Selvennetään nyt vielä. Siis kuvitteellisessa esimerkkipyörässä suositelaan paineiksi 2,5 eteen ja 3,0 taakse ja suositus pätee yksin, kaksin ja muut tavarat päällä ajettaessa, siis aina.Kyllä rengas lämpenee sateellakin ja viileällä, rengaspaineen lasku edesauttaa lämpenemistä.Tästä tullaankin siihen, että pitäiskö kylmillä keleillä ja sateella nostaa paineita, jos ne kerran kuumana ovat kohdallaan. Sateella ja kylmällä kelillä rengas ei lämpiä juuri lainkaan, jolloin paineen nousuakaan ei tapahdu.
Laitan tähän esimerkkipyörään oikeat paineet ja ei kun baanalle.
Ajan sitten alkukeväästä < 5 asteen lämpötilassa ja taivaalta tulee vettä ja räntää. Tällöin renkaiden lämpeneminen ja paineiden nousu on teoreettista, vaikka ajomatka olisi pitkä. Jos mittaan paineet ajon jälkeen niin ~samathan ne on kuin lähtiessä.
Kelit lämpenee (toivottavasti) ja ajan auringonpaisteella 30 asteen lämmössä, vaikka ihan vaan muutaman kymmenen kilsan lenkin. Renkaat lämpenevät todella huomattavasti. Jos nyt mittaan paineet heti ajon jälkeen, niin takana onkin ~3,5 ja edessä ~3,0.
Mietin tässä pää höyryten siis sitä, että valmistajan rengaspaineet on varmaankin suositeltu normaaleihin kesäolosuhteisiin (siis lämpimälle kesäkelille) ja paineen nousu kuuluu tietysti asiaan. Se on siis huomioitu renkaan kestoa ja ajo-ominaisuuksia suunniteltaessa.
Tästä tullaan siihen, että pitäisikö kylmillä alku- ja loppukesän keleillä nostaa paineita, koska lämpiämistä ei tapahdu, tai se on huomattavasti vähäisempää. Silloinhan paineet olisi suunnilleen samat kuin normaalilla kesäkelillä..
No en mä nyt näitä oikeasti mieti ja renkaissa on aina pari - kolme kymmenystä suosituksia korkeampi paine. Ai miksikö? No, musta vaan tuntuu sltä..