rengasrikko, paikkaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaskaxx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jaskaxx

New member
Kävin heittämässä pienen lenkin ja takaisin tullessa ihmettelin ku mopo käyttäytyy ihan kummallisesti. Pienen tarkastelun jälkeen totesin että takarengas on ihan tyhjä. Onnistuuko noiden kyykkypyörien renkaiden paikkaus vai onko se vaan säälittä uutta tilalle. Rengas itsessään on hyvässä kunnossa pinnaltaan.

Pyörä siis K6 1000 kiksu ja rengas muistaakseni Diablo Corsa III.
 
Minkälainen reikä siinä on? Ite vielä arvostan omaa henkeäni sen verran et en lähtis millää paikatulla kumilla enää ajamaa. Hyvin oot ajanu jos tyhjällä kumilla oot vielä päässy, kuhan vanteelle ei käy mtn. Mut ite en paikkailis vaa uus tilalle. Kumi kun tyhjenee taas tuolla 200 toisella puolella nii se on menoa. Ja kun pyörä on oikeesti tommonen mikä repii kun kahvaa vääntää. Eriasia ois ehkä jossai touringissa nii vois kestääkki.
 
Tota miettisin kyllä kanssa. Halpa henkivakuutus kuitenkin. Mikähän olis sellanen rengas mikä tohon kannattais ostaa jos vähänkään ajattelee kestävyyttä kun noi tuntuu kuluvan suht nopsaan. Polvi maassa en ajele (rajalliset taidot).

Edit: Vanne kyllä näytti aivan ehjältä. Voiko siinä olla jotain huomaamatonta vauriota?
 
Mikähän olis sellanen rengas mikä tohon kannattais ostaa jos vähänkään ajattelee kestävyyttä kun noi tuntuu kuluvan suht nopsaan. Polvi maassa en ajele (rajalliset taidot).
Itsekin tonnisella kyykyllä ajelevana suosittelisin sitä uutta kumia, paikkauksen sijaan.

Mulla on tällä hetkellä rykkösessä takasena Dunlopin D209. Michelinin perus pilot power oli/on myöskin hyvä ja kestävä kumi. Metzelerin Sportech M3 on kuuleman mukaan myöskin hyvä ja kestävä kumi, näihin vehkeisiin.

Nämä on semmoisia hyviä perus sportti kumeja mitä saa tästä maasta ihan ok. hintaan.
 
Mikähän olis sellanen rengas mikä tohon kannattais ostaa jos vähänkään ajattelee kestävyyttä kun noi tuntuu kuluvan suht nopsaan. Polvi maassa en ajele (rajalliset taidot).
Itsekin tonnisella kyykyllä ajelevana suosittelisin sitä uutta kumia, paikkauksen sijaan.

Mulla on tällä hetkellä rykkösessä takasena Dunlopin D209. Michelinin perus pilot power oli/on myöskin hyvä ja kestävä kumi. Metzelerin Sportech M3 on kuuleman mukaan myöskin hyvä ja kestävä kumi, näihin vehkeisiin.

Nämä on semmoisia hyviä perus sportti kumeja mitä saa tästä maasta ihan ok. hintaan.
Juuri näin. Itellä ollu tänä kesänä metukat, misukat ja nyt pirellin supercorsat ja näistä en enää pois vaihda
inlove.gif
Omasta mielestä parhaat renkaat, kulutus kestävyydestä en tiedä kun en oo ajanu kun muutama sata kilsaa...
 
Joo, niinhän se tietty pitäis laittaa.
smile_org.gif


Jotenkin toi ketju on vaan jossain kohdassa kireemmällä kun toisessa kohdassa, ja kun sen säätää hyväksi niin kun taka-akselin vetää kireelle ni sit se on taas liian kiree. En vaan osaa
biggrin.gif
 
Kamelinpaskalla meni edellisellä pyörällä takarengas monta tonnia, kunnes oli vaihtokunnossa.
 
Samasta aiheesta on ketju aiemminkin.... ainakin samaan suuntaan.

Ite ajelin paikatulla Batlax021:llä n7tkm, paikkauksen jälkeen ja sitten vaihtui pyörä.

Oltiin tuolloin euroopan reissulla ja paikka pullolla tuli paikattua kun oli mennyt itseporautuva ruuvi takarenkaaseen. Hyvin tuo kesti sekä Amsterdamin ip ruuhka ajo n30asteen(ilma) helteessä sekä useita yli 200km/h nopeuksia Saksan baanalla.

Joten kyllä se paikattukin rengas kestää. ja tuolla samaisella renkaalla tuli ajettua sitten suomessakin ja myönnän että en edes muistanut koko paikkausta ennen kuin joku kysyi aiheesta.
 
kumpi on ketjulle haitallisempaa, liika kireys vai löysyys?
väittäisin että liian kiree on huomattavasti pahempaa. Siinä saattaa ton eturattaan laakerit (mitkä nyt lie) tykätä vähän pahaa ja usko pois, et haluu että siinä alueella (vaihteiso, kytkin...) ilmenee ongelmia.

Ota myös huomioon että joissain pyörissä ketju hieman kiristyy kun isketään painoa satulaan ja jousitus painuu ajettaessa kasaan...
 
kumpi on ketjulle haitallisempaa, liika kireys vai löysyys?
No liian kireälle ei ainakaan kannata laittaa, mutta reilusti liian löysäkään ei ole hyvä tai turvallinen.

Varsinkin 1000R:ssä on sen verran paukkua, että itse pitäisin huolen, että kettinki on säädetty oikein, veisin vaikka pajalle jos en itse hanskaisi, koska jos tuo on säädetty perseelleen, siinä on potentiaalia aika isoihin murheisiin.
 
Juu, siis uus rengas on jo alla mut toi ketjujuttu kyllä ihmetyttää. Toisessa kohdassa kireellä ja toisessa löysä. Kun on takapää pukilla ja käyttää vaihde päällä ni se ketju vähän hypähtelee ja pitää eturattaan hollilta pientä ns. kolinaa. Väittäisin ettei liian kireellä kyllä ole. Voiko jumittuneet lenkit tehdä tollasta?

Voin laittaa asiasta videon illemmalla.
 
Viime kesänä tuli ajettua yli 1500km paikkavaahdolla paikatulla takakumilla jota sai kyl olla täyttämässä jatkuvasti.. Toiste en siihe leikkiin lähde..
 
Back
Ylös