• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Romaniaan?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hanga
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hanga

New member
Vaimo tässä eilen kertoi varaavansa matkan Romaniaan Mustameren rannalle. Ajattelin itse lähteä mopotilla perässä. Onko kenelläkään kokemusta Karpaattien ja Transsilvanian Alppien ylityksistä tai liikennekultturista ylipäätään.

Olen kerran käynyt Hungaroringillä, jonne mentiin Rostockin kautta ja takas Puolan läpi Via Balticaa. Joten Puolan liikennekultturista on sen verran tietoa, että tarkkana pitää olla. Voiko liikenne olla vielä kaootisempaa Romaniassa?

Sitten on vielä epäselvää miten vakuutukset on Romaniassa voimassa.
 
Ei siellä mitenkään kaoottiselta vaikuttanut. Vähän kyllä pelotti paikallisten puolesta kun mutkaisella vuoristotiellä menivät hevoskäryillä. Kuski nukkui kuorman päällä ja hevonen meni autocruisella. Rekat ohittelivat sitten kärryjä melkoisella nopeudella.
 
juuu.. itekin olisin vähän kiinnostunut sinnepäin matkailusta.eipä paljon ent.itä-euroopan maiden infoo ole löytynny näistä foorumeista..?? mistäköhän johtuu? ne mitä oon muualta netistä löytännyt on ollu ihan positiivista.  
062802jumpie_prv.gif
tänne vaan stooreja romanian kävijöiltä!
033102beer_1_prv.gif
 
Tossa on aluksi tekstia, joku kyseli reittia viime kesana. Koitan jonnain paivan kirjotella lisaa. Nyt kun lumi tuli tanne Bucharestiin ni ei oo paassy ajaankaan. Menee varmaan muutama viikko viela odotellessa. Voip olla etta ens kesakin taalla menee, joten jos joku liikkuu niin viestia vain. Taalla ei nimittain hirveesti Suomalaisia ole, kalj.. tai kahaville joudan hyvinkin.


Lähetti: Heinä. 20 2004,10:07  

--------------------------------------------------------------------------------
Hei

Tosta Romanian ylapuolisesta osasta en osaa sanoa muuta kuin etta itse hetken harkitsin ajaa sita pitkin tanne Bukarestiin mutta paadyin Puolan ja Slovakian puolelle kun EU on helpompaa. Kun ei oo hirmusesti pitkanmatkan ajokokemusta, meni nelja paivaa Hki-Bukarest patkaan. Vakuutuksista se etta GreenCard on pakollinen ja Kaskossa korotetut omavastuut koko reitin ajan. Maisemien kannalta voisit Romaniassa harkita Transsylvaniaa, nyt reittisi menee vuoriston itapuolelta ohi. Olen kaynyt Brailassa eika Bukarest-Braila vali mitenkaan ihmeellinen ole. Suosittelisin Romanian lapi esim Oredea-Deva-Sibiu-Rumicu Valcea - Bukarest ja sitten jo Bulgariaan tai Constansaan ja sielta Bulgariaan. Olen ajanut tuon reitin autolla ja pyoralla, on hienoo maisemaa. Tiet tuolla osuudella on suht hyvat, joskin paikallinen tapa korjata tieta on kaivaa 5-10cm uria ja tayttaa ne sitten myohemmin, kaivonkansia etc kannattaa myos tarkkailla, kuin myos vuoripatkilla rekkojen kuumaan asfaltiin painamia uria. Liikenne onkin toinen asia. Taalla ei kunnioiteta mitaan saantoa eika pyoria tai autoja. Varaudu jarjettomiin ohituksiin seka perassa roikkujiin. Vastaantulevat eivat piittaa pyorasta kun lahtevat ohittamaan, "kylla pyora vaistaa". Tiella liikkuu hevosia, lehmia etc ja rekkaliikenne on kovaa, voipa mustalaiskaravaanikin olla siella. Naihin tottuu , mutta on valiin raskasta kun koko ajan joutuu skarppaamaan. En oo Varnassa kaynyt ja voisin kokeilla sita, riippuu vahan tyokiireista. Mulla on luukku taalla joten Bukarestissa on tarjolla ilmainen majoitus - ihan vain tiedoksi muillekin jotka taallapain motoilee.
 
Vaimo tässä eilen kertoi varaavansa matkan Romaniaan Mustameren rannalle. Ajattelin itse lähteä mopotilla perässä. Onko kenelläkään kokemusta Karpaattien ja Transsilvanian Alppien ylityksistä tai liikennekultturista ylipäätään.

Olen kerran käynyt Hungaroringillä, jonne mentiin Rostockin kautta ja takas Puolan läpi Via Balticaa. Joten Puolan liikennekultturista on sen verran tietoa, että tarkkana pitää olla. Voiko liikenne olla vielä kaootisempaa Romaniassa?

Sitten on vielä epäselvää miten vakuutukset on Romaniassa voimassa.
Ensi toukokuussa noin puolivälin jälkeen tarkoitus lähteä vajaan kahden kuukauden reissuun. Via Balticaa Puolan, Slovakian ja Unkarin kautta Romaniaan. Puolassa ja Unkarissa hieman pidemmän aikaa. Romaniasta n. keskeltä (Branin kohdalta, lähellä Sibiuta) maata suoraan alaspäin ja Bulgarian kautta Kreikkaan (Thessalonikiin), jossa n. viikko-pari (ajelua ympäriinsä). Albanian läpi Kroattiaan, jossa taas hengähdystaukoa n. viikko. Siitä sitten Sloveniaan, Italiaan, Itävaltaan, Tsekkeihin, Puolaan ja Via Baltican kautta koto-Suomeen. Suunnitelmat ovat tässä vaiheessa alustavia ja voivat muuttua riippuen siitä tuleeko mukaan ajoseuraa vai lähdenkö yksin. Matkaenskalla (Kotarissa taitaa olla vaan enemmän tuota enskaa) reissatessa mennään periaatteella mitä huonompi tie sen parempi. Huonoimman tien varrestahan ne parhaat näkymät löytyvät ja "koskematon luonto". Hienoa olisi saada ajoseuraa osaksi matkaa, mutta osa matkasta pitää kuitenkin reissata yksin. Absolutely...

Mutta Romaniasta ja nytten tulee sitten osittain kirjatietoa: Tarvitset vihreän kortin. Itselläni on vakuutus Veritaksessa ja Iso-kasko toimii normaalisti eikä ole mitään omavastuun korotuksia. Matkavakuutuksilla/kotivakuutuksilla saat sitten turvattua matkatavarat ym. lisäturvat. Muista myös henkivakuutus. Soita ehdottomasti vakuutusyhtiöön ja selvittele vakuutuksiesi kattavuutta (esim. pyörän hinaus, sen toimivuus yhteystietoineen ja sairaalaan kuljetukset onnettomuustapauksessa ml myös ilmakuljetukset vrt Medi-Heli). Liikennevakuutuksen kanssa sinänsä ei ole ongelmia, mutta kasko on ulkomailla mielestäni ehdottoman tärkeä! Tietyissä matkavakuutuksissa on riskiluokituksia ja ne vaikutuksineen kannattaa selvittää.

Muuta huomioitavaa Romaniasta: AL:n mukaan kansainvälistä ajokorttia suositellaan (ei siis pakollinen, KV-ajokortti on pakollinen esim. Albaniassa). Raja-asemat ovat auki 24 h/vrk. Passin on oltava voimassa 6 kk maahan saapumisesta. Viisumia et tarvitse, jos oleskelet siellä alle 30 vrk. Luottokortit eivät kelpaa huoltoasemilla. Moottoripyörällä on erilaiset rajoitukset kuin autolla; Taajama 50, maantie 80, moottoritie 100. Promilleraja 0. Silta ja tiemaksuja on joissain paikoissa ainakin autoilta, esim Danuben ylityssilta. Juu, ja poliisilla on oikeus periä sakot tienpäällä. Ensiapulaukku on pakollinen autossa, pakollisuudesta prätkässä en tiedä. Tottakai Sinulla on kuitenkin se kaikesta huolimatta mukana.

Toivotan hyvää reissua. Kysy ihmeessä lisää kaikilta, jos jää joku mieltä vaivaamaan. Kaikki kysymykset kiinnostavat minuakin!
 
(...) Matkavakuutuksilla/kotivakuutuksilla saat sitten turvattua matkatavarat ym. lisäturvat. Muista myös henkivakuutus. Soita ehdottomasti vakuutusyhtiöön ja selvittele vakuutuksiesi kattavuutta (esim. pyörän hinaus, sen toimivuus yhteystietoineen ja sairaalaan kuljetukset onnettomuustapauksessa ml myös ilmakuljetukset vrt Medi-Heli). (...)
Huomaa myös, että jotkut matkavakuutukset eivät korvaa esim. moottoripyöräilyä (!), vuoristokiipeilyä tai sukellusta harrastettaessa sattuneita vahinkoja!
 
Green Card tarvitaan Romaniassa, mutta kansainvalinen ajokortti ei ole pakollinen. Olen selvinnyt Suomalaisella. Mun vakuutukset oli Pohjantahdessa ja sielta annettiin selkeet taulukot maista joissa omavastuu on huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Ero on iso joten kannattaa selvitella omasta yhtiosta. Nyt on paikalliset vakuutukset -Kasko 300eur/vuosi ja liikennevakuutus niin pieni etten edes muista summaa. Romaniassa saa oleskella 90pv kuuden kuukauden aikana ilman viisumia. Riittaa varmasti lapi ajoon.

Liikenne on mita on, mutta poliisien kanssa on ollut hyva tuuri mopolla ajaessa. Kahdesti on pysaytetty ylinopeudesta ja molemmilla kerroilla selvisin sakoitta. Pitivat korttia hallussaan 10min mutta kun en kaivanut rahaa taskusta vaan olin kuin en olisi ymmartanyt mitaan  
withstupid.gif
niin antoivat kortin ja nostivat katta. Toisessa tapauksessa oli 50 rajoituksella 86 kun just tulin pienesta liittymasta paatielle. Tutkia on siella taalla, harvemmin tuolla ihan maaseudulla. Ovat just ennen ja jalkeen kaupungin. En ole edes tiennyt etta taalla on jotain eri nopeusrajoituksia mopoille, lujaa taalla vaan ajetaan.

Siltamaksuista Tonavan ylityksessa ja muista silla rajalla maksettavista haittaveroista jne selvisin maksutta. Tiedan etta autot maksaa, mutta missaan ei sanottu etta mopon pitaa maksaa eika kukaan halunnut rahaa ( en kylla tarjonnutkaan ). Toisessa kohtaa ylitin saman joen lautalla eika siellakaan kukaan moposta rahaa pyytanyt. Rannikolle mennessa on maksullinen moottoritien patka ja sen joudun maksaan. Tie on betonista ja tarisee niin perk... Ei paljoo ajassa meneta vaikka menisi E60'ta pitkin.

Speedy G: Meinaat ajaa Sibiusta Bran'iin - Draculan linnaan, eli Brasovin lahelle? Jos ajat E68'a Sibiusta niin vahan Avrig'n jalkeen kaantyy tie oikealle joka menee Romanian korkeimman huipun vieresta ja todella hieno patka. Se vain on viela toukokuussa lumen tukkima, mutta kesakuussa pasee jo lapi. Tie menee Curta de Arges'iin josta ei ole pitkasti Bran'iin.

Unkarista Romaniaan pasee monesta kohtaa, Aradean kautta on suht tylsa reitti. Viimeksi tulin Unkarin Debrece'sta Romaniaan pienen raja-aseman Valea lui Mihal kohdalla. Sielta Oradeaan ja E79 Devaan. Tama oli todella hieno patka. Kaikki nuo tiet on paallystettyja ja ihan hyvassa kunnossa, ehka just rajan jalkeen jonkin matkaa reikainen. Enska reittejakin on, mina vain olen mennyt pelloille hevosuria pitkin. Ens kesaksi pitais kokeilla joitain www.enduromania.net jarjestamaa ajoa.
smile_org.gif
 
Moi,

Muuten ei oikeastaan mitään asiaan lisättävää, mutta jos on kiinnostunut saamaan reissuun mukaan enduro henkistä porukkaa, kannattaa ehkä vierailla ja kertoa reissu aikeistaan myöskin Pohjolan Kurapyöräilijät sivuilla.

Terveisin
 
"kurapyörä" siellä onkin parempi vaihtoehto, kun sportti... Etenkin, jos aikoo ylittää Transsylvanian alpit "Trans Fagaras Highwaytä" pitkin. Melkein kilometrin tunneli ilman mitään valaistusta ja muutaman sentin sementtivelli tunnelin pohjalla.... Kokemuksesta tiedän, et se on sika vaikeeta saada irti syyläristä ja moottorista. Kaikesta em. huolimatta sellanen reitti ja maisemat, mitä ei voi löytää mistään muualta. Juhannuksen maissa tiet lumessa siellä ylhäällä, mutta kannattaa kerran elämässä ilman muuta. Oon ollu Romaniassa Ducatillani kolmena viimesenä kesänä ja pakko myöntää, et sieltä, jos mistä, löytää sellasia elämyksiä, joita ei muualta Euroopasta löydä. Villiä menoa kaikin puolin, mutta kannattaa ehdottomasti pitää digikamera "laukaisuvalmiina" koko ajan.... Itelläni on sieltä otettuja kuvia aika paljon. EHDOTTOMASTI tutustumisen arvoinen maa... ja halpa!!!! Maalaisjärkeä mukaan ja hyvin menee;-))) Toivottavasti !!!
 
Jurva: Olenkin rekisteröitynyt tuonne www.matkaendurot.net sivuille ja sinne yritän laittaa meiliä vielä tämän kuun aikana. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni on saanut netistä reissuseuraa. HeikkiL:llä, joka kyselee prätkäilyseuraa Tunisiaan,  on varmasti mielenkiintoinen reissu ja olis tosi hieno käydä kattomassa Tunisiaa tarkemmin, muutenkin kuin pelkästään rantalomalla.

Tate: Juu, tosiaankin tarkoitus on käydä tuolla Draculan linnassa, joten arvasit oikein. Tuota ehdottamaasi reittiä yritän ajaa läpi. Olen siellä päin ihan toukokuun loppupuolilla/kesäkuun alussa. Kiitos vinkistä! Piti vielä tänään tarkastaa Veritaksesta tuo omavastuun mahdollinen korotus. Niitä ei ole. Kaskoon on tulossa 1.4. muutoksia, jotka pitää selvittää. Alustavien tietojen mukaan ulkomaan matkailun osalta ei tule heikentäviä muutoksia. Muutos tulee esim. siihen, että loukkaantumistilanteessa pyörä kuljetetaan vakuutuksen piikkiin koto-Suomeen. (kop-kop koputtaa puuta)

Finnpaso: Anna vinkkejä missä kannattaa käydä. Kuten kerroin suunnitelmani ovat vielä alustavia. Älä pihtaa tietoa ;), kuviakin olisi (edelleenkin) hieno saada. Tietoa myös lisää sulta Tate, please?

AndersReisen: Olet oikeassa, että eroja on matkavakuutuksissa. Kaikissa vakuutuksissa, joita olen vertaillut, on rajoitukset vuorikiipeilyn, sukelluksen ja omatoimisen vaelluksen osalta (lisäksi myös muita rajoituksia). Kroatiassa on pakko kuitenkin sukeltaa korvaa sitten vakuutus tai ei. Osassa kuten esim. Nordean kautta otettavassa liitto-masterissa on rajoitettu tuo moottoripyöräily. Yli 125 cc pyörillä tapahtuneita onnettomuuksia ei korvata. MC-Goldissa samaa rajoitusta ei ole. Samoin liitto-masterissa on rajoitettu tuo sairaalaan kuljetuksen enimmäismäärä, Goldissa ei. En ole havainnut mitään erityisiä eroja Master-Goldin ja normaalin matkavakuutuksen välillä.

Kävin matkailumessuilla tuossa joku viikko sitten, mutta ei sieltä oikeastaan tuota reissua varten löytynyt oikein hirmuisesti tietoa. Pitää ottaa yhteyttä pikemmiten maiden matkailutoimistoihin, sieltä luulisi ainakin löytyvän. Prätkäilyreiteistä ei ehkä kuitenkaan kannata odottaa mitään maata mullistavaa? Ja sitä toivotaan tietoa tietenkin toivotaan myös täältä orgin lukijoilta.

terv. Heikki
 
Tere SpeedyG !

Niitä kuvia on niin perkuleesti, että pitäis katella vähän tarkemmin....

Laita mulle oma mailiosoitteesi, ni yritän lähetellä niitä sulle ja vinkkejäkin saisit, kun vaan kerkiäis jossakin vaiheessa......Ei meinaa keritä katteleen näitä ORG:in kaa sivuja ;-((

Ps, onko sun mailboxissa tilaa kuville, ettei se mee tukkeeseen???



Finnpaso
 
Itse kävin siellä noin kuukausi sitten ekaa kertaa....

Tiet oli yllättävän hyviä, kunnes muuttui yllättäen ja reikiä jne... Mutta yleisesti oli aika kiva ajella siellä. Transilvania on upea, ei voi muuta sanoa. Bucharestin voi nähdä allepäivässä, siihen ei kannata laittaa aikaa... (siis kotilolla ajelin 5 päivää siellä)
 
Transsylvanian alue hyvä, Oradea-Deva väli todella syvältä perseestä! Tie TÄYNNÄ kämmenen kokoisia paikkoja ja täristää niin perkeleesti, et sadan kilsan jälkeen kädet ihan poikki. Muuten kaiken kaikkiaan upea Mp maa sellaselle, joka haluaa nähdä villiä elämää, jota ei enää lännestä löydä. Sinnepäin meinasin taaskin viikko juhannuksen jäkeen lähteä..
062802jumpie_prv.gif
 
Itse lähdössä 20.6 sinne.
smile_org.gif
Mites kartat, oletteko käyttäneet huoltoasemilta hankittuja karttoja vai ostaneet täältä suomesta jonkin kustantajan painamia karttoja Itä-Euroopasta?

GPS:ään näköjään saa route 66:lta tuon baltia-puola-slovakia-unkari-romania kartaston n. 150 eurolla. Kenelläkään kokemuksia siitä? Onko muita GPS:ään meneviä kartastoja tuolta alueelta?
 
Miekin olen lähdössä sinnepäin taas tänä kesänä, elikkä Pohjois-Romaniaan/Transsylvaniaan viikko juhannuksen jälkeen sunnuntaina
062802jumpie_prv.gif
vähän yli kolmen viikon turneelle.... Ite olen katellut TomTomin Rideriä itelleni, muttei siihen taida vieläkään saada "itä-Euroopan" karttapohjia, et pitänee tulla vielä tämä kesä toimeen vanhoilla kartoilla. Ite olen käyttäny punakantisia EURO MAPin (GeoCenter) karttoja ja niillä olen tullut toimeen ihan hyvin toistaiseksi. Ovatten lupailleet niitä Tomtomilta jo jonkin aikaa, muttei ole tietääkseni vielä tullut... Jos löytyy, ni hihkaskaa pikaisesti, että kerkiän hommaa hilppeet...
biggrin.gif
 Ja Romaniassa on sitä hyvää Silvan tummaa olutta sikahalvalla!  
033102beer_1_prv.gif
 
Jeps, itse hankin tämmöisen pda:n (GPS+WLAN+Bluetooth) - Asus A636.

pic1.jpg


En tiedä onko kenelläkään käyttökokemuksia laitteesta mutta speksit ovat näihin stand-alone GPS laitteisiin nähden ylivoimaiset. Akunkesto yli puolet kauemmin kuin TomTom:ssa/Garminissa/Magellanissa, hintaa ~200e vähemmän. Tietty se karttaohjelmisto puuttuu ja siitä tulee se 100-200e lisää. Saa sentään itse valkata sen. Valitsin Route66:n koska se tarjoaa n. 25-50% peitolla itäeuroopan kartan juuri siltä alueelta minne menen, suurimmat kaupungit 100% eli kohteitakin pitäisi löytyä tiekarttojen lisäksi.

map.gif



Ainoa miinus on ettei laite ole vedenpitävä, mutta TomTom Rideristäkin sanottiin ettei laitetta käytännössä voi käyttää hanskat kädessä. Eli turhaan maksaisin vedenpitävyydestä kun joutuu kuitenkin pysähtymään ja ottamaan hanskat pois että pääsee käyttämään laitetta. Koska tuossa Asuksen PDA:ssa on blutuutti niin saa itse valkata sopivimman luurin jos sellaisen haluaa. Wlanilla pääsee ilmaisista/maksullisista hotspoteista nettiin. Eli kätevä peli, todella mukava kun laitteessa on lähes kaikki mitä tarvitsee ja SIRF3 GPS piiri, uusi ja hyvä.

Katsotaan nyt sitten seuraavien viikkojen aikana miten ylläolevat lupaukset pitävät paikkansa mutta laite on saanut ylistystä juuri tuon akkunsa ansiosta.

Ps. Huomaa että laite maksaa yli 500e suomessa ja karttaohjelmisto 400e, ei siis kannata ostaa suomesta. EU:ssa halvimmillaan A636 oli 347 euroa ja tuo kartta 199e.
 
Back
Ylös