Renkaiden kestävyys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MLa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ME 880 kesti R 1150 R:ssä edessäparhaimmillaan 38 tkm takana keskimäärin 21 tkm.

Z6 havainto: Kesti 11 tkm.
Onneksi on valinnan varaa. Jos tarvitsee tai haluaa helppoa pitoa, niin kulutuskestävyydessä on näköjään annettava periksi. Ei auta.
Se on just noin...

eräs kaverini ajaa LT:lläkin Z6:silla vaikka eivät ole edes siihen pyörään painoluokitetut. Pito on kuulemma niin ihana ja kurvit voi vetää keskituki kipinöiden - kaikki 6 tai 8 tonnia, minkä renkaat kestää. Hän vaihtoi pitkälle reissulle ME 880:set, mutta on taas luopunut niistä, koska niillä ei osaa /uskalla ajaa samalla tavalla kuin pehmeillä Z6:silla....

Itse taas en osaa panna niin suurta painoa tolkuttomalle kaarrepidolle kuin kulutuskestävyydelle - sekä ennenkaikkea sille mielenrauhalle, että tietää ainakin renkaan painoluokan riittävän omalle mopetille.

Jokainen tavallaan...
wink.gif


t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Ite tuli ajeltua aiemmin R1100RS:llä ja R1200ST:llä just noilla Z-kuutosilla. Meikäläisen taidoille enemmän kuin riittävät rinkulat ja silti kestivät aina reilut 15tkm. Jännää, että R1200ST:ssä meni itse asiassa etunen vaihtokuntoon ennen takafillaria. Etupainoa siis ilmeisesti piisasi.

LaveTtiin kun tuli vaihdettua, niin alla oli Marathonit, joilla oli ajeltu jo vajaat 20tkm. Takarinkulan vaihdoin parin tuhannen jälkeen. Kuviota oli tuolloin jäljellä reilusti yli laillisuusrajan. Eturengas on alla vieläkin (~8tkm meikäläisen ajoa + edelliset). Hämmästyttävän hyvin pitää tuo Marathon meikäläisen alla. Pari kertaa on sateella / märällä hieman lipsunut, mutta muuten on ollut tosi tukeva rengas. Tosin - ei sitä varmaan äLTeellä tule puskettua lähellekään kuten 1200ST:llä.

Mutta alkuperäiseen. R1200ST:lla meni Z-kuutosilla yli 15tkm.
 
Loppusyksystä, kun 880 takanen oli kulunut LT:n alla loppuun, eikä rengasliikkeen mukaan niitä ollut maahantuojalla, jouduin valitsemaan tilalle Z6:n. Sillä sitten meni viimeiset 500km ennen talvitaukoa ja täytyy sanoa, että ajotuntuma oli jotenkin epämääräinen. Keväällä sitten selviää sen varsinainen kestävyys yms. Viimeistään toukokuun puolivälissä on sitten ratkaistava lähteäkö sillä eurooppaa valloittamaan, vai palatako jo sitä ennen 880:aan. Tai siis, voihan tuo Z6:n olla loppu jo ennemminkin?
 
No voi hitsi mitä km määriä. Itellä Suzuki GS1100G ja alla bridgestonen batlax B-45 edessä ja takana. Etukumi kestää joku 16 000 km ja takakumi noin 8000 km.

Rengaskoko tossa mopossa on kyllä sellanen, etten ole vielä löytänyt muilta kuin metzeleriltä ja bridgestonelta sopivia.

Batlaxit ovat olleet kyllä mun ajossa ja tolle mopolle loistavat. Eka rengas oli metzeler, mutta ekan kerran kun pistin batlaxit alle niin en ole sen jälkeen muita harkinnutkaan. Ainut on tuo takakumin kesto ikä, joka on liian lyhyt.

Täytyy ilmeisesti tarkistaa kanta jos tuo marathon kestää noin paljon. Pitää tarkistaa josko kuitenkin saisi moiset omaan mahtumaan.
 
Alkuperäisillä Z6:silla on nyt menty yli 12000km. Menee kenties vielä pari tonnia, eturengas ehkä vielä enemmänkin. Kokemukset ovat hyvät niin märällä kuin kuivallakin. Näkyy vain puuruuvi menevän noistakin läpi
confused_orig.gif
 
Z6 takana k1200s:ssä kesti 9500km kaks päällä ajoa Euroopan tourneella.

Nyt alla Misukan Road II:set, jolla 4500km ajettu pikkutieitä mutkitellen. Ei minkäänlaista kanttia vielä näkyvissä ja kuluminen todella marginaalista. Pitoakin on tarpeeksi. Hyvä kiekko!
 
Talliin tuli K1200S ja siinä on Siltakivet ensiasennusrenkaina. Ekassa FJR:ssä oli samat gummit ensimmäisinä renkaina ja liian koviksi ne havaitsin. Onko joku "onnistunut" saamaan Metzelereitä ekoiksi renkaiksi Bemuun?
 
R1200 RT 2005 vuodelta ja alkuperäisillä Michelin Piloteilla 8500 km ja kumpikin vaihdettiin Metzelerin Z6 joilla mentiin 15000 km ja kumpikin taas vaihdettiin, etusilla ajaisi kyllä tuhansia pitempään mutta helpompi muistaa kun vaihtaa kaikki kerralla. Metzeler kyllä tunnokkaampi ajaa, koskaan ei ole ominaisuudet loppuneet. 40% ajosta kaksi päällä ja täydet laukut ja "ylipaineella" 0,5 yksikköä.
tounge.gif
 
Kauheita matkoja on jotkut lasketelleet.

Mulla Z6 kestää FJRssä takana 5-7 tkm, edessä pari tonnia pitemmälle.

Itse tykkään siitä että pitoa on mahdollisimman paljon, vaikka kestävyyden kustannuksella, eikä noissa ole ollut moittimista sen suhteen.
 
off topic, mutta eikös tuosta FJR:ää ole moitittu rengassyöpöksi, oliko TM 40 tkm testi missä moiseen kiinnittivät huomiota... can't remember siitä on yli kolome varttia eli pidempään kuin keskimääräinen miesmuisti...
smile_org.gif
 
VFR:ssä ja XX:ssä takanen (batlax 020) oli sileä 6 tkm kohdalla, mutta kestivät n. 8 tkm ennenkuin rätit tulivat näkyviin.

R1:ssä (Diablo Corsa) 4 tkm:ssä takanen oli sakkokumi.

Noi mä jotenkin ymmärrän, koska niissä on vähän tehoakin. Mutta kyllä sitä ihmettelen, että Wikakasa GPZ500R:ssä takarengas kesti juuri yhtä vähän kuin VFR:ssa ja XX:ssä  
crazy.gif
JA ei vissiin ei ole merkitystä sillä miten kaasua käyttää niillä tehoilla. Ja renkaana oli MARATHON!

Eturenkaat on aina kestäneet ihan ok. Mutta noiden takarenkaiden suhteen tuntuu siltä, että onko äijät ihan tosissaan ja käsi raamatullakin väittävät että niillä pääsee yli 10 tkm?  
confused_orig.gif
 
Kahdessa edellisessä pyörässä FJ 1200 , GSX R 1100 W takarengas kesti yleensä 5000-8000 km . Nykyisessä GSR 600 alkuperäinen Bridgestone BT 014  oli vaihtokunnossa 3600 km kohdalla (pintaa noin 1-1.5 mm) . Käyttö on ollut normaalia mutkatie ajelua yhden hengen kuormalla valmistajan rengaspainesuosituksin. "poltettu" rengasta ei ole kertaakaan.   Nyt alla Metzeler Z6  180/55-17  ja näyttäisi kestävän ainakin tuplamäärän BT 014 ensiasennusrenkaaseen verrattuna .  Eturengas BT 014 oli vaihtokunnossa 6800 km kohdalla (pintaa noin 1.5 mm jäljellä) . Edellisissä pyörissä eturenkaat kestäneet  10-13 tkm.
 
Back
Ylös