• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rillit, mimmoset...

raisio.offroad

New member
Steve Davies snookkerilasit oikein tarttis hommata, että vois katella skarpimpaa maisemaa sillonkin, kun masu on tankissa. Näillä virkamies laseilla tulee kateltua ns. rillien yli. Minulla katoaa kolmiulotteisuus, siis syvyyserottelukyky, kun ei ole keinosilmää läpikatseltavana.

Onko teillä muilla näkövammasilla minkälainen ratkaisu. Aurinkolasit vahvuuksilla ja mahd. vähin tummennuksin vai ihan jotain muuta.

Olen kokeillut piilareita, kun rillit menee kosteilla viileillä helposti huuruun. Mutta, mutta, kun on taittovikaa, niin saaplarin piilarit on välillä miten sattuu. Ja taas ajetaan silmät sumussa. Varokaa silmälasipäisiä kuljettajia!!

Oli muuten Dennis Taylor sen rillipään nimi snookkerissa. Sen siskon poika on mun työkaveri...

Kyllähän se hankalaksi vetää, jos joutuu tihruamaan voimakkaasti yläviistoon silmillä, kun niskaa ei saa taitettua enemän taakse. Voimakas hajataitteisuus tekee mainitsemasi ongelmaa piilareilla, mutta niin se tekee myös tavallisilla linsseillä. Ne kun on tehty katseltavaksi suoraan eteen, eikä yläviistoon.

Ehdotankin, että hommaat vähemän kyykyn fillarin...
wink.gif

-M

Kaypä kyselemässä täältä:

Cazze Optiikka, Sanomatalo
Töölönlahdenkatu 2
00100 HELSINKI

Optikkona tuossa liikkeessä toimiva Mikko S. on valmistanut erilaisia kaarevamuotoisia laseja mm. polkupyöräilijöille ja purjehtijoille. Minulle Mikko valmisti oivalliset ajolasit Rudy Projectin sankoihin. Itselläni on sen verran hajataittoa, että paikallinen optikko piti kaarevien lasien valmistamista minulle mahdottomana/ turhana. Hänen puolustuksekseen on sanottava, että ihmiset tottuvat aika yksilöllisesti kaarevien linssien laita-alueilla ilmeneviin vääristymiin. Minä en huomaa mitään sellaista...

Täältä löytyy myös ammattitaitoisia auttajia. Sieltä henkilökunta sivulta löytyy Petteri, jolta kannattaa kysyä apua.

Minä yritän selvitä piilareilla. Ensituntuma on jo hankittu. Koulutus meni hyvin, tosipaikan tullen en saanut silmään.
Löytyy hajataittoa ja aikuisnäön porttikin on jo ohitettu. Saas nähdä kuinka tankinpäällä makaaminen sujuu ensikesänä.

Jaa, pikkasen ollu onkelmia klasien kanssa. Pahimmilla keleillä vetäny kaakkulat nekun päälle, kun kahdesta pahasta pitäny valita pienin. Aatellu täs välistä jos kävis leikkauttamassa tuon toisen silmän, niin olis sitten tasa huonot. Toisaalta näillä "eriparisilmillä" näkee sentään aina jotain jossain kohtaa.

Rilleissä on niin paljon huonoja puolia, että kehoittaisin vielä kokeilemaan kaikesta huolimatta löytämään sopivat piilolinssit. Niiden kehitys on mennyt viime vuosina huimasti eteenpäin ja suurin osa löytää kokeilemalla sopivat.

Suosittelen ehdottomasti käymään silmäleikkauksessa. Muutti meikäläisen maailman ja on parhaiten sijoitetut eurot ikinä (jopa paremmin, kuin pärrään)
biggrin.gif

Suosittelen

Nykyään saa hajataiton korjaavia piilareita. Ite eka 60 kpl:een setti loppu ja juuri tänään tilasin uusia. Oisko ollut merkiltään Allday Tonic tjsp. siis kertakäyttöisiä nämä.

Suosittelen!

Nykyään saa hajataiton korjaavia piilareita. Ite eka 60 kpl:een setti loppu ja juuri tänään tilasin uusia. Oisko ollut merkiltään Allday Tonic tjsp. siis kertakäyttöisiä nämä.

Suosittelen!
Suosittelen myös. Ihanaa kun näkee eikä rillit häirii eikä huurustu, ja voi käyttää mitä vaan aurinkolaseja jos haluaa. Koskee muitakin harrastuksia ja menemisiä kuin mopoilu.

Itellä on "valitettavasti" niin vähän miinusta ettei "tarvi" mennä leikkaukseen. Sitä suosittelee moni käynyt.

Toi Kriisin kopsima kauhutarinalinkki on hyvä tiedostaa myös - kyseessä siis siinä tapauksessa yötäpäivää-linssit, eli hygienia on piilareissa tärkeää, siksi noi kertakäyttöset !!!

Eikä ne leikkauksetkaan ole sitten kaikilla onnistuneet tietty. KAIKESSA on aina riski.

Niin se vain on, että yhtälö on melkein mahdoton. Hyvällä tuurilla ongelmaa voi kuitenkin helpottaa - nimittäin jos piilolasit sopivat sinulle. Itselläni sangallisten silmälasien seuraava paksuus on mallia opaskoira, ja korvien taakse tarvitaan vastapainot. Hajataittoakin on ihan kiitettävästi. Oma ratkaisuni on tämä: aina ajaessa piilarit ja aurinkolasit. Vaikeutena on vain löytää aurinkolasit, jotka ovat tarpeeksi suuret suojatakseen viimalta, ja joiden sanka ei nosta linssejä yli kulmakarvojen kun tiukka kypärä painaa sankoja ohimoilla. Joistain laseista olenkin katkaissut sangat lyhyemmiksi. Jos homma onnistuu, pystyy ajelemaan about 80 km:n nopeuksilla visiiri ylhäällä pitkiäkin matkoja, kovempaa mentäessä on paras pistää visiiri alas. Kylmällä ilmalla visiiriä kannattaa käyttää alhaisemmillakin nopeuksilla, koska silloin piilarit kuivuvat helpommin. Seuraus: pelkkä silmänräpäytys saattaa pudottaa piilarin poskelle. Eli kannattaa aina pitää sankalasit varalla mukana. Kerran jouduin ajamaan yli 50 km "yksisilmäisenä" himaan, kun täräytin huolimattomasti yli sataa visiiri ylhäällä, ja piilari lensi huitin tuuttiin eikä ollut monokkelia mukana. Ei hauskaa.

Kummia, itselläni ainakin kypärä painaa rillejä sen verran ylöspäin, että näen ihan hyvin joka tilanteessa, jos olisin nähdäkseni mitään, ja tuota miinusta kuitenkin on jo -8,5, joten tuskin huonommallakaan näöllä enää eroa olisi siihen mitä hahmottaa.

Itse leikkauskeskusteluihin ja vastaaviin en sen enempää puutu, omaa silmääni ei kyllä kukaan vielä leikkaa.

Piilarit, jos niistä pitää (mielestäni ne tekevät pehmeämmän näön), niin kannattaa pitää aina muutama pari mukana, koska kuten Loosehead sanoi, niin ne saattavat tippua ties missä tilanteessa.

Itse käytän nykyään yötäpäivää-linssejä yötä päivää; aikaisemmin pistin kertakäyttölinssit vain satunnaisesti harrastusten takia mutta nyt kypärän kanssa pelatessa kyllästyin lopullisesti rilleihin. Vanhanmallisten kertakäyttölinssien kanssa silmät olivat iltaan mennessä kuivat ja väsyneet, mutta näiden uudentyyppisten linssien kanssa silmät tuntuvat aivan normaaleilta, vaikka linssejä pitäisi viikkokausia.

Linkitetty kauhutarina kuulostaa varmasti pahalta, mutta mikään ei ole riskitöntä. Joka kerta kun lähdet ajamaan, voit joutua onnettomuuteen ja loukkaantua pahasti. Todennäköisyys saada lihansyöjäbakteeri silmään ei varmaan ole niitä suurimpia, eikä siihen välttämättä tarvita piilolinssejä. Myös laserleikkauksessa on omat riskinsä jotka voivat toteutua juuri sinun kohdallasi. Elämä on valintoja...

Edit: mielestäni "laita ja unohda" -linssit ovat hygieenisemmät kuin jatkuvaa silmän kaivelua aiheuttavat päivälinssit. Sormistahan ne bakteerit sinne silmään tulee, ja mitä useampia kosketuskertoja, sitä parempi todennäköisyys saada silmään jotain asiaankuulumatonta.

piilareilla pärjään itse ajaessa mainiosti. Lasit tippuu nenälle helposti ja ovat menossa huuruun.

Laaseria,voi tunkea ne kakkulat sinne minne päivä ei paista...
Medilaser tampereella hoiti kuntoon minunkin näön.
500e/silmä,kannattaako painattaa puolisokeana rillit huurussa tai piilolinssi poskella???
Haulla löytyy keskustelua aiheesta.

Kaypä kyselemässä täältä:

Cazze Optiikka, Sanomatalo
Töölönlahdenkatu 2
00100 HELSINKI

Optikkona tuossa liikkeessä toimiva Mikko S. on valmistanut erilaisia kaarevamuotoisia laseja mm. polkupyöräilijöille ja purjehtijoille. Minulle Mikko valmisti oivalliset ajolasit Rudy Projectin sankoihin. Itselläni on sen verran hajataittoa, että paikallinen optikko piti kaarevien lasien valmistamista minulle mahdottomana/ turhana. Hänen puolustuksekseen on sanottava, että ihmiset tottuvat aika yksilöllisesti kaarevien linssien laita-alueilla ilmeneviin vääristymiin. Minä en huomaa mitään sellaista...
Luulen, että täytyy jotain tämmöstä kokeilla. Onkelma on mulla lähinnä, että olen silmäpuoli. Vasen ihan priima, mutta oikea "soikea". Jos näköä ei korjaa on ihan sama, kuin ajaisi lappu oikean silmän päällä. Normaaliajossa selviää, mutta kun pitää nähdä mihin rata menee, siis kolmiulotteisena, niin eipäs onnaakaan.

Hoksasin tämän aikoinaan noissa skimba touhuissa, eli pujottelukisoissa. Piilarit on tähän asti paras konsti ollut huuruisille keleille, mutta luulen yhä, että tommosilla kaarevilla linsseillä vois onnata vähän paremmin. Ainahan voi palata piilareihin, kun ne on jo olemassa.

Back