Reppu pidemmällä matkalla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Airhead
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Haglöfsin 30l reppu täyteen pakattuna heitin tuossa itäsuomen turneen ja tuolta reissulta tuli kilsoja muutamassa päivässä sen 1200 ja rapiat. Pyöränä T-100 Bonneville rajulla etukeno-ajoasennolla. Ilman reppua on silti mukavampi ajaa..
biggrin.gif
 
R25 selässä tuli viime kesänä ajettua 600 km päivälenkki. Puolet matkasta aivan täyteen pakattuna. Illalla takaisintullessa alkoi jo tuntua selässä. Painohan tossa jakautuu niin hyvin, että ei haittaa pätkääkään pienillä mutkateilläkään (muillehan en mene). Niin ja pyöränä Z750.

Itse en ottaisi pidemmälle matkalle selkäreppua. Ehkä korkeintaan täytelaukuksi pientä ja kevyttä tavaraa varten.
 
kawa er-5 ajelin reilu 500km ja reppuna kriega r-35. Oli suht painavakin mut eipä tuo ajaessa haittannu.

Ilman reppua kokonaan tosin on kyllä miellyttävämpi ajaa.
 
Hyvä reppu on erinomainen keksintö reissussa kuin reissussa, mutta se kannattaa ajettaessa ruuvata mopoon kiinni, PISTE.
Entä jos se mopo on semmonen "monoposto" eli kyytiläiselle ei ole paikkaa?

Ei käykään ihan tosta vaan repun ruuvaus "takapenkille", kun sellaista ei ole.
Aikamoinen "nyytti" tarttuu paikkaan johon ei minkäänlaista
harakkaa saa istutettua.

Jos taas kuskin perse roikkuu joka reunalta reilusti yli ja
housut kuluu puhki kun ne hankaa takakumiin.....
biggrin.gif
.

No joo.... eiköhän tuolla aiemmin "idea" käynyt selväksi
biggrin.gif
.
 
Näkisin että tuo reppu/laukku ja sen kanssa pärjääminen menee vähän noin niinkun käsikädessä ajettavan mopon ja ajotyylin kanssa.

Tankkilaukku
Mun mihinkään malliseen mopoon ei enää koskaan tule minkään näköistä tankkilaukkua kiinni koska se on tiellä mun ajotyylillä. Jos sitä meinaa kruisailla maisemia katsoen ja hotlalta hotlalle niin vois kuvitella sen olevan aika kova vaihtoehto. Ja mitä pystympi pyörä sen parempi, näin vois äkkisiltään ajatella.

Reppu
Sopii ainakin mulle. Sinne saa just niin paljon tavaraa kun mahtuu/jaksaa kantaa ja sen saa takapenkille pois tieltä jos meinaa oikein kunnolla ajaa. Tosin kun tiputeltiin viimekesänä Stelvion solaa alas niin voin kuvitella miten äärettömän raskasta se olisi ollut pitää selässä. Koko euroopan tourneen mulla oli se siis sidottuna takapenkille. Pieni reppu mukana vaan välttämättömimmät. Kaveri taasen joka veti koko reissun reppu selässä sanoi että söi melkoisen paljon ajamisesta serpentiineillä, saksan motarilla ei paljoa huomannut sitä repun painoa. Ajoi siis kyykyllä tuon reissun.

Takalaukku
Taas sellainen vehjes jota ei varmaankaan koskaan tuu mun pyörissä näkymään. Kolmas kaveri joka oli reissussa kyykyllä jossa oli takalaukku valitteli saksassa että on hippasen levottoman oloinen ajettava +200kmh vauhdeissa enkä epäile yhtään. Muualla maailmassa norminopeuksissa on varmasti aivan pätevä mutta kun sen tuppaa täyteen tavaraa niin johan on taas mielenkiintoinen ajaa vähänkään hätäsemmin vähänkään hätäsemmällä vekottimella.

Sivulaukut
Ei oikeestaan kokemusta mut mä sanon periaatteesta ei koska ne on rumia ja liian touringia, eli ei siis sovi mulle.

Niin joo, se kova takalaukku niin näytti hieman tuskaiselta se sen roudaaminen milloin minnekkin kun kaverin kanssa heitettiin reput selkään ja mentiin, kädet jäi vapaaks ja elämä oli muutenkin auvoista ja ihanaa. Mut se sitten taas riippuu siitä repustakin että paljonko sielä on sitä tavaraa ja millainen reppu oikein on. Me oltiin niin pienellä määrällä tavaraa liikenteessä kun vaan mahdollista, repussa siis oli tarvittavat dokumentit, pari vaihtopaitaa ja kalsaria, släbärit, hammasharja ja puoliksi käytetty hammastahnatuubi. Ja paidat/sukat/kalsari heiteltiin sitä mukaa roskiin kun ne oli käytetty, toimi meidän ajotyylille oikein loisteliaasti :D

Tuossa tuo reppu takapenkillä, siinä oli 10 päivän kamat eikä haitannut ajamista
284450_10150257540541168_576381167_7458260_4738058_n.jpg
 
Reppu on lyömätön! Ei nopeusrajoituksia autobahnoilla. Mulla oli 2010 reissuilla n. 30 litran Haglöfsreppu ja hyvin siihen sai survottua 5 päivän kamat. Sen jälkeen >=neljän tähden hotelliin ja pesulaan.

2011 moninkertaistin säilytys- ja kuljetuskapasiteetin kun vaihdoin 80 litran brittiläiseen sotilasreppuun. Siihen sai vielä 10 litran sivutaskut. Ostin sen nimenomaisen repun kun se oli leveä ja matala. Sai juuri hirtettyä s1000rr:n takapenkkiin. Ainut haitta siitä oli kun Turkissa alkaida pikkunilkit katseli sillä silmällä, että ne olisivat mielellään murhanneet tämän lyhyttukkaisen miehen.

Reppu on kiva kun sen sitten voi roudata selässä vähän haasteellisempien kävelysiirtymienkin aikana.

Tankkilaukusta tykkään. Bagsconnectionin hevosenkenkälaukku on kiinnityssysteemiltään nopea ja helppo. Voin suositella myös Turderille. Tosin normipleksillä alkaa 250kmh jälkeen olemaan "painijan niskakaan ei kestä"-fiilikset, mutta kun pleksiä korottaa niin kaikki ok 287kmh asti.

Älkää unohtako ajokenkinä MAIHAREITA! (Niistä on väännetty toisaalla aikaisemmin).
 
Knox Sixpack oli selässä 2400km/5pvää ja ei moitittavaa. Pisin päivämatka oli pikkusen vajaa 800km. Oma selkä on melko herkkä repun kantamiseen, mutta tuolla Knoxilla meni ilman mitään jumeja. Kaverina oli tankkilaukku (noin 12l).

Täältä myös ääni tuolle knox sixpackille, erinomainen hinta/laatusuhde. Todella mukava selässä, hyvät kiinnityspisteet ja tukeva. Mukana tulee myös läppärilaukku jos semmosta tarvii...
 
Back
Ylös