Renkaista...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cSnake
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Dunlopilla tuppaa olemaan kestoikä jonkin verran Pirelliä parempi. Oon ite ajellu MS3/MS4 etu/taka kombolla tonnarilla n. 100 kiekkaa omaa treenihumppaa, eli esim. Alastarossa jotain 1:20 molemmin puolin. Keskarin nopeassa tai nopeen hitaassa päässä tuohon saanee laittaa kertoimen 3-5 ellei enempikin. Hankintahinta saattaa olla vähän korkeampi kuin Pirellillä, mutta €/kierros tulee halvemmaksi.

:thumbup:
 
Olen ajellut tämän kauden Metzeler TD slickeillä yhteensä 5 täyttä ratapäivää ja 2 testi iltaa vantaacircuitilla.

Etunen ei ole paljoakaan kulunut mutta takanen alkaa olemaan jo ehtoo puolella. Takarenkaassa on kulutusrei'istä tönärillä mitattuna noin 30-35% pintaa jäljellä (100% uuden renkaan täysi pinta ja 0% täysin loppu)

Kuinka loppuun olette renkaita ajeneet? Eli ajaako tuolla renkaalla vielä yhden päivän alastaroa vai vaihdanko suosiolla uuden alle? Rengas ei edellisellä kerralla lipsunut kertaakaan avauksissa, ajat keskinopean nopeassa päässä 2:10,..
 
Olen ajellut tämän kauden Metzeler TD slickeillä yhteensä 5 täyttä ratapäivää ja 2 testi iltaa vantaacircuitilla.

Etunen ei ole paljoakaan kulunut mutta takanen alkaa olemaan jo ehtoo puolella. Takarenkaassa on kulutusrei'istä tönärillä mitattuna noin 30-35% pintaa jäljellä (100% uuden renkaan täysi pinta ja 0% täysin loppu)

Kuinka loppuun olette renkaita ajeneet? Eli ajaako tuolla renkaalla vielä yhden päivän alastaroa vai vaihdanko suosiolla uuden alle? Rengas ei edellisellä kerralla lipsunut kertaakaan avauksissa, ajat keskinopean nopeassa päässä 2:10,..

Oon ajanut noita kumeja aika monta settiä...Etusen merkit ei kulu, mutta kumin muoto muuttuu kierrosten/kilometrien myötä aika suipoksi ja sitten käyttäytyminen muuttuu. Vertaa uuteen. Itse olen vaihtanut etusen n. 1100...1200 km ajelun jälkeen (max n. 400 kierrosta). Takanen kannattaa kääntää jos on kulunut toispuoleisesti niin kuin Alastarolla on ollut tapana, näin saa kumin ajettua molemmin puolin loppuun. Itse olen ajanut takarenkaasta reunimmaiset merkit pois, eli max. 600...700 km eli n. 200 kierrosta.
 
Osaako kumi expertit kertoa mistä johtuu, että katulaillisen pyöräni takakumi kuluu enemmän vasemmalta? Nyksällä ajettu 3 ratapäivät + 3 x kieputusta radalla ilman päiviä ja katuajoa muutama tonni. Jotenkin kummallisesti eniten kuviota on keskellä sekä oikealla, mutta vasen sivu on ihan sileä :blink: Tuurin piikkiin laittaisin muutoin, mutta edellinen rengas setti kului samalla tavalla enemmän vasemmalta.

Kummalle puolelle kallistat mielummin? Onko vasen mutka "helpompi" ajaa?

Jos on, niin avaat vasemmalla ollessasi reippaamin kuin oikealle kallistettuna (?)

:dunno:
 
Osaako kumi expertit kertoa mistä johtuu, että katulaillisen pyöräni takakumi kuluu enemmän vasemmalta? Nyksällä ajettu 3 ratapäivät + 3 x kieputusta radalla ilman päiviä ja katuajoa muutama tonni. Jotenkin kummallisesti eniten kuviota on keskellä sekä oikealla, mutta vasen sivu on ihan sileä :blink: Tuurin piikkiin laittaisin muutoin, mutta edellinen rengas setti kului samalla tavalla enemmän vasemmalta.

Katuajossa rengas kuluu enemmän vasemmalta koska tiet ovat kallistettuja ulospäin keskiviivasta, eli ajat aina hieman vasemmalla kyljellä. Knaku sitten vastasikin jo tuohon ratailuun liittyen.
 
Ensi kesää silmällä pitäen olen seos renkaita miettinyt ja vaihtoehtoja riittää.

Saako nämä renkaat näillä kovuuksilla kannatusta?

https://mprenkaat-store.com/shop/dunlop-120-70-r-17-tl-kr-106-ms3-343-medium/

https://mprenkaat-store.com/shop/dunlop-200-70r17-tl-kr108-ms2-race/
Jos en nyt ihan väärin muista niin nimenomaan tuo MS3/343 on eteen the rengas.
Toimii missä vaan, miten vaan, ja pitoa riittää.
Mutta taakse mielummin MS4:nen.
Takana MS2:nen vaatii sen että alusta on suht kohdillaan, JA, että myöskin syöttö radalla on riittävää.
MS4:sella pito riittää harrastelijavauhdeissa, +toimii hyvin laajalla skaalalla, +kestää kierroksia ihan perkeleesti.
 
Hyvä että kysyin sillä nyt katosi oma ajatus avaruuteen. Jatkankin siis kysymyksellä, koskä en ymmärrä.

Miksi harrastelijalle olisi kova rengas takana parempi kuin pehmeä?

Luulin että pehmeä rengas pysyy lämpöisenä helpommin... :dunno:
 
Osaako kumi expertit kertoa mistä johtuu, että katulaillisen pyöräni takakumi kuluu enemmän vasemmalta? Nyksällä ajettu 3 ratapäivät + 3 x kieputusta radalla ilman päiviä ja katuajoa muutama tonni. Jotenkin kummallisesti eniten kuviota on keskellä sekä oikealla, mutta vasen sivu on ihan sileä :blink: Tuurin piikkiin laittaisin muutoin, mutta edellinen rengas setti kului samalla tavalla enemmän vasemmalta.

Jotain merkitystä voi olla myös jo takapyörä ei ole kunnolla linjassa. Radoista toiset tuppaa myös syömään toista puolta enemmän. Varsinkin Kemoran rata mutta se syö taas oikeaa puolta kylläkin. Kerran pilannut päivässä tuolla uuden takarenkaan kun en kääntänyt ajoissa.
 
Hyvä että kysyin sillä nyt katosi oma ajatus avaruuteen. Jatkankin siis kysymyksellä, koskä en ymmärrä.

Miksi harrastelijalle olisi kova rengas takana parempi kuin pehmeä?

Luulin että pehmeä rengas pysyy lämpöisenä helpommin... :dunno:

Dunlopilla sen pehmeempää kumia alle taakse, mitä kuumempi keli. Kova seos toimii selkeesti laajemmalla lämpötila-alueella, pitää harrastelijalle ihan saman ja kestää paremmin kierroksia.
 
Luulin että pehmeä rengas pysyy lämpöisenä helpommin... :dunno:
Pehmeä seos vastustaa muodonmuutosta vähemmän eli lämpenee "vähemmän" vs kova seos samassa rasituksessa. Eli pehmeä seos on vaikeampi saada pysymään lämpöisenä.
Toki jos alusta ja syöttö on kohdillaan, niin sitten voi valita rengasta ihan radan, ja varsinkin radan pintalämpötilan mukaan.
 
Tuota MS4 seosta ei taida löytyä 195/65 pienempänä?
195/55 olis MS1 tai MS2.

Muuttaako tuo korkeampi profiili liikaa kusiaisen (R6) geometriaa? Vai mahtuuko edes pidemmillä ketjuilla?
 
MS4:sesta vielä sen verran että sehän ei varsinaisesti ole edes kova rengas, vaan siinä on pehmeämpi/medium seos reunoilla, ja kovempi seos keskellä.

Sitten jos haluaa taakse sen oikeasti kovan seoksen, niin se on MS5:nen. MS5:nen on oikein hauska rengas varsinkin kylmällä kelillä. Pito ei ole mitenkään maaginen, mutta ei lipsu pidon rajoilla, vaan luistaa hyvin rauhallisesti ja pitkään. Sitten jos keli (radan pinta) vähänkään lämpenee, niin se vaan alkaa luistamaan lisää ja kulumaan nopeammin.
Kylmällä kelillä, pehmeällä kaasulla ja hyvällä alustalla MS5:lla ajelis helposti ehkä jonkun 500-1000(++) kierrosta nopean ryhmän vauhteja.
 
Tuota MS4 seosta ei taida löytyä 195/65 pienempänä?
195/55 olis MS1 tai MS2.

Muuttaako tuo korkeampi profiili liikaa kusiaisen (R6) geometriaa? Vai mahtuuko edes pidemmillä ketjuilla?
190/55 taitaa olla seokset vastaavasti kuin 200/70 renkaassa, eli MS2 on medium MS3 medium hard. Noista ainakin MS2 ja 3 toimi tonnarin alla Alastarolla. MS1 en oo kokeillu.

Edit. Edellä mainittua MS5 endurance seosta ei oo tullu vastaan enää pariin vuoteen. Vissiin valmistus lopetettu. Sama homma vanhojen (195/65) MS1 ja MS3 seosten kans.
 
Kattelinpa itsekin huvikseni aidan toiselle puolelle...

Satsi Dunlopin KR106/108 SSP 600 slicksejä on alle 450 €. Kappas!

Tiiät Esa sen mun ratahurun, niin onko se sitten MS2/ MS2 vaiko MS1/MS2 kombo moottoriradoille, ja jos tuonne Imatran luistinradalle vielä meinaa niin sinne tietty MS1/ MS1.

Ei mitään käryä kuinka pehmeä tuo pehmeä etunen oikeasti on.

Oon vähän karsastellut näitä oikeiden kuskien renkaita, kun enhän mä reppana usko, että saan niitä ees toimintalämpöön :D

Conteilla on ollut helppoa.. on vain yksi seos eteen ja taakse. No okei, Imatralle kaivoin 8 vuotta vanhan lappusoftin, kun ei niitä enää tehdä, ja onkin suurin piirtein ainoa rata, jossa ne ei repeä paskaksi jahka ajelee varovasti.

Ei ihme, että valmistus loppui.
 
Back
Ylös