• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Renkaan ikä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dumpo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Dumpo

New member
Renkaan ikä

Kovettuuko renkaat pahastikin vuosien saatossa? Googlailin hieman asiaa ja sielä meinattiin, että 6 vuotta on renkaalle liikaa. Omissa renkaissa (pirelli Diablo rosso 2) on leima vuodelta 2012. Uskaltaako tällaisilla enää lähteä radalle? Uusi pyörä alla ja kovasti tekis mieli päästä kokeilemaan miten tuo alastaro siltä luonnistuu. :orgmp: Ja jos jollakin olisi vielä suositella jotain hyvää rengasta :respect:

En täältä pikaisella haulla löytänyt aiheesta oikeastaan mitään, niin pistin ketjun pystyyn.
 
Oikein varastoituna rengas säilyttää ominaisuutensa 5 vuotta, jolloin maksimi-ikä on 10 vuotta ja uudesta asti käytössä 6 vuotta. (nokianrenkaat.fi)

Eli jos rengas on ollut "uudesta" asti alla ja sillä on ikää 4 vuotta niin eiköhän ainakin tämä kesä vielä mene. 6 vuotta on varmaan aika hyvä nyrkkisääntö. Yleensä kyllä mp-rengas tulee vaihdettua 1-3 vuoden välein riippuen kilometreistä ja ajotavasta. Ratailijat vaihtaa kumia kuin Ron Je....
 
Katuvessassa itellä kolmatta kesää sama etunen ja kattelin sitä tuos sillä silmällä, että jos tulis tuos lähiradalla käytyä, nii varmaan vaihtaisin. Pintaa siis kyljissä vaikka kuinka. Heittämällä etunen lukkoon kun koitin vähän jarruttaa, toki saattoi olla likainen katu. Tokikin kun kiertää nopeaa ryhmää slikseillä ratamopolla nii tulee vähän erilainen mielikuva millaista pitoa odottaa eturenkaalta.

Eipä tuota kadulla huomaa kuin takarenkaasta vanhenemista, sekin pitää testata kikkailemalla kaasun kanssa.

Nyrkkisääntönä ratahommiin, jos harkitset renkaanvaihtoa niin tee se jo ennen ratakeikkaa. Se kuluu reunoilta siellä vaan.
 
Pitäs uskaltaa ihan hyvin. Vanhimmat renkaat mitä itellä on ollu radalla alla, on ollu 7 tai 8 vuotta vanhoja, tosin niiden kans tarttee jo lähtee tunnustellen liikenteeseen ja osa on menny ekan kiekan jälkeen roskakoriin. Neljä vuotta ei ole mikään paha ikä katurenkaalle.
 
Sitä olen joskus miettinyt että miten tehdään ylivuotisten pyörien renkaiden kanssa, tälläkin hetkellä markkinoilla on uusia pyöriä 2012-2013 malleja. Laittaako myyjä uutta kumia alle vai jääkö se ostajan huoleksi. Vai ajetaanko vain?
 
Kadulla ainakin sellainen "hiemankaan kuivahtanut" on varsin vittumainen.

Pito kun vaihtelee helvetikseen riippuen jo siitäkin, millä kohtaa latua milloinkin mennään.
Ajourat (mosaiikkilaataa) on jo muutenkin lipakammat kuin väliharjanteet ja
urissa mennään hiemankin leikatessa "vastakantilta myötäkantille" jne.

Ei tuolla "korpuilla" kömytessä koetella kun ihmisen verenkiertojärjestelmää.....
ja helposti vielä muutakin terveyttä :D.
 
Laittaako myyjä uutta kumia alle vai jääkö se ostajan huoleksi. Vai ajetaanko vain?

Ei taatusti laita :) Vainoharhainen ostaja saa itse laittaa. Samoin kaikki letkut ovat jo hapertuneet ja rasvat kovettuneet, eli pyörä osiksi ja täysi läpikäynti ennen ajoa...Ei rengas muutamaan vuoteen mene miksikään. Yli 5v vanhaan kannattaa jo suhtautua hiukan varauksella. Voi olla silti ihan ok.
 
Kiitoksia vastauksista. Ei tossa kadulla tuntunu erityisemmin luistelevan kun vaa kylmänä. Voi tietenki olla että omat taidotki tuo sitä ''luistamisen'' tunnetta, kun ei ihan täysin rentona osaa pyörän selässä olla.
 
Ei taatusti laita :) Vainoharhainen ostaja saa itse laittaa. Samoin kaikki letkut ovat jo hapertuneet ja rasvat kovettuneet, eli pyörä osiksi ja täysi läpikäynti ennen ajoa...Ei rengas muutamaan vuoteen mene miksikään. Yli 5v vanhaan kannattaa jo suhtautua hiukan varauksella. Voi olla silti ihan ok.

Kun tuon nykyisen FJR:n ostin 2014 kesällä niin siinä oli ihan orggisrenkaat (z6) alla reilun kympin ajettuina. Vuodelta 2006. Olihan ne kuluneet ja kulmikkaat mutta halki Suomen kun sen kostealla kelillä toin niin riittävän hyvin pelasivat. Pelasivat niin hyvin että kävin niillä vielä kerran löysästi radallakin ja maantietä matkasin takasella pari tonnia ja etusella yli neljä tonnia.
Kaihan noita vois vaihdella useamminkin mutta selvinpäin nuukana ei viitsi
 
Onks tää hyvä? :)-

PhotoPictureResizer_160524_16552670396-1280x720.jpg

Iskemätön Dunlop sportmax touring 170/60-17 ikää 14v ja kypsytetty hitaasti hämärissä kellareissa...
..vuosikertakamaa...tulee ihan pirun hyvänhajuista savuakin:WAZAAP:
...ei vaan, yllätyin kun ei tämä nyt oikeastaan eronnut kiihdytyspidoltansa uudehkosta sporttikumista!? Mene ja tiedä??? :orgmp:
 
Jos uusi, tuore rengas ajetaan radalla 10x kunnolla kuumaksi niin liukkaampi se on kuin kuusi vuotta vanha ajamaton rengas hyllystä. Kuumuus kovettaa renkaan.
 
Jos uusi, tuore rengas ajetaan radalla 10x kunnolla kuumaksi niin liukkaampi se on kuin kuusi vuotta vanha ajamaton rengas hyllystä. Kuumuus kovettaa renkaan.

Ihan varmasti on näin, koska tuossa vaiheessa se 10x kuumaksi ajettu rengas on jo täysin kalju. :D
 
Ihan varmasti on näin, koska tuossa vaiheessa se 10x kuumaksi ajettu rengas on jo täysin kalju. :D
:D

Toki jos ei aja lämppäreillä niin kai se periaattees saattaa aika rajuja syklejä käydä läpi.

Mielestäni edelleen tuollainen 4 vuotta katuvessan alla ollu kumi on olosuhteista riippuen saattanu käydä 50kertaa pakkasella ja monet kerrat lämmennyt. On siinä vaiheessa niin pieni sijoitus, että vaikka sillä nyt saattaakin pysyä pystyssä ihan kivasti, ei se kallis ole mielenrauhasta. Katukuskien rengaskulut ovat kuitenki ihan minimaaliset.
 
Omat renkaat aika repaileilla kyllä kyljestä. Vanha omistaja ajanut ilmeisesti lähinnä rataa (1000km vuodessa sanoi ajaneensa). Ihan oman mielenrauhan takia varmaan vaihdan. Opiskelijabudjetilla tuollainen 300€ renkaisiin ei mikään pikkusumma kuitenkaan ole. Noh jos tuosta vähän musavehjettä myy niin pääsee radalle kokeilemaan.
 
itellä näyttäisi takarengas olevan noin 17vuotta vanha! eikä ole edes kovettunut kovin pahasti ^^ koitan nyt ajaa ton loppuun jos vaikka ensi kesäksi sitten uudet renkaat!
 
itellä näyttäisi takarengas olevan noin 17vuotta vanha! eikä ole edes kovettunut kovin pahasti ^^ koitan nyt ajaa ton loppuun jos vaikka ensi kesäksi sitten uudet renkaat!

Kannattaakohan tuolla ottaa riskiä?
Noin vanha rengas ei voi enää olla hyvä.
Suosittelen että vaihdat sen uuteen.
 
Eilen kävin laitattamassa 2012 paistetun 2CT:n alle ja asentaja siitä huomauttikin, mutta sanoin että vanteelle vaan. Hyvin se aamulla piti ja kovaakin pääsi. Ei ne nyt hetkessä miksikään mene, jos ei suorassa auringonpaisteessa säilytä.
 
Omas nopossa oli originaali 1999 millenium-Macadam takana vielä 2013. Menihän se kesälämpimillä mutta syksy oli sen sortin luistelua ettei toista kautta enää huvittanut. Ei kyllä enää pahemmin kulunutkaan, oli jo sen verran kivettynyt.
 
Omas nopossa oli originaali 1999 millenium-Macadam takana vielä 2013. Menihän se kesälämpimillä mutta syksy oli sen sortin luistelua ettei toista kautta enää huvittanut. Ei kyllä enää pahemmin kulunutkaan, oli jo sen verran kivettynyt.

Mätäkämmi on kyllä varmaan ollut semmoinen luistin ihan uutenakin :) Ei mikään RR-kuskin ihannevalinta.
 
Back
Ylös