Rengaslämmittimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gixer1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

gixer1000

New member
Eli ostoslistalla olisi rengaslämmittimet. Onko kokemuksia eri valmistajien laitteista? Mitä suosittelette ja mitä ei...

Tarkoituksena olisi siis ostaa lämmittimet varmuuden maksimoimiseksi, ei siis nopeuden kasvattamiseksi!
 
Noita olis kyllä hauska kokeilla.. pitäis radalla olla vaan aina mukana etu- ja takapäännostimet.. Sais noilla ajoaikaa pari kierrosta lisää kun sais heti mennä vauhdilla.
 
Noita olis kyllä hauska kokeilla.. pitäis radalla olla vaan aina mukana etu- ja takapäännostimet.. Sais noilla ajoaikaa pari kierrosta lisää kun sais heti mennä vauhdilla.
Paitti ainakin erään mainitsemattoman RY:n tapahtumissa ollaan sovellettu usein käytäntöä, pari kierrosta alussa ohituskieltoa , usein jopa liivihemmon vetämänä
smile_org.gif

Hitaassa ja keskiryhmässä siis...
Kyseiselllä menettelyllä kesän kuluessa saattanut säästynä useammankin höyrypään pyörä, ja jos konttauksia tulee niin kyseisessä ryhmässä kierros lisää/konttaus.. kummasti rauhoittaa
062802moto_prv.gif
 
Paitti ainakin erään mainitsemattoman RY:n tapahtumissa ollaan sovellettu usein käytäntöä, pari kierrosta alussa ohituskieltoa , usein jopa liivihemmon vetämänä
smile_org.gif

Hitaassa ja keskiryhmässä siis...
Kyseiselllä menettelyllä kesän kuluessa saattanut säästynä useammankin höyrypään pyörä, ja jos konttauksia tulee niin kyseisessä ryhmässä kierros lisää/konttaus..  kummasti rauhoittaa
062802moto_prv.gif
aiheellinen varotoimi!

ja asiaan. harperracing

tuolta saa rengaslämppärit 130£ + 15£ postit. jollet halua ulkomaan ölliäisten kanssa tepuloida niin

ratamopo

samoja lämppäreitä.
 
Nehän sitten väittää että eri renkaat haluavat eri lämpötiloja, ja kuulemma nuo termostaatit voi vaihtaakin.

Oliks se nyt niin että (voi toki olla täysin vastakkainen asetelma, pitää tarkistaa)
että Pirelli/Metz 60C Dunflop 70 ja Misu 80. Toistan nyt että en muista missä järjestyksessä nämä nyt olivat, eli kannattaa selvittää omien renkaitten optimilämpötilatkin, ettei se kulutus-säästö mitä lämppäreillä saa mene hukkaan. Ja tämäkin tieto poimittu netistä, tosin ainakin silloin nimettiin Dunlopin joku jenkkihefe lähteeksi.


Ehkä joku viisaampi voisi kertoa tästä enemmän?
 
Voipi olla että haluavat, mutta silti noi kaikki lämpenee tuonne 85 - 110 asteen välille ajossa. Eli 80 asteen termari on ihan hyvä, kaikille renkaille. Koska ehtiihän ne jäähtyä jo hetken ennen kuin pääset ajamaan ISOA kovaa. Mitä pienempi on lämmöntarve niin sitä pidempään nuo pysyy siinä lämmössä että voit lähteä vetämään eniten.

Ja kannattaa muistaa että pelkkä kumin pinnan lämpöisyys ei riitä kovin pitkälle. Itse lämmitän renkaat niin lämpöisiksi että vanne saa lämpöä myös, sillä silloin tuo lämpö pysyy kauiten ja voit lähteä ajamaan kovaa heti ekasta kierroksesta lähtien.

Tämä on siis vain mun mielipide ja tuntemus asiaan.

BTW! Sparcolta löytyy kanssa hyviä (kohtuu kalliita myös) lämppäreitä, niitä myy Tokimoto.
 
Jotenkin noi Motraxit vaikuttaa kiinalaisilta leluilta, kun ovat niin halvatkin
nixweiss.gif


Voi ne olla hyvätkin...? Kai se on aika sama, millä katupelin Supercorsat lämmittää, vaikka kosaanilla laittais...
 
Mulle ei nyt oikein uponnut tuo ajatus rengaslämppäreistä. Siis onhan niistä toki hyötyä, jollekkin kisakuskille... mutta että oikein harrastelijalle joka käy ratapäivillä. SC1 kumit alle ja pari rauhallisempaa kierrosta ja sen jälkeen voipi alkaa paukuttelemaan jo melkosen kiivaasti. Itse liikun matkat ratapäiville ihan sillä mopottimella eikä mieleeni tulisi kuskata mitään ylimääräistä hammasharjan ja lompakon ja joidenkin työkalujen lisäksi (ellei pakko). No jokainen taaplaa tyylillään. No jos kosanilla lämmitelette niin otan kanssa makkarat mukaan ja jopa sinappia
biggrin.gif
 
Mulle ei nyt oikein uponnut tuo ajatus rengaslämppäreistä. Siis onhan niistä toki hyötyä, jollekkin kisakuskille... mutta että oikein harrastelijalle joka käy ratapäivillä. SC1 kumit alle ja pari rauhallisempaa kierrosta ja sen jälkeen voipi alkaa paukuttelemaan jo melkosen kiivaasti. Itse liikun matkat ratapäiville ihan sillä mopottimella eikä mieleeni tulisi kuskata mitään ylimääräistä hammasharjan ja lompakon ja joidenkin työkalujen lisäksi (ellei pakko). No jokainen taaplaa tyylillään. No jos kosanilla lämmitelette niin otan kanssa makkarat mukaan ja jopa sinappia  
biggrin.gif
No nämä paikalliset Gixxxerr-kuskit on keksineet, että rengaslämppärit muka säästää renkaita. Voi olla, että säästää, koska ei ehdi ajamaan enää yhtä paljon kun pitää näppäillä lämppäreiden kanssa.

SC1 eteen ja SC2 taakse, ainakin vanhassa Supercorsassa ilman pro-merkintää. Silloin takanen ei sula alle niin nopeasti.

No, mä otan kosaanipullon reppuun, ja saatte nähdä miten renkaat oikein lämpiääääää---
 
Jotenkin noi Motraxit vaikuttaa kiinalaisilta leluilta, kun ovat niin halvatkin  
nixweiss.gif
Motrax:it ovat Kiinalaiset ja edulliset- pitää paikkansa. Se määrä mitä niitä on taas myyty ja myydään vuodesta toiseen kisakuskeille ja harrastajille puhuu kyllä edes säällisen laadun puolesta. On niissä kyllä ollut puutteitakin, mutta kaikki on saatu aina toimimaan
smile_org.gif


Jos niitä vertaa yli tuplasti kalliimpiin Capit -lämppäreihin, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. Niitä myydään kuitenkin suhteessa 1:4 Motrax:in lämppäreihin verrattuna.

Tärkeintä on kuitenkin, että toimivaa tuotetta on tarjolla jokaisen kukkarolle. Motrax on siinä hintaluokassa, että jos edes vähän enemmän ajaa radalla, niin niiden hankkiminen on ihan mahdollinen ja järkevä ajatus- myös EI kilpakuljettajalle.

/marko
 
Mulle ei nyt oikein uponnut tuo ajatus rengaslämppäreistä. Siis onhan niistä toki hyötyä, jollekkin kisakuskille... mutta että oikein harrastelijalle joka käy ratapäivillä. SC1 kumit alle ja pari rauhallisempaa kierrosta ja sen jälkeen voipi alkaa paukuttelemaan jo melkosen kiivaasti. Itse liikun matkat ratapäiville ihan sillä mopottimella eikä mieleeni tulisi kuskata mitään ylimääräistä hammasharjan ja lompakon ja joidenkin työkalujen lisäksi (ellei pakko). No jokainen taaplaa tyylillään. No jos kosanilla lämmitelette niin otan kanssa makkarat mukaan ja jopa sinappia  
biggrin.gif
No nämä paikalliset Gixxxerr-kuskit on keksineet, että rengaslämppärit muka säästää renkaita. Voi olla, että säästää, koska ei ehdi ajamaan enää yhtä paljon kun pitää näppäillä lämppäreiden kanssa.
Noh, jos uskoo, että 1,9 ja 2,1 ovat aina oikeat ratapaineet, niin ei todellakaan tarvitse lämppäreitä. Asiaa ei kannata edes testata- fakta on näin
biggrin.gif


Yksi mielenkiintoinen asia, jota voi pohtia, samalla kun pohtii lämppäreiden merkitystä on se, kuinka paljon kylmä, matalapaineinen rengas "elää" ennen kuin se lämpiää ja sen vaikutusta kulumiseen. Samalla voi myös pohtia, että mikäs se ihanteellinen ajonaikainen paine renkaassa taas pitäisi olla. Yksi kysymys on myös se, että voiko liian matala paine aiheuttaa sen, että rengas kuumenee ajossa liikaa tms.

Kysymyksiä on vielä paljon enemmän, mutta noilla on hyvä aloittaa.

Kaikkea tätä voi miettiä ja testata vaikka ensi kerralla kun radalla ajelee. Tulokset voivat olla oikeasti aika ihmeellisiä
033102bebe_1_prv.gif


/marko
 
Mulle ei nyt oikein uponnut tuo ajatus rengaslämppäreistä. Siis onhan niistä toki hyötyä, jollekkin kisakuskille... mutta että oikein harrastelijalle joka käy ratapäivillä. SC1 kumit alle ja pari rauhallisempaa kierrosta ja sen jälkeen voipi alkaa paukuttelemaan jo melkosen kiivaasti. Itse liikun matkat ratapäiville ihan sillä mopottimella eikä mieleeni tulisi kuskata mitään ylimääräistä hammasharjan ja lompakon ja joidenkin työkalujen lisäksi (ellei pakko). No jokainen taaplaa tyylillään. No jos kosanilla lämmitelette niin otan kanssa makkarat mukaan ja jopa sinappia
biggrin.gif
No nämä paikalliset Gixxxerr-kuskit on keksineet, että rengaslämppärit muka säästää renkaita. Voi olla, että säästää, koska ei ehdi ajamaan enää yhtä paljon kun pitää näppäillä lämppäreiden kanssa.
Noh, jos uskoo, että 1,9 ja 2,1 ovat aina oikeat ratapaineet, niin ei todellakaan tarvitse lämppäreitä. Asiaa ei kannata edes testata- fakta on näin
biggrin.gif


Yksi mielenkiintoinen asia, jota voi pohtia, samalla kun pohtii lämppäreiden merkitystä on se, kuinka paljon kylmä, matalapaineinen rengas "elää" ennen kuin se lämpiää ja sen vaikutusta kulumiseen. Samalla voi myös pohtia, että mikäs se ihanteellinen ajonaikainen paine renkaassa taas pitäisi olla. Yksi kysymys on myös se, että voiko liian matala paine aiheuttaa sen, että rengas kuumenee ajossa liikaa tms.

Kysymyksiä on vielä paljon enemmän, mutta noilla on hyvä aloittaa.

Kaikkea tätä voi miettiä ja testata vaikka ensi kerralla kun radalla ajelee. Tulokset voivat olla oikeasti aika ihmeellisiä
033102bebe_1_prv.gif


/marko
Mutta en silti usko sen vaikuttavan kovinkaan paljoa normaali katumiehen elämään joka silloin tällöin radalla käy. Paineistahan ei ollut vielä puhetta. Ja pitääkö heti päästä vetämään täysillä. Uskon tarpeen olevan kisakuskilla eri koska esim harjoitus aika on rajattu ennen kisoja samoin kuin aika-ajoaika. Mutta normi kadunmies...
 
Nimenomaan, nyt on kuitenkin kysymyksessä ihan katumotoristit, tosin nuo jampat ajavat jo ihan kelvollista kyytiä, pystyvät mankiluokan (Ducati SS) kärjen kierrosajoissa Alastarolla kalustosta riippumatta. Kai se on katupelillä jo jonkunlaista vauhtia.

Itse en ole koskaan kokeillut lämppäreitä, tosin silloin joutuu köröttelemään monta kierrosta ennen kuin kumit antavat riittävän luottamuksen tunteen.

Lisäksi rengasjuttuihin voisi lisätä jousituksen tärkeyden, monella kisakuskilla ei muuten ole harmainta aavistusta siitä, miten jousitusta pitäisi säätää, edes perusjuttuja. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Katupyörään en itse lähde ostamaan lämppäreitä, jos hankin kilpurin, silloin lämppärit ovat itsestäänselvyys lajin luonteen tähden. Katupelillä rata-ajo on omalla kohdallani ajoharjoittelua, ei kilpa-ajon harjoittelua. Kai niissäkin jotain eroa sentään on... Ja ei näillä vakuutusyhtiöiden korvauksilla uskalla yrittää itsensä ylitystä katupyörällä, johon pikkuosatkin maksaa ihan kiitettävän mukavasti.
 
Tarkoituksena olisi siis ostaa lämmittimet varmuuden maksimoimiseksi, ei siis nopeuden kasvattamiseksi!
Kuten ensimmäisestä viestistäni näkee, niin lämppärit tulee pelkästään varmuuden maksimoimiseksi! Nopeutta näiden avulla ei voi kasvattaa vaan se pitää hakea muualta...

Jos renkaat kuluisivat vähemmän niin tämä olisi pelkkää plussaa!
 
Osta vaan ne lämppärit. Ne lisäävät luottoa renkaisiin merkittävästi, ja onhan ajoaika ratapäivilläkin todella rajoitettu (muistaakseni yleensä noin 15 min setit). Henk. koht. en ymmärrä miksei niistä olisi katukuskille vastaavaa hyötyä kuin kisakuskillekin.


Toisaalta, en myöskään ymmärrä kuinka ne saa renkaalle ratapäivänä ilman standejä. Eli kannattaa investoida myös peräkärryyn.
blush.gif


Ja jos paineenmuutokset hämmästyttävät, niin ei muuta kuin ostamaan typpipullo. Laajenee paljon vähemmän kuin ilma.
lookaround_orig.gif
 
Back
Ylös