• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Renkaiden asennuksesta...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gikseri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

gikseri

New member
Onko kukaan asennellut renkaita vanteelle itse ilman sen tarkempia tasapainotuskoneita. Kyllähän sen kotikonstein jotenkuten saa tasapainoteltua mutta kuinka tarkkoja sporttipyörät ovat renkaiden tasapainon suhteen? Tarkoitus olisi pitää ratahommissa rennsportteja ja maantiellä z4:sia. Toisia vanteitakaan en raaski ostaa. Kokemuksia?

Ja sit ei mitään "meillä vanteelta vanteelle vain 30€"- tyylisiä vastauksia.
 
Kait sporttipyörät on tarkempia tasapainotusten suhteen kuin jotkut rauhallisempaan menoon tarkoitetut mopot, varsinkin rata-ajossa, jossa nopeudet yleensä kovempia kuin maanteillä?
Kannattaa ostaa tasapainoituspukki Duellista (n. 80€) tms. ja liimapainoja. Sellaisella saa riittävän tarkkaan painotettua, ainakin on saanut vuosikymmenet.
 
Kait sporttipyörät on tarkempia tasapainotusten suhteen kuin jotkut rauhallisempaan menoon tarkoitetut mopot, varsinkin rata-ajossa, jossa nopeudet yleensä kovempia kuin maanteillä?
Kannattaa ostaa tasapainoituspukki Duellista (n. 80€) tms. ja liimapainoja. Sellaisella saa riittävän tarkkaan painotettua, ainakin on saanut vuosikymmenet.
Juuri tota tarkoitinkin että riittääkö tollanen karkea pukin kans tehty tasapainotus vai tarvitaanko oikein tasapainotuskone joka ilmoittaa tarkasti mihin lyijyä ja kuinka paljon. Täytyypi kokeilla kuinka onnistuu.
 
Juuri tota tarkoitinkin että riittääkö tollanen karkea pukin kans tehty tasapainotus vai tarvitaanko oikein tasapainotuskone joka ilmoittaa tarkasti mihin lyijyä ja kuinka paljon. Täytyypi kokeilla kuinka onnistuu.
Pitäisi riittää? Kokeilemalla löytyy oikea grammamäärä ja paikkakin löytyy samoin. Kevein kohta jää yläpuolelle. Esim. varttikierroksen välein kokeilee pyöriikö vanne vielä, jos ei pyöri niin ok.
 
Juu eipä tuolla ratapäivillä ja kisaharkoissa juurikaan automaattisia tasapainotuskoneita varikolla näy.
(tai sit ne on piilossa
tounge.gif
) Taitaa olla sitä tavaraa muutenkin tarpeeksi mukana?
Kovasti siellä renkaita vaihdellaan ja ihan manuaalisesti lienee pukilla tasapainotus suoritettu.
Jos toi kisakuskeille riittää, niin riittänee meille muillekin.
biggrin.gif


(mää mitään tiedä)
withstupid.gif
smile_org.gif
 
Kunnossa olevalla tasapainotuspukilla (laakerit kunnossa ja kehät puhtaat, akseli suora ja puhdas) saa renkaan _vähintään_ yhtä hyvin punttiin kuin koneella. Pukilla näkyy jopa 2,5 gramman heitto, saa olla aika ihme kone joka pystyy samaan luotettavasti.
 
Kyllä tollaisella tasapainotustelineellä saa todella hyvin tasapainoon renkaat, jos vaan kärsivällisyyttä ja asennusjuomia riittää  
smile_org.gif


jos tiheään vaihtelee kumeja, niin kannattaa painottaa vanne ensin ilman rengasta ja vetää esim.teipit painojen päälle. Sitten rengas paikalleen ja uudestaan tasapainotus. Ja jatkossa renkaanvaihdon yhteydessä jätetään ne teipeillä merkatut painot paikalleen... Näin ainakin itse olen säästänyt painoja huomattavasti  
smile_org.gif
Yleensä kuiten ne suurimmat heitot johtuu vanteista ja ne painot sattuvat samaan paikkaan  
smile_org.gif
 
Kannattaa ostaa tasapainoituspukki Duellista (n. 80?) tms. ja liimapainoja. Sellaisella saa riittävän tarkkaan painotettua, ainakin on saanut vuosikymmenet.
Eräs kisakuski vaihtoi mulle kumit toiseen mopoon ja tasapainotti itsetehdyllä pukilla.. Eipä se pukki mikään kovin tekninen laite ole, ettei halvalla sais hyvää tehtyä.

Itseasiassa rengaskonekin oli itse tehty, ja toimiva..
 
Kunnossa olevalla tasapainotuspukilla (laakerit kunnossa ja kehät puhtaat, akseli suora ja puhdas) saa renkaan _vähintään_ yhtä hyvin punttiin kuin koneella. Pukilla näkyy jopa 2,5 gramman heitto, saa olla aika ihme kone joka pystyy samaan luotettavasti.
Kyllä näin on, "käsin" saa tarkemmin tasapainoon kuin tp-koneella. Aikaa tosin menee vähintään 10 kertaa enemmän.
 
Tai sitten ei pistä mitään painoja sotkemaan. Ei niitä painoja tarvi, jos se rengas ei täristä...

edit: kato pentele. Onhan mulla ollut kaikissa renkaissa painoja... sadekumeja ei painotettu, muuta eipä niitä ole koitettukaan.
 
Eipähän mullakaan näytä painoja olevan... Enkä ole huomannut mitään täristelyjä. Vai oliskos niin peikkomainen flaksi että osu kerranki valo risukasaan?
nixweiss.gif
 
Tai sitten ei pistä mitään painoja sotkemaan. Ei niitä painoja tarvi, jos se rengas ei täristä...

edit: kato pentele. Onhan mulla ollut kaikissa renkaissa painoja... sadekumeja ei painotettu, muuta eipä niitä ole koitettukaan.
No huh huh, johan tulee turvallisia neuvoja....Renkaan tasapaino pitää _AINA_ tarkistaa jollain muulla kuin perstuntumalla. Tasapainottamaton rengas modernissa katupyörässä on ihan konkreettinen turvallisuusriski.

Jaa miksi?....No sen takia että eturenkaan epätasapainon kyllä yleensä tyhmempikin huomaa ohjaustangon tärinänä tms. mutta takarenkaasta ei välttämättä vielä 30-40 grammankaan heitto tunnu. Takaiskari joutuu kuitenkin tällaisessa tapauksessa tekemään niin paljon ylimääräistä työtä että autobaanalla tai moottoriradalla missä pääsee ajamaan kovempaa se saattaa ylikuumentua siten että vaimennukset häviää käytännössä kokonaan. Lopun voi sitten jokainen kuvitella itse.

Eli jos ei todella tiedä, ei kannata neuvoa. Varsinkaan tällaisissa asioissa joissa on kyse turvallisuudesta.
 
Ei kannata muuten edes unta nähdä , että ajettais pyörällä ilman tasapainoitusta . " Ennen vanhaan " tasapainoitus tehtiin pukin päällä akselin varassa ihan vakituiseen ja hyvin pärjäs .
 
No huh huh, johan tulee turvallisia neuvoja....Renkaan tasapaino pitää _AINA_ tarkistaa jollain muulla kuin perstuntumalla. Tasapainottamaton rengas modernissa katupyörässä on ihan konkreettinen turvallisuusriski.
No joo, näin se menee. Mutta jos itselläni on ollut kiire, en ole tasapainottanut takarengasta lainkaan. Monet kilpakumppanini eivät tasapainota sitä ikinä. Takarenkaan tasapainotus ei ole yhtä tiedettä kuin eturenkaan, sillä vetolevy, rattaat ja ketjut eivät välttämättä ole balanssissa. Vedon epätasaisuuskin aiheuttaa töitä takaiskarille.

Katurenkaisiin olen kyllä aina pistänyt painot, sillä niiden käyttöikä on oleellisesti pidempi. Parin minuutin painottelu ei haittaa.
 
kyllä on mielenkiintoisia vastauksia.

ensinnäkin unohda noi duellin laitteet.. ne on yli hinnoteltu
esim.
tasapainoteline duellissa 155€
tasapainoteline allrightissä 217€
tasapainoteline luissilla 35€

luissin telineessä ei ole kartioita mutta 3 eri paksusta akselia.
ja kartiothan voi aina teettää.
helppo homma toi vaihto ja tasapainotus vaikka pelkillä rengasraudoilla sen tekiskin
 
Juu ei tulis mieleenkään ostaa tommosia telineitä. Tarkoitus olis rakennella itte kuhan töissä vaan sattuu sopivasti väljää aikaa. Kuvatkin on jo takaraivossa tulostusta vailla. Kuka sitä nyt itselleen mitään rakentelis jos ei siitä palkkaa makseta
tounge.gif
 
Louisin teline on hyvä, liimapainot on haettu lähimmältä huoltikselta joka tekee rengashommia. 12ärrän renkaat eivät täristä ei yhtään eivätkä sen paremmin iso intikan tai KLE:nkään.

Renkaan irroituksessa käytetään 50 euron hintaista Polon "konetta". Samaa laite toimii hyvänä alustana myös asennuksessa. Vehkeet ovat haukkuneet hintansa jo moneen kertaan.

Tarvittavat kartiot syntyivät amiksella tutun metalliopettajan töinä. Kartioita voi simuloida myös sopivan paksuisilla soviteholkeilla.
Toisinaan onni on myötä, toisinaan ei. Kartiot ovat parhaat.

Ei tulisi mieleenikään pistää uutta rengasta alle testaamatta sitä tasapainotuspukilla. Vielä ei yksikään ole ollut täysin tasapainossa asennuksen jälkeen.

Ai niin, tubelessventtiilin vaihto renkaan yhteydessä on turvallisuutta, ei välttämätöntä.
 
Juu yksi ääni lisää tuolle manuaali tyylille
Kyllä sillä saa tarkemmin renkaan tasapainoitettua kuin jonkun liikkeen tp-koneella.
Kilpureiden renkaita on tullut vaihdettua useita kappaleita ja aina painoitettu itse ja liimapainoja hyväksikäyttäen
ja on olleet aina hyviä.
 
Back
Ylös