Reppu pidemmällä matkalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Airhead
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Airhead

New member
Itsellä olisi noin 4000km retki edessä ja kokemukset repusta ovat lähinnä alle 300km päivämatkoja, puolityhjän repun kanssa. Reppuni on tietysti parasta mitä rahalla saa, eli Kriegan R25. Jos ja kun se vaikuttaa asiaan.

Olisi kiva kuulla kokemuksia, miten olette pärjänneet pidemmän päälle. Itsellä uskoa reppuun riittää mutta kun asiasta joltain kysyy, vastaukset ovat ei kannata ja onko tossa järkeä tyyppisiä.

4000 km repun kanssa ei ole ongelma, ellei pakkaa siihen kaikkia kamoja, eli on muutakin, kuten esim. tankkilaukku tai tavararulla, sivulaukut tai jotain. On oleellista, ettei reppu ala painaa. Itsellä 6000 km siivut on olleet repun kanssa ongelmattomia ja niin lähtee reppu mukaan tänäkin kesänä ja on yleensä mukana muutenkin.

Siirtymillä menee, mutta ainakin allekirjoittanut sitoi sen tavaraverkolla takaistuimelle kun mutkapätkä alkoi. Yllättävän paljon selkäreppu haittaa jos painoa yrittää siirrellä serpenttiinimutkissa.

Komppaan tuota, että sitten kun vähän ajetaan, niin painava reppu on aika kelvoton selässä. Peruskruisailussa tulee kiltisti, jos reppu istuu hyvin ja paino jakaantuu jonnekin muuallekin kuin hartiolle. Ajoin pari viikkoa sitten 170km perusreppu selässä täynnä vaatetta, hygieniatauhkaa ja kengät. Kotiin tullessa rymysin ovenkarmiin reppu edellä, kun en muistanut, että moinen oli selässä.

Kyykkypyörässä reppu lepää suurelta osaltaan keskiselän päällä eikä kinnaa hartioista Suomen sallituissa maantienopeuksissa. Voisin kuvitella, että pystyasennosta ajettavalla pyörällä tällainen hartioista roikkuva perusreppu olisi hirveä.

Yleensä itse reppu ei paina, mutta ainakin itsellä repun paino painaa ajopuvun suojia, jotka painavat. Eli en itse lastaisi kauhean painavaa reppua. Mieluummin tankkilaukku tai laukku takasatulan päälle.

Täytyy koittaa kuinka pitkälle sen kanssa jaksaa ajaa ja heittää sitten takapenkille tavaraverkon avulla.

Tankkilaukku on melkein pakollinen matka kaveri.

Mä en lähde enää yhdellekään pidemmälle reissulle repun kanssa. 2002 tein viiden päivän kotimaan reissun FZS600, tankkilaukku ja reppu varustuksella. Viimeisenä ajopäivänä pelkkä repun selkään laittaminen tuntui kidutukselta. Hartiat aivan loppu. Eikä ollut edes mikään erityisen iso reppu ja sellainen, joka tulee edestä kiinni sekä vatsan, että rinnan kohdilta. Mun maksimi repun kanssa on 200km ja senkin teen vain ihan pakosta.

Voihan sen repun kiinnittää tavaraverkolla takamatkustajan paikalle... Joskus noviisina tein muutamia pitempiä reissuja reppu selässä, mutta aika tuskallista se on. Jos ja kun reppu on otettava mukaan, itsellä on käytössä Haglöfsin tight pro L joka on ihan miellyttävä pitää. Mutta kilokaupalla ei kannata tunkea tavaraa.

joo onse vaa nii et pitkässä juoksussa alkaa reppu painaa vaikkei oiskaa paljoo painoa. oli sitte mite pro-reppu tahansa. itellä kokemusta hagslöf tight xl:stä. toimii kyllä muutaman päivän retkillä mutta ei voi suositella pidemmille usean tuhannen kilometrien reissuille...

Mikäli matkatavarankuljetusväline on omani kaltainen, on varusteiden pakkaus vähän niin ja näin. Oikeastaan joko tai.

Siis joko:
normal_IMG_6808.jpg

Tai tai:
_small.jpg

Tänäkesänä aion hyödyntää parhaimmat kummastakin.

Tahtoo siis sanoa, että mikäli repun saa tuettua takapenkkiin, hyvällä lannevyöllä kireästi kyytiin, painopisteen alhaiseksi ja olkahihnat sopivalle säädölle, menee matkassa helposti.

Hyviä ja huonoja puolia on, muttei ainakaan pyörän kuormaamisessa ja purkamisessa mene kauaa. Helppo kantaa kamat sateesta majapaikkaan suojaan. Ei jää kaupungissakaan näpistettävää prätkään.

Yhteenvetona;  
nixweiss.gif
.

Pisin päivämatka Haglöfs tight pro x large reppu selässä n. 1000 km ja Haglöfs oxo 650 rinkka selässä reilu 1500 km. Mielestäni rinkka parempi, kun se lepää penkillä. Säätää hihnat vähän löysälle, ei käy hartioihin. Toimii Saksan baanallakin.

Ei voi omien kokemusten pohjalta suositella reppua, ainakaan jos on ainut laukku, esimerkkinä alppiteiden alastulot kyykyllä käy käsille todella ikävästi.

Toista tuhatta päivässä ja Kriega R35 täyteen ahdettuna, ei mitään ongelmia.

Haglöfs Tight -mallisto on suunniteltu kevyeen retkeilyyn ja päivärepuiksi. Ei se ole ihme, jos on hartiat jumissa kun sellainen selässä prätkäilee koko päivän.

Jos kuitenkin nyt sattuu omistamaan jonkun tasokkaamman retkeilyrepun eikä halua panostaa esim. tuohon Kriegaan, niin pakkausverkko on näppärä, jolla repun saa sitaistua satulaan kiinni kun selkä tai hartiat jumahtaa.

Nyt on reissu heitetty ja kokemusta tästäkin.

Reppu oli koko matkan selässä enemmän ja vähemmän täynnä. Ei painanut mihinkään oli kuorma mikä hyvänsä. Toki jos on selkä tai hartia vaivoja tai muuten vaan huonossa kunnossa, niin helpompiakin tapoja kamppeiden kuljettamiseen varmasti löytyy.

Omaan käyttöön toimii hienosti, vähän pidemmällekin retkelle.

Mikäli matkatavarankuljetusväline on omani kaltainen, on varusteiden pakkaus vähän niin ja näin. Oikeastaan joko tai.

Siis joko:
normal_IMG_6808.jpg

Tai tai:
_small.jpg

Tänäkesänä aion hyödyntää parhaimmat kummastakin.

Tahtoo siis sanoa, että mikäli repun saa tuettua takapenkkiin, hyvällä lannevyöllä kireästi kyytiin, painopisteen alhaiseksi ja olkahihnat sopivalle säädölle, menee matkassa helposti.

Hyviä ja huonoja puolia on, muttei ainakaan pyörän kuormaamisessa ja purkamisessa mene kauaa. Helppo kantaa kamat sateesta majapaikkaan suojaan. Ei jää kaupungissakaan näpistettävää prätkään.

Yhteenvetona;  
nixweiss.gif
.
Kato, sama reppu kuin mulla kuvista päätellen.

Itelle on ongelma repun kanssa, että jos lastaa liikaa kamaa alkaa alaselkä pragaamaan. Se on v-mäistä.

Mut joo, Afrikassahan ne kantaa kamat pään päällä, joten ei pidä valittaa...

Niin joo. Henk. koht. lähtisin siitä, ettei pidemmälle matkalle ripustaisi mitään painavaa selkään. Ei vaan sovellu mun selälle. Hartioitten kanssa ei mitään ongelmia.

Eikös tuo reppu selässä ole kaatumistilanteessa melkoisen huono turvatyyny? Selälleen lentäessä saattaa niskat joutua melko koville. Itse olen laittanut repun mustekaloilla kiinni takaritsille, edellyttäen tietty ettei ole sitä tarakka-harakkaa siellä ritsillä. Tai takalaukun päälle jos mukana oleva rompemäärä ei ole mahtunut laukkuihin.

Mitään matkatavaroita en ole laittanut kiinni itseeni, vain ainoastaan kiinnitettynä mopoon.

Itsellä tuli kesän reissuilla käytettyä välillä reppua ja välillä oli Bags Connectionin iso sarja pyörän takana. Pakatessa tuli pohdittua juuri kaatumisen mahdollisuutta ja tästä johtuen tuli sitten reppuun ahdettua lähinnä vaatetta ja muuta pehmeämpää.

Paras vaihtoehto toki oli, varsinkin tuollaisella 800 km päivän siirtymisellä tuo Bags Connectionin sarja, jonka päälle sitten köytin tyhjän repun, jota piti käyttää kalareppuna itse paikan päällä. Mukana kulkivat myös 15 jalan vavat matkatuubiin käärittynä.
biggrin.gif

Kyllä mulla on ollut useastikkin reppu mukana reissussa. Hyvin on hoitanut sisäkassin virkaa laukussa. Selkääni en ota ihan vähällä uhkailulla reppua ajelulle.

Back