• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rituaalit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja edamlabert
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

edamlabert

New member
Laitetaas mopokuumeen ja ajanvietteen vuoksi tämmöstä lankaa tulille. Millasia "rituaaleja" jengillä on esim lähdön suhteen? Onko tyyli pyörä lämpenemään, kamat tietyssä järkässä päälle ja onnenpuhallus vasemmalle isovarpaalle vai kuski kyytiin, kone käyntiin ja :orgmp:?

Mites ajaessa? Vilkkunapin pakonomaista naksuttelua ettei se vahingossakaan oo jäänyt päälle tai muita hauskoja toistuvia tapoja liikenteessä?
 
Mopo käyntiin, puetaan käsineet ja vetoketjut kiinni, odotellaan että kierrokset laskee, pumppaillaan jousitusta ja jarruja ja vilkuillaan peileihin.
Heti liikkeelle päästyä pihassa kurvittelua ja tiukka jarrutus.
Kadulle päästyä ajellaan aivan pintakaasulla vielä kylmällä koneella ja kurvaillaan kaistalla eessuntaassun pidon tarkistamiseksi, renkaiden putsaamiseksi (ja lämmittämiseksi).
Vasta ajotuntuman vakaannuttua ja koneen lämmettyä kunnolla käytetään isommin kaasua ja mennään rohkeammin mutkiin.

Vauhdikkaassa ajossa tulee välillä jarruteltua tarpeettomasti, jotta saisi pidettyä jarrut lämpimänä.

Eivät nämä taida sanan perinteisessä merkityksessä mitään rituaaleja olla, sillä niillä on aivan selkeä ja looginen tarkoitus.

Ehkä sieltä aivottomammasta päästä löytyy ne vilkkunapin painelut varmuuden vuoksi vähintään riittävän monta kertaa.
 
renkaiden putsaamiseksi (ja lämmittämiseksi).

Vauhdikkaassa ajossa tulee välillä jarruteltua tarpeettomasti, jotta saisi pidettyä jarrut lämpimänä.

Sää saat kyllä aika helvetisti mutkitella, jos sillä meinaat renkaita saada lämpimäksi :D Ja yleensä jarrujen kanssa ongelma on liika lämpeneminen, kummallista et joku haluaa niitä ehdoin tahdoin kiehuttaa :grin:

Edit: niin ne omat rituaalit... sisällä tulee puettua kaikki muut päälle, paitsi hanskat, kypärähuppu ja kypärä. Pihalla tuuppaan mopon ensin pusikosta seinän viereltä vähän kauemmas ja pistän sen käyntiin hörpöttelemään siksi aikaa kun verhoilen itseni lopuilla ajokamoilla. Pihasta lähtö reilulla kaasulla, jotta takarenkaasta jää multa ja nurmikon jämät pihahietikolle. Samalla herää naapuritkin, jos sattuivat olemaan vielä nukkumassa :)
 
Viimeksi muokattu:
Rituaali tämäkin.. Mopo pois pressun alta ja silmämääräinen pikainen tarkastus, että kaikki on kunnossa. Mopo käyntiin ja takki kiinni kypärä päähän ja hanskat käsiin ja siinä vaiheessa huomaa kypärähupun unohtuneen :p Hanskat pois käsistä ja kypärä päästä. Kypärähuppu päähän ja taas kypärä päähä ja hanskat käsiin. Tossa vaiheessa mopo onki jo lämmenny hyvin. Liikenteessä vilkun pakonomaista hiplailua risteys alueilla.
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen rituaali on, että vaikka ei ajaisikaan, pitää ainakin pari kertaa päivässä käydä katsomassa pyörää ja hämmästelemässä, että "Jumalauta se on hieno!"
 
Sää saat kyllä aika helvetisti mutkitella, jos sillä meinaat renkaita saada lämpimäksi :D Ja yleensä jarrujen kanssa ongelma on liika lämpeneminen, kummallista et joku haluaa niitä ehdoin tahdoin kiehuttaa :grin:

Tarkoitin "vauhdikasta ajoa" eli lähinnä sellaista rentoa kruisailua melkoisen suorilla "mutkateillä", joilla tarvitsee oikeasti jarruja vain pari kertaa viidessä minuutissa.
 
Tarkoitin "vauhdikasta ajoa" eli lähinnä sellaista rentoa kruisailua melkoisen suorilla "mutkateillä", joilla tarvitsee oikeasti jarruja vain pari kertaa viidessä minuutissa.
Ja siltikään moottoripyörän normijarruja ei tarvitse millään tavalla lämmitellä.
 
Laitetaas mopokuumeen ja ajanvietteen vuoksi tämmöstä lankaa tulille. Millasia "rituaaleja" jengillä on esim lähdön suhteen? Onko tyyli pyörä lämpenemään, kamat tietyssä järkässä päälle ja onnenpuhallus vasemmalle isovarpaalle vai kuski kyytiin, kone käyntiin ja :orgmp:?

Mites ajaessa? Vilkkunapin pakonomaista naksuttelua ettei se vahingossakaan oo jäänyt päälle tai muita hauskoja toistuvia tapoja liikenteessä?

No sellaista että ajokamppeet päälle etc. Pyörä tulille ja menoksi. ei siihen mitään rituaaleja tarvita.
 
Laittaa palat laahaamaan kunnolla ni sit on paras.

Joo säätää polkimen sillain aivan nahkoille, että koko ajan on ottamaisillaan. Sen jälkeen systeemi alkaa lämmetä, ja laahaa enemmän. Jonkin ajan päästä takanen menee kokonaan jumiin kun nesteet laajenevat. Sitä kun pysähtyy ihmettelemään ja kyyristyy takarenkaan viereen, niin lämpö leviää punahehkuisesta levystä satulaan niin, että nesteet kiehuvat. Sitten jarruletku räjähtää levittäen aika aggressiivista tulikuumaa nestettä joka paikkaan missä se suinkin voi tehdä vahinkoa.
Kun huuhtoo katuojan pohjalla myrkkyjä silmistä, paikalle kurvaa konstaapeli pomminpurkajan puvussa ja huutaa "täällä ammutaan, poistukaa paikalta".
 
Purevat aivan eri tavalla lämpimänä ja kylmänä.
(lisäksi palat työntyvät hieman kauemmaksi levystä ajon saatossa)

Jatka vaan jarruja lämmittelypumppaillen tietämättömyyden mutkatieteä eteenpäin. Suosittelen myös F1- tyyppisiä jarrulevyjen lämpösuojia, joilla saat pidettyä jarrujen toimintalämpötilan riittävän korkeana myös kevään ja syksyn matalissa lämpötiloissa. Talvimotoristeista ei tarvitse huolehtia. Niillä on jarruissa Webastot.
 
Mites tauon aikana?
Jos rakentas semmoisen pika-asennettavan puhallussysteemin, jolla saisi moottorin lämpöä puhallettua renkaisiin ja jarruihin.
Toisaalta, vaikka tauon jälkeen renkaat ja jarrut olisi iskukunnossa, niin MP Motul 10W-50 300V² Factory Line Road/Off-Road (24,75€ / L ) on saattanut jäähtyä niin paljon, että lämmityskäyttö on paikoillaan.
Se taas jäähdyttää jarruja ja renkaita.

Hitsi, tää onkin hankalampi yhtälö.
 
Jatka vaan jarruja lämmittelypumppaillen tietämättömyyden mutkatieteä eteenpäin. Suosittelen myös F1- tyyppisiä jarrulevyjen lämpösuojia, joilla saat pidettyä jarrujen toimintalämpötilan riittävän korkeana myös kevään ja syksyn matalissa lämpötiloissa. Talvimotoristeista ei tarvitse huolehtia. Niillä on jarruissa Webastot.

Miks täällä ei oo semmosta "tykkää" -nappulaa silloin kun tarviis :grin:
 
Mites tauon aikana?
Jos rakentas semmoisen pika-asennettavan puhallussysteemin, jolla saisi moottorin lämpöä puhallettua renkaisiin ja jarruihin.
Toisaalta, vaikka tauon jälkeen renkaat ja jarrut olisi iskukunnossa, niin MP Motul 10W-50 300V² Factory Line Road/Off-Road (24,75€ / L ) on saattanut jäähtyä niin paljon, että lämmityskäyttö on paikoillaan.
Se taas jäähdyttää jarruja ja renkaita.

Hitsi, tää onkin hankalampi yhtälö.

Hmm... ehkäpä lohkosta saisi jotenkin johdettua lämmön jarrusatuloihin. Joku termostaattisysteemi tuossa pitäisi olla, että lämmön johtaminen katkaistaisiin siinä vaiheessa kun jarrujen lämpötila on kohonnut optimaaliseksi, ja sitten taas vastaavasti lämmitys aloitettaisiin uudelleen kun jarrut jäähtyvät liikaa sillä liian suoralla mutkapätkällä.
 
Back
Ylös