Renkaiden nopeusluokat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kap57
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kap57

New member
Pitäisi hankkia rengassatsi CBR600 -87, jossa virallinen rengas on 110/80-17V ja 130/80-17 V eli nopeusluokkana on V ( 250 km/h ). Suhteellisen harvinaisesta koosta johtuen ei valikoima esim. ORG. Shopissa ole laaja ja pyörässä on muutenkin takana poikkeava koko 140/80-17 V.
Hintaero on H ja V -luokan välillä on melkoinen, esim. Metzelerin ja Pirellin mallistossa helposti 20-30 euroa/rengas. Pyörällä ei ajella paljoakaan kotoisten nopeusrajoitusten päälle eli tuntuu hullulta maksaa satsissa melkein eturenkaan hinta pelkästä nopeusluokasta  
nixweiss.gif
. Säästänkö nyt väärässä paikassa hankkiessani H-luokan gummit Cebariin?
 
Riippuu ihan mitä sillä fillarillasi suunnittelet tekeväsi
lookaround_orig.gif
Jos ajelet pitkää matkaa ja sitäkin pääasiassa Suomessa, on nopeusluokkaan satsaaminen aivan turhaa. Jos taasen pörräät radalla ja muutenkin käyttö on sieltä agressiivisemmasta päästä, korkeammalla nopeusluokalla voi olla ihan oikeastikin jotain etua
cool.gif
 
Jos ajelet kotoisia nopeuksia niin hitaampi nopeusluokka riittää varmasti, mutta esim. saksaan ei niillä renkailla ole menemistä, siellä poliiseilla on tapana tarkistella autoista ja pyöristä renkaiden nopeusluokkia ja matka saattaa loppua kesken.
 
Olen antanut itseni ymmärtää, että kovemman nopeusluokan rengas, koska on tukevampi, kuluu hitaammin. Kokemusta ei ole. Alla on aina ZR:ät. Eipä tule tuokaan valinta taas liian helpoksi
blush.gif
 
Pitäisi hankkia rengassatsi CBR600 -87, jossa virallinen rengas on 110/80-17V ja 130/80-17 V eli nopeusluokkana on V ( 250 km/h ). Suhteellisen harvinaisesta koosta johtuen ei valikoima esim. ORG. Shopissa ole laaja ja pyörässä on muutenkin takana poikkeava koko 140/80-17 V.
Hintaero on H ja V -luokan välillä on melkoinen, esim. Metzelerin ja Pirellin mallistossa helposti 20-30 euroa/rengas. Pyörällä ei ajella paljoakaan kotoisten nopeusrajoitusten päälle eli tuntuu hullulta maksaa satsissa melkein eturenkaan hinta pelkästä nopeusluokasta  
nixweiss.gif
. Säästänkö nyt väärässä paikassa hankkiessani H-luokan gummit Cebariin?
V-luokan rengas on pyörän valmistajan suositus - ei sen virallisempi.
Et säästä väärässä paikassa etenkin kun mainitsit ettet aja paljoakaan kotoisten rajoitusten päälle. H-luokan rengas on valmistettu kestämään 210 km/h jatkuvaa nopeutta. Vanteille vielä oikean kokoiset renkaat.
Mikäli kuitenkin mielessä saksan autobahn ja satoja kilometrejä hanat kaakkoon ajoa suosittelen V-nopeusluokkaa.
 
Jos ajelet kotoisia nopeuksia niin hitaampi nopeusluokka riittää varmasti, mutta esim. saksaan ei niillä renkailla ole menemistä, siellä poliiseilla on tapana tarkistella autoista ja pyöristä renkaiden nopeusluokkia ja matka saattaa loppua kesken.
Ja se sakko, mitä siitä seuraa, ei ole ihan pieni. Mutta pohjoismaissa ei kyseiseen asiaan puututa.
 
Niin kyseessä on tyttären pyörä eikä hänellä ole tapana koetella huippunopeuksia...  
biggrin.gif
. Tuo ulkomaille meno on kyllä järkevä pointti, siellä asialla on varmaan käytännön merkitystä. Moottoriradoillakin jää useimmiten nopeudet alle 200 km/h ainakin "maallikolta". Mitenkähän asiaan vaikuttaa, että pyörä on virallisesti  
wink.gif
kuristettu 25 kW:n luokkaan, joten se ei voi teoriassakaan kulkea tuota nopeusluokan vauhtia?
 
Tosta nopeusluokan riittävyydestä oli jokunen vuosi-pari sitten juttua muistaakseni teknarissa. Tuolloin oli ongelmana oli se, että autossakin nopeusluokan riittämättömyys voi tulla vastaan esim. nopeaan autoon talvikummeja hankittaessa ja ilmeisesti katsastuksessa voivat siitä sitten sanoa. No ristiriitana oli heti alkuunsa ettei Suomessa saa ajaa missään (paitsi radoilla) sellaisia nopeuksia. Kuitenkin loppputulos taisi olla, että saa laittaa, kunhan kojelaudassa on tarra asiasta huomautuksena kuljettajalle.
 
Kuitenkin loppputulos taisi olla, että saa laittaa, kunhan kojelaudassa on tarra asiasta huomautuksena kuljettajalle.
Kyseinen käytäntö ainakin on vallalla pitkin Keski-Eurooppaa, eli sikäli tuntuis loogiselle, että Suomessa tehtäisiin samoin nuo varoitukset alemmista nopeusluokista ko. kulkuneuvon alla.
 
Yep, nopeusluokasta kertova tarrotus on ihan virallisesti hyväksytty käytäntö Suomessa, mutta muistaakseni silläkin oli joku raja jonka jälkeen se vasta vaadiittin. Jos auto on tyypitetty 250km/h kiekoilla ja nakkaat alle 200km/h niin siitä ei vielä tarttisi kertoa. Jotenkin muistelen että 160km/h oli tämä raja - mikä lie sitten kirjaimena
nixweiss.gif
Olettaisin että ko. rajakäytäntö on muodostunut talvikiekoista
wink.gif
 
Back
Ylös