Tämähän muodostuu ihan kiinnostavaksi threadiksi. Voisivatko ne huuta HEP, jotka ovat törmänneet tuohon epätasaiseen (vasemmanpuoleiseen kulutukseen)...
HEP!
Olen havainnut ilmiön kaikilla pyörillä joilla olen ajanut sen verran että ehtii eturengas kulua (bmw r100, ducati paso ja joku honda ja sutsuki..). Älkää siis arvon bemaristit omiko tätä mielenkiintoista ilmiötä itsellenne.
Olen saanut ilmiöön kattavan selityksen monelta taholta, ja kaikki väittää tienpinnan kaltevuuden olevan syynä. Tie rakennetaan hyvin kuperaksi jotta vesi valuisi ajokaistalta tien oheen. Toinen, ei ehkä niin merkittävä tekijä on se, että valtaosa kuljettajista on taipuvaisia kurvaamaan vasemmalle riuskemmin kuin oikealle. Tämä ei johdu poliittisesta taustasta vaan mopedi-ikäisenä opitusta tavasta laittaa lapikasta maahan kurvatessa, ja vasen jalkahan se helpommin pannaan maahan kun oikealla polkaistaan takajarrua. Näin on opittu jo lapsena kurvaamaan vasemmalle rivakasti. Kokeilkaapa vaikka hiekalla polkaista jarrua ja kurvata takapyörä lukossa oikealle, ei ole niin helppoa kuin vasemmalle. Yleensä.
Mene ja tiedä. Istu ja pala.