"Riippumajoitteet"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
^En ole tyrmäämässä riippumajoitteita vaikka en ymmärräkään että miksi täällä Pohjolassa täytyy kiivetä takaisin puuhun kun helpommallakin pääsee? Joten valaistusta asian tiimoilta odotan.:)

^En ole tyrmäämässä riippumajoitteita vaikka en ymmärräkään että miksi täällä Pohjolassa täytyy kiivetä takaisin puuhun kun helpommallakin pääsee? Joten valaistusta asian tiimoilta odotan.:)

Joku siinä vaan on, että puuhun pitää päästä. :D
Meneehän riippumatto vähän pienempään tilaan kuin teltta, mutta pahoissa keleissä teltta parempi.

Itellä löytyy pari noita Ticket To The Moonia, ja sitten tuo DD Hammocks. Viime kesänä piti tehdä tuollainen reissu, että ajelua ja sitten parkkiin jonnekin ja leiri puuhun. Unohtui tehdä, mutta tänä kesänä uusi yritys.

Hammocks on kyllä hyvä nukkua, kun ei hyttyset pääse kiusaamaan. Siinä helppo laittaa telttapatja selän alle, koska selkäpuolelle meinaa aina tulla kylmä.
Jopa lämpimänä päivänä kovemmalla tuulella saa riippumatossa selän alla olla mielummin jotain villaista.

Kaikille riippumatossa nukkuminen ei luonnistu, mutta ite kyllä saanut makoisat unet. Niin sisällä kuin ulkona.
Ja mukulat sai nukutettua pienempänä helposti, kun otti syliin ja meni riippumattoon keinumaan.

Onhan tuossa riippumatossa etunsa jos vaan puita riittää tai muuta mihin maton voi ripustaa, Lapissa, Norjassa, Lofooteilla tai muuten vaan puuttomalla seudulla voi olla vähän tiukkaa. Itse olen kuolannut Hennessyn Hammockkien perään mutten ole raaskinut ostaa vielä. Etuina keveys jos matkustaa yksin tai kaksin ja pystytyksen nopeus eikä ole juurakkoa tai kiveä riesana niinkuin teltan alla. Tietty jos porukka on iso ja pärjää yhdellä teltalla niin painoseikat menettää merkitystään jos vaikka kolme yöpyy yhdessä teltassa.
Hennessyn matoissa on aika iso tarppi jonka alla voi sitten kikistellä ja laittaa vaikka safkaa kun sade kuitenkin yllättää, teltassa keittely vaatii vähän enemmän nöyryyttä mutta toisaalta kamat on silmiltä piilossa paremmin.

Mulla on noita hennessyn mattoja 3kpl. Alhaalta / sivulta aukeava sekä scout joka pojalle jäi jo pieneksi. Moporeissuilla en ole käyttänyt mutta järvireissuilla paras ja oikeastaan ainoakin vaihtoehto kun tasaista telttapaikkaa ei helpolla löydä. Tuota parempaa vehjettä ei ole noihin oloihin keksitty, ainakaan itse en teltassa ole noin hyvin nukkunut koskaan. Selän puolelle tarvitsee viritellä lisälämmikettä jottei palellu.

Warbonnet tai DD hammock hankinta on ollut pitkään to-do listalla
mut honey-do on toistaiseksi ollut etusijalla. Ehkä mä vielä joskus :right:

Warbonnet tai DD hammock hankinta on ollut pitkään to-do listalla
mut honey-do on toistaiseksi ollut etusijalla. Ehkä mä vielä joskus :right:

Aloitat sitte varovasti ilman hullua repimistä :D.

Testasin viime kesänä DD Frontlinen + ison tarpin erittäin asiallisissa olosuhteissa omenapuiden alla :p.

Seuraavan kerran sitten hieman enemmän tositoimien suuntaan:p.

Mut joo, eihän noita voi, eikä pidä telttaan rinnastaa.
Ottaa sen suosiolla ihan vaan nukkumapaikkana/tapana.

Yksi lisätarppi on myös aika pieni nyssäkkä, mutta siihen saa sitten vielä
mopon kamoineen suojaan jos on tarvis.

Teltan suhteen elää usein ja monilla varsin sitkeässä sellainen mielenkiintoinen takaraivotuntuma.....
Että kun keksinnön saa vetskarilla umpeen, tavarat ja ihmiset on melkein kuin kassakaapissa:p.

Onhan teltta silti, varsinkin oikeasti tuulisella kelillä/paikalla toimivampi keksintö ja puuttomissa paikoissa
nyt varsinkin:p.

Mulla on ollut muutaman vuoden 1,85 m korkuinen kevytkota ja onhan siinä mukavasti tilaa häärätä myös pystyakselin suunnassa, painoa salkoineen 1950 g. Nyt on mietinnässä tilata Alilta halavalla 1,0-1,2 kg painava itseseisova 2 h. teltta koska tuo kota ei toimi tietyn kallioniemen päällä.

Teltan suhteen elää usein ja monilla varsin sitkeässä sellainen mielenkiintoinen takaraivotuntuma.....
Että kun keksinnön saa vetskarilla umpeen, tavarat ja ihmiset on melkein kuin kassakaapissa:p.
Teltta on hyvä suoja ilmahyökkäyksiä vastaan. Räkkäaikaan ruoanlaitto on paljon mukavampaa teltan suojissa. Tokihan riippumatossakin pääsee ilmavoimilta suojaan, mutta mitenkä siellä onnistuu kokkailut?

Nämäkin pojat luottivat riippumattoon, ilmasuoja oli omasta takaa ja sapuskat tuli soppatykistä. Oulusta olivat olleet Kiestinkiin rintamalle menossa. :)

Liitetiedostot

• IMG_0318.JPG
    IMG_0318.JPG
    38,9 KB · Katselut: 152
Teltta on hyvä suoja ilmahyökkäyksiä vastaan. Räkkäaikaan ruoanlaitto on paljon mukavampaa teltan suojissa. Tokihan riippumatossakin pääsee ilmavoimilta suojaan, mutta mitenkä siellä onnistuu kokkailut?

Jotain on lähtökohtaisesti ja pahasti pielessä jos edes satunnaisista täyspäisyyden oireista kärsivä ihminen
mopoilee sissinä räkkäaikaan räkkämailla.

Siitä ei enää asioita optimoida muulla kuin nakuna kusiaispesässä maaten, kuunnellen siltsua,
kaijaa, sekä paulaa randomina.

Facebookissa on ryhmä "Riippumattoretkeilijät". Sieltä löytyy hyvää keskustelua noista.

Back