ole kaikkia ostaa, joten suuremmat koneistukset on teetettävä muualla.

Nopeammin korjaa ite kun odottelee aikaa huoltoon ja siihen vielä kulkemiset huollon aikana. Ja tietääpähän mitä on tehty. Vehkeen hankkimisen jälkeen seuraava hankinta on aina tehtaan korjaamokäsikirja, huoltokirja "nollataan" eli tietää missä mennään. Samoin tulee jatkossa tehtyä "rullaavaa" huoltoa, eli kohde kerrallaan, niin ei tule liian isoa annosta kerralla. Ihmisen tekemiä laitteita kaikki pyörillä kulkevat loppujen lopuksi on. Tämä koskee tietenkin näitä minun käytettyjä vehkeitä, uusia vehkeitä ei voi nollata.

Eipä näissä minun melko uusissa mopoissa ole ihmeempiä remonttitaitoja tarvittu. Senkun katsoo tehtaan huoltomanuskasta mitä milloinkin pitää tehdä ja tekee kuvallisilla ohjeilla. Ei tuossa normaalissa huolto-ohjelmassa ole mitään erityisen vaikeaa.
Eri asia on sitten vuosikausien päästä, kun koneet rupeaa tosissaan kulumaan ja niille pitäs alkaa oikeesti jotain purkuhommia tekemään. Niitä aikoja odotellessa.

Ai niin, koulutukseltanihan olenkin YLIoppilas.

Yhden pyöristäni ostin uutena. Sitä tuli käytettyä oikein huollossa (takuuajan), muuten itse pidetty liikenteessä.

Vaikka vähillä rempoilla sitä on päässyt, kun on suurimman osan, n. 80 % kilometreistään ajanut laatumerkeillä; Kawasaki ja Moto Guzzi.
Niitä on nytkin, 33-vuotias Kawa ja (vasta) 19-vuotias Guzzi.

kantapää-opistoon kuuluva.
Joskus tulee kyllä vietyä ihan huoltoon, toisin sanoen silloin kuin vitu.... niin paljon joku kyseinen remppa että ei jaksa kattoo koko mopoa.
Muuten niin paljon tehdään ite kuin vaan pystyy.

Nyt on taas uusi pyörä, joten takuuaikana huollot tekee valtuutettu huolto.
Muutoin tehdään itse kaikki, jos vaan laitteiden/työkalujen puolesta on mahdollista ja järkevää. Onhan tuo räpeltäminen ja puunaaminen iso osa kaikkia harrastuksia.
Aikanaan autopuolen amiksen käynyt, mutta muuten kantapään kautta.

Kaikki pyritään tekemään itse. Ja jos jotain ei osaa, niin sitten opetellaan.
smile_org.gif
Mopo tuli purettua x kertaa _täysin_ atomeiksi viimeistä vaihdelaatikon prikkaa myöten, autoja on muuten roplattu, mutta moottorin purkamiseen ei ole vielä ollut tarvetta, ellei yhtä jakopään remppaa sellaiseksi lasketa. Nykypäivänä on tarjolla niin paljon tietoa ja (kuvallisia) ohjeita, että kyllä "moponrassauksen perusoppimäärän" suorittanut kädellinen ihminen pystyy aika paljon tekemään, kunhan pitää järjen päässä ja malttaa olla höseltämättä. Ei nuo vanhemmat myllyt etenkään mitään rakettitiedettä ole.

Työkalut vaan vähän välillä tuppaa rajoittamaan roplausta. Viimeksi tuossa pari viikkoa sitten vaihdoin kotilon takapyörien tuplapesäiset laakerit ilman prässiä (laakerit prässätään jarrurumpujen sisään), ensi kerralla vien suosiolla johonkin prässin omaavalle pajalle niin tulee halvemmaksi vaikkei montaa euroa /h omalle työlle hintaa laskisikaan..  
biggrin.gif

Ja ihan kantapääopiston opeilla mennään, jos "paperilla" katsoisi, niin minun ei varmaan pitäisi osata vaihtaa edes sitä hehkulamppua.. (tuleva Dippa-Inssi).  
tounge.gif

Kaikki tehdään itse, paitsi osa koneistuksista.
Yli 10v työkokemus autokorjaamolla.
Motoristi yli 17v..

Pitäs tässä alkaa levittämään jääratakilpurin mosaa.. Mutku pitäs myös ottaa kuppia. Joten se siitä. Sitä en päissään pura.

Takuuaikana huollot yms. tietenkin valtuutetussa huollossa.Muuten kaikki tehty omassa tallissa,paitsi vaativimmat koneistukset noihin vanhempiin projekteihin.Koulutuksen/kantapään/kokemuksen kautta opeteltu neljännesvuosisata mutterien pyörittelyä yms.
PS. Aina joskus onnistuukin.  
biggrin.gif
biggrin.gif

Mopooni en uskalla niin isoja remppoja tehdä! on kuitenki oma henki kyseessä jos ja kun mokaa jossain tärkeän osan korjauksessa... Tosin ei ole kyllä minkaanlaista kokemustakaan.

Tuossa jo jouduin kysymään parkkienkin vaihdosta täältä apua ja sitä tuli ja parkit vaihdettu. Ohjekirja sucks!  
033102ass_1_prv.gif

Muut härvelit pystyn korjaamaan mutta eipä ole tuo ruohonleikkuri kovin vaarallinen peli...  
tounge.gif

Mopooni en uskalla niin isoja remppoja tehdä! on kuitenki oma henki kyseessä jos ja kun mokaa jossain tärkeän osan korjauksessa...
Itsellä on nimenomaan päivastoin.
Mopooni en uskalla kenenkään muun antaa tehdä remppoja kuin itseni, oma henki kyseessä, en siis luota muihin kuin itseeni noissa hommissa.

Kaikki homman onnistuu autoihin ja moskareihin, poislukien rengastyöt ja koneistusta vaativat asiat (kannen oikaisu, sylinterin poraus jne. mihin tarvii kalliimpia laitteita)
mutta muuten kyllä kaikki hoituu peilin säädöstä vaihteisto hommiinja vaikkapa sähköhommiinkin ja menen tarvittaessa ohjainlaitteenkin sisään (mieluiten toki ihan vain testerillä, mutta kyllä kolvilla kylmäjuotokset korjaantuu myös sieltä.)

Yhden kerran olen maksanut toiselle palvelusta, silloin kävi kodinkonekorjaaja vaihtamassa jääkaapin termostaatin, siitä maksoin vain siksi, kun oli tosiaan kiire saada jääkaappi kuntoon, että saa oluet kylmään
biggrin.gif

PS. jos tääläpäin joku tarvii apua pyörien kanssa, niin voin koittaa auttaa
smile_org.gif
Tosin kokemusta pyöristä ei ole mitenkään super paljon, mutta tekniset asiat on hallussa jotenkuten
smile_org.gif

-90 ja -96 kawat tallissa, rahat loppuis kesken jos ain pitäis viedä vieraalle
wink.gif
Eli paljon saa itse touhuttua.

Back