• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Riepooko liikennevalot?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja simply
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

simply

New member
Siis mua niin **tuttaa kun ajelen yömyöhällä risteyksissä. Nykyisin kun on muodissa nuo magneettikentällä toimivat liikennevalojen tunnistimet (tai mitä ne insinööri kielellä ovatkaan) Ei niis silleen mitn, kaunis ajatus. Mutta kun motskarissa ei ole rautaa kun satunnaisissa moottorin osissa, niin istu niissä valoissa sitten. Pitääkö tässä hankkia takaisin pataraudasta valmistettu ikäloppu japsi?

Onko muilla samoja huolia ja miten toimitte? Ottaakko pattiin ja onko tässä nyt ilmennyt hyvä syy lähteä juopottelemaan?

No jos ei ketään näy missään niin laskee läpi vaan, turha sitä on seisoskella valoissa jotka ei vaihdu ja varsinkaan yömyöhällä. Juopotteluun ei tarvi syitä
tounge.gif
ja huomenna täytyykin muuten vetää
033102beer_1_prv.gif

täytyy myöntää että itse joudun joka päivä iltasella sellasiin tunnistelamella toimiviin valoihin, siinä kun on aikansa odotellut niin aika usein on menty punasia päin täytyy myöntää.
en voi kuin ihmetellä sellasia ratkasuja, mun milestä ne tunnistimet pitäisi toimia jotenkin niin että tunnistaa ajo valosta että siinä joku on.

onneksi ei ole poliisit vielä ollut paikalla kun olen ylittänyt tien.

täytyy myöntää että itse joudun joka päivä iltasella sellasiin tunnistelamella toimiviin valoihin, siinä kun on aikansa odotellut niin aika usein on menty punasia päin täytyy myöntää.
en voi kuin ihmetellä sellasia ratkasuja, mun milestä ne tunnistimet pitäisi toimia jotenkin niin että tunnistaa ajo valosta että siinä joku on.

onneksi ei ole poliisit vielä ollut paikalla kun olen ylittänyt tien.
Kaikki varmaan muistaa lähihistoriasta tapauksen, jossa foorumilla tapahtuneiden kirjoitusten perusteella tuomittiin rosiksessa
wink.gif

Muistelisin että tämä on säätökysymys eli ne valot pystyy säätämään niin että vaihtuu myös moottoripyörällä. Tästä piti ilmoittaa kaupunkin jollekin viskaalille mutta en tässä muista kenelle. Itse olen myös muutaman kerran ajanut punaisiin kun eivät ole aamuyöstä valot vaihtuneet.
sport05.gif

On muuten halvatun v*tuttava juttu noi liikennevalot...

Itse kun ajelen melko paljon forssassa, niin siellä on ainakin 4 liikennevaloa joista ei pääse =(

Kerrankin odottelin varmaan 7min kun näytti vaan punaista ja muut pääsivät monta kertaa menemään kukin minnekkin. Lopulta tuli auto taakse ja heti meni liikennevalo iloiseksi
kaboom.gif

ei punaisia päin ajamisesta saa paljoankaan sakkoa, ja eipä siinä paljon muutakaan vaihtoehtoa ole kuin ajaa. kyllä te osaatte, Se on vain risteys
biggrin.gif

Mikä siinä mahtaa olla, että päivällä pääsee (jos pääsee), mutta yöllä samat valot ei vaihdu sitten millään?

Pimeällä se ei nyt niin paljon haittaa. kun voi laittaa mopon taskuun ja "kiertää" punaiset valot.
wink.gif

P.S. Punaisen valon noudattamatta jättäminen 10pv!

Taalla on yhdet valot kotimatkalla, jotka eivat mopon painosta vaihdu. Kameravalvonta, joten joudun kiltisti odottamaan. Taalla punaisista valoista saa 3-6 pistetta (12 kun keraat, menetat kortin) ja vakuutusmaksu nousee helposti kaksinkertaiseksi.

Kerran paatiella ollut poliisiauto teki lahes hatakaantymisen talle sivutielle huomattuaan minut tullakseen taakseni laukaisemaan valojen vaihtumisen.

aika harvoin tulee noita tilanteita mut joskus kuitenkn. jos ei meinaa vaihtua ni kattelen pari kierrosta ja sit punasia päin, turvallisesti tietenkin muut huomioiden.

Tuollaisessa tilanteessa on hyvä ottaa yhteyttä kaupunkin siihen päättävään elimeen joka noi valot on sinne pystyttänyt. Eiköhän se kun seitsemännentoista kerran ottaa sama kaveri yhtetyttä niin ala kyllästymään siihen ja tee asialle jotakin.
Eli joka kerta vaan yhteyttä, ja mikäli selviää kuka on kyseessä, niin vaikka juuri silloin yöllä kolmen aikoihin soittaa kaverille kotiin ja herättää sen, että tulepas kääntämään valot vihreäksi kun joudun tässä seisoskelemaan niin eiköhän ala tapahtumaan jotakin....

Ootteko "törmänneet" sellaisiin valoihin, jotka vaihtuvat punaisiksi, jos
niitä lähestyypi liian lujaa.
Mun mielestäni tuossa meidän lähistöllä ainakin muutamat vaikuttaisivat
toimivan justiinsa noin. Meinaan, että kun ajelee rauhassa niin palavat
vihreinä kaiken aikaa, mutta kun tulet hieman ylinopeutta, niin vaihtuvat
punaisiksi.
Teknisestihän tuommoinen on erittäin helppo, mutta käyttäjän kannalta
himpun verran epämiellytävä joskus keskellä yötä, kun ketään muita ei
näy mailla eikä halmeilla.
biggrin.gif

itse tossa kanssa pari viikkoa takaperin muutamana päivänä töistä lähtiessä istuskelin valoissa ja ajelin punaisia päin. sitten kun rupesi oikein tosissaan ottamaan kupoliin niin soitin kaupungille (vantaa, löytyy oikein liikennevalo vikailmoitusnumero) ja meni parisen tuntia kun oli jamppa säätämässä tunnistimen herkkyyttä... ja nyt ei tartte odotella, vaihtaa mopostakin ihan normaalisti...

edit: Vantaa vikailmoitukset liikennevalot

Pitääpä soittaa. Kehä kolmoselta jolta Östersundomin tielle Sipooseen(jossa mukavat mutkatiet odottaa) kääntyy nuolivalot ei tunnista ainakaan mua ja mun prätkää.

Tähän on hyvä liittää muisteloita menneiltä. Kevaripoikana kun pysähdyin Turun Ravattulan valoihin jouduin oottelemaan n. 15min (tästä aikaa n. 5-6 vuotta). Kello oli 6 aamulla. Yksi kaveri sattu samaan aikaan paikalle, joten pidettiin pieni palaveri siinä samalla ja keskusteltiin maailman parhaimmasta harrastuksesta eli moottoripyöräilystä.
smile_org.gif
Onneksi ei ollut tällä kertaa kiire mihenkään. Kun oltiin aikamme rupateltu tuli risteykseen vihdoin auto. Näin ollen valot vaihtuivat ja pääsimme kuin kyyhkyset jatkamaan matkaamme.
sport05.gif

Tuosta valojen vaihtumisesta vielä. Turun suunnilla ainakin ku vilauttaa pitkiä (jossei ole vastaantulioita ja tai edellä menijöitä) ni osa lyhdyistä alkaa loistaa sopivasti vihreänä kun kohdalle osuu. Tietenkään kaikkialla ei ole asiat näin hyvin.
wink.gif

Jyväskylässä, kun tulee etelästä 'ohitustietä'  cityn ohi Oulun suuntaan ja nousee Tourulan rampista kääntyäkseen vasemmalle mäkkärin suuntaan, niin ei noteeraa liikennevalot pläkkäriä.  
mad.gif
Mitenhän se suhtautuu muihin merkkeihin?  
idea3.gif

Punaisia päin sitten olen mennyt, aikani odoteltuani.

Tuota pitkien vilkutusta en ole koittanut, pannaan testiin.

Jos ei wörki, kenelle voi valittaa? Vaimolleko?  
tounge.gif

Porissa ainakin on nykyään alettu laittamaan valoihin noita valontunnistimia (?), että kun pimeällä välkäyttää pitkiä liikennevaloihin tultaessa, vaihtuukin jo vihreälle varsin mukavasti.
smile_org.gif

Myöskään päiväsaikaan ei enää monissa valoissa ole ongelmia, on kai säädetty niin herkälle induktiotunnistimet, että tunnistaa mp:nkin.

Tästä aiheesta on keskusteltu monissa paikoissa, ja kun poliisilta kysyttiin, tarvitseeko niihin valoihin jäädä odottamaan, vastaus oli, että jos ketään ei näy, siitä vaan, eipä ole silloin polliisitkaan näkemässä.

Joku täällä aikanaan neuvoi laittaa pyörän jalalle, jos eivät valot ala vaihtumaan...

Muutamia kertoja menestyksellä kikkaa koittanut, joten siitä voi löytyä apua ensihätään!

Back